Sennheiser HD 4.40 BT (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 4.40 BT (Zwart) Review

_Eend_ 26 mei 2019, 641 views Product gekocht

Sennheiser HD 4.40 BT (Zwart)

Een fijne kwaliteits headset voor een redelijke prijs.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Connectiviteit
  • Lange accuduur
  • Niet té warm op je oren

Minpunten

• Semi over-ear (als je grote oren hebt)
  • 'Saai' uiterlijk
  • Bediening is even wennen
  • Geen Active Noise Cancelling

Na een hele tijd met Bluetooth oordopjes van Philips rondgelopen te hebben was het een keer tijd om een echte headset te gaan halen. Ik ben snel afgeleid en mijn oordopjes sluiten omgevingsgeluiden niet echt buiten. Na wat onderzoek kwam deze Sennheiser als beste keus voor mijn budget uit de bus. Ik zal hieronder (proberen) uit te leggen waarom.

Geluid

Deze headset klinkt zoals ik van een Sennheiser verwacht: vrij 'neutraal' maar helder en genoeg bass en treble voor de meeste muziekstijlen. Met de bass op vol beginnen je oorlellen wel te klapperen dus je hebt genoeg bass, en zeker voor mijn veelzijdige muzieksmaak. Ik kan me voorstellen dat fans van electronische muziek en rap/hip-hop/R&B wat meer bass in de headset zouden willen. Voor klassieke muziek, rock, metal, pop en dergelijke voldoet deze headset prima. Echte fans van klassieke muziek zullen waarschijnlijk wel wat helderheid missen, maar wel prima voor af en toe een stukje Beethoven. Voor het luisterboeken of podcasts mis ik soms wel wat treble en het is soms niet helemaal helder, maar nog steeds is alles prima te volgen. Wat wel raar is dat als je de meegeleverde audio kabel gebruikt het geluid duidelijk 'doffer' en van ietwat mindere kwaliteit wordt. Dat zal vast komen door het feit dat het kabeltje gewoon ouderwetsch analoog is, en Bluetooth digitaal is(?)
Sennheiser CapTune
Ik wil deze (gratis) App van Sennheiser even apart benoemen: deze muziek app klinkt zonder de equalizer in te schakelen al een stuk beter dan de apps die ik normaal gebruik: VLC, Deezer en Spotify. Maar zeker met de equalizer aan klinkt het allemaal net even wat beter zonder aan de settings te sleutelen. De equalizer van VLC heeft nogal wat werk nodig als je hem aan zet, maar in mijn ogen is dat niet heel erg: iedereen die de Eq aanzet zal toch wel wat instellingen aanpassen. Maar CapTune klinkt Out-of-the-Box dus al veel beter dan andere mediaplayers, al helemaal in combinatie met de Sennheiser. Daar komt nog bij dat je een soort auto equalizer -AutoTune genaamd- hebt waarmee doormiddel van meerkeuze-vragen de Eq instelt (Wat klinkt het beste? A, B of C?) aan de hand van het nummer wat je op dat moment afspeelt. Maar deze app heeft wel een tweetal enorme nadelen: de bediening van de app is onlogisch. Om maar een voorbeeld te noemen, als je een nummer draait en je zit net in het verkeerde scherm als je de app naar de achtergrond bonjourt dan stopt hij doodleuk met spelen. Ga je terug naar de app en ga je naar het juiste scherm dan blijft hij wel gewoon doorlopen. Het andere nadeel is dat alleen Tidal is geintegreerd in de app. Spotify en Deezer om maar een paar te noemen zijn niet geintegreerd. Daardoor ben je nog steeds aangewezen op een losse Spotify of Deezer app als je bij een van deze twee andere diensten al een abonnement hebt en je niet van plan bent om over te stappen.

Ik heb gebruik gemaakt van een proefabonnement van Tidal, en de dienst is toch wel een beetje beperkt in zijn aanbod. Veel artiesten/bands die ik graag luister zijn wel aanwezig, maar dan ontbreken er nummers en zelfs complete albums. Zo zul je vaak verzamelalbums tegenkomen waar een aantal of zelfs een groot deel van de nummers gewoon op ontbreken. Dat gebeurt ook wel eens bij Deezer of Spotify, maar dan waren het enkele nummers of een enkel album dat ontbrak. Maar waarschijnlijk ben ik gewoon niet de doelgroep van Tidal.

Comfort

Het comfort van deze headset is heel erg afhankelijk van je oren. Als je grote oren hebt kun je nog wel eens tegen problemen aanlopen. Door het Over-Ear ontwerp en het formaat van de kussentjes zullen mensen met grote oren een soort half-on-ear koptelefoon hebben. Mijn oren passen er nét in, waardoor ik soms even wat dingen moet verstellen om het goed passend te krijgen. Het verstellen van de headset gaat wel erg soepel, misschien wel te soepel. Als je de headset om je nek hangt en even naar links of rechts kijkt (vrij cruciaal in het verkeer) schuif je de headset in waardoor je alles dus weer moet verstellen. Dat is natuurlijk een First World Problem, maar het is wel een 'dingetje'.

Heb je wat kleinere oren dan zal deze headset wel goed passen. Maar dankzij de vorm van de kussentjes is het wel cruciaal om ze echt even fysiek te passen in de winkel. De MediaMarkt (mijn favoriete winkel als het gaat om hardware vasthouden) heeft deze headse in zijn assortiment zitten, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Gebruiksgemak

De headset is erg makkelijk in gebruik, het koppelen kan door middel van de ingebouwde NFC tag en het pairen met je device gaat erg snel. Houdt je telefoon tegen de tag aan en hij is direct gekoppeld. Ook daarna gaat het super snel, veel sneller dan bij mijn oude bluetooth oordopjes. Ook krijg je als je nog 2-6 uur aan accuduur te gaan hebt dit ook door middel van in netjes Engels gesproken tekst door, net als wanneer de headset geen verbining heeft of er een verbinding tot stand is gekomen. Over accuduur gesproken, de door Sennheiser geclaimde tijd van 25 uur is wel een beetje conservatief. Zonder te overdijven den k ik dat ik soms wel bijna 30 uur haal. Tijdens woon-werk gebruik ik de headset bijna altijd, laten we zeggen 2,5-3 uur per dag (lange treinrit) Daarnaast gebruik ik de headset ook nog thuis en op het werk.

De headset is uiteraard ook voorzien van een LEDje dat de status weergeeft van de headset. Dit is echt een heel klein ledje dat aan de achterkant van de rechter oorschelp zit, waar ook de microfoon en de knoppen te vinden zijn. Dit discrete LEDje knippert tijdens het gebruik maar valt verder ook niet erg op. Ook dat heb ik wel eens anders gezien..

Vormgeving

Wat kun je er over zeggen? De headset is zwart met donkergrijze accenten en zwarte Sennheiser logo's. Dit is dniet de headset voor mensen die willen opvallen. Persoonlijk hou ik hier meer van dan van de retro headsets of van die schreeuwerige Gaming headsets, dus dit is zeker een pluspunt in mijn ogen. Dit is gewoon een no-nonsense apparaat met goed geluid en een goede bouwkwaliteit.

Bouwkwaliteit

Ondanks de volledig plastic constructie voelt de headset degelijk aan, ik heb er wel vertrouwen in dat de headset een val van 1,83 meter hoog zal overleven, zolang je er maar geen gewoonte van maakt. Maar ik heb dan ook de (schriftelijke) cursus 'Vasthouden voor Gevorderden' succesvol afgerond :P De kussentjes stralen ook degelijkheid uit, het is allemaal van faux-leer, dus het gaat vast niet zo lang mee als echt leer. Maar waar ik bij sommige van de concurrenten nogal wat twijfels had over de degelijkheid van de kussentjes heb ik dat bij de Sennheiser niet. In de plaatselijke MediaMarkt hing een exemplaar met wat de gemiddelde Marktplaats-verkoper 'Lichte gebruikssporen' zou noemen. En daar zaten de kussentjes nog stevig in de headset. Dat was niet het geval bij de concurrenten in dezelfde prijsklasse die er naast hingen.

Accessoires

Bij de headset krijg je ook nog een Micro USB kabel en een audiokabel met 2,5 en 3,5 mm. jackplugs waarmee je de headset bedraad kunt aansluiten, handig voor wanneer de accu leeg is. Beide kabels zijn lang genoeg en van goede kwaliteit, al is de audiokabel wel een beetje stug en is het wat lastig om de stekker goed in de headset te steken omdat de aansluiting wat dieper in de headset zit. Dit is verder in mijn ogen geen onoverkomelijk probleem, en het zal vast wel wat soepeler gaan als je de kabel vaker hebt gebruikt.

Eigenlijk is dit een wat saaie headset: Goed geluid, een vrij degelijke constructie en een lange accuduur zonder dat de headset er al te flashy uitziet. Alleen de prijs springt er een beetje uit, maar ook die is te rechtvaardigen. Maar als je op zoek bent naar een headset voor een heel specifiek soort muziek of om handsfree te bellen zou ik toch naar iets anders uitkijken.

Heb jij ook een Sennheiser HD 4.40 BT (Zwart)?