HP ZBook Studio G5 (2ZC50EA)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 256GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP ZBook Studio G5 (2ZC50EA) Review

Nijmegen2 14 augustus 2018, laatste update op 14 augustus 2018, 2.093 views Product gekocht

HP ZBook Studio G5 (2ZC50EA)

Mooie laptop, aangeschaft voor studie. klein probleempje met de eerste "installatie" het uitvoeren van "Windows 10 versie 1803" blijft hangen op 53% bij het rebooten indien de bijgeleverde USB-c netwerk aansluiting wordt gebruikt. gebruikers ervaringen zijn nog te beperkt om een volledig oordeel te geven.

Pluspunten

• strak ontwerp
  • draait snel en soepel

Minpunten

• maakt idd veel lawaai
  • geluid van de speakers valt tegen
  • BUG bij eerste Windows update

oplossing geleverd door de service desk:
na de download en installatie van versie 1803 maar voor de reboot de USB-c aansluiting uit de laptop halen en daarna rebooten.
uit ervaring blijkt dit te werken.

Op verzoek enkele foto’s bijgevoegd
Er wordt alleen laptop, voeding en rj45-USB-C verloopstuk en simpel boekje geleverd.
De doos is simpel en stevig ( geen materiaal verspilling ).

Het is een laptop voor de tu Twente met een mooie korting.

Heb jij ook een HP ZBook Studio G5 (2ZC50EA)?

Hey! Zou je misschien wat foto's erbij kunnen sturen? (Oa wanneer het scherm aan is! :) )
€ 2.198,57 Laptop voor de studie.
Welke studie als ik vragen mag?
gebruikers ervaringen zijn nog te beperkt om een volledig oordeel te geven.
Graag meer foto's met doos, toebehoren en laptop.
Wordt aangeraden bij bepaalde studies op de Universiteit Twente (UT). De UT komt jaarlijks, net als TU eindhoven en TU Delft, met een notebookprogramma waar zij laptops (2 stuks, normaal en high-end) met korting aanbieden aan studenten. Zij produceren een lijst waarbij zij het high-end of normale model aanraden om aan te schaffen. Deze kan vervolgens door ingeschreven UT studenten met flinke korting +-50% worden aangeschaft. Een bijkomend voordeel is het feit dat als de laptop gebreken vertoond je deze in 10 minuten kosteloos kan omwisselen bij het Notebook Service Centre. Je krijgt dan exact dezelfde laptop en als het euvel niet bij je SSD ligt dan swappen ze die ook nog even over. Zij regelen dan verder via de fabrieksgarantie dat het probleem wordt verholpen.
Jij ook last van slechte koeling? Ding tikt bij mij onder een redelijke load van 80-100% makkelijk de 100 graden aan. Hier had ik met de P51 geen last van onder dezelfde load situaties.
Dit ding gaat het niet lang volhouden met deze temperaturen....
Ik heb een Zbook Studio G3 en onvervond ook erg veel last van het ventilatorgeluid die heel erg snel inschakelt en daarnaast het inderdaad slechte koelvermogen, hoewel dit laatste niet zo'n heel groot probleem voor mij is aangezien ik het apparaat niet vaak voor langere perioden vol belast, maar ten eerste voor het geluid raad ik heel erg aan: Notebook fancontrol: https://github.com/hirschmann/nbfc/releases. De laatste beta werkt voor mij prima.

Daarnaast wat betreft het koelvermogen, zo'n dunne laptop met zo weinig koelblok erin is eigenlijk gewoon niet geschikt voor een quadcore CPU of hoger i.c.m. een videokaart die ook aardig wat verstookt. Ik heb me er dus bij neergelegd dat ik ietsjes moet downclocken (voornamelijk als alle 4 de cores vol worden gebruikt scheelt het veel als je max 2,8 i.p.v. 3,2 is). Daarnaast helpt downvolten ook aardig en je kan behoorlijk undervolten en nog steeds heel stabiel draaien. Daarvoor is Throttlestop een super app: https://www.techpowerup.c...techpowerup-throttlestop/.

Beide programma's hebben een learning curve, maar er zijn goede guides en ik vond het de moeite meer dan waard.
Bedankt voor de tip, maar ik heb geen ervaring met dit soort programma's en ben een beetje huiverig om dit op een laptop toe te passen.

Langere tijd onder load ligt het niet aan, als ik bijvoorbeeld Lightroom open en een foto ga bewerken tikt ie na nog geen 2 minuten de 100 graden al aan.

Al met al, nooit meer een HP als workstation voor mij. Een workstation moet gewoon goed op vol vermogen kunnen werken, anders is het natuurlijk geen workstation 8)7 . Had ik net zo goed een of andere ultrabook kunnen aanschaffen. Maarja, ik gooi er wel een cooling pad onder en verder klaag ik niet, want heb het ding met korting via de UT aangeschaft.
Als je het concurrerende model van Dell koopt heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem. Het is geen probleem dat komt door een verkeerd design door HP, hoewel:
- hoewel het vast nog wel wat beter kan, er had van mij meer aluminium/koper in genomen en dikkere fans die een minder irritant geluid maken en minder hard hoeven te spinnen voor het verplaatsen van dezelfde hoeveelheid lucht.
- ik eigenlijk vind dat men dit soort producten niet op deze manier mag maken/promoten zonder duidelijker erbij te vermelden wat de situatie zal zijn.
maar andere fabrikanten met vergelijkbare modellen hebben dit dus ook. De normale workstations van HP zijn alsnog aan te bevelen, volgens mij zijn dat de hoogst aangeschreven mobiele workstations ter wereld. Daarbij heeft HP over het algemeen een heel conservatief/voorzichtig coolschema. Die HP Zbook Studio G3 van mij begint zit zonder dat NoteBook FanControl programma al te spinnen bij 40 graden (gewoon belachelijk, en hoogst irritant, bijna altijd dus zo'n irritant geluid).

Ik snap dat je huiverig bent, maar ja, de programma's worden niet voor niets geprezen door een hoop mensen.

Met lange tijd onder load bedoel ik eigenlijk al 2 minuten, of zelfs al 1 minuut. Als je al een tijdje bezig bent met relatief licht gebruik en en dan even 100% gebruikt is binnen een paar minuten het hele koelblok en de rest van het chassis in deze laptops al behoorlijk opgewarmd.

Volgend jaar kan ik weer een nieuwe laptop aanschaffen. Ik weet dat ik daarvoor nog flink ga twijfelen of ik weer voor een quadcore in dit formaat ga of liever iets dikker, of toch terug naar dual core.