Panasonic TX-55FZW804 Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 3 tuners - Bekijk alle specificaties

Panasonic TX-55FZW804 Zwart Review

mgeeversTestpanel 28 augustus 2018, laatste update op 3 september 2018, 1.340 views Testpanel

Panasonic TX-55FZW804 Zwart

Ik was nog erg tevreden met mijn plasma tot ik deze TV mocht testen. Hij is in alle opzichten beter! Voor mij persoonlijk is vooral OLED in combinatie met HDR een gouden combinatie, het verschil tussen FullHD en UHD is voor mij verwaarloosbaar. Enige minpunt is de pittige prijs.

Pluspunten

• Algehele beeldkwaliteit
  • Lage inputlag
  • HDR

Minpunten

• Introductieprijs
  • Spel- en vertaalfoutjes in OS

Inbrandgevoeligheid Score: 4

Pixel-Lijn
Dit is mijn eerste review op Tweakers naar aanleiding van de Panasonic Game en Film Marathon waarbij ik een aantal weken geleden aanwezig mocht zijn.

Ik heb zelf op dit moment een Panasonic TX-P50VT50 plasma TV en was daar tot nu toe erg tevreden mee, als ik deze vergleek met de TV's in mijn omgeving dan ging ik keer op keer weer tevreden terug naar mijn oude vertrouwde TV'tje. Zo had de overbuurman een 65" LG LED TV gekocht waar ik een F1 race op had zitten kijken maar bij thuiskomst was ik nadat ik weer aan het formaat gewend was toch nog steed blij met de beeldkwaliteit.

Helaas ben ik niet in het bezit van dure test apparatuur dus we zullen het zonder fancy grafiekjes moeten doen en jullie zullen volledig op mijn beoordeling af moeten gaan.

Unboxing

Pixel-Lijn
De TV werd geleverd op mijn werk door "Golden Express Koerier" so far so good, hij paste net achter (en een beetje voor :) ) in mijn auto dus het enige probleem was dat ik nog een halve dag moest werken voordat ik ermee kon gaan spelen.

Bij thuiskomst hebben vrouw en kinderen meegeholpen om de TV uit de auto en uit de doos te halen en hem voorzichtig op het TV meubel neer te zetten.
Voorzichtigheid was gedurende de rest van de test ook geboden aangezien de vorige tester de schroefjes was vergeten mee te sturen :D

Daar stond hij dan te shinen, mijn vrouw vond hem direct al te klein want mede door de dunne bezels is hij nagenoeg net zo groot als de oude plasma.

Beeldkwaliteit

Pixel-Lijn
Daar kan ik eigenlijk kort over zijn, het beeld is geweldig!

Aangezien het hier een review betreft zal ik er nog wat meer over vertellen.
UHD
Ik heb een kijkafstand van ongeveer 4 meter en voor mij is dat teveel om duidelijk onderscheid te kunnen maken tussen FullHD en UHD. Als ik bijvoorbeeld Netflix kijk op de Xbox One in FullHD zie ik weinig verschil met UHD.
HDR
Hoe anders wordt dit als ik een film of serie met HDR opzet, daar zit voor mij echt meerwaarde in, bij de eerste aflevering van "Lost in Space" op Netflix spatten de kleine lampjes op de ruimtepakken echt van het beeld af.
Ook bij diverse demo filmpjes van bijvoorbeeld YouTube heeft HDR voor mij veel meerwaarde.
Motion Flow en Inputlag
Ik ben een van de mensen die (naar mijn idee) gezegend is met het totaal ongevoelig zijn voor motion flow dit in tegenstelling tot sommige andere Tweakers :)

Ik ben daarentegen weer erg gevoelig voor de artefacten die veroorzaakt worden door de functie die Panasonic "Inteligent Frame Creation" noemt. zo gauw als ik het aanzet, zelfs op minimaal, zie ik (of denk ik) artefacten te zien. Ik erger me hier mateloos aan en dit was dus de eerste functie die meteen uit moest. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk beeldbewerking uit te zetten en de gamemodus aangezet zodat ik met een zo laag mogelijke inputlag kon gamen. Deze inputlag heb ik niet kunnen meten maar is volgens Panasonic bij de OLED reeks in UHD en FullHD gelijk en bedraagt tussen de 20 en 25ms.
Deze instelling beviel me erg goed en ik heb deze vervolgens ook geprobeerd met een aantal 4K Netflix series en met Live TV via KPN (oa. wat wedstrijden van PSV en een F1 race) en dit beviel me zeer goed.
Inbrandgevoeligheid
Dit heb ik natuurlijk niet zelf kunnen testen maar volgens Panasonic zouden de huidige OLEDs nog minder gevoelig voor inbranden moeten zijn dan de laatste Plasma series. Mijn oude plasma begon na 5 jaar intensief gebruik een beetje last te krijgen van retentie maar van echt inbranden is nog steeds geen sprake dus dit zal mij er niet van weerhouden een OLED TV te gaan kopen.
Sportmodus
Deze TV heeft een speciale sportmodus, gebruik deze niet tenzij je kickt op felle kleuren. Met name de kleuren groen en rood knallen echt van het scherm, ik vind het totaal niet natuurgetrouw.

Geluid

Pixel-Lijn
Het geluid kan ik kort over zijn, de speakers werken en voor dagelijk gebruik zijn ze goed genoeg maar aangezien ik een 5.1 speakerset heb is het volume van de TV speaker zeer snel naar 0 gegaan om vervolgens net zoals ik met elke TV in het verleden heb gedaan ze nooit meer te gebruiken.

Smart functies en menu

Pixel-Lijn
Een TV is voor mij vooral een scherm, het liefst zou ik hem kopen zonder tuners, smart modules en wat al niet meer. Hier heb ik tijdens het testen dus ook weinig gebruik van gemaakt maar de initiele set-up experience en het testen van een aantal smart apps ging zeer vlot en soepel, geen enkele keer haperde er iets en alles zag er lekker vloeiend uit. Ik denk dus dat de processor vlot genoeg is om de apps probleemloos te draaien.

Ook het menu reageert lekker vlot en is logisch opgebouwd. Van de meeste functies is een beschrijving beschikbaar en worden de aanpassingen live toegepast zodat je kunt zien wat er verandert. Op wat spel- en vertaalfouten na is het menu zeer duidelijk. Ik moet zeggen dat ik bij de tekst "Volwassen map" wel nieuwsgierig werd tot ik erachter kwam dat ze "Parent folder" bedoelden O-)
De meeste taalfouten zijn overigens inmiddels verbeterd.

Smartphone app

Pixel-Lijn
Er is ook een smartphone app, Panasonic TV Remote 2, beschikbaar van Panasonic die compatible is met deze TV, ik heb deze getest voor Android maar hij is ook beschikbaar voor iOS.

In de app zijn diverse mogelijkheden waarvan het on-the-fly calibreren en aanpassen van diverse instellingen nog wel de meest interessante is.

Afhankelijk van bepaalde instellingen vallen andere instellingen weg, wanneer je bijvoorbeeld "1080p Pure Direct" aanzet kun je de "Intelligent Frame Creation" niet meer aanpassen, net zoals in het TV menu.

Een andere functie van de app is het snel delen van foto's video's, muziek en webpagina's met de TV, voor de eerste drie media werkt dit goed maar webpagina's hadden wat meer problemen, Google.nl werkte goed maar Tweakers.net, Panasonic.nl en nu.nl bijvoorbeeld niet. Ik heb niet kunnen ontdekken waar dit door komt, waarschijnlijk door een stukje code of een plugin die niet compatible is.
APP-fotoshare

Pixel-Lijn
De advies- en introductieprijs was 2499 euro wat ik persoonlijk aan de stevige kant vind, niet zozeer voor hetgeen wat je er voor krijgt maar meer het feit dat ik het voor mezelf met een vrouw en 3 kinderen niet kan verantwoorden om dat geld aan een TV uit te geven. Ik vind het jammer dat ik niet de mogelijkheid heb om deze TV te vergelijken met bijvoorbeeld een 2018 OLED model van LG dat pakweg 750 euro minder kost.

Pixel-Lijn
Een geweldige TV, strak design, bruikbaar geluid, lage inputlag maar bovenal: geweldig beeld!
Ondanks dat mijn vrouw in eerste instantie sceptisch was over de beeldkwaliteit en formaat is ze nu ook laaiend enthousiast. Ik ben ook nog steeds onverminderd enthousiast maar de vrij hoge prijs weerhoudt me er op dit moment van om deze TV ook daadwerkelijk aan te schaffen.
Heb je de (op het moment van schrijven) 2399 euro er voor over dan haal je een pracht van een TV in huis waar je naar mijn idee geen spijt van zult krijgen.

Inmiddels (1 september 2018) is deze TV voor 1999 euro te koop bij diverse winkels en komt daarmee meer in lijn met vergelijkbare alternatieven.

Mochten er vragen zijn dan zal ik proberen deze te beantwoorden, ik heb de TV nog 1 hele dag tot mijn beschikking dus vraag maar raak. TV is opgehaald :(

Heb jij ook een Panasonic TX-55FZW804 Zwart?

Wel koel die kalibratie en andere beeldscherm instellingen in die app. Die had ik nog niet gevonden. Ik had zelf ook problemen met de app en heb er toen niet meer naar gekeken.
Alleen als ik zo de screenshots zie lijkt het erop dat er in dat je in de app alleen op 10% 20% 30% de gamma kan instellen en niet de 2,5% en 5%. Maar misschien kan het wel maar is het niet te zien op de screenshots.
Maar toch wel aardig.

Verder goeie review.
Thanks, helaas kan ik die instellingen niet meer checken, de tv is opgehaald en op mijn oude plasma heb ik deze optie niet in de app.
... Was een reactie op JustVodka

[Reactie gewijzigd door mgeevers op 1 september 2018 23:04]

Erg leuke review om te lezen!
Je hebt een paar interessante dingen waar ik zelf niet zo uitgebreid naar heb gekeken, zoals de kalibratiemogelijkheden in de app. En natuurlijk de erg leuke foto's met je kinderen. Gelukkig staat de tv ook al aardig stevig zonder de schroefjes.

Gefeliciteerd met je verkiezing tot 'Nieuwkomer van de maand'!