Tweakers zegt: 8,5

Xiaomi Mi A2 (4GB ram, 64GB opslag) Zwart

Xiaomi Mi A2 (4GB ram, 64GB opslag) Zwart Review

enverlin 13 augustus 2018, laatste update op 22 augustus 2018, 7.269 views Product gekocht

Xiaomi Mi A2 (4GB ram, 64GB opslag) Zwart

Een relatief goedkoop en modern Android toestel. Je krijgt een schone Android ervaring, prima camera in een platte behuizing.

Pluspunten

• Camera functioneert snel
  • Android One
  • Selfie camera goede kwaliteit
  • Anonieme verschijning
  • Wél een verloopstuk USB-C naar 3,5mm jack

Minpunten

• Camera bump
  • 3,5mm jack
  • Geen externe opslag
  • Ambient light sensor

Mijn referentie telefoon is de Huawei P Smart. Min of meer zelfde prijs range.
Met de Huawei P Smart was ik opzich tevreden maar toch ook wel wat aandachtspunten: matige Android ervaring en de camera die onder de standaard presteerde.

Ik ben mij gaan focussen op de Xiaomi Mi A2 vanwege de camera, Android One en de Snapdragon 660.

Android ervaring
Laten we beginnen met Android One. De Xiaomi is niet compleet stock android maar het aantal Xiaomi apps en het type valt reuze mee, zeker in vergelijking met Huawei. Standaard zijn er zo'n 6 apps waarvan enkele ook verwijderd kunnen worden. Denk aan een app voor de IR-blaster, een feedback app en een app voor de Xiaomi cloud. Bij de installatie procedure wordt er verder geen aandacht aan geschonken en inloggen bij Xiaomi is dus ook niet verplicht.

Verder is het Android zoals je het mag verwachten. Clean, opgeruimd en de standaard Google apps zijn aanwezig.

Prestaties
Niet dat de Huawei P Smart traag aanvoelde, maar het was ook geen snelheids monster. Alle daagse taken gingen prima maar een veel eisende game zorgde voor problemen. Daarbij was ik niet overtuigd van de Kirin 659 soc, die toch al wat ouder is. De Antutu score van de P Smart is rond de 87000.

De SD660 is nieuw en een stuk sneller. De Antutu score is 134000, een flinke verbetering dus. Het toestel voelt ook sneller aan; het lijkt onmogelijk om hem te vertragen.

Camera's
Te starten met de rear camera: twee camera's. Een voor diepte en de ander voor de foto zelf. De kwaliteit is prima. Nee geen iPhone X maar voor €250 mag je zeker niet klagen. De foto's zijn veel beter dan mijn P Smart. De camera start lekker snel op, focust vlot genoeg en de foto is snel genomen. Het grote scherm van de Mi A2 helpt bij het nemen van de foto. 12MP is vrij normaal en het levert dan ook goede plaatjes op.

De front camera module is 20MP, meer dus dan de rear. Ook prima selfies. Leuke bijkomstigheid is de LED flits aan de voorkant. Ook in donkere omstandigheden kan de selfie verlicht worden. Het resultaat is overigens mwa... De LED is een enkele witte LED en de foto is dan ook wat flets.
Uiteraard heeft deze camera ook een portait mode die wat Bokeh toe zou moeten voegen. Het werkt wel aardig maar zeker niet perfect.

Behuizing
De Mi A2 is een groot toestel: het scherm is 6"-inch en dat merk je. De bezels rondom zijn Ok en er is geen notch. In de zwarte uitvoering valt het scherm mooi weg en het is dan ook een anoniem toestel. Geen merknaam voorop.
Het scherm is van het type LCD en presteert normaal. Het kan niet erg helder en de ambient ligthsensor is wel erg actief. Naar mijn mening wisselt het scherm wel erg snel van helderheid terwijl dat soms niet altijd nodig is. Dat lijkt mij een software instelling en mogelijk dus nog te fixen.

Het is tevens een plat toestel met 7.3mm en dat merk je met vasthouden. Door de kromming is het toestel goed vast te houden maar verder heb je weinig in je handen. Door de forse camera module steekt deze wat uit, zo’n 2 mm en dat maakt dat het toestel niet plat op de tafel kan liggen. De hoek waar de camera module zit is dus altijd hoger en het bedienen van het toestel op een tafel is niet aan te raden.

Ik heb ook een korte review gemaakt op Youtube: https://youtu.be/31vqRBPPST4

edit 22-08-2018
Toestel nu tijdje ingebruik en er is onderdeel wat me redelijk begon te irriteren: de ambient light sensor. Deze is veel te actief en daarmee bedoel: deze past zich veel te snel en te onregelmatig aan.

Ga je naar een iets donkere ruimte; het toestel blijft te lang te fel, en schiet dan ineens naar een veel te lage helderheid.
Sta je buiten op straat? Toestel is veel te donker, daarna ineens volle helderheid en schiet dan zomaar opeens weer terug naar te donker.
Gek werd ik ervan.

Na berichte te hebben gelezen over de Mi A1 met dezelfde problemen heb ik Lux Dash geinstalleerd. Deze doet het een stuk beter!
De dimmen/versterken gaat veel soepeler en het klopt tenminste met waar ik ben.
Ik heb de ambien light sensor dan ook als negatief punt toegevoegd.

Heb jij ook een Xiaomi Mi A2 (4GB ram, 64GB opslag) Zwart?

Mooi geschreven maar headjack een minpunt geven begrijp ik niet.
Het had gewoon fijn geweest.
Ik gebruik zelf ook een bluetooth headset en toch zou ik een 3,5mm jack nog fijn vinden.
Gewoon even snel een headset of doppen aansluiten zonder je met bluetooth aan de slag moet.
Schrijf er even bij of er nou wél of juist géén 3,5mm op zit voor de duidelijkheid!
De Xiaomi Mi A2 Liter heeft wel een 3,5 mm headphone jack en mogelijkheid voor externe opslag. Verder een 4000 mAh accu en een 5.83" scherm en is toch compact.
Maar die heeft een behoorlijk oude SD625, deze een SD660. Ik heb de A2 Lite overigens wel besteld voor mij dochter (verwacht hem deze week) :) .
Batterijcapaciteit en -duur is voor mij key.
Behoorlijk oud? Ik heb een Mi A1 (met Snapdragon 625) en die kan prima meekomen hoor! Bovendien staat de 625 als goed en energiezuinig te boek. Ik zou me daar geen zorgen om maken hoor! Je moet ook niet vergeten dat Xiaomi voor die € 200 a € 250 niet het nieuwste van het nieuwste kan en gaat leveren. De Mi A1, de Mi A2 Lite en de Mi A2 leveren een ongekende prijs/ kwaliteitsprestatie! Als je het nieuwste van het nieuwste wilt, dan laten fabrikanten je daarvoor ook betalen. Waarbij je je dan kunt afvragen of je echt meer waar voor je geld krijgt, maar wel meer geld kwijt bent.
Ik ben het daar volledig mee eens overigens! De SD625 is ruimschoots voldoende voor de (meer dan) gemiddelde gebruiker. Juist daarom heb ik de A2 Lite ook besteld voor mij dochter (eerste telefoon) en ik moet zeggen (zonder hem in mijn handen te hebben gehad)... Ik ben nu al jaloers. Toestel ziet er fantastisch uit en de eerste reviews zijn overwegend positief. Als hij daadwerkelijk goed bevalt overweeg ik mijn S8 te verkopen en ook een A2 Lite te bestellen, puur om de looks. Voor de rest doe ik er toch niet zo veel spannends mee (buiten af en toe een simpel spelletje).

Ik doelde meer op het feit dat user Enverlin juist dit toestel heeft gekozen i.v.m. de SD660. Dan gaat een alternatief voorstellen met een SD625 niet helemaal op.
Als je het bijgeleverde siliconen covertje (of vergelijkbaar) gebruikt heb je geen last van de uitstekende camera op de achterzijde :) .
Klopt. Ik gebruik overigens Nillkin cases van frosted tpu.
Wat ik zeer netjes vind is dat er een bumper en USB-to-3.5mm kabel word meegeleverd.

Magisk krijg ik echter nog niet werkend, als iemand dat wel is gelukt of een goede instructie heeft gevonden, hoor ik het graag
mooie telefoon met kanttekeningen
MI A2
-geen microSD
-geen koptelefoonaansluiting
-geen NFC jammer
+ snelle SD660
+camera
nokia 6.1 plus
-een minder krachtige soc maar daar ga je niets van merken
-notch maar die kun je ook verbergen
-nog niet uit in europa(geen na of voordeel)
-geen NFC
+ microSD tot 400GB
+echt pure android
+geen service gedoe
+met 64GB alsnog evenveel waard
+3,5mm standaard
Leuke review en goed te lezen dat het toestel bevalt. Ik heb zelf ook de Mi A1 en het verbaast me niet dat de Mi A2 goed bevalt, want de Mi A1 was en is ook nog steeds een mooi toestel met een onverslaanbare prijs/ kwaliteit-verhouding en de Mi A2 borduurt daarop voort.

Je noemt een paar min-punten, waaronder de uit-stekende camera en het ontbreken van een 3,5 mm jack. Om met de 1e te beginnen; dat wist je toch van tevoren? En zoals je zelf aangeeft gebruik je een hoesje en is het probleem eigenlik opgelost. Aangezien veel telefoons quasi glad zijn en 90%+ van de gebruikers een soort van hoesje gebruikt, is dit niet zo zeer een probleem. Je hebt wel een punt trouwens, want vanuit design-oogpunt is het zelfs lelijk en misschien wel een blunder bij het ontwerpen.

Nu ik design toch heb aangehaald; het ontbreken van de 3,5 mm jack is naar mijn idee omdat fabrikanten een zo'n strak mogelijk ontwerp willen zonder onnodige openingen (daarom begrijp ik niet goed waarom ze dan een uit-stekende camerarand gebruiken). Zelf vond ik het ook vreemd dat fabrikanten de 3,5 mm jack weglieten/ laten op bepaalde toestellen. Maar toch denk ik dat het een achterhoede gevecht is; over een paar jaar zitten ze niet meer op de telefoons, budgetphones daar gelaten. Steeds meer smartphones in het midden en hogere segment hebben USB-C en bluetooth heeft sowieso elke telefoon. Zelf gebruik ik een Xiaomi USB-C noise cancelling headset (€ 35 bij AliExpress en een aanrader voor iedereen die met het vliegtuig of trein reist, vanwege de "noise cancelling") en dat werkt prima. De alternatieven zijn er dus en we worden ongetwijfeld met zachte hand geduwd richting dit soort alternatieven. Niks mis met de 3,5 mm jack, behalve dan (in de ogen van fabrikanten) dat het een extra opening betekent en ruimte op de printplaat.

Veel plezier met je Mi A2! Xiaomi heeft met z'n Mi A1 al bewezen dat een goede telefoon geen € 1000 hoeft te kosten. Jammer dat nog niet iedereen daarvan overtuigd is. Verkoop via de Kruidvat zal het merk ook niet direct helpen. Dan zit je toch meer in de hoek van Wiko, Alcatel en de goedkope Nokia's.

[Reactie gewijzigd door Sunthon op 16 augustus 2018 09:01]

Hoe zijn de speaker(s)? Komt er een goed stereo geluid uit?
Heeft het toestel NFC?
Geen NFC.

Speakers is Ok. Zou wat harder mogen.
Geluid kwaliteit is Ok. Het is geen stereo (enkele speaker) en niet front facing.
Geen koptelefoon geleverd in de doos.
Mooie review @enverlin!

Ik zelf heb de 6GB versie, maar zal voor mijn vraag niet veel uitmaken.
Als ik met mijn vinger op de achterkant tik (naast de camera in het midden van het toestel) of het toestel neerleg op het bureau, dan hoor ik een kleine "rammel" alsof er iets los zit in de behuizing. Heb jij / hebben jullie deze ervaring ook? Of is er echt iets niet goed met het ontvangen toestel?

Heb het toestel nu sinds zondag in gebruik en bevalt me erg goed!
Klopt, ik ook en waarschijnlijk iedereen.
Dat is de stabilisatie van de camera lens.

Mijn iPhone 6 en Huawei P Smart hebben het ook.
Thanks voor je snelle reactie! Vind het persoonlijk wel behoorlijk hoorbaar (ook bij het neerleggen van het toestel) en dacht daardoor dat er iets los zit in het toestel. Dan zal ik er aan moeten wennen als het zo is/hoort.
Bij het neerleggen hoor ik het zeker niet.
Hooguit als ik toestel bij me gezicht breng en tegen de camera tik..
Uhmm... dan ga ik de RMA toch doorzetten! Want ik hoor een duidelijke "rammel" bij het neerleggen en als ik naast de camera op de behuizing tik. Nogmaals dank voor de snelle reactie!
heeft die een (meerkleurige) notification LED? Vind het vervelend om het scherm aan te zetten om te kijken of er wat nieuws is.
Voor zover ik tot nu toe heb ontdekt geen meerkleurige, wel een wit notification ledje.
Nee enkel wit.
Als je dus een populair persoon bent ( ;) ) en je graag via de LED onderscheidt wilt maken per app (blauw, groen, rood) dan is dat bij dit toestel niet mogelijk.
jammer, maar wel bedankt voor de info :)
o ja: blijft het lichtje knipperen tot je de notificatie bekijkt, of geeft hij er na een halfuurtje al de brui aan?
Kan ik even niet testen maar volgens mij blijft ie actief totdat je de notificatie gelezen hebt.

Edit: de LED blijft meer dan een uur branden mits je de telefoon niet unlocked.

[Reactie gewijzigd door enverlin op 21 augustus 2018 16:58]

dank voor de toelichting!
Heb pas geleden de Xiaomi Mi A2 geprobeerd, en ontdekte dat het geluid slecht is bij de video opname. Heel jammer, want de camera kwaliteit is heel goed met foto's en filmen, waarvoor ik speciaal voor de Mi A2 koos. Nu wil ik de Redmi Note 5 gaan proberen. hopelijk zijn daarvan de beeld opnames ook goed maar dan ook met wel goed geluid !
Voornamelijk bij buitenopnames is het achtergrond geluid (het verkeer, windruis door de bomen enz. bij interviews wat ik nogal eens doe), klinkt alsof dat onder water is. Met bijgemaakte digitale geluiden zoals bloeb, bloeb in lage tonen en variërend. Het lijkt alsof er op de achtergrond duiven koeren. Terwijl het gesprek zelf gewoon helder is. Binnen heb ik dat issue niet, omdat het daar stil is, dus het gesprek neemt dan op zonder storende digitale bijgeluiden bij de video opname. Ik heb zelfs een pro cam app geïnstalleerd "Open Camera" die veel instellingen had en de boel op mono geluid gezet, maar dat hielp niet. Blijkbaar iets met digitale drempelwaarde van de AGC in de soft of hardware. Schijnt dat alle Xiaomi toestellen dat hebben, Heeft iemand daar wel eens op gelet? Bij afspelen van de video via je koptelefoon of op de computer is dat het beste te horen. In al de reviews, ook op YouTube wordt er niets over gezegd en als men een voorbeeld video laat zien, hoor je niet het originele geluid, maar praat men met een voice over heen. Graag reviews m.b.t. de geluids Opname met video !