1 review

Asus K406UA-BM230T

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 256GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Asus K406UA-BM230T Review

ITsEZ 12 augustus 2018, laatste update op 17 augustus 2018, 362 views Product gekocht

Asus K406UA-BM230T

Mooie complete laptop met een mat scherm en snelle processor. Bouwkwaliteit laat te wensen over.

Pluspunten

• Komt met de nieuwste core i7
  • Lekker licht
  • Matte display
  • Toetsenbord tikt lekker en heeft voldoende travel

Minpunten

• Voelt goedkoop aan
  • Vingerafdruk scanner is erg onhandig geplaatst
  • De matte display zorgt voor een matige kleurweergave
  • Schermranden zijn vrij dik
  • Goedkope m2 ssd met matige prestaties

Vandaag kreeg ik mijn nieuwe speeltje binnen, een Asus VivoBook S14.
Bij het uitpakken was te merken dat de bouwkwaliteit vrij "meh" was. De laptop bestaat helemaal uit goedkoop plastic en dit is duidelijk te zien en te voelen. Mocht je op zoek zijn naar een "premium" laptop, tijd om verder te kijken. Wel mag gezegd worden dat de laptop door zijn volledig plastic behuizing lekker licht en portable is. Terwijl ik deze review aan het tikken ben valt te merken hoe "niet premium" de laptop is, het scherm beweegd zelfs heen en weer tijdens het typen... Persoonlijk vind ik het jammer dat Asus deze keuze heeft gemaakt, we zijn immers beter gewend van de VivoBook. Helaas is de look en feel niet het enige nadeel van deze materiaalkeuze, een sleeve is een absolute must bij deze laptop. Zelfs als de laptop met alleen de lader in een tas zit heeft deze binnen no-time krassen en deukjes. Niet iets wat je verwacht in deze prijsklasse.

Genoeg over de afwerking, de hardware dan.
Wat meteen opviel was de m2 ssd, dit is een vrij matig model namelijk de Hynix HFS256G39TND-N210A
Gelukkig is de ssd te vervangen en kan de laptop redelijk makkelijk open worden gemaakt. Alle overige onderdelen zitten trouwens vast aan het moederbord zoals we gewend zijn met dit soort dunne laptops. Extra werkgeheugen bij prikken zit er dus niet in.

De i7 in dit model is standaard vrij laag geclockt maar heeft de mogelijkheid om te boosten tot 4,0GHz. Zodra de CPU een beetje belasting krijgt gaat de ventilator al snel aan en wordt de laptop heet, op een warme zomerdag kan ik me voorstellen dat de laptop oververhit raakt. Details en benchmarks zijn hier terug te vinden https://novabench.com/view/1534791

Wat opviel was dit de ventilator ook hard aan het blazen sloeg bij de Windows update, terwijl deze van zowel de processor als het werkgeheugen als de ssd weinig belasting vroeg. Meer irritant dan erg nadelig maar wel weer een "minpuntje".

De conclusie?
Naar mijn mening is deze laptop de vraagprijs niet waard en dat komt vooral door de keuze voor het kwetsbare materiaal. In deze premium prijsklasse heb je voldoende keus en aan de prijs is ook niet bepaald terug te zien dat er bespaard moest worden. Het is jammer dat Asus zijn goede naam niet waar maakt bij deze laptop.

Heb jij ook een Asus K406UA-BM230T?