Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy Note 9 Dual Sim (6GB intern, 128GB opslag) Zwart

Specificaties 6,4" • 2960x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 9 Dual Sim (6GB intern, 128GB opslag) Zwart Review

DennusBTestpanel 15 augustus 2018, laatste update op 20 augustus 2018, 2.006 views Testpanel

Samsung Galaxy Note 9 Dual Sim (6GB intern, 128GB opslag) Zwart

Het laatste vlaggenschip van Samsung, de Note 9. Een absoluut beest van een telefoon. De telefoon is groot, heel groot, maar voelt desondanks goed aan bij gebruik en ligt lekker in de hand. Turbo snel, overweldigend scherm en prachtige foto's! Maar... er is ook een keerzijde...

Pluspunten

• Het scherm is fantastisch
  • Bouwkwaliteit is erg goed
  • S-Pen
  • Iris-scan + Gezichtsscan is erg snel
  • Vingerafdrukscanner is ook erg snel
  • Samsung Schil als je bent gewend
  • Camera UHD 60FPS opnames
  • Camera foto's

Minpunten

• Samsung Schil
  • Trage updates
  • Bixby
  • Garantie kwijt na custom ROM (door Knox)

Wat een kans, mee met Tweakers & Samsung naar het Samsung VIP event in Amsterdam. Met 4 andere Tweakers, onder het genot van een fantastisch diner (met lekkere wijn) naar het UnPacked event kijken waar de nieuwe Samsung Note 9 werd aangekondigd.
Tijdens het opdienen van het desert kregen we allemaal de nieuwe Note 9 onder een cloche, samen met 1 maand onbeperkt internet van T-Mobile.
Toen brak de tijd aan om te gaan stoeien met het toestel, de limieten op te zoeken en er een review over te schrijven. En die lees je nu.
Ik hoop dat je met veel plezier de review zult lezen en als je vragen hebt, schroom niet om een bericht te sturen of onder de review te reageren! :)
Featureset
Laten we het daar eerst over hebben, de features op de Note 9. En daar kan ik vrijwel het hele artikel mee volschrijven. De Note 9 is packed met features waarvan je niet wist dat je ze nodig had. Een always-on screen, de nieuwe S Pen, "live tekeningen", ARMoji, Iris & Gezichtscanner, vingerafdruk lezer, vrij forse camera's en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De belangrijkste in deze is wat mij betreft de S Pen. De pen, die in de onderkant van je device is geschoven, kan je met een simpele klik uit het toestel trekken. De pen beschikt over een drukgevoelige punt en een knop in het midden.
Allereerst : Het tekenen is bijzonder accuraat en geeft je echt het gevoel dat je prachtige dingen kan maken op het toestel zonder een kunstenaar te zijn. De pen reageert snel, makkelijk en helder op de input die je geeft.
Het knopje in het midden is qua functionaliteit nieuw voor de Note 9. De nieuwe Pen kan namelijk via bluetooth low-energy praten met je telefoon en dat opent een scala aan nieuwe features. De pen heeft natuurlijk ook stroom nodig om te functioneren, en dat heeft Samsung op een super slimme manier opgelost. Er zit een kleine condensator in de pen die ongeveer genoeg stroom kan opslaan voor 30 minuten werken. Ik hoor je al denken "30 minuten, dat is toch veel te kort!?", maar, als je de pen in je telefoon schuift dan laad hij in 40 seconden(!) weer volledig op. Perfect.
De knop is standaard gemappt aan de volgende acties : 1x klikken is camera openen, 2x klikken is wisselen tussen front & back camera, en als de camera open is is 1x klikken je sluiterknop. Je kan dus op afstand super makkelijk (groeps)-foto's maken zonder irritante timer en zonder dat je je telefoon vast hoeft te houden. Erg leuk. De knop op de pen is in de instellingen aan een hele berg andere apps & opties te knopen, bijvoorbeeld Snapchat. Toffe feature!
Iets wat ik wel mis (en ik snap niet waarom) is het doorgeven van artwork als je muziek afspeelt in je auto. Dat werkt met bijvoorbeeld een iPhone prima en is een standaard protocol, dus zou fijn zijn als Samsung dat ook nog even regelt.
USB-C is al weer een tijdje normaal in telefoon-land, maar doordat ik met iPhones liep had ik die hype even gemist. Erg prettig. Lekker makkelijk inpluggen en doordat m'n MacBook Pro ook USB-C heeft kan ik de lader van m'n Mac ook gebruiken voor m'n telefoon nu. Ideaal!

De Note 9 schijnt ook een verbeterd 4G modem aan boord te hebben, en dat blijkt wel bij testen. 250Mbps is vrij normaal, ook in een gebouw. Heel vet. Dat zal de beperkende factor in ieder geval niet meer zijn!
Bereik
Je zou het bijna vergeten, maar je kan ook bellen met deze telefoon. Alhoewel ik het niet meer zo heel veel doe, in ieder geval niet via het reguliere telefonie-netwerk, werkt het prima. Het geluid is erg helder en de andere kant kan mij ook goed verstaan.
Vergeleken met mijn iPhone X zie ik weinig verschil in bereik, beide bieden ze op dezelfde plekken goede, snelle 4G(+) en het opzetten van telefoongesprekken verloopt snel en soepel.
Gebruiksgemak
Hier kan ik wel dieper op ingaan na veel te hebben gespeeld met de Note 9. Ik heb mijn dagelijkse telefoon (iPhone X) vanaf dag 1 niet meer aangeraakt en ben fulltime met de Note 9 gaan werken, dus ik heb een goed beeld gekregen over hoe makkelijk en hoe logisch de telefoon is. Allereerst even wat over Android, komende van iOS gaat er een wereld aan mogelijkheden voor je open. Android beperkt weinig en er zit een boatload aan optie's in. Dat wist ik al, want voor mijn 2 jaar Apple heb ik veel Android telefoons gehad. Destijds was Android nog niet zo volwassen als het nu is en overkomt. Het komt over als een heel erg stabiel, volwassen OS met een degelijk framework aan SDK's en API's om het app ontwikkelaars makkelijker te maken.

Samsung plaatst sinds jaar en dag al hun eigen schil over alles wat ze maken op telefoon gebied. "Samsung Experience" noemen ze dat. Hoewel het door de jaren heen een stuk beter is geworden (Ik heb ook een S4, S5 & S7 gehad) is het nog steeds onmiskenbaar Samsung. De schil doet wat mij betreft soms nog steeds een beetje kinderlijk aan, met lettertypes met vreemde krulletjes aan elke letter, veel kleuren en extra optie's waarvan je echt niet wist dat het nodig was. Dat is niet perse slecht, want ze proberen te innoveren door hun eigen sausje over de telefoon te drapperen, maar het geeft in-the-end wel wat nadelen. Zo duurt het updaten naar nieuwe major Android releases bij Samsung een eeuwigheid en voelt dit Android toestel bijna aan als een telefoon met een geheel ander OS. Het is strict persoonlijk of dit wel of niet jouw schil en stijl is, maar ik zou enorm gelukkig worden als Samsung stopt met die custom schil en vanaf de Note 10 gewoon stock Android mee gaat leveren met wat losse apps en snelle updates.

Nog zo'n dingetje is dat Samsung de "standaard" smileys zo nodig weer moest vervangen met ontzettend kinderachtige versies er van. Super leuk voor kinderen van 10, maar niet voor de gemiddelde gebruiker. Vervangen kan uiteraard ook niet (tenzij apps het zelf oplossen) dus blijf je zitten met die vervelende dingen. Komop Samsung, je hoeft niet alles zelf te ontwikkelen. Soms zijn er prima standaarden.

Wat wel echt jammer is, is dat doordat Samsung allemaal dingen zelf ontwikkelt (in dit geval iris scan/gezichtsscan), dit voor geen meter integreert in andere apps. Zo heb ik in de Bunq app nog steeds m'n vingerafdruk nodig, en werken iris of gezichtsscan niet. Gemiste kans.

In general : De telefoon werkt heel prettig, de apps draaien smooth, er zitten veel opties in die stiekem toch wel handig zijn en Android heeft goed nagedacht over nieuwe features, die goed werken.

-- add more after more days --
Scherm
Het makkelijke stuk van deze review. Ik kwam dus van een iPhone X, een telefoon met een prachtig OLED scherm wat vrijwel de gehele voorkant bedekt. Contrast waarden en kleuren waren perfect gekalibreerd op de iPhone.
Nu de Note 9 voor m'n neus ligt heb ik gelukkig een goed vergelijk kunnen maken. Ik heb meerdere dingen side-by-side gedaan, zoals wat demo 4K HDR filmpjes kijken op de telefoon. En wat blijkt? Het scherm van de Note 9 is wat mij betreft nog beter dan dat van de iPhone X. Het scherm kan ontzettend fel, heeft een bizar contrast (tja, OLED) en de kleuren zijn levendig en geven je een prettig gevoel bij het kijken.
Daarnaast beschikt de Note 9 ook over een Always-On screen, als je dat wilt. Met deze optie aan staan er altijd een setje pixels aan op het scherm om je informatie te tonen zoals de tijd, je notificaties of het weer. Een slimme feature die op deze manier weinig stroom verbruikt en zeer nuttig kan zijn.

Ook heb ik ter test een side-by-side gedaan met de iPhone 6, iPhone 8, iPhone X en Node 9 met dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=LXb3EKWsInQ&t=158s). Het was echt close tussen de iPhone 8 (niet de X!) en de Note 9, maar de Note was wat mij en m'n vriend betreft de winnaar!

Conclusie over het scherm : Niets dan lof. 1 van de beste schermen die ik ooit heb gezien in een telefoon, helder, geen motion-blur of ghosting en prachtige kleuren en contrast.
Design
Het design van de Note 9 is vrijwel niet veranderd ten opzichte van de Note 8, op de wat slimmer geplaatste vingerafdruklezer na dan.
Het design is in mijn woorden "slick". De telefoon mag dan dikker zijn dan z'n directe concurrenten, maar dat voel je er echt niet aan af. Hij ligt fijn in de hand en geeft het gevoel dat je echt een goede, degelijke telefoon in handen hebt.
Het glas aan de achterkant is wel wat glad, dus een hoesje is wel aan te bevelen.
Bouwkwaliteit en afwerking
Zoals ook al gezegd in het 'design' hoofdstuk, voelt de Note 9 erg goed aan. Hij is groot, en misschien wat zwaar, maar dat zorgt wel voor een solide gevoel. Een gevoel van een premium telefoon. De afwerking is wat mij betreft ook goed, je ziet nergens kiertjes die er niet horen en alles loopt netjes in elkaar over.
Accuduur
De grote accu in de Note 9 is 1 van de selling points die Samsung graag overal laat zien. De accu zou "met gemak" een hele dag mee moeten gaan.
Ondertussen heb ik daar een goed beeld over. Ik gebruik mijn telefoon(s) vrij intensief, social media, regelmatig appen, wat browsen, soms een spelletje en navigatie en Spotify. De avond dat we de Note 9 kregen leek de telefoon ontzettend lang mee te gaan, dus ik was positief verrast. Na het overzetten van alle apps op Vrijdag leek de accu juist een stuk minder positief uit te vallen, de accu liep met grote stappen leeg en voor ik het wist kon ik de lader weer inpluggen.
Maaaaaar, nu denk ik dat die Vrijdag veroorzaakt is door een stukje indexering/cache opbouwen want na die Vrijdag heb ik eigenlijk niets meer te klagen gehad over de accuduur. De telefoon gaat inderdaad de hele dag mee en eind van de dag heb ik met gemak 40-50% over.
Het helpt natuurlijk ook mee dat je de Note 9 met fastcharging kan opladen en dat je dus in ~1,5 uur weer 100% batterij hebt, maar in principe kan je een hele dag met de grote batterij.
Stabiliteit en betrouwbaarheid
Stabiliteit en betrouwbaarheid vind ik echt lastig te beoordelen in een window van 1,5-2 weken. Ik gebruik hem veel en probeer hem regelmatig te pushen richting z'n grenzen juist om dit goed te testen. Ik heb nog geen moment gehad dat de telefoon instabiel aanvoelde. Geen haperingen, geen app crashes of OS issues. Wat mij betreft zit dit dus goed en is dit allemaal op orde. Dex voelt ook heel stabiel en snel en geeft je niet het gevoel dat je met een half OS aan de slag bent.
Foto & Video
Dat er een goede camera in de Note 9 zou zitten was wat mij betreft vanaf het begin wel duidelijk. Samsung wil de concurrentie ver achter zich laten als het aankomt op het schieten van foto's en filmpjes. Ondertussen, na 1,5 week de Samsung Note 9 gebruikt te hebben kan ik ook hier wel een goed beeld over schetsen.
Het vergelijk in mijn hoofd is gebeurd tussen een iPhone X en de Note 9. De iPhone X schoot altijd prachtige foto's en filmpjes, en ik was dus ook bang dat ik hierop moest inleveren met mijn nieuwe Note 9. Maar na wat goede testjes kan ik tot mijn blijdschap zeggen dat dit niet zo is. De video's die de Note 9 schiet zijn wat mij betreft nog beter vergeleken met de iPhone X, zeker de beeldstabilisatie is echt heel erg fijn op de Note 9. Wat verder ook opvalt in positieve zin is de kwaliteit van het geluid dat de Note 9 opneemt. Ik heb het dit weekend kunnen testen op Drumcode Festival, en daar staat het geluid echt ongenadig hard (thank god voor oordopjes), maar de Note 9 kraakt nergens en de opname heeft een fijn, helder geluid!
De portretstand van de iPhone X wint op dit moment wel van de Note 9, al verwacht ik dat hier qua software nog wel het een en ander aan getweakt kan worden.

Ik heb hieronder wat foto's en videos voor jullie geupload om zelf de beeldkwaliteit te beoordelen. Vooral in de laatste video, in het donker, met een berg vuur en lasers kan je goed de kwaliteit van de camera zien :

Foto's

Video's
Video: https://photos.app.goo.gl/qcBz8W4Rqc6kGFYj8 (Super slow-mo met water)

(Drumcode set inside)
(Drumcode set outside with a lot of lasers)
Algemene beoordeling
The final verdict!
Spannend, mijn algemene beoordeling over de Note 9. Als 1 van de eerste in Nederland aan de slag met het nieuwste model van Samsung, vol vette features, dikke hardware en handige opties. Na 1,5-2 weken rondlopen met de telefoon kan ik een goed oordeel vellen denk ik. Let wel, dit is persoonlijk, wat ik roep hoeft dus voor jou/een ander geen issue te zijn.

Hardware
First of all, hardware. Over de hardware bij de Note 9 heb je niet te klagen, alles is aanwezig in de telefoon, van goede camera's, een grote accu tot een bijna perfect scherm. De telefoon voelt solide en geeft je echt het gevoel dat het een enorm premium product is; sterker nog: dat is het ook. De camera's hebben in bepaalde omstandigheden echt indruk op me gemaakt, zeker de focus van de camera's. En dan moet je nagaan dat ik hiervoor een iPhone X was gewend, en ook die maakt al prachtige foto's. De foto's op de Note 9 zijn net wat frisser, scherper en geven een wat meer levendige indruk. De selfie-camera is zelfs confronterend scherp; Je ziet alles!
Ook de accu doet niet echt onder voor de verwachtingen die zijn opgeworpen door Samsung, de accu gaat de hele dag mee, ook bij middel tot intensief gebruik. In mijn geval betekent dat van 07:00 tot minimaal een uur of 23:00 in de avond. Erg fijn dus!

Minpuntje aan de hardware is de bixby button, die wat mij betreft op een bloed irritante plek zit; vlak onder de "volume down" knop aan de linkerkant. Heel vervelend, want ik heb hem al een tiental keer per ongeluk ingedrukt en dan neemt de Bixby interface je hele scherm over.

Verder is het prettig dat de telefoon voorziet in fastcharge (ook al is het maar 2.0), USB-C en een headphone jack heeft en nog goede speakers bied ook. De S-pen is ook zeker een voordeel voor de telefoon, maar is wel beperkt tot mensen die echt creatief willen zijn op hun telefoon of sporadisch op afstand een foto willen knippen. Hoe dan ook; het werkt goed!

Last but not least het scherm, want man dat maakt echt indruk. Het scherm is niet alleen helder, maar voldoet wat mij betreft ook aan alle verwachtingen wat betreft contrast, kleuren en levendigheid. De kleuren spatten van het scherm, en doordat het een OLED scherm is is het contrast natuurlijk ongeëvenaard. Je kan in de instellingen ook nog wat spelen met de saturatie van het scherm door 4 verschillende instellingen. Dat zal voor iedereen persoonlijk zijn, maar welke je ook pakt : Slinger eens een 4K HDR filmpje (Tip: http://4kmedia.org/) aan en je zal echt verstelt staan van wat het scherm kan.

Software
Dan nu, over naar het software gedeelte van de telefoon. Laten we beginnen met de positieve dingen!
De telefoon draait op moment van schrijven Android 8.1 Oreo, en ik moet zeggen dat het echt silky smooth draait. Alle animaties zijn vloeiend, er zijn geen vertragingen in apps en hij kan echt een shitload aan apps in z'n geheugen houden (waardoor ze niet hoeven te herladen bij het opnieuw openen). Dex is ook een super vloeiende ervaring die in bepaalde situaties echt kan helpen en je leven een stuk makkelijker kan maken; e-mail en internet kan je prima doen met Dex, geen laptop meer nodig.
Daarnaast zijn er wat vette en handige features toegevoegd aan de Android ervaring, zoals bijvoorbeeld support voor de S-Pen, iris-scanner & gezichtsherkenning.

En vanaf dit punt komt ook direct het omslagpunt, software-wise dan.
Het is leuk dat Samsung nog steeds hard ontwikkeld aan hun eigen schil en eigen toevoegingen, maar wat mij betreft kan het niet tippen aan een "kale" Android ervaring zoals op bijvoorbeeld Pixel telefoons. Een middenweg zoals OnePlus dat doet is ook nog goed (stock Android met wat kleine changes om hardware te supporten), maar wat Samsung doet is gewoon niet verstandig. Je ziet het bij alle afgelopen modellen al, de software voelt op een gegeven moment traag aan en resetten naar fabrieksinstellingen of een custom ROM flashen in je enige uitweg. Om nog maar niet te beginnen over het belabberde update beleid van Samsung, wat er rustig voor zorgt dat als er een nieuwe Android versie uitkomt, je hem driekwart jaar later pas ontvangt. Wat mij betreft onacceptabel voor een telefoon in deze prijsklasse. Daarnaast kost het hele R&D en ontwikkel stuk van hun eigen schil vast ook een bak geld, dus ik snap niet dat ze het nog steeds doen. Een optie als in "hier heb je een officiele full-stock Android ROM met garantie" zou ook al helpen, voor de wat meer technische mensen. Maar helaas, mede door Knox is het onmogelijk om een Custom ROM te flashen zonder garantie te verliezen, nog zo'n minpunt. Want als je hardware vervolgens kapot gaat; let's say je scherm; dan ben je mooi de lul en wijst Samsumg gewoon je garantie claim af, terwijl het niets te maken heeft met je software.

Last but not least : Bixby, het is een dappere poging van Samsung om een eigen spraak assistent op te tuigen. Maar ook hier weer : Waarom moet Samsung dat nou weer zelf doen? Lift lekker mee op Google Assistent en steek er niet zoveel onnodig geld in, want over het algemeen zeikt iedereen Bixby af. En ik begrijp wel waarom, het is vrij opdringerig. Al helemaal als je per ongeluk de knop (die super slecht geplaatst is) aanraakt, dan komt er een full-screen Bixby takeover voor je neus. Leuk, maar ik wil dat Bixby niet, dus dring het niet zo op.

Ik heb afgelopen week aan Samsung gevraagd wat de planning is qua Android Pie voor de Note 9; 3x raden : Ze hebben geen idee. Geen timeline, we weten nog niet eens welke toestellen ze nog geen upgraden naar Pie. Jammer Samsung, echt een enorme gemiste kans door heel arrogant te zijn.

Final final verdict : Prachtige telefoon die mede door z'n fijne, snelle en complete hardware heel wat +'jes verdient, maar door z'n custom software, trage update beleid en Bixby ook wat minpunten scoort. Als je kan leven met de Samsung schil : Go for it. De prijs is wat mij betreft rechtvaardig en als je hem aanschaft heb je een van de meest complete telefoons op de markt met hele fijne opties. De camera schiet fijne plaatjes en is super snel en de andere toevoegingen zijn zeer gewaardeerd. Wil je snelle software updates of een echte, pure Android ervaring? Laat hem dan alsjeblieft liggen.

Of ik er mee blijf lopen? Dat moet nog blijken. Ondertussen raak ik weer aardig gewend aan het Android ecosysteem en merk ik dat de vrijheid toch wel erg fijn is. De Samsung schil staat me nog steeds fors tegen en ook de grootte is voor mij een dingetje. Misschien kan ik er aan wennen, misschien wil ik terug naar een maatje kleiner. Dat zal moeten blijken!

Update na 1,5 week gebruik : Ik moet zeggen dat ik enorm snel gewend ben geraakt aan de Note 9 en de Samsung schil. Zo erg dat ik met zekerheid kan zeggen dat ik de telefoon voor nu blijf gebruiken en m'n iPhone er uit gaat! :) Ik ben enorm blij dat ik de telefoon mag houden! :D

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 9 Dual Sim (6GB intern, 128GB opslag) Zwart?

Ik vind het erg mooi te lezen dat je hem een eerlijke kans hebt gegeven t.o.v. iPhone X
Nu ben ik wel erg benieuwd, als je IOS gewend bent, en iPhones fijn vind werken,
is het dan de overstap naar de note 9 waard?
Het is persoonlijk, maar wat mij betreft wel. Ik miste altijd de vrijheid van Android wel een beetje, je eigen launcher kiezen, veel kunnen customizen. Dat gaat gewoon niet op een iPhone. De eerste week na je overstap is een beetje ruw, omdat je moet wennen. Maar het went snel, ik zou nu niet meer zo snel terug gaan!
Haha en is dat vooral omdat het de Note is, of zou het bij S9+ het zelfde zijn ?
Qua batterijduur, beter dan de iPhone X ?
De Note 9 heeft een grotere accu, en de S pen. Dat zijn wat mij betreft toch wel fijne voordelen.
En ja, hij gaat langer mee dan m'n iPhone X, een stuk langer!
Je "-" punten:

* Trage updates? Toestel is nog niet eens uit! Maandelijkse security patches zullen best wel op tijd komen (zie Note8), maar je doelt natuurlijk op "Android-versie"-updates?
Die mogen dan misschien "traag" zijn, maar je krijgt ze wel (minimaal 2): dat kun je van sommige andere merken niet zeggen ;)

* Samsung Schil: die is al heel ver "uitgekleed" en vindt deze nu geen probleem meer; je kan altijd nog kiezen voor een andere schil (bv Nova)

* Bixby: mee eens -> nog maar beperkt met de talen en zeker ZEER beperkt tov Google Assistent

* KNOX: volgens mij ben je je garantie niet (geheel) kwijt als KNOX "getripped" is, iig niet op "Hardware"-fouten...

Het "knopje in het midden van de S-Pen" is niet nieuw hoor: deze zat ook al bij de vorige S-Pen(nen) van de vorige Notes!
De functionaliteit is echter wel vernieuwd met deze Note...

Verders een mooie/objectieve review -> well done :)
Thanks voor je feedback! De trage software updates beoordeel ik voornamelijk op ervaringen uit het verleden, je leest dat ook over alle andere Samsung modellen. Maar je hebt gelijk, we moeten even afwachten hoe snel ze gaan zijn met dit toestel.

Over de andere punten ben ik het met je eens :) Zal kijken of ik de review straks even iets kan aanpassen!
Dat is nog steeds zo. Wat ook schandalig is voor een 1000 euro toestel. Alleen al dat Samsung nog geen woord heeft laten horen over Android Pie voor de Note 9.
Fijne review!

Leuk ook om in het Note 9 topic je "reis" al een beetje te kunnen volgen. :)

Ben op zich ook een beetje huiverig voor de Samsung schil maar stel in het begin vaak alles geheel naar mijn smaak in en verwacht zelf niet meer vaak "de diepte" in te moeten gaan. Dat in combinatie met Nova Launcher.... het zal wel loslopen.

Als je nog eens een vergelijk wil maken qua scherm (wat door Display Mate is uitgeroepen tot beste scherm in een smartphone) kijk dan deze maar eens...
Thanks voor je reactie en het artikel + filmpje voor het scherm ! Heel tof om te zien en leuk om te zien dat het aansluit bij mijn meing!
Mooie review met accent op nieuwe dingen zoals het pennetje - echt wel handig als afstandbediening voor de phone.
De min-punten vind ik niet zo minnetjes (op de Bixbie na): al zou ik ook wel de hoge prijs noemen!
De hoge prijs is wat mij betreft niet echt een minpunt, en wel om het volgende : Er zijn veel meer telefoons die ondertussen in deze prijsklasse vallen (waaronder de iPhone X). Als je dan de Note 9 pakt dan heb je wat mij betreft de meest complete smartphone die je kan krijgen voor deze prijs, bij afstand zelfs. En dat rechtvaardigt die prijs dan ook wel, vind ik.

Thanks voor je compliment over de review ! :)
Toch ff nieuwsgierig: hoe heb je de mogelijkheid 'ontdekt' dat je met Tweakers mee kon naar het Samsung Note 9 event?
Kijk toch regelmatig (maar nier elke dag) op Tweakers.net, maar dit gemist dan...
Net zoals de mogelijkheid voor het event van de Huawei P20 Pro...
Staat gewoon aangekondigd op de frontpage en dan kan je je aanmelden met een poll :)