Asus Strix ROG Magnus

Asus Strix ROG Magnus Review

Foritain 16 augustus 2018, laatste update op 18 augustus 2018, 711 views Product geleend

Asus Strix ROG Magnus

De Magnus kent een keurige opnamekwaliteit waar je perfect mee kan streamen/voice-over-en. Het probleem is dat er goedkopere alternatieven zijn die nog beter klinken, en argumenten als de compacte formfactor, meerdere opnamemodi, USB passthrough en natuurlijk RGB sync hebben het toch lastig tegen dat fundament van elke microfoon.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit opnames uitstekend
  • Compacte formfactor en carry case maakt het wel een lekker mobiel ding.
  • RGB actie. Vet ding om te zien.
  • Features plenty. 3.5mm out met volume slider, gain slider, aux in, USB passthrough, tripod/boomarm mount
  • Meerdere opnamepatronen (cardioid, stereo, noise cancelling)

Minpunten

• Duurder dan o.a. een Rode NT-USB welke een stem simpelweg nog wat beter voor de dag brengt
  • Korte, extreem stugge kabel gewoon niet prettig in gebruik / positionering.
  • Noise cancelling modus is aan/uit en niet instelbaar, maar dermate sterk in 'aan' dat de stemkwaliteit te veel inzakt. Daardoor voor ons, met de doelstelling 'zeer goede stemopname' is deze optie niet bruikbaar.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/ASUSMAGNUS/502.jpg

ASUS ROG Strix Magnus

- Inleiding
- Uitpakken
- Specificaties
- Inbouwen
- Test en resultaten
- Conclusie

ROG, wanneer we dat op onze moederbord dozen zien staan reden voor een glimlach en de wetenschap dat er in elk geval iets tofs in de doos zit. Maar in moederbord land heeft Asus al jarenlang een hele sterke positie, dus hoe doet een product het wanneer die het op moet nemen tegen gevestigde grootmachten in een compleet andere categorie? Dat is namelijk wat Asus met hun ROG Strix Magnus, een ca 200 euro kostende microfoon, te wachten staat: concurrentie met o.a. Blue en Rode.

Specificaties

De features en specs van Asus:

We zullen het ‘beknopt’ noemen, misschien iets te beknopt wat Asus gaat voorbij aan het feit dat hun kleine form factor (13 centimeter in de hoogte) wel degelijk onderscheidend is van de veel grotere Blue Yeti en NT-USB. Vergeleken met de goedkopere Rode valt wel op dat Asus bijvoorbeeld wel voor meerdere opnamepatronen heeft gekozen.

Uitpakken, bouw en features

Wat presentatie heeft Asus het weer goed voor elkaar: een mooie carry case helpt de eerste indrukken nadat je net 200 euro hebt afgetikt wel degelijk. Intern: een adaptertje zodat hij op de twee meest voorkomende schroefmounts past, en een 1,5 meter lange kabel. Die kabel valt wel direct op als heel stug, plus dat 1,5 meter niet heel erg lang is voor een microfoon. Komen we zo op terug.

Fysiek kunnen we niet anders stellen dan dat ze een prachtig apparaat hebben neergezet. Niet overdreven zwaar, maar wel heel erg netjes afgewerkt. Zoals vaker is er gekozen voor een ‘het mag een onsje meer zijn’ design wat meer bedoelt lijkt om echt op te vallen dan functioneel te zijn, maar hey dat mag prima.

Functioneel gezien overigens ook geen klagen, want Asus is niet terughoudend met aansluitingen en opties. Zo zit er een headphone aansluiting op voor monitoring, met volumewiel, een mic mute knop en een LED aan/uit knop. En aan de andere kant treffen we een 3,5mm input aan, een gain slider, en de switch voor de drie opnamepatronen. Vergeleken met de Rode (3,5mm en monitoring only) is dat een flinke riedel meer, vergeleken met de Yeti Pro is het vergelijkbaar.

In de praktijk

Aansluiten is een eitje: USB stekker erin en gaan. Voor de RGB fun uiteraard de Aura Sync software gebruiken, maar voor de rest is er niet veel nodig. We springen dan meteen naar de geluidskwaliteit. En die is goed, zeg maar gerust heel erg goed. Het is een neutrale, gedetailleerde weergave van de stem en andere geluiden waar we eigenlijk vrij weinig op aan te merken hebben. Een beetje serieuze stream? No problem. Een chique voice-over voor het één en ander? No problem.

Nou, prima dus? Wat wil je nu meer? Eigenlijk niets, want waar de echt goedkope modellen wel eens wat te wensen over liet voor een iets serieuzere kwaliteit doet de Magnus dat feitelijk niet. Toch zien we een uitdaging, en dat is de Rode NT-USB die voor ca 140-150 euro een nog wat beter stemopname weet te bieden. De van originele voor zang bedoelde microfoon biedt iets meer warmte, waar zowel de Magnus als de Yeti Pro (die is nog een forse stap beter overigens, maar ook duurder) wat neutraler neigen, maar zowel mijn eigen stem als die van vrouwlief komt in onze optiek daar toch nog wat beter mee voor de dag. We kunnen lang of kort discussiëren over de meerwaarde van nog wat beter, maar er is een objectief verschil, zo ook in prijs.

Ook praktisch valt er wel wat op te merken aan de Magnus, want 1,5 meter kabel beperkt je positiemogelijkheid, en de kabel is zo dik en rigide dat het echt een nadelige impact maakt op je positionering. Een dikke kabel is onvermijdelijk gezien de USB passthrough feature, maar was het niet beter om die achterwege te laten en dan voor een praktischere kabel te gaan? Voor gebruik op een boom arm, en dat ligt wel voor de hand met zo’n microfoon, heb je sowieso een andere kabel nodig. Maar ook voor gebruik op tafel zouden wij hem vervangen: druk iets tegen de kabel aan en dat is genoeg om de microfoon om te duwen. Dat vinden we toch maar magertjes doordacht.

Asus moet dus met een paar stevige klappers komen uit onverwachte hoek. 3,5mm headphones kunnen aansluiten en monitoren is een standaard feature in dit segment en telt dan ook niet mee. Wat in mijn optiek wel meetelt is een mute button en een volume gain voor de microfoon. Daar zijn absoluut andere oplossingen voor te bedenken (stream deck, macro keys, etc), maar een fysieke ik-moet-hoesten knop is in mijn ervaring echt een plus. In theorie zijn de meerdere opnamepatronen dat ook, maar die zijn wel situationeel. Stereo opname bijvoorbeeld heeft alleen zin als je daadwerkelijk met meerdere personen wilt opnemen, en dan nog kan je je afvragen of dat dan per sé in stereo moet zijn. Maar goed, wil jij het, dan kan dat.

De Noise cancelling modus is ook een lastige. Ja, noise cancelling werkt als een malle, maar het gaat echt ten koste van de kwaliteit van je stem. Je verliest detail en dat lekkere heldere geluid, en krijgt er een donkerder, meer muffled geluid voor terug. Niet echt slecht, maar verre van het niveau van een 200 euro (of 100 euro) microfoon. Als achtergrond geluid een probleem is zijn er andere, betere oplossingen voor.

Wacht, geen opnames om af te luisteren? Correct. Om de microfoons in perspectief te plaatsen hebben we getest met zo veel mogelijk verschillende omstandigheden. We testen met zowel mannen als vrouwenstem, fluisterend, zingend, af en toe hard roepend (Streamers laten zich soms goed horen nietwaar?), op verschillende afstanden en met verschillende bijgeluiden (ventilatiesysteem, open raam, tikkend op een mechanisch toetsenbord). Voor vijf microfoons (wat er nog meer zullen worden) plus vele gaming headsets leidt dat tot een te grote hoeveelheid aan opnames om eenvoudig te delen. Een conclusie trekken uit een aantal geselecteerde fragmenten zonder uitvoerige tekst en uitleg, uitvoerige kennis van de situatie, of kennis over hoe wij zelf klinken leidt in onze optiek tot verkeerde conclusies en aannames. Omdat verkeerde interpretaties ongewenst zijn kiezen wij ervoor om die interpretatie geheel intern te doen. Alle microfoonreviews worden wel zsm geupdate met een tabel waarin we wat details uiteenzetten zoals stemprofiel, ruisonderdrukking, features e.d. voor een beter overzicht van de besproken informatie. Mocht je twijfelen tussen bepaalde modellen en je zou graag wat meer informatie willen hebben, neem dan even contact met ons op (bijv een berichtje, of via Twitter @Foritain). Vragen mag altijd.

Asus hun finale klapper dan? RGB natuurlijk. Als je dan toch voor een dikke Asus setup gaat snappen we wel dat een matchende RGB microfoon misschien wat extra centjes waard is? Maar wat dat waard is gaan wij ons niet over uitlaten...

De Magnus is absolute een goede microfoon (hence de eindscore) waar je keurig mee voor de dag kan komen in streams en voice-overs zonder dat je dat ‘wou dat ik een luxere had’ gevoel krijgt wat we bij veel goedkopere units (Blue Snowball, Razer Seiren X) wel hadden. Het is tevens een opvallend feature rijke microfoon, en het is er zeker één om mee gezien te worden, maar wanneer we de pure audio merken erbij betrekken zoals Rode en Blue in deze hogere prijsklasse dan staat de Magnus gewoon onder de nodige druk wat price-performance betreft. Een nog betere stemopname zien we voor ca 140 a 150 euro (Rode NT-USB), versus ongeveer 200 voor de Magnus, en elk ander potentieel voordeel of verschil vanaf dat punt heeft het heel lastig tegen dat ene, nogal cruciale element dat de basis vormt van elke microfoon; kwaliteit van jouw stemopname.

Een beetje bijbetalen voor een merk of een RGB ding waar jij blij van wordt vinden we op zich echt geen probleem, zo zit de halve game gear industrie inmiddels in elkaar, zolang we daar maar duidelijk over kunnen zijn dat daar sprake van is (en dat stellen we hier dus ook) is dat echt geen reden tot disqualificatie. Het wordt echter lastiger zodra er wat elementen in de gebruikerservaring cq beleving zitten die de emoties waar ROG het ook van moet hebben dempen. De korte, extreem stugge kabel die wel echt impact heeft op de ervaring is daar een goed voorbeeld van. Sure, die extra dikte is nodig voor de USB passthrough, maar ik was die veel liever kwijt geweest ten faveure van een kabel die ik kan verschuiven zonder dat de microfoon om kan vallen of verschuift, en soepel wegwerken is ook erg lastig. Ook is een arm een logische investering, en dat vereist dan creatieve oplossingen vergeleken met de praktischere kabels van de alternatieven.

Ook merken we op dat de noise cancelling modus er dermate hard inhakt dat de kwaliteit te veel beinvloed wordt en die modus dus eigenlijk alleen zinnig is in situaties met echt heel veel achtergrondgezoem. Had Asus de cancelling instelbaar gemaakt met een slider dan hadden ze in één klap een hele dikke unique selling point gehad waar we eenvoudiger extra voor zouden betalen. Een beetje duurder zijn is prima, maar van ROG verwachten we geen zaken die in de praktijk als ‘meh’ opvallen of toch ook een paar keiharde voordelen voorbij ‘RGB’. Het feit dat hij veel compacter is dan menig andere mic zou dat overigens wel kunnen zijn, want dat is in mobiele opstellingen (waar een NT-USB of Yeti Pro gewoon onpraktisch is) een potentieel voordeel, waarbij de chique carry case ook weer helpt.

Dus wat vinden we ervan? Als de kabel voor jou geen issue is, als jij voor de mobiliteit gaat en/of jij er vrede mee hebt meer te betalen voor ROG of RGB syncen met de rest van je setup? Prima ding, harstikke leuk, baseline kwaliteit van de opname is gewoon goed, en als jij meerwaarde ziet in de stereo opname bijvoorbeeld valt er ook wat voor te zeggen (Rode biedt die niet). Echter schuift de Magnus onze go-to adviezen omtrent pure opnamekwaliteit rondom bepaalde prijspunten (Blue Snowball onderin, Rode NT-USB in het midden, Yeti Pro vooral voor de XLR-gear pro) simpelweg niet aan de kant; deze Magnus lijkt daarmee vooral bestemd om Asus en ROG hun eigen fanbase te imponeren met de uitstraling binnen een groter geheel, want visueel gezien doet de Magnus het toch ook wel erg lekker.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Asus Strix ROG Magnus?

En zo creëer je een hele ASUS ROG milieu:
PC kast
Mobo
Graka
Monitor
etc.

Wederom Toppert!
Dat is een beetje het doel van Asus / ROG I guess :D Niet vreemd dat ze ook met nog wat andere nieuwe componenten gaan komen! :D