SilverCrest SBB 850 D1 Review
Een in eerste instantie teleurstellende Broodbakmachine, omdat de bakresultaten in het begin helaas tegenvielen. Elk brood was praktisch in gezakt en ik had de machine ook bijna terug gebracht naar de Lidl. Ik heb echter niet opgegeven en nu krijg ik gelukkig wel goede bakresultaten.
Pluspunten
Prijs Gemak ( Als je eenmaal door hebt, hoe je de machine het beste gebruikt ) Ook geschikt om puur deeg te maken
Minpunten
Handleiding Basisprogramma werkt niet optimaal Leercurve Kan geen grote hoeveelheid deeg kneden
Eindoordeel
Sinds ongeveer een jaartje ben ik begonnen met het zelf bakken van brood thuis: de eerste keer was gewoon met een broodmix en zonder broodvormen, of rijsmandjes of dergelijk. Maar later kreeg ik van mijn zus een oude broodbakmachine en ging daar mee aan de slag: die deed het goed, tot hij in een vrij korte tijd de geest begaf.
Daarna ben ik alles met de hand gaan doen en bakte ik het brooddeeg af in de oven: dat gaf en geeft nog steeds het beste resultaat, maar is helaas tijdrovend en vooral het kneden met de hand is behoorlijk zwaar. Zodoende kocht ik spontaan deze broodbakmachine bij de Lidl.
Eerste ervaringen
Ik heb de broodbakmachine nu al enkele weken in gebruik en kan eerlijk zeggen dat ik als thuisbakker nogal teleurgesteld ben in de machine: de eerste paar broden zijn allemaal stuk voor stuk mislukt, met eigenlijk steeds dezelfde oorzaak. Het brood zakt gewoon in en een echte verklaring heb ik er niet voor.
Teveel broodmix gebruikt ( Ookal gaf handleiding van de BBM aan, dat het okay was )
Op Facebook werd veelal gesuggereerd om minder water te gebruiken en mij te houden aan de verhoudingen in het receptenboekje. Dit hielp echter allemaal niet en daarom besloot ik paar broodmixen van de Duitse Aldi te gebruiken, waarbij ik de instructies op de verpakking precies opvolgde.
Ingezakte broden
Helaas kwamen de broodmixen ook niet veel beter uit de verf en ik stond bijna op het punt, om de machine terug te brengen. Maar omdat hij wel gewoon goed deed kneden besloot ik om hem te houden. En ik heb niet opgegeven en ben blijven experimenteren. Overigens zou het kunnen, dat het extreem warme weer de bakresultaten heeft beïnvloed.
Vermoedelijke oorzaak tegenvallende bakresultaten
De broodmachine heeft ook een programma waar je de machine handmatig mee kunt programmeren: iedere stap kun je zelf instellen, van kneden tot het rijzen. Bij de standaard programma's laat de machine het brood 3x rijzen en dat is precies zo hoe professionele broodbakkers dat ook. Maar je hebt ook nog ovenrijs, dus zo'n derde rijs vergroot de kans dat het brood tijdens het bakken in zakt.
Althans dat is mijn theorie: want eigenlijk zou het niet mogen gebeuren als je precies de instructies volgt van het recept, dat bij de machine zit. Of gewoon een broodmix gebruikt. Al deugen die broodmixen natuurlijk ook niet allemaal, dus het kan ook nog aan de broodmix liggen.
In iedere geval kreeg ik een prima bruinbrood gebakken door zelf handmatig een programma in te stellen: met een kneedtijd van 20 min, 1e rijs 30 min en daarna 45 minuten. En ik gebruikte verse gist en 50% Sterke Engelse Steengemalen Volkorenbloem. Ik krijg daar schitterende broden mee, als ik ze laat rijzen in rijsmandje en daarna afbak in de oven.
Het resultaat uit de broodbakmachine ziet natuurlijk bij lange na niet zo mooi uit, als wanneer ik een vloerbrood ervan gemaakt had. Echter dit brood is niet ingezakt en is lekker luchtig en bevat geen onnodige toevoegingen: recept is als volgt 250g bloem, 250g volkoren tarwemeel, 9g zout, 300g lauwwarm water en 25g zonnebloemolie.
Echter het apparaat limiteert wel de eerste rijstijd tot 30 minuten, dus er zijn wel een paar beperkingen in het handmatig instellen. Maar gelukkig slaat hij het wel vervolgens op, dus je hoeft niet telkens elke stap opnieuw in te programmeren.
Kneden
Het is mij de laatste opgevallen dat de BBM eigenlijk niet goed doet kneden: ik heb het uitgebreid getest, van 10 minuten tot ruim 30 minuten kneden. Uiteindelijk kun je het beste de machine 10 minuten laten kneden, omdat het echt nodig is om met de hand na te kneden.
Daarnaast bestaat met te lang kneden, dat je uiteindelijk het deeg over doet kneden. Ik bak nu nog enkel zuurdesem brood en daarbij dient de BBM enkel nog om te kneden, de rest vertrouw ik hem gewoon niet toe. Ook is de broodbakmachine gewoon niet geschikt voor zuurdesem brood te bakken: dat moet veel langer dan een uurtje rijzen en in de BBM gaat dat niet.
Conclusie
Ondanks dat ik met de handmatige instelling wel prima brood weet te bakken, ben ik nog steeds niet geheel tevreden. Zo blijven de haken weleens in het brood hangen en gaan ze soms er niet goed uit en de haken voor het bakproces eruit halen is ook niet erg praktisch.
Ik denk dus dat de machine in de toekomst vaker zal gebruiken om deeg te kneden en dat ik de rest lekker met de hand doe: rijzen is totaal geen moeite, dat gaat gewoon bij kamertemperatuur. En met rijsmandjes krijg je ook nog mooi vloerbrood. Het is eigenlijk ook vanwege het zware kneden dat ik mij in de Lidl liet verleiden tot de aankoop van dit apparaat: want ik kwam eigenlijk alleen kaas kopen
Brood dat ik zelf met rijsmandje heb laten rijzen en gebakken in de gewone oven. Deeg wel gekneed met de machine voor 25 minuten.
Hoe dan ook: de broodbakautomaat kan ik niet aanraden, maar voor € 60 vind je ook geen aparte kneder. Je moet dan al gauw aan een paar € 100 denken.
Reacties (38)
Mijn partner heeft het met enige regelmaat over de aanschaf van een broodbakmachine, dus je moeite wordt zeker op prijs gesteld.
Vind je het erg als ik de tip geef om je review nogmaals zelf door te lezen om de spelfouten er uit te halen? ("hetr" ipv "het", "ik de machine" ipv "in de machine", etc.)
[Reactie gewijzigd door G.Shumway op 22 juli 2024 13:50]
Ik wilde graag het apparaat reviewen, omdat ik van mening ben dat niet enkel apparaten een review verdienen waar men uiterst enthousiast over is. Moest hem alleen daarom wel aan de pricewatch toevoegen.
Zo ontbreekt - denk ik - alhier een woord ("weer" misschien): "...dat het extreem warme de..."
Wat een rare indirecte manier om iemand op spelfouten te wijzen: door te vragen of het erg is terwijl je het doet...Vind je het erg als ik de tip geef om je review nogmaals zelf door te lezen om de spelfouten er uit te halen? ("hetr" ipv "het", "ik de machine" ipv "in de machine", etc.)
Zeg dan gewoon dat je een paar spelfouten hebt gezien. Klaar. Niets ergs aan me dunkt. Het zal wel goed bedoeld zijn overigens, dat zonder meer - gezien de vriendelijke toon.
Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die problemen heeft met brood bakken, en het niet altijd goed lukt. Dus ondanks dat ik niet deze machine ga aanschaffen (heb er immers al 1), ga ik toch maar eens kijken of ik er toch fatsoenlijk brood mee kan bakken. Thanks
Ik koop zakken van 1 kg waar dus tweemaal een brood mee kunt bakken. Hier hoeft alleen water bij, dus er zit al gist in. Als het eerste brood niet hoog uit de machine kwam, kwam het tweede brood er ook zo uit. Tegenwoordig is het zo dat als ik dit mee maak voor het eerste brood, dat ik er bij het tweede brood gewoon een half zakje gist bij doe en dan komt die wel omhoog.
Ik heb het tegengestelde ook wel eens mee gemaakt, dan rees het brood zo hoog dat het tegen de deksel aan kwam. Dus mijn ervaring is dat de exacte verhouding van de ingrediënten in de mix nog wel eens kunnen verschillen. Dat is ook niet zo gek, als ze dit in de fabriek per 1000kg doen dan is het best mogelijk dat de eerste en laatste kg niet zo gelijkmatig is als het midden.
Het niet rijzen is natuurlijk iets anders dan wel rijzen en inklappen, maar misschien dat iemand toch iets heeft aan mijn ervaringen. Vertrouw er dus niet 100% op dat elke zak gelijk is, als je een brood in de over wilt vergelijken met een brood uit de machine, neem dan iig wel mix uit dezelfde zak!
Al hoor ik vaker, dat mensen extra gist bij de mix erbij gooien. Maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, omdat er ja al gist in de mix zit. Maar ik hou het nu gewoon bij het zelf ingeprogrammeerd programma, dat werkt namelijk goed bij mijn eigen recept.
Denk alleen, dat wanneer ik zin en tijd heb: dat ik dan alleen met de machine kneed, en de rest handmatig doe. Is eigenlijk een kleine moeite, behalve dat je niet te lang weg kunt blijven.
Je dient dan zelf tussen de lucht uit het deeg te slaan, na de 1e rijs en dan vormen en in rijsmandje leggen voor de 2e rijs. Daarna enkel op bakplaat storten en van de bovenkant insnijden, dan controleer je de ovenrijs en het ziet mooi uit.
Misschien omdat mensen niet weten wat een goede broodstructuur is en ze liever de structuur van de harmonica broden die ze gewend zijn hebben. Dat is althans mijn theorie.Al hoor ik vaker, dat mensen extra gist bij de mix erbij gooien. Maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, omdat er ja al gist in de mix zit.
- https://www.ah.nl/product...452/koopmans-broodmix-wit
- https://www.ah.nl/product...odmix-meergranen-met-gist
Edit: het type van mijn machine is "Silvercrest SBB 850 B1"
[Reactie gewijzigd door David.S op 22 juli 2024 13:50]
Vandaag heb ik de SilverCrest SBB 850 E1 voor het eerst uitgeprobeerd.
Ik ben het volledig oneens met de beoordeling van XiaomiGlobal. Het brood rijst prachtig en de smaak ik oké.
Wat heb ik gebruikt: een pak broodmix ‘donker’ van Jumbo. Het hele pak (1 kg) in de machine gestopt, 700 ml water, een eetlepel olijfolie en een snufje extra gist toegevoegd.
In eerste instantie dacht ik de machine in te moeten stellen op ‘programma 3 - volkoren’, maar in de gebruiksaanwijzing wordt gewaarschuwd voor een compact brood. Daarom heb ik het apparaat op ‘stand 2 - luchtig’ ingesteld. Bij het bakken kwam het deeg net niet tegen de deksel aan.
Als het lukt om foto's op te sturen dan zien jullie op die foto's het resultaat: een prachtig, goed doorbakken brood. Ik denk dat ik voortaan 750 gram meel toevoeg, dan wordt het brood wat minder hoog en krijg ik geen sneetjes brood meer van 17 x 16 cm.
De gebruiksaanwijzing is heel duidelijk. Ik zie alleen maar pluspunten en dat voor nog geen € 50 bij Lidl.
[Reactie gewijzigd door Broodbakker Bob op 22 juli 2024 13:50]
Nog wel vast 2 vragen:
- heeft iemand wel eens de machine of het bakblik een drupje olie gegeven? Er staat niks over in de handleiding, maar het ijzervijlsel wat ik in de oude machine zag deed me vermoeden dat het daar "droog" ijzer op ijzer draaide. Het oude bakblik (eig. het tweede, want bijbesteld paar jaar terug) heb ik net een beetje gesmeerd.
- is jullie ervaring ook dat de afdichting (met de witte ringetjes) van de kneedhaken niet echt goed sluitend is? Is dat beter opgelost bij de echte dure BBMs?
Noot: model D1 en E1 lijken erg op elkaar, vandaar dat ik ook deze thread nog aanhoud.
[Reactie gewijzigd door halveBelg op 22 juli 2024 13:50]
[Reactie gewijzigd door Nelleke23 op 22 juli 2024 13:50]
Overigens viel me op in de handleiding: de importeur van model A1 (en C1) is Kompernass, van de D1 en E1 is dat Targa. Maar ik denk nog steeds dat de machines mechanisch identiek zijn, en alleen de aansturing anders.
Vertrouw de machine nu niet echt meer. Ga nog een simpel luchtig melkbrood bakken en ook fabrikant raadplegen over het uitvallen.
[Reactie gewijzigd door halveBelg op 22 juli 2024 13:50]
Importeur/fabrikant ook verwittigd over de gemeten temperatuur.
Nog een keer herhalen, nu met meer meel in brede blik volgens receptenboekje (blz. 12 bovenaan: 270 g VK en 270 g patentbloem, 350 ml water, weer stand 1000 gram, prog. 3).
Wordt vervolgd.
Edit 21 aug.: bij dit laatste brood precies zelfde probleem in bakfase - machine pendelt. Lidl en Targa zijn nog aan het nadenken ...
[Reactie gewijzigd door halveBelg op 22 juli 2024 13:50]
Intussen elders met een Silvercrest SBB 850 A1 met precies dezelfde ingredienten in precies dezelfde verhoudingen dit volkorenbrood gebakken: de kneedhaken draaien hier inderdaad een stuk sneller, ws. is de kneedfase daardoor grondiger en ontstaat beter deeg. Goed gerezen. In de bakfase wordt het een mooi brood, niks ingezakt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn