1 review

SilverCrest SBB 850 D1 - Reviews

Specificaties 850W vermogen - Bekijk alle specificaties

SilverCrest SBB 850 D1 Review

XiaomiGlobal 9 augustus 2018, laatste update op 11 september 2018, 2.412 views Product gekocht

SilverCrest SBB 850 D1

Een in eerste instantie teleurstellende Broodbakmachine, omdat de bakresultaten in het begin helaas tegenvielen. Elk brood was praktisch in gezakt en ik had de machine ook bijna terug gebracht naar de Lidl. Ik heb echter niet opgegeven en nu krijg ik gelukkig wel goede bakresultaten.

Pluspunten

• Gemak ( Als je eenmaal door hebt, hoe je de machine het beste gebruikt )
  • Ook geschikt om puur deeg te maken

Minpunten

• Handleiding
  • Basisprogramma werkt niet optimaal
  • Leercurve
  • Kan geen grote hoeveelheid deeg kneden

Sinds ongeveer een jaartje ben ik begonnen met het zelf bakken van brood thuis: de eerste keer was gewoon met een broodmix en zonder broodvormen, of rijsmandjes of dergelijk. Maar later kreeg ik van mijn zus een oude broodbakmachine en ging daar mee aan de slag: die deed het goed, tot hij in een vrij korte tijd de geest begaf.

Daarna ben ik alles met de hand gaan doen en bakte ik het brooddeeg af in de oven: dat gaf en geeft nog steeds het beste resultaat, maar is helaas tijdrovend en vooral het kneden met de hand is behoorlijk zwaar. Zodoende kocht ik spontaan deze broodbakmachine bij de Lidl.

Eerste ervaringen

Ik heb de broodbakmachine nu al enkele weken in gebruik en kan eerlijk zeggen dat ik als thuisbakker nogal teleurgesteld ben in de machine: de eerste paar broden zijn allemaal stuk voor stuk mislukt, met eigenlijk steeds dezelfde oorzaak. Het brood zakt gewoon in en een echte verklaring heb ik er niet voor.

Teveel broodmix gebruikt ( Ookal gaf handleiding van de BBM aan, dat het okay was )

Op Facebook werd veelal gesuggereerd om minder water te gebruiken en mij te houden aan de verhoudingen in het receptenboekje. Dit hielp echter allemaal niet en daarom besloot ik paar broodmixen van de Duitse Aldi te gebruiken, waarbij ik de instructies op de verpakking precies opvolgde.

Ingezakte broden

Helaas kwamen de broodmixen ook niet veel beter uit de verf en ik stond bijna op het punt, om de machine terug te brengen. Maar omdat hij wel gewoon goed deed kneden besloot ik om hem te houden. En ik heb niet opgegeven en ben blijven experimenteren. Overigens zou het kunnen, dat het extreem warme weer de bakresultaten heeft beÔnvloed.

Vermoedelijke oorzaak tegenvallende bakresultaten

De broodmachine heeft ook een programma waar je de machine handmatig mee kunt programmeren: iedere stap kun je zelf instellen, van kneden tot het rijzen. Bij de standaard programma's laat de machine het brood 3x rijzen en dat is precies zo hoe professionele broodbakkers dat ook. Maar je hebt ook nog ovenrijs, dus zo'n derde rijs vergroot de kans dat het brood tijdens het bakken in zakt.

Althans dat is mijn theorie: want eigenlijk zou het niet mogen gebeuren als je precies de instructies volgt van het recept, dat bij de machine zit. Of gewoon een broodmix gebruikt. Al deugen die broodmixen natuurlijk ook niet allemaal, dus het kan ook nog aan de broodmix liggen.

In iedere geval kreeg ik een prima bruinbrood gebakken door zelf handmatig een programma in te stellen: met een kneedtijd van 20 min, 1e rijs 30 min en daarna 45 minuten. En ik gebruikte verse gist en 50% Sterke Engelse Steengemalen Volkorenbloem. Ik krijg daar schitterende broden mee, als ik ze laat rijzen in rijsmandje en daarna afbak in de oven.

Het resultaat uit de broodbakmachine ziet natuurlijk bij lange na niet zo mooi uit, als wanneer ik een vloerbrood ervan gemaakt had. Echter dit brood is niet ingezakt en is lekker luchtig en bevat geen onnodige toevoegingen: recept is als volgt 250g bloem, 250g volkoren tarwemeel, 9g zout, 300g lauwwarm water en 25g zonnebloemolie.

Echter het apparaat limiteert wel de eerste rijstijd tot 30 minuten, dus er zijn wel een paar beperkingen in het handmatig instellen. Maar gelukkig slaat hij het wel vervolgens op, dus je hoeft niet telkens elke stap opnieuw in te programmeren.

Kneden

Het is mij de laatste opgevallen dat de BBM eigenlijk niet goed doet kneden: ik heb het uitgebreid getest, van 10 minuten tot ruim 30 minuten kneden. Uiteindelijk kun je het beste de machine 10 minuten laten kneden, omdat het echt nodig is om met de hand na te kneden.

Daarnaast bestaat met te lang kneden, dat je uiteindelijk het deeg over doet kneden. Ik bak nu nog enkel zuurdesem brood en daarbij dient de BBM enkel nog om te kneden, de rest vertrouw ik hem gewoon niet toe. Ook is de broodbakmachine gewoon niet geschikt voor zuurdesem brood te bakken: dat moet veel langer dan een uurtje rijzen en in de BBM gaat dat niet.

Ondanks dat ik met de handmatige instelling wel prima brood weet te bakken, ben ik nog steeds niet geheel tevreden. Zo blijven de haken weleens in het brood hangen en gaan ze soms er niet goed uit en de haken voor het bakproces eruit halen is ook niet erg praktisch.

Ik denk dus dat de machine in de toekomst vaker zal gebruiken om deeg te kneden en dat ik de rest lekker met de hand doe: rijzen is totaal geen moeite, dat gaat gewoon bij kamertemperatuur. En met rijsmandjes krijg je ook nog mooi vloerbrood. Het is eigenlijk ook vanwege het zware kneden dat ik mij in de Lidl liet verleiden tot de aankoop van dit apparaat: want ik kwam eigenlijk alleen kaas kopen 8)7

Brood dat ik zelf met rijsmandje heb laten rijzen en gebakken in de gewone oven. Deeg wel gekneed met de machine voor 25 minuten.

Hoe dan ook: de broodbakautomaat kan ik niet aanraden, maar voor § 60 vind je ook geen aparte kneder. Je moet dan al gauw aan een paar § 100 denken.

Heb jij ook een SilverCrest SBB 850 D1?

Leuk dat je de moeite neemt om een dergerlijk 'exotisch' apparaat te reviewen :)

Mijn partner heeft het met enige regelmaat over de aanschaf van een broodbakmachine, dus je moeite wordt zeker op prijs gesteld.

Vind je het erg als ik de tip geef om je review nogmaals zelf door te lezen om de spelfouten er uit te halen? ("hetr" ipv "het", "ik de machine" ipv "in de machine", etc.)

[Reactie gewijzigd door G.Shumway op 9 augustus 2018 17:45]

Nee dat vind ik niet erg, heb de foutjes er ook maar direct uitgehaald. Aangezien je aangeeft waar ze zaten :)

Ik wilde graag het apparaat reviewen, omdat ik van mening ben dat niet enkel apparaten een review verdienen waar men uiterst enthousiast over is. Moest hem alleen daarom wel aan de pricewatch toevoegen.
Ik heb ze niet allemaal genoemd :z (=lui)
Zo ontbreekt - denk ik - alhier een woord ("weer" misschien): "...dat het extreem warme de..."
Ohja, ik ga ze er ook niet allemaal eruit halen }>
Wat een rare indirecte manier om iemand op spelfouten te wijzen: door te vragen of het erg is terwijl je het doet...

Zeg dan gewoon dat je een paar spelfouten hebt gezien. Klaar. Niets ergs aan me dunkt. Het zal wel goed bedoeld zijn overigens, dat zonder meer - gezien de vriendelijke toon.
Ook een beetje raar om daar nou je mening over te geven. wat maakt het uit hoe iemand zich verwoord. ook met de vraag of het erg is blijft het een nette formulering en in deze tijd waar iedereen tegenwoordig snel op zijn of haar tenen getrapt is, snap ik wel waarom het zo geformuleerd is.
Jouw mening over het feit dat ik een mening heb over datgene waarover ik schrijf is dat het raar is om daar een mening over te hebben. Dat is, naar mijn mening, een beetje raar. ;)
nog een: "broodbruid" ;)
Nog nooit van een broodbruid gehoord? Zie hier bijvoorbeeld :+

Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die problemen heeft met brood bakken, en het niet altijd goed lukt. Dus ondanks dat ik niet deze machine ga aanschaffen (heb er immers al 1), ga ik toch maar eens kijken of ik er toch fatsoenlijk brood mee kan bakken. Thanks :)
Je zou ook eens kunnen overwegen, omdat enkel het kneden met de machine te doen. En de rest met de hand. Dan kun je brood ook vormen, insnijden voor het de oven in gaat.
Ik heb (met een andere machine) ook heel af en toe een ingezakt brood. Waar dat aan ligt weet ik ook niet, maar het komt niet zo vaak voor dat ik er goed mee kan experimenteren. Wat ik wel metr enige regelmaat heb meegemaakt, was dat het brood onvoldoende rees (dan is het een laag en compact brood). Dat wijt ik inmiddels aan te weinig gist in de mix.

Ik koop zakken van 1 kg waar dus tweemaal een brood mee kunt bakken. Hier hoeft alleen water bij, dus er zit al gist in. Als het eerste brood niet hoog uit de machine kwam, kwam het tweede brood er ook zo uit. Tegenwoordig is het zo dat als ik dit mee maak voor het eerste brood, dat ik er bij het tweede brood gewoon een half zakje gist bij doe en dan komt die wel omhoog.

Ik heb het tegengestelde ook wel eens mee gemaakt, dan rees het brood zo hoog dat het tegen de deksel aan kwam. Dus mijn ervaring is dat de exacte verhouding van de ingrediŽnten in de mix nog wel eens kunnen verschillen. Dat is ook niet zo gek, als ze dit in de fabriek per 1000kg doen dan is het best mogelijk dat de eerste en laatste kg niet zo gelijkmatig is als het midden.

Het niet rijzen is natuurlijk iets anders dan wel rijzen en inklappen, maar misschien dat iemand toch iets heeft aan mijn ervaringen. Vertrouw er dus niet 100% op dat elke zak gelijk is, als je een brood in de over wilt vergelijken met een brood uit de machine, neem dan iig wel mix uit dezelfde zak!
Persoonlijk krijg ik eindelijk toch het beste resultaat door zelf een recept samen te stellen. Met de mixen heb ik inderdaad ook wisselende resultaten, maar dat wijt ik deels aan de broodbakmachine zelf.

Al hoor ik vaker, dat mensen extra gist bij de mix erbij gooien. Maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, omdat er ja al gist in de mix zit. Maar ik hou het nu gewoon bij het zelf ingeprogrammeerd programma, dat werkt namelijk goed bij mijn eigen recept.

Denk alleen, dat wanneer ik zin en tijd heb: dat ik dan alleen met de machine kneed, en de rest handmatig doe. Is eigenlijk een kleine moeite, behalve dat je niet te lang weg kunt blijven.

Je dient dan zelf tussen de lucht uit het deeg te slaan, na de 1e rijs en dan vormen en in rijsmandje leggen voor de 2e rijs. Daarna enkel op bakplaat storten en van de bovenkant insnijden, dan controleer je de ovenrijs en het ziet mooi uit.
Misschien omdat mensen niet weten wat een goede broodstructuur is en ze liever de structuur van de harmonica broden die ze gewend zijn hebben. Dat is althans mijn theorie.
Ik zou niet verwachten dat er gist in de mix zit maar eerder bakpoeder i.e. natriumbicarbonaat en citroenzuur. Dat reageert heel anders dan gist. Mijn ervaring met broodmachines is om de mixen links te laten liggen en zelf meel, gist, ... aan te kopen en je eigen recept te gebruiken.
Er zit wel gist in hoor: maar dan wel droge gist, omdat verse gist maar enkele weken houdbaar is. Zelf gebruik ik verse gist bij mijn eigen recepten, omdat het goedkoper is in Duitsland.
Ik denk zelf dat je beter met de hand verder kunt gaan en het kneden overlaten aan een goede en krachtige keukenmachine van Kenwood of KitchenAid. Die kneden goed dus dat scheelt veel werk en daar kun je gelijk ook allerlei andere leuke dingen mee doen. Mijn broodbakmachine heb ik ooit bij de kringloopwinkel achtergelaten.
Kosten alleen een fortuin, dus dan kan ik net zo goed met de BBM kneden. Duurt wel iets langer, maar hij doet het wel prima.
Ze zijn inderdaad niet goedkoop maar ik gebruik ze ook voor vlees malen en worst draaien. Dus zo'n machine kun je wel ontzettend veel mee. Mijn dochter gebruikt hem voor allerhande soorten gebak en deserts te maken.
Bijzonder dat het bij jou zo vaak mis is gegaan. Ik heb van de Lidl ook een broodbakmachine (ik vermoed een ouder model) en heb daar naar schatting toch minstens 50 broden mee gebakken. Dit zijn wel altijd broodmixen die ik kant-en-klaar koop, maar voeg er wel altijd nog iets zelf aan toe zoals een notenmix. Het is bij mij letterlijk nog geen een keer fout gegaan en ze komen er altijd prachtig uit. Wat betreft de deeghaken: ik pauzeer zo'n programma na een uur en een kwartier, trek de haken eruit en druk de boel even vlak.
Je zult inderdaad niet hetzelfde model hebben: zijn ook mensen, die zeggen dat enkel de Panasonic broodbakmachine het goed voor ze deed.
Panasonic heb ik persoonlijk geen ervaringen mee, maar ik weet wel zeker dat die van mij een Lidl merk is. Als je wil kan ik wel even voor je kijken welk model het is, wellicht dat je die nog ergens kan scoren. Misschien kan je de broodmixen die ik koop ook eens proberen als je dat al niet hebt gedaan.
- https://www.ah.nl/product...452/koopmans-broodmix-wit
- https://www.ah.nl/product...odmix-meergranen-met-gist

Edit: het type van mijn machine is "Silvercrest SBB 850 B1"

[Reactie gewijzigd door David.S op 17 augustus 2018 09:55]

Hoeveel stappen kan je programmeren? En kunnen er ook rijstijden van 24 uur ingesteld worden (zo niet: wat is de limiet)?
Je kunt alle stappen programmeren, maar helaas zitten er wel beperkingen in. Vooral wat betreft de rijstijd, is het erg beperkt. Zuurdesem deeg heeft bijvoorbeeld een lange rijstijd nodig en dat is dus niet mogelijk met deze machine.