Epson EH-TW5500 Review

peterb1969 20 maart 2010, 4.060 views

Epson EH-TW5500

Pluspunten

• Beeldscherpte
  • Lichtoutput
  • Flexibele opstelling door grote zoom en lensshift
  • Zwartwaarde en contrast
  • Algeheel filmbeeld
  • Ook overdag keurig beeld

Minpunten

• relatief grote beamer
  • geluid in normale modus

Contrast / helderheid Score: 5
Ik was op zoek naar een Full HD beamer die lichtsterk is, flexibel in opstelling, niet te veel geluid produceert en die een prachtig plaatje weergeeft.

Na een uitgebreid online onderzoek bleven er 2 kanshebbers over, de Epson TW5500 en de Panasonic 4000. DLP projectoren vielen af omdat ze veel meer geluid produceren, niet flexibel in opstelling zijn en omdat ik de regenbogen zie die ze produceren. Beide projecteren zijn vergelijkbaar getest en uiteindelijk heeft een mooie aanbieding voor de TW5500 de doorslag gegeven.

De epson komt in een grote doos waarin een extra kap zit om de kabels achter te verwerken. Hij is aanzienlijk groter dan de Epson tw980 die ik daarvoor had. Gelukkig had ik een mooie plaats in gedachten, nl hoog boven op de kast.

Snel uitgepakt en de kabels aangesloten. De opzet is om via een Popcorn Hour de beamer van media te voorzien. Door de handige lensshift is hij snel en flexibel te richten op mijn projectiescherm. Vol verwachting zet ik hem aan en zet gauw een full hd film op, nl Monsters Inc. Wauwwww wat spat dat van het scherm af, een heel groot verschil met de TW980. Met name diepte en rondheid van het beeld is het grote verschil. Bovendien hoor ik de beamer in ECO stand zo goed als niet. Op de normale stand is er wel een groter geruis. Niet heel storend maar ook niet onhoorbaar.

Er zijn diverse standen op deze beamer. Levendig, Cinema Overdag, Natuurlijk, HD etc. De eerste standen zijn voor de avond veel te vel, daar heb je een zonnebril bij nodig. De HD stand is precies goed, goede punch van het beeld en zeer natuurechte kleuren.

Overdag heb ik nog eens de Levendig en Cinema Overdag standen bekeken. Het meest opvallende hierbij is dat je hiermee zeer goed overdag kan projecteren. Bovendien zijn de kleuren aardig goed bij deze stand, itt vorige beamers waar meestal het beeld heel erg naar groen verschuift.

Had ik al verteld hoe scherp het beeld is. ENORM!!!

Een andere future die ik nog even wil noemen is de Frame Interpolatie. Deze kun je op 4 standen zetten: uit, 1,2, of 3. Als je deze aanzet dan verschijnt er een heel vloeiend en scherp beeld met meer diepgang. Bij stand 3 is het net te veel, het lijkt net een videocamera. Maar bij stand 1 geeft het een rustig en heel scherp beeld. Ondanks dat ik de meeste extra futures bij tv's en/of projectoren uitzet omdat ze meestal het beeld in mijn ogen juist verslechteren vind ik deze future wel heel erg bijdragen aan de filmervaring. Ik laat henm dan ook standaard op 1 staan.

Over 150 uur laat ik hem ook nog calibreren maar voor nu wil ik in ieder geval zeggen:

ABSOLUTE AANRADER!!!

Heb jij ook een Epson EH-TW5500?

Beetje late reactie, maar hoop dat je nog wil reageren. :)
Geeft hij ook goed zwart weer als er normaal daglicht is? Ik lees namelijk in je review dat de kleuren in die cinema en levendig modus er dan goed uitzien maar geldt dat dus ook de zwartweergave, en zo ja, bij hoeveel licht is dat dan?
En als je in totale duisternis op een beamerscherm kijkt zie je dan grijs of juist mooi zwart?
m.v.g. Twan