WD My Cloud Mirror (Gen 2) 12TB Review

playon1955 7 augustus 2018, laatste update op 15 augustus 2018, 417 views Product gekocht

WD My Cloud Mirror (Gen 2) 12TB

Ter vervanging van mijn 2 WD My Cloud (2TB) systemen. Optimaal beveiligd nu.

Pluspunten

• Eenvoudig
  • Redelijk snel
  • Compact

Minpunten

• Beperkt in Apps
  • Plex niet installeren/Systeem valt om
  • Voor Apps te weinig power

Kwaliteit voeding Score: 4
In het verre verleden noodgedwongen mede als technisch beheerder werkzaam geweest. Beveiliging van alle digitale data was altijd een item. Nu de hoeveelheid data min of meer boven je hoofd gaan groeien, ben ik nu zo'n jaar of 6 geleden met de NAS schijven van WD gestart. Voor de aanschaf van deze Mirror uitvoering, gebruikte ik een tweetal My Clouds van 2 TB. Het ene systeem voor dagelijks gebruik en het andere systeem om regelmatig incrementele backups (safepoints) op te plaatsen. De bedoeling was om het 2e systeem later buiten de deur te plaatsen. Dat is me via een VPN niet gelukt. Een dubbel slot, maar bij brand of diefstal ben ik nog steeds al mijn data kwijt.

De Mirror spiegelt volledig automatisch al mijn data. In een Raid 1 opstelling beschik ik over 2 TB opslagruimte. Voorlopig voldoende. Via USB maak ik een backup van de gegevens die absoluut niet verloren mogen gaan, om deze buitenshuis te bewaren. Het liefst zou ik mits betaalbaar een backup in de cloud willen maken.
Een backup naar een USB disk gaat redelijk vlot. In goed 3 uur was er van een bestand van 550GB een backup gemaakt. Goed een week later de schijf er opnieuw aangehangen en worden alleen de vervanderingen gedownload.

Het systeem is niet zo gecompliceerd als een hele echte NASmaar geen aanrader voor een leek om aan de praat te houden. Dit systeem kan net als een echte NAS ook wat apps draaien, waaronder Plex wat een interessante optie kan zijn. Nog niet uitgeprobeerd.

Plex is een flinke tegenvaller. Uren bezig om de mediabibliotheek op orde te maken en het systeem valt in diezelfde tijd helemaal om. Dat bijwerken van de bibliotheken kan met goed fatsoen alleen ;s nachts.
Even gekeken naar reacties in het WD forum naar Plex. Geen tot weinig positieve geluiden. Met andere woorden vergeet het maar. Ik ga nog met wat andere Apps experimenteren, maar dondert het syteem dan ook bijna om, dan moeten we de Apps gauw vergeten.
In de reviews die ik over het syteem gelezen heb, hadden ze niet alleen moeten constateren dat de Apps beperkt bruikbaar zijn op de WD NAS, maar dat vanwege de beperkte hardware deze niet of nauwelijks functioneren.

Ik had echt nog wel in een duo opstelling van 2 WD Clouds door willen gaan, maar de nieuwe types WD My Cloud Home bevallen me niet. Mijn huidige sets zijn plus minus 3 jaar oud en dan wordt het weer tijd om ze te vervangen. Ik zag een mooie aanbieding en voor € 230,- wisselde deze set van eigenaar.
De losse schijven bieden vele voordelen. Bij een defect bouw je zo een kopie van een schijf op.

Even wat snelheidsgegevens op een rij. Ik moet hier wel bij vermelden dat ik nu een Asus AC router heb. De metingen van de WD My Cloud zijn indertijd met een N router gedaan.

Bedraad wijken de snelheden niet of nauwelijks af, zodat ik veronderstel dat de tegenvallende resultaten met WiFI aan de router liggen. Deze is nu wat rapper dan degene die ik enkele jaren geleden heb gebruikt om de WD My Cloud te testen.
Voor huis, tuin en keuken gebruik redelijke scores.

Snelheid WD MyCloud (WIfi)
Average (W): 12,03 MB/sec
Average (R): 10,25 MB/sec

Snelheid WD MyCloud (Bedraad)
Average (W): 73,35 MB/sec
Average (R): 96,32 MB/sec

Snelheid WD MCL Mirror (Wifi)
Average (W): 17,15 MB/sec
Average (R): 31,4 MB/sec

Snelheid WD MCL Mirror (Bedraad)
Average (W): 76,47 MB/sec
Average (R): 98,53 MB/sec

Heb jij ook een WD My Cloud Mirror (Gen 2) 12TB?

Afgaande op jouw (prettig lezende) review, is deze NAS erg gebruiksvriendelijk en plug & play. Ik ben op zoek naar zo'n simpel NASje, als vervanging of aanvulling op de diverse online clouds, welke ik hoofdzakelijk voor foto's en video's gebruik. De apps, als bijvoorbeeld Plex, die jij noemt, ga ik waarschijnlijk nooit gebruiken en daarom ga ik mij daar ook niet aan storen, maar de mirror back-up via RAID 1 i.c.m. de prijs, gebruiksgemak en zelfs het design (waardoor moeder de vrouw 'm tolereert op (of onder, naast de router....) het dressoir) zijn voor mij redenen genoeg om er hoogstwaarschijnlijk ook eentje aan te gaan schaffen op korte termijn. 😌

Edit: typotje.

[Reactie gewijzigd door John Duh op 18 augustus 2018 00:48]

Fijn dat jij er ook plezier van hebt. Nu enkele maanden na de aanschaf verbaast het me nog meer dat WD de oorspronkelijk WD MY Cloud systemen heeft vervangen door de WD Cloud Home serie Ook deze WD My Cloud Mirror Gen2 wordt officieel niet meer door WD gefabriceerd. Je bent zo gezegd voortaan aangewezen op andere NAS systemen van WD.
Geen omkijken naar de mirror backup via RAID 1 en voor de zekerheid maak ik via USB wekenlijks een backup. Dat gaat betrekkelijk vlot. De APP's die je kunt draaien heb ik nog nie tgebruikt, maar veracht ik ook niet al te veel van. Plex was gewoonweg niet te doen.
Wat fijn is als je een keer wat grotere bestanden met iemand wil delen, dat via het toesturen van een link naar betrokkene gedaan kan worden. Deze kan dit dan vanaf jouw server downloaden wanneer het hem of haar uitkomt.