Netgear ReadyNAS NV+ v2 Review

Wafeltje 20 maart 2010, laatste update op 28 maart 2010, 28.824 views

Netgear ReadyNAS NV+ v2

Pluspunten

• Degelijk
  • Betrouwbaar (nog niet uitgevallen sinds ik hem heb in september vorig jaar)
  • Zuinig (50W ongeveer tijdens normaal gebruik ofzo, veel minder dan server)
  • Data overal in huis beschikbaar
  • Klein, past op plank in meterkast naast de router
  • Voldoet aan alle eisen. Kan van alles. Aldan niet simpel, het werkt wel goed!

Minpunten

• normaal de prijs, ik had hem echter via veiling (oud showmodel)

Kwaliteit voeding Score: 4
Vooraf
Na het lezen van de andere reviews, merkte ik dat er nog wat vragen zijn bij overige gebruikers. Ook staat deze NAS best hoog in de lijst met populairste producten in de Pricewatch. Mijn benchmarks, voor zover je ze kunt noemen, zijn via gbit LAN uitgevoerd. ReadyNAS NV+ zal ik aanduiden als #1. Het kopieren van data om de snelheden te meten zijn gedaan van en naar een QNAP TS419-P (#2) welke geleend is.
Beide NASsen zijn uitgerust met een RAID5 configuratie. #1 is uitgerust met 4x1,5TB, #2 met 4x2,0TB.

Waarom een NAS?
Ik heb sinds de aanschaf van mijn vorige PC een systeem gehad welke dienst deed als file/print-server welke ook lekker mijn downloads binnen mocht halen. Nu had ik steeds vaker problemen met mijn server, en eigenlijk werd deze nog voornamelijk gebruikt voor data opslag. Toen mijn RAID-controller moeilijk ging doen, heb ik 1 schijf eruit gehaald en al mijn data daarop ge-back-upped.

Keuze van de NAS
Toen ik besloten had dat ik een NAS wilde, ben ik rond gaan kijken. De eis was voor mij dat deze 4 schijven in RAID5 aan kon. Het liefst ook dat ik met 3 schijven kon beginnen en later uit zou kunnen breiden naar 4 (backup schijf later toevoegen als data al op de RAID staat). Bij de MyCom veiling kwam ik deze NAS tegen, en heb hem daar vandaan voor een zacht prijsje :+.

Installatie van de Hardware
De NAS is mooi compact. Er zit een deurtje voorop welke met een magneetje dicht zit. Hierachter zitten 4 drivebays welke je met een gebruikelijke handeling eruit krijg (Ziet eruit als hot-swappable, weet niet of hij dat ook daadwerkelijk ondersteund). Als je de bay eruit hebt kun je met bijgeleverde schroefjes elke willekeurige 3,5"schijf bevestigen en er weer inschuiven. Je hoort een duidelijke klik en je weet zeker dat de schijf goed vast zit.

-Alle overige componenten zitten kant-en-klaar intern zoals je mag verwachten. De voeding (w00W) zit overigens intern, en je hebt dus geen losse adapter erbij zoals dat bij de QNAP TurboNAS wel het geval is.

-Er zit 256MB geheugen in, welke uitbreidbaar is. De QNAP TurboNAS heeft welliswaar het dubbele, maar daarbij kun je zien hoeveel er daadwerkelijk gebruikt wordt, en dat is ongeveer 42 MB. De beperkingen zullen dus eerder aan de CPU/schijven liggen dan het geheugen.

-Gbit LAN is wel handig voor een NAS, zoals later zal blijken.

Installatie van de Software
Er wordt uiteraard software bijgeleverd. Deze is zoals gebruikelijk niet noodzakelijk, maar wel handig voor remote-management. Zo wordt op het display van de NAS zijn IPadres weergegeven. Wie niet in de meterkast of op zolder wil gaan kijken, kan ook met RAIDar op zijn PC zien welke NAS op het netwerk zit en welk IPadres erbij hoort. Ook geeft deze aan of het systeem aan het booten is of een FileSystem Check aan het doen is.

De standaardinstellingen zijn voldoende voor Jan met de pet. Zo vraagt de NAS standaard alle gegevens op aan de DHCP server die nodig zijn, kan standaard iedereen met netwerktoegang erop en zijn er standaardshares aangemaakt. Ook hoef je niet in te stellen wat voor soort RAID je wilt, gezien X-RAID standaard is. Gezien ik hem al een tijdje in gebruik heb weet ik dit niet meer zeker, maar ik dacht ook dat ie automatisch zijn disks tot raid omzette, en de 4de er ook bij zodra deze werd gezien bij een boot.
Indien dit niet automatisch gebeurt, de instellingen zijn allemaal eenvoudig te configureren via een webbrowser.
Bij X-RAID kun je 1 schijf hebben en zal normaal werken. Stap je over op 2 schijven maakt ie er RAID1 van, 3 en 4 schijven wordt het RAID5. Trek je er een schijf uit en vervang je deze met een grotere, zal dit uiteindelijk ervoor zorgen dat je hele RAID automatisch expand. Je moet dit natuulijk wel met alle schijven doen, de kleinste blijft de beperkende factor.

Voor meer informatie over de gebruikte X-Raid, klik hiero.

Security
Zoals gezegd kan standaard iedereen bij je data. Zelf vind ik dit niet zo'n ramp, dat iedereen op het netwerk overal bij kan, maar in overige situaties is dit gewoon in te stellen. In plaats van de standaard share instelling, is het mogelijk om gebruikers aan te maken met wachtwoord, of gebruik te maken van een active directory. In deze gevallen kun je per gebruiker(sgroep) instellen wie toegang krijgt tot je shares.

Verder zijn ook zaken als Backup, print-server en streaming services aanwezig. Ook is het mogelijk om de NAS zichzelf aan en uit te laten zetten en om zelf addons te installeren. Standaard zijn er al een BitTorrent client en ReadyNAS Photos op geinstalleerd.

Koeling
In een andere review las ik dat de schijven zo'n 10 graden warmer werden dan de temperatuur in de kamer. Nu heb ik mijn NAS in de meterkast staan, wat natuurlijk impact heeft op airflow / voldoende/koele aanvoer van lucht. Dit heeft tot gevolg dat de schijven 40-45 graden worden. Verder niet rampzalig, maar voor de volledigheid er even bijgezet :).

Data - capaciteit
4 schijven van 1,5 TB... De gemiddelde gebruiker (lees:niet-tweaker) zal meteen denken aan 6TB. Echter is het RAID5, en rekenen we eigenlijk met TiB, en dan komen we nog uit op 4,06 TiB. Bij 4 schijven van 2TB kom je uit op 5,36 TiB bruikbaar. Niets schokkends, maar wel iets om rekening mee te houden als je 5 TiB data wilde opslaan.

Data - Overdracht
Op het moment van schrijven ben ik data aan het kopieren over gbit LAN van #1 naar #2 aan het kopiŽren. Dit gaan niet rechtstreeks, maar via mijn PC welke uiteraard ook beschikt over gbit LAN.
-CPU gebruik komt niet boven de 12% uit, dus kan geen bottleneck vromen
-RAM komt niet boven 30% uit, en wederom geen beperkende factor
-Netwerkverkeer: Het netwerkverkeer schommelt, zoals we dat gewend zijn. Nu ben ik ISOs aan het kopiŽren, dus het is nog redelijk constant. Het verkeer gebruikt zo'n 35-40%. GBit LAN heeft dus wel degelijk zin, gezien 40% op Gbit 400% op 100Mbit zou zijn! (NB: Mijn PC leest en schrijft, dus 200% per NAS)

Het kopiŽren van #1 naar #2 ging met 17,8 MB/sec, vrij constant. Zie ook bijbehorden afbeelding2
Het KopiŽren van #2 naar #1 moet nog gebeuren, dit zal ASAP toegevoegd worden.
Ook heb ik een screenshot van het taakbeheer venster open op het tabblad netwerk in afbeelding3

Extra features
Eigenlijk heb ik alleen als addon de BitTorrent client in gebruik, en zal dus alleen hierover iets kunnen vertellen. Verder kun je deze NAS gebruiker als webserver. De mogelijke protocollen voor dit apparaat zijn: *CIFS *NFS *AFP *FTP *HTTP *HTTPS *Rsync
Streaming services: *SqueezeCenter *iTunes Streaming Server *ReadyDLNA *Home Media Streaming Server

BitTorrent Client
De torrent-client is redelijk simpel qua functies, maar daardoor wel ook erg simpel in gebruik. dit zal ook blijken als je kijkt naar afbeelding #4.
Settings:
Port setting: default / custom port
Bandwith Management: Automatic / Manual (upload/upload while seeding/download rate)
Seeding: Seeding untill removed / Stop seeding when ratio reaches xx% / Stop seeding after xx minutes
Downloads share/folder kun je instellen bij de NAS instellingen waar je ook de client aan/uit zet.

Dat zijn alle settings. Dit heeft zowel voordelen als nadelen, maar ik vind het eigenlijk wel prettig: Er kan niet veel fout gaan, en het werkt lekker. Ik hoef bij mijn downloads toch nooit iets per sť binnen enkele minuten te hebben. Meestal zet ik het 's avonds aan en het maakt mij niet uit of het om 3 of 4 uur binnen is, ik slaap dan nog :+.

Bij het gebruik kun je kiezen of je een torrent file wilt uploaden vanaf je PC, of dat je een downloadlink geeft naar de torrent. Deze laatste gebruik ik eigenlijk alleen. Link invullen en op add drukken en hij begint vanzelf. Verder heb je de mogelijkheid om een torrent te (her-)starten, te stoppen (of pauze, kunt hem namelijk hervatten) of de torrent te verwijderen. Als de torrent nog niet volledig binnen is zal deze ook de data verwijderen, anders alleen de torrent.

In plaats van enkel data-server spelen, kan de ReadyNAS NV+ eigenlijk alles waar ik ooit een hele PC voor had staan. Handig apparaat welke makkelijk in een hoekje weg te stoppen is en je nooit last van hebt. Wel kan ik nu waar dan ook in ons huis bij al mijn data zonder te hoeven

Afgezien van het feit dat dit mijn eerste review is: Wat mist hier aan info? Wat zou je graag willen weten? Post even en ik zet het er alsnog bij :)

Edit1: percentage bij data-overdracht toegevoegd/aangepast

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS NV+ v2?

Hmm, 17MB per seconde is best traag. Heb je jumboframes al aangezet? Een diskstation ds207, ook best een oud ding, haalt dan ineens 30MB/s. (Mijn Synology Diskstation DS207 heeft een 266MHz cpu en 128MB ram, dat is 64MB meer dan standaard, maar het is geen "plus" model.).

[Reactie gewijzigd door BounceMeister op 21 maart 2011 08:40]

Ja, die staan aan. En Journaling staat uit (verhoogt prestaties ook).

Maar als je bekijkt waar de meeste mensen, waaronder ik, een NAS voor hebben is dit ruim voldoende (HD Films streamen / backups van data/fotos etc / audio collectie).

Als je meerdere virtual machines hierop gaat plaatsen en deze tegelijkertijd start zal dat inderdaad wel erg langzaam worden. Voor de rest zie ik zelf niet echt slechte punten. Voor een 4-bay NAS is deze toch netjes geprijsd tegenwoordig.
@A4tje:
Ik heb geen meetapparatuur, dus ik kan zelf niets zinnigs over verbruik zeggen.
Met usenet heb ik echt 0 ervaring. Ik 'geloof' dat dat werkt met NZB-bestanden, en dan zou je hiero NZBGet kunnen downloaden. Ja dus

@Tennisbal:
Heb inmiddels ook NAS to PC getest en terug en merk weinig verschil. En een i7 met 6GB geheugen is geen belemmering als deze enkel staat te kopieren over gigabit LAN. Anders ben ik toe aan een nieuwe PC +)

2: het scheelt ook ongeveer 12% heb ik gelezen door er 1GB aan geheugen in te stoppen heb ik gelezen. Ben dat ook van plan te doen, heb jij hier misschien ervaring mee?
Als je verder doelt op jumbo-frames en journaling enzo, heb ik gedaan alvorens deze snelheden te halen.

3: Ik heb gelukkig nog geen support nodig gehad, maar altijd een geruststelling te weten dat ie goed is mocht je 'm ooit nodig hebben!

Momenteel draait ie bij mij ook als webserver, maar je ziet altijd http://<domeinnaam.tld>/<share>/ in de adresbalk, wat imo erg slordig is. Wat wel weer een pluspunt is, dat PHP zeer eenvoudig te installeren is. Momenteel heb ik alleen met php een redirect naar een externe pagina waarbij je dat niet ziet.
Verder kan ik op deze manier makkelijk grote bestanden (500MB laats nog) naar vrienden sturen.

Standaard draait er ook een database op heb ik gelezen, maar daar heb ik me niet in verdiept (kreeg wachtwoord/gebruikersnaam niet gevonden ofzo). Dat zou willen zeggen dat je, als je dat eenmaal voor elkaar hebt, fora/weblogs/etc ook heel eenvoudig kunt hosten.
Ik heb wel nog even een tip voor je,
wat is de gemiddelde temperatuur in meter kast en zit hier ook je gas meter.
Als de gemiddelde temperatuur ver boven kamer temperatuur ligt (+/- 35 graden of hoger) kan het zijn dat je gas verbruik veel hoger ligt dan het eigenlijk is. Dit komt doordat het gas al uitzet voordat de meter het heeft gezien en hierdoor registreert de meter meer gas en ben jij uiteindelijk duurder uit.

Dus een tip hou je gas rekening dit jaar eens in de gaten :)
Bij de specificaties op tweakers staat een interface van sata-300

Bij diverse webwinkels staat er dat er een sata-150 controller in zit. Wat is waarheid?

Bij het streamen van HD of QHD, zou sata-150 dan een bottleneck kunnen zijn?
Met 1Gb/s NIC zou SATA1 (1.5Gb/s) niet de bottleneck kunnen zijn lijkt me. Het kan wel van invloed zijn op rebuilds/expansions.
Sata-150 volgens de Netgear specs..
streamen van HD gaat perfect. Zelfs een m2ts bestand van 45,4GB doet ie gewoon soepel. Duur is 162 minuten, bitrate mag je dan zelf uitrekenen ;). Maar dat werkt dus wel. Ga eigenlijk ook uit van SATA2, hoewel ik daar zo even niets van kan vinden. Maar voor je films hoe dan ook geen probleem!
Had ik ook gezien, heb een formulier voor "Spec Verbetering" ingevuld, op de website
van Netgear staat dat deze compatibel is met SATA en SATA II.
Nu is de wijziging ingevoerd.

Kan het zijn dat bij introductie van dit model eerst met SATA uitkwam, en bij een revisie
SATA II is geÔntroduceerd?
Lelijk en verouderd product, ondermaatse prestaties, bovendien veel te duur voor wat het te bieden heeft.
Is nergens echt positief getest, waarom koopt iemand dit, zeker als je Qnap & Synology op de markt hebt.
Ik gooi zoiets onder de trein hoor, Netgear= Notgear
Loop toch niet zo te trollen. Als je op de pricewatch naar deze merken kijkt naar NAS systemen die ook 4 schijven aankunnen, dan is het goedkoopste wat je kan vinden ongeveer het dubbele van deze Netgear. (Ok, op de disk station na, maar die is weer compleet niet gereviewed. Nog steeds duurder dan deze overigens.)

[Reactie gewijzigd door ATS op 4 augustus 2010 12:38]

duidelijk verhaal, goede aanvulling op de vorige (oude) review!
maar kan je hiermee ook usenet-bestanden downloaden?
en wat is het verbruik bij idle, normaal wat downloaden en full-load?
ik heb dezelfde nas, en 2 vragen:

waarom test je van nas to nas? en niet gewoon van nas naar pc? lijkt me niet heel betrouwbaar meten, je gaat er vanuit dat de proc en mem. waarden geen belemmering is, dit vind ik een gevaarlijke aanname.

2: Om de maximale down- en uploadsnelheid te halen (ong. 35 mb/s) moet je wat tweakers uitvoeren.

Check het forum van readynas voor deze instelligen.

3: :) de support van de nas is zeer goed, ik heb een keer gehad dat de hele setup 'dood' was, erg irritant alles kwijt. contact opgenomen met support en via een beveiligde verbinding werd mijn nas remote gemaakt. wel tijdrovend, want het bleek geen simpel probleem, maar uiteindelijk alles netjes opgelost, na wat heen en weer gemail en remote support (moest alleen wat porten mappen en unix commando's uitvoeren)'
Ja wat een gezever pgm5700, bouwkwaliteit is gewoon goed, drive trays passen zonder geweld, zit goed in elkaar. Toegegeven het is geen snelheidsduivel maar hd content kijken en tegelijk bestanden erheen kopieren zonder geneuzel is toch niet beroerd...
Kan ie ook FTP ?
Is de nas bereikbaar als ik op mijn werk de nas wil bereiken ?
Zoals bij "Extra Features" in de review vermeld:
*CIFS *NFS *AFP *FTP *HTTP *HTTPS *Rsync

Ja dus.

En als je port 80 forward naar je NAS, kun je in ieder geval bij de management interface (kreeg inlogscherm, rest zal dus ook wel werken). HTTP heb ik er zelf op draaien zonder problemen, dus als je port 21 forward zal FTP ook geen probleem zijn vanaf je werk.

Ik denk dat het vooral aan je router(-instellingen) ligt of je je NAS kan benaderen vanaf je werk, en niet aan de NAS zelf.
Is het ook mogelijk om verschillende gebruikers aan te maken met verschillende toegang(via ftp)? Ik kon bij mijn recentelijk overleden nas alleen maar gebruikers toegang geven tot bepaalde shares(via ftp).
Kan deze nas harde schijven van 3 TB aan, en is het mogelijk om torrents automatisch te openen vanuit een bepaalde (aangewezen) map?
Schijven van 3TB weet ik niet, zou je bij de hardware compatibility list moeten kijken.

Je vraag over de torrents kan ik wel beantwoorden:
*Je kunt je torrents handmatig uploaden als deze op je computer staan. Gewoon browse, selecteren, upload.
*De 2de optie die je hebt is om een URL naar een torrent toe te voegen. De NAS zel de torrent dan zelf downloaden en openen. Dit is nog steeds niet automatisch, maar qua handelingen vrij eenvoudig/snel. Bovendien moet je sowieso je torrent aanklikken (nu dus met rechtermuisknop --> snelkoppeling kopiŽren)
Torrents openen vanuit een directory is mogelijk als je in plaats van de standaard bittorrent client de Transmission addon installeert.