Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart

Specificaties 42,5" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • MVA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart Review

Ted_WTestpanel 13 augustus 2018, laatste update op 13 augustus 2018, 291 views Testpanel

Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart

Philips heeft deze monitor neergezet als de monitor voor gamers. De combinatie van goede HDR en prima kleurweergave zullen over een paar jaar gemeengoed zijn, maar anno 2018 is het in ieder geval nog een zeldzaamheid. Hoewel 749,- geen schijntje is, is het prima te rechtvaardigen voor deze uitstekende monitor.

Pluspunten

• 4K UHD
  • DisplayHDR 1000
  • Mooie kleuren (>97% DCI-P3 kleurbereik)
  • Ingebouwde DTS speakers
  • AMD FreeSync
  • Voorgecalibreerd

Minpunten

• Maar 1 HDMI poort aanwezig
  • Beperkte verstelbaarheid. In ieder geval niet in hoogte verstelbaar.
  • Geen mat scherm (reflecties)
  • AmbiGlow is een beperkte implementatie van AmbiLight

Philips is natuurlijk geen onbekende als het gaat om monitoren, maar het is misschien ook niet het eerste merk wat bij je op komt bij de aanschaf ervan. Philips hoopt hier verandering in te brengen door een monitor op de markt te zetten die goede HDR ondersteuning biedt in combinatie met een hoge helderheid en groot kleurbereik, iets wat (nog) niet vanzelfsprekend is voor monitoren. Deze monitor wordt door Philips daarom ook gepositioneerd als de ideale monitor voor console gamers.

Ik was een van de gelukkige deelnemers voor de Tweakers testpanel om deze nieuwe 43" Philips Momentum-monitor te reviewen. Belangrijkste onderdeel van deze review is, niet geheel verrassend, mijn ervaring als het gaat om console gaming. In mijn review zal ik hier ook zeker nader op ingaan om te kijken of Philips haar belofte kan waarmaken. Uiteraard zal ik de rest van mijn indruk en ervaring met deze prachtige Philips monitor ook met jullie delen.

De (grote) doos en inhoud

Nadat de afspraak gemaakt was met de koerier, die de volgende dag al langs kon komen en ook prima op tijd was, mocht ik de monitor in ontvangst nemen. Het feest kon beginnen!

Bij een grote monitor hoort natuurlijk een nog grotere doos. Ik raad het je niet aan om dit achterop je fiets mee te nemen :) Zoals verwacht mag worden is de monitor goed met schuim ingepakt met extra bescherming aan de paneelzijde.

Ik denk dat niemand van jullie zit te wachten hoe de HDMI kabel er precies uitziet, dus doe ik het even zo op de foto :) Maar voor de volledigheid wel een opsomming van de 'accessoires' die bij de monitor geleverd worden:
  • Afstandsbediening (inclusief batterijen)
  • Voedingskabel
  • HDMI kabel
  • DisplayPort kabel
  • USB C-A
  • USB C-C
  • CD-OM + boekjes

En dan hetgeen waar het echt om gaat: de monitor! Met daarbij de setup dit gebruikt gaat worden voor de review. Ik heb helaas niet de allerlaatste generatie van de consoles, maar met een PS4 hoef ik me denk ik ook niet te schamen.

Specificaties en features

Volledige lijst van specificaties
Belangrijkste features (voor mij)
Hierboven staan alle specificaties op een rij. Voor mij zijn dit in ieder geval de belangrijkste features:
  • De grootte. Hoe kan het ook anders?
  • HDR. Zoals ik al aangaf vrij bijzonder voor een monitor (hoewel je je kunt afvragen of dit ook niet gewoon een TV is).
  • Goede responstijd. Lijkt me een open deur bij gaming.
Een aantal zaken wat (voor sommigen) een gemis kan zijn:
  • Er is maar 1 HDMI poort aanwezig. Als je meerdere HDMI ingangen nodig hebt, dan zal via bijvoorbeeld de receiver moeten gaan.
  • Het beeldscherm heeft geen matte coating, maar is wel deels ontspiegeld. Er is zeker sprake van reflecties zoals dit op de foto hierboven ook te zien is, maar niet zo erg als bij sommige andere monitoren. Zeker als de monitor aan staat, valt dit best mee.
  • Niet in hoogte verstelbaar. Met deze grootte is dit voor de meesten misschien helemaal niet nodig, maar houd hier wel rekening mee. De monitor is verticaal licht te kantelen voor een betere kijkhoek en om weerspiegeling te beperken, zie foto's hieronder.
Menu en bediening
Het menu van de Philips monitor ziet er simpel uit maar is daardoor ook vrij overzichtelijk. Als je naar een bepaalde setting zoekt, kun je dat bijna niet missen (tenzij die setting er gewoon niet is).

In de regel kies je eerst uit de hoofdcategorie in de linkerkolom (bijvoorbeeld Geluid), vervolgens daarbinnen de setting in de middelste kolom (bijvoorbeeld DTS) en de gewenste instelling in de rechterkolom (Aan/Uit).

Bouwkwaliteit en vormgeving

Door de grootte lijkt de monitor eerder op een TV, maar waar leg je tegenwoordig de exacte grens tussen een TV en monitor? Of het wel of geen tv-tuner heeft?

Anyway, zoals op de foto hierboven ook te zien, is het beeldscherm omgeven door randen van glossy plastic die ongeveer 2 cm dik zijn. Verder is er rechtsonder een power-led aanwezig, wat overigens geen knop is om de monitor aan of uit te zetten. Het aan- of uitzetten van monitor kan met de afstandsbediening of via een joystick/knop aan de achterkant van de monitor, waarmee je ook de menu kunt bedienen.

Aan de achterkant bevinden zich, naast de genoemde aansluitingen, ook 2 DTS speakers. Hierover straks meer. Daarnaast zijn er VESA aansluitpunten aanwezig mocht je de monitor willen ophangen aan een muur.

Aan de onderkant bevindt zich een LED strip ten behoeve voor de Ambiglow feature (soort Ambilight wat bekend is bij Philips TV's, maar dan een simpelere implementatie voor minitoren). De LED's zijn enkel naar beneden gericht. In donkere ruimtes geeft dit wel wat extra, maar voor mij persoonlijk geen belangrijke feature. Dit alles staat op een metalen voet waarmee de monitor stevig op haar plaats staat.

Beeld en geluid

Helderheid, contrast en HDR
Ik heb helaas geen speciale apparatuur om dit exact te meten, dus ik vertrouw hiervoor maar op mijn eigen ogen. De opgegeven helderheid bedraagt 720 cd/m2, wat ik dus niet exact kan meten, maar op het oog is direct te merken dat deze monitor veel feller is dan mijn eigen 27" Asus monitor. Het verschil is letterlijk en figuurlijk het verschil tussen dag en nacht.

Wat contrast betreft, deze monitor heeft een va-paneel wat over algemeen goed is voor de zwartwaarde. Ook dit kan ik niet exact meten, maar 'zwart' is ook op deze monitor duidelijk beter dan mijn Asus monitor. Niet zo goed als (am)oled, maar dat is sowieso een klasse apart. De opgegeven contrastratio van 4000:1 is een zeer nette waarde en ik heb gen enkele reden om dit in twijfel te trekken.

Samengevat, helderheid en contrast is prima in orde, wat een positief bijdraagt (of beter gezegd een vereiste is) aan een goede HDR ervaring. Een van de belangrijkste feature van deze monitor, zie een foto hieronder van een HDR afbeelding.

Kleurweergave
In de standaardinstelling vind ik de kleuren er mooi en natuurgetrouw uitzien. Echter heeft 'mooie kleuren' ook iets subjectiefs, wat ik mooi vind hoeft een ander niet te vinden natuurlijk. Een goed dekking (97,3% volgens opgave) van de DCI-P3 standaard zal hier vast mee te maken hebben. Ik heb een foto genomen van een kleurrijk plaatje en dit hieronder neergezet. Maar nogmaals, In het echt is het natuurlijk anders dan op een foto.

Om het minder subjectief te maken wordt af fabriek een test rapport meegegeven voor de geleverde monitoren. Voor de geïnteresseerden heb ik dit hieronder neergezet.

Kijkhoeken
Zelf vind ik de kijkhoeken best prima voor een va-paneel, ook al is er wel degelijk sprake van enige kleur en contrast verschuiving zoals op de foto's hieronder te zien zijn. Het beeld blijft goed te zien, ik denk dat de hoge helderheid hierbij helpt.

Pixeldichtheid en pixeldefecten
Ondanks dat het een UHD scherm is, komt de ppi door de grootte van ~43" uit op ~104 ppi. Dit is eerder vergelijkbaar met een gangbare 27" WQHD monitor (2560 x 1440). Ik heb helaas geen andere UHD monitor om mee te vergelijken, maar ik kan me voorstellen dat het detailniveau minder is dan op een kleinere UHD monitor. Op het oog vind ik de mate van detail nog prima acceptabel.

Wat pixeldefecten betreft, ik heb een simpele pixeltest gedaan met een paar uniforme kleurafbeeldingen over het hele scherm. Ik heb hierbij geen defecte pixels (uit) of 'verkeerde' pixels (verkeerde kleur) kunnen ontdekken.
Ghosting
Tijdens het gamen heb ik geen enkele last gehad van ghosting. Komt onder andere doordat ik niet vaak games speel waar ghosting een issue kan zijn. Daarom heb ik ghosting ook getest via deze site, maar ook hier heb ik geen enkele ghosting kunnen waarnemen.
Geluid
Voor een monitor geven de 2 DTS speakers prima en meer dan voldoende geluid. Uiteraard niet vergelijkbaar met een serieuze speaker opstelling, maar dat is met vrijwel geen enkele ingebouwde speaker het geval. Zelf gebruik meestal een headset waardoor de geluidskwaliteit van de speakers voor mij wat minder relevant zijn, maar zoals ik al aangaf zijn het prima speakers.

Gaming

Ik kan hier eigenlijk kort over zijn, gaming is een ware genot op deze monitor. Niet zozeer vanwege de grootte (ik heb de PS4 normaal aan een 58" TV hangen), maar veel meer een combinatie van prima beeldkwaliteit en vooral de HDR ervaring. Door de hoge helderheid heb ik ook minder last van (inkomend) licht en reflecties op het scherm, iets waar ik op mijn TV dus veel meer last van heb. Reflecties zijn er dus zeker nog wel, het plaatsen van de monitor waar geen direct licht op valt heeft natuurlijk altijd de voorkeur.

Het beeld ziet er levendig en gedetailleerd uit. Of het nu de cut scenes zijn uit bijvoorbeeld Final Fantasy XV of de wat meer actie gerichte games. Alles wordt prima weergegeven en is een genot voor de ogen.

Daarnaast heb ik ook geen enkele last gehad van ghosting of vormen van lag. Ik vind het een uitstekende monitor die niet mis zal staan in de huiskamer of gaming room en wat mij betreft heeft Philips prima werk afgeleverd en haar belofte waargemaakt.

Prijs en conclusie

De adviesprijs van deze Philips monitor is 749,-. Bij de meeste (web)winkels wordt het op het moment van schrijven zelfs voor een hoger bedrag aangeboden, tussen de 800,- en 849,-.Het is een aardig zak geld en of de monitor het waard is, is zeker in dit geval, een persoonlijke keuze omdat er simpelweg geen andere vergelijkbare monitor is op de markt. Dit maakt de afweging en vergelijking wat lastiger. Andere monitoren die in de buurt komen van de Philips (met HDR10 ondersteuning) zijn bijvoorbeeld de onderstaande, maar kosten ook een veelvoud vergeleken met de Philips (en zijn ook nog paar maatjes kleiner).

'Alternatieven' voor de Philips Momentum:In mijn review heb ik al laten blijken dat ik erg onder de indruk ben van de HDR ervaring, vooral om mee te gamen (wat ik voornamelijk heb gedaan). Over gaming gesproken, Philips heeft deze monitor gepositioneerd als de ideale monitor voor fervente gamers en wat mij betreft hebben ze dit ook zeker waargemaakt. Naast de goede HDR ervaring heb ik ook geen last gehad van ghosting of enige vorm van lag.

Valt er nog wat op aan te merken aan deze monitor? Zeker wel! Dat er maar 1 HDMI poort op zit, zal niet voor iedereen even prettig zijn. Daarnaast is het geen mat scherm, wat voor sommigen een deal-breaker kan zijn. Tenslotte kan AmbiGlow een domper zijn als je het vergelijkt met AmbiLight op de Philips TV's.

Al met al vind ik persoonlijk de prijs goed te rechtvaardigen (misschien even wachten totdat de prijs weer richting de adviesprijs gaat) en is de monitor wat mij betreft een aanrader gegeven de unieke featureset.

Tenslotte wil ik Tweakers en Philips bedanken voor deze kans om deze monitor te mogen reviewen.

Edit: taalfoutje verwijderd.

Heb jij ook een Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart?

Toch vier minpunten, waarvan een toch best ernstig: maar 1 HDMI poort. Ook al heb je dat ding gekregen/in bruikleen mag je nog best wel kritisch zijn hè... want laten we eerlijk zijn, 5 sterren...?
Ik heb de beschikking over een receiver, dus voor mij weegt dit minpunt ook wat minder zwaar dan voor een ander. Als je naar het oordeel per criterium kijkt, dan zul je zien dat een dubbeltje op zijn kant is tussen 4 en 5 sterren. Uiteindelijk heb ik het toch 5 sterren gegeven omdat ik aan de pluspunten uiteindelijk een positievere ervaring heb overgehouden dan de minpunten. Daarnaast heeft deze monitor in feite ook geen 'concurrentie', als er betere of op z'n minst vergelijkbare monitoren waren geweest, dan zou ik het waarschijnlijk wel 4 sterren hebben gegeven.

En inderdaad mocht ik het alleen reviewen en niet houden, dus daardoor heb ik me niet laten beïnvloeden :) .