1 review

Panasonic SC-PMX84 Zilver - Reviews

Specificaties Hifi-set - Bekijk alle specificaties

Panasonic SC-PMX84 Zilver Review

JSBDM 6 augustus 2018, laatste update op 15 september 2018, 360 views Product gekocht

Panasonic SC-PMX84 Zilver

Over het geheel genomen ben ik erg tevreden met de set. In deze prijsklasse is het wat mij betreft een prima aankoop, maar je moet natuurlijk geen high-end set verwachten. Zie ook de volledige review!

Pluspunten

• Veel audiobronnen
  • Goede geluidskwaliteit voor de prijsklasse

Minpunten

• Storend laag bij luidsprekers tegen de muur
  • FM geluidskwaliteit
  • Kieskeurig voor usb sticks
  • Weinig informatie op display

Geluidskwaliteit Score: 4
Mijn keuze om de Panasonic SC-PMX84 set aan te schaffen was vanwege het grote aantal audiobronnen waaruit je kunt kiezen, eerdere goede ervaringen met onder andere levensduur van andere Panasonic apparaten, een positief uitgevallen luistertest in de winkel, de nette afwerking en een positieve indruk van de algehele prijs-kwaliteitsverhouding. Eigenaardigheden en puntjes van kritiek vind je pas als je een apparaat eenmaal in huis hebt en het zijn dan vooral ook deze zaken die in deze review aan bod komen. Dat neemt niet weg dat ik over het geheel tevreden ben over de set!

Functionaliteit

Je hebt keuze uit een flink aantal bronnen: FM-radio, DAB+ radio, (mp3) cd, usb stick of iPhone (met veel ondersteunde formaten), bluetooth, usb (computer) en analoog (aux). Directe verbinding met een netwerk via wifi zit er niet op, daar moet je een duurder model voor hebben.

Het apparaat lijkt kieskeurig voor het type usb stick dat je gebruikt. Ik heb zelf twee usb sticks die in de computer en op andere apparaten goed werken maar op de Panasonic regelmatig niet worden herkend of tijdens het afspelen plotseling niet meer worden herkend. Ook is het een aantal keren gebeurd dat het apparaat tijdens het afspelen zomaar overspringt op een ander nummer. Als je een goed werkende usb stick hebt gevonden zijn deze problemen weg.

Ook heb ik bij het afspelen via bluetooth een keer gehad dat het apparaat midden in een nummer vastliep en op geen enkele knop meer reageerde. Uiteindelijk heb ik de stekker opnieuw in het stopcontact gedaan en daarna werkte de set weer normaal. Overigens is er een firmware update op de Panasonic website beschikbaar, mogelijk dat die deze problemen oplost maar ik heb het nog niet aangedurfd de update te installeren.

Het zou prettig zijn als er een iets volwaardiger DAB-antenne zou worden meegeleverd, omdat de bijgesloten draadantenne met de uiteinden uit elkaar moet worden gehouden voor hij goed werkt. In de praktijk betekent dit dat je hem ergens op moet plakken.

Bediening en gebruik

Bluetooth pairing werkt met meerdere apparaten van zowel Android als Apple goed.

Het display van de Panasonic laat erg weinig informatie zien. Bij het afspelen van bijvoorbeeld een usb stick zou ik graag zowel de titel als het album- en tracknummer willen zien, maar deze moeten apart van elkaar opgeroepen worden met de afstandsbediening. Alleen aan het begin van elk nummer krijg je kort meer informatie te zien.

Sommige functies in de menu’s werken niet erg intuļtief, maar met gebruik van de handleiding kom je er wel uit. Voor zo’n beetje alle functies is het gebruik van de afstandsbediening het handigst of zelfs noodzakelijk.

Geluid

Wat mij betreft klinkt de Panasonic gezien de prijsklasse prima! Verwacht overigens geen neutraal geluid zoals bij studiomonitoren: er is relatief veel (mid)laag en hoog. Het midden blijft daarbij achter. Het laag wordt storend als je de luidsprekers met de baspoort aan de achterkant vlak tegen de muur aanzet: het wordt ‘boemerig’. Omdat bij mij de luidsprekers vlak tegen de muur staan heb ik de bas iets teruggedraaid maar dit lost het probleem maar deels op. Het geluid wordt er wat ongemakkelijk van. Dit heb je trouwens niet als je de luidsprekers midden in de kamer zet: dan valt juist op hoe vol ze in het laag klinken voor het formaat dat ze hebben. De hoge tonen zijn goed voor elkaar. Ik heb trouwens de zogenaamde ‘supertweeter’ nog nooit horen werken wat kan betekenen dat de tonen die hij produceert zo hoog zijn dat ik ze niet meer kan horen, er geen hoog in de door mij afgespeelde nummers zit of dat de supertweeter niks doet. De gewone koepeltweeter doet het echter prima en heeft gelukkig niet de scherpte die een conustweeter wel heeft.

Als je een hoofdtelefoon aansluit is de klank redelijk neutraal, dus het lijkt erop dat de luidsprekers voor de klankkleur zorgen. Het laag op de hoofdtelefoon is zelfs vrij vlak terwijl het op de luidsprekers nadrukkelijker aanwezig is. Het geluid is niet al te gedetailleerd, maar we hebben het hier ook niet over een high-end hoofdtelefoonversterker.

Bij een demonstratie in de winkel waar ik de set kocht viel mij op dat ook op hoog volume het geluid niet vervormt. Op niveau 40 (van 50) klonk het nog prima terwijl bij mij het huiskamerniveau meestal tussen de 14 en 20 ligt. Hier is dus marge genoeg. Op andere sets van Pioneer en Sony kwam de versterker op hoog volume al veel eerder adem te kort.

Een misser in de geluidskwaliteit is die van de FM-radio. Die klinkt erg ‘dichtgesmeerd’ met bijna geen hoge maar juist veel lage tonen en een matig stereobeeld met weinig details. Dit ligt niet aan de zenders die ik heb gekozen. DAB+ is wat mij betreft op dit moment geen goed alternatief: het wordt niet op de kabel uitgezonden en de duidelijk hoorbare, veel te zware datacompressie (48kbps is geen uitzondering) op sommige zenders maakt het voor mij niet prettig om naar te luisteren.

Zoals ik in de inleiding aangaf zijn het vooral de eigenaardigheden en kritische puntjes die aan bod zijn gekomen, maar over het geheel genomen ben ik erg tevreden met de set. In deze prijsklasse is het wat mij betreft een prima aankoop, maar je moet natuurlijk geen high-end set verwachten. Een alternatief zou de Denon D-M41DAB zijn, maar die is met luidsprekers direct anderhalf keer zo duur. De Panasonic is bij niet al te zware eisen ook voor in de huiskamer een prima keuze!

Heb jij ook een Panasonic SC-PMX84 Zilver?