Sandisk Sansa Clip+ 4GB Blauw Review

Wijnands 13 augustus 2012, 4.054 views

Sandisk Sansa Clip+ 4GB Blauw

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • prijs
  • bouw
  • formaat
  • gewicht

Minpunten

• clip is niet verwijderbaar
  • geen stofkapje op geheugenkaartslot

Geluidskwaliteit Score: 5
Introductie
Deze speler heb ik als kado voor m'n vrouw gekocht die een stokoude iRiver ifp-799 wilde vervangen. Nou stonden de iRiver spelers destijds bekend als echte topspelers. Bediening was goed, geluidskwaliteit super en ze liepen een eeuwigheid op een enkele penlight.

Verpakking
Speler wordt mooi gepresenteerd in een doosje met venster. Speler zelf zit, samen met een simpel setje oordopjes en een usb kabel, stevig in plastic gegoten zoals we dat bij sandisk gewend zijn. In de doos zit ook nog een boekje.

Eerste indruk
Wat een schattig spelertje. Ik heb zelf een Zen V plus en die vond ik al licht en klein, deze is nog iets kleiner. Bouwkwaliteit is netjes, speler kraakt niet en alles ziet en voelt stevig voor een speler die uit plastic is gemaakt. Enige wat me opvalt is dat er geen stofkapje oid in de micro-sd gleuf zit.

In gebruik nemen

Speler arriveert met ongeveer een halve batterijlading en een paar demo nummers. Bij eerste keer opstarten moet je de taal en de regio kiezen.
N.B. Als je hier voor Europa kiest dan heb je een volume begrenzing op ongeveer 50% op je speler zitten.
Speler update daarna z'n database wat, aangezien er maar een paar demo nummers opstaan, zo gebeurt is.

Bestanden erop zetten
Heel simpel, sluit 'm aan, je PC pruttelt heel even en laat 'm dan als een verwisselbare schijf zien. Vervolgens sleep je de bestanden naar de music folder. Bij een kleine 2gb aan bestanden was 't spelertje iets meer dan 10 seconden bezig om de database bij te werken

Navigeren
Tja, moet ik dit helemaal uitleggen? Het kan op folder, artist, album, playlist. Het werkt zo instinctief en simpel dat mijn vrouw, een digibeet, er zo mee aan de gang kon zonder de documentatie te lezen. Enige wat niet lijkt te werken is volume bijstellen als je naar een nieuw nummer aan het navigeren bent.

Geluid
Verbluffend! Absoluut geweldig! De meegeleverde oordopjes hebben we genegeerd en gewoon onze standaard, de Sennheiser pmx-60 erin gestoken.
Dit is de eerste mp3 speler waar ik de indruk heb dat een (veel) duurder setje oordoppen echt zin zou hebben. Dit is ook de eerste portable speler waar ik duidelijk verschil hoor tussen lage bitrate en hoge bitrate mp3's en tussen mp3 en flac.
Ikzelf luister graag klassiek en jazz en deze speler doet, met wat goede flac bestanden, eigenlijk nauwelijks tot niet onder voor mijn grote huiskamer set.

Mp3's in vaste en variabele bitrates worden gespeeld, flac bestanden ook waarbij de tag informatie gelezen wordt.

Nadelen
Toch zal dit niet de ideale speler zijn voor iedereen. Het is een mp3 speler die ook nog wat lossless formaten afspeelt. Voor video, cover art, internet toegang, spelletjes en dat soort dingen moet je ergens anders zijn, deze clip speelt muziek en doet dat heel erg goed, meer niet.

De speler zelf lijkt stevig genoeg maar de tijd zal dat moeten leren. Een afdekkapje voor het geheugenkaart gleufje was leuk geweest net zoals een clip die te verwijderen was geweest.

Zoek je een mode accesoire of een portable entertainment centre dan is dit niet de juiste speler, wil je muziek in uitstekende kwalitet luisteren dan is deze speler zeker de moeite waard.
UPDATE
Nu zo'n anderhalf jaar verder is een nieuw model op de markt, de Zip Clip. Geen ervaring mee. Wel zie je nu dit spelertje voor hele fijne prijzen uitverkocht worden.
Bij mijn spelertje is de clip er inmiddels af omdat een stukje plastic van de houder was afgebroken. Kan er niet echt mee zitten.
Ik heb er nu een Beyerdynamic DT770pro aan gehangen. Pracht van een hoofdtelefoon die onvermoede nuances in de muziek naar boven weet te brengen zeker bij goede flac bestanden. De clip kan deze 250 ohm studio hoofdtelefoon net aan, wil je snoeihard luisteren dan zul je of voor de 80 ohm variant moeten gaan of er een versterkertje tussen moeten zetten.

Heb jij ook een Sandisk Sansa Clip+ 4GB Blauw?

Voor een eerste indruk leest het lekker weg, bedankt .
Ik ben ook aan een nieuwe toe en merkte dat ik aan 4 GB meer dan genoeg heb.(mp3)
Verbluffend en absoluut geweldig geluid? In die prijsklasse?
Ik heb ook Sennheiser,s en ga dit wel ff checken dan, want het formaat is zeker mijn ding.
Lekker soepeltjes in een borstzakje.
Geluid is natuurlijk persoonlijk. Als jij meer van de rap, hiphop of dat soort dingen bent kan het niet naar je smaak zijn. Ik zat een vioolconcert van Janine Jansen te luisteren en kreeg dezelfde tranen in m'n ogen als bij de originele CD.
Was het zooo slecht dan?!?
Rap en Hiphop heb ik na teveel verwijzingen naar een 9mm wel gehad.Gaap.
Klassiek luister ik ook. Maar mijn Joe Satriani Collection ter grootte van 3.83 gig heeft daar een mooi plekje op. Yep, offtopic.
Ik vind dat nogal wat dat je tot tranen geroerd kan worden door dit kleine wondertje,erg fijn.
Ik zat bij :prijzen te kijken en dan schrik je je soms toch wel even een punthoedje dat de goedkoopste voor €41,- te boek staat en de duurste leverancier een "nobele € 116,63 vraagt.
Hiermee is het nut van de Tweakers pricewatch toch wel eens en te meer duidelijk.
Ik verwijs mijn vrienden dan ook naar de pricewatch alvorens een hardware aankoop te doen.
Enjoy.
En na al die tijd is die solide?
Dank je voor de review, heeft mij een tijdje geleden geholpen om tot de aanschaf van dit kleine wondertje over te gaan. Ben er ook erg blij mee, lange batterijduur, makkelijke bediening en een uitstekende geluidskwaliteit (met Sennheiser OMX 980 oortjes) met een prima helder OLED schermpje. Heb een tijdje terug de Rockbox Software die de originele firmware patched erop gezet en nu is dit kleine powerhousje helemaal perfect :)

[Reactie gewijzigd door Dutchsauron op 25 augustus 2011 23:44]

En jouw opmerking hier heeft mij weer geholpen, bedankt voor de Rockbox tip!

@Wijnands: Bedankt voor je review, leest lekker weg. Enige dat imo ontbreekt is accuduur.
Hoe is het nu, anderhalf jaar later met de speler? Nog steeds goed?
Prima. Heb 'r zelf ook een gekocht. Die is een jaar nieuwer en verschil in accuduur is er eigenlijk niet. Nooit heel exact gemeten maar mijn indruk is dat mp3 afspelen zo 10-12 uur kan. Lossless afspelen heeft 't ding wel meer power voor nodig, dan is het na een uur of 6-7 wel gebeurt.

Mijn speler stopte er na ee paar dagen al mee. Contact opgenomen met de fotowinkel in urk waar 'ie vandaan kwam, omgeruild en de nieuwe werkt probleemloos.
Bij mij is het geluid (volume) zeer slecht. Het is wel goed te horen, maar als ik op de fiets overheerst de wind vooral. Zal dit een fout zijn of kan de mp3-speler gewoon niet echt hard? Gebruik overigens niet de standaard meegeleverde oordopjes maar sennheisers en ook als ik hem aansluit op een home cinema set gaat deze set veel zachter dan normaal.

Haha ik moet gewoon geen Europa kiezen dus :)

[Reactie gewijzigd door Emiellio op 9 augustus 2012 17:42]

Tja.. dat gebeurt een hoop mensen