Synology DiskStation DS418j

Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS418j Review

AgeOfPanic 6 augustus 2018, laatste update op 6 augustus 2018, 1.220 views Product gekocht

Synology DiskStation DS418j

Prima NAS voor de minder veeleisende zaken als torrents en media serveren.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Vlot in gebruik

Minpunten

• Schijven duidelijk hoorbaar
  • Moet open voor schijven wisselen

Heb deze NAS aangeschaft als vervanging van een DS115j. In principe deed die alles nog wat ik er van wilde, maar ik had meer ruimte nodig. Was erg tevreden over Synology, omdat er veel software beschikbaar is. Heb lang getwijfeld of ik misschien een wat higher end NAS, zoals een DS918+, wilde aanschaffen.
Ik gebruik de NAS met name voor Sonarr + Transmission, media serveren voor mijn Plex Media Server die op mijn Nvidia Shield draait en als lokale backup voor mijn Google Drive account. Ik denk dat ik de komende tijd redelijk uit moet komen met 4 schijven rond de 10 TB. Daarom toch gekozen voor de DS418j. Dat betekent wel dat uitbreiden naar > 4 schijven geen optie is.
Ik ben prettig verbaasd over de snelheid van de NAS. De UI DS115j was vrij langzaam en meestal liep de CPU belasting naar de 100%. Dat heb ik niet meer bij de 418j. Alles opent en installeert vlot. Een schijf toevoegen met uitbreiding van de pool duurde behoorlijk lang, maar is echt incidenteel. Ik denk dat een pool repareren nog een stuk langer zal duren, maar hopelijk is dat niet nodig. De processor is voor het bovenstaande gebruik dus prima.
De schijf inbouwen vergt het openmaken van de behuizing, maar dat vind ik geen probleem. Dit komt niet vaak voor en hot swap is voor mij geen breekpunt. De behuizing zelf is van goede kwaliteit en ziet er goed uit. Jammer genoeg dempt de kast het geluid van de harde schijf niet. En dan heb ik nog specifiek een WD Red schijf gekocht, die van de NAS schijven het minste geluid zou moeten maken. De NAS staat nu tijdelijk in de woonkamer, maar dat is niet aan te raden.
Al met al ben ik best tevreden met de NAS. Hij is voldoende snel voor alles wat ik er mee wil doen. Het gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden is een minpunt, net als het geluid van de harde schijven. Als je daar mee kunt leven is dit een prima keuze.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS418j?

Ik gebruik ook WD red schijven in een nas (DS218+), maar die hoor je niet.
Je kunt het geluid van de nas wat reduceren door de schijven permanent te laten draaien (daar is de red serie ook op ontworpen). De temperatuur mag best wat oplopen, dus de ventilator op low is in veel gevallen voldoende.
Ook de plaatsing is belangrijk. De stappenmotor van de koppen veroorzaakt trillingen. Die trillingen kunnen doorgegeven worden aan de ondergrond. Met een beetje pech versterkt dat het geluid. De beste ondergrond is een betonvloer (al is dat niet aan te raden vanwege het opzuigen van stof) of op een rubber mat (een dikke doek doet ook wonderen). Eigenlijk ligt de oorzaak meer bij de voetjes van de NAS. Die zijn gewoon te hard en dempen de trillingen te weinig.
De NAS zelf is vrij stil en de fan vin ik niet te luid. Het is met name het geklik van de harde schijf. Ik zal eens kijken of het uitmaakt als ik de NAS op een rubber mat zet. Dit is wel een J uitvoering, dus denk dat ze ook wat bespaard hebben op de behuizing.
Harde schijven klikken nu eenmaal. Dat is gewoon niet te voorkomen. De manier waarop ze ingebouwd zijn bepaald hoe de vibratie doorgegeven wordt. De kast en de ondergrond kunnen het geluid vervolgens flink versterken. Ik meen dat de schijven bij de J varianten vastgeschroefd worden. Als het lukt kan je daar al een rubber ringetje tussen zetten. Als het de de kast is die de geluiden versterkt, zal het geluid wel wat verminderd kunnen worden, maar nooit voor de volle 100%.
De WD red schijven zijn wat geluidsproductie overigens nogal verschillend. De 2 TB schijven zijn nogal luidruchtig, terwijl je de 8 TB nauwelijks hoort.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google