1 review

MSI GP63 8RD-008BE (Belgisch model)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI GP63 8RD-008BE (Belgisch model) Review

Tman11S 3 augustus 2018, laatste update op 4 augustus 2018, 471 views Product gekocht

MSI GP63 8RD-008BE (Belgisch model)

Sterke performance, mooi design, prijzig

Pluspunten

• Intel core i7 van 8e generatie
  • Mooi design (niet te zwaar en compact)
  • SSD schijf
  • Verlicht toetsenbord, kleur zelf in te stellen
  • NVIDIA grafische kaart

Minpunten

• Geen IPS paneel
  • 60hz beelscherm
  • Prijzig

---Eerst wil ik even zeggen dat als iemand nog vragen heeft over deze laptop, je altijd een reactie mag achterlaten. Ik weet niet alles, maar als ik kan helpen doe ik dat graag ;) .---

Ik was opzoek naar een laptop voor mijn studies IT, de vereisten waren een i7 processor, 16 GB RAM en meer dan 500 GB HDD.
Ik hou wel van een paar videogames in mijn vrije tijd, dus waarom niet een MSI.

Kort kan ik zeggen, na hem een week getest te hebben, dat deze laptop zeker voldoet voor mijn studies en ook recente games aan een goede kwaliteit kan draaien. De 8e generatie Intel Core i7 processor met een hexacore processor is een enorme meerwaarde t.o.v. de oudere generaties' quadcore processoren. Voor mensen die dit niet zo goed begrijpen: tot de 7e generatie hadden de intel processoren 4 logische kernen (cores) vanaf de 8e zijn dit er 6. Je kunt het een beetje vergelijken met 4 mensen aan een taak laten werken of 6, met 6 zijn ze uiteraard veel efficiënter en dus sneller.

Over het RAM geheugen kan ik niet veel zeggen behalve dat het type DDR4 is en dus het beste beschikbaar (op de moment).

De laptop beschikt over een SSD waardoor alle programma's die je er op zet aan recordsnelheid starten en laden. Voor al je word-documentjes, foto's en kattenfilmpjes heb je de HDD van 1 TB. Ik wil voor iedereen opzoek naar een laptop toch nog even benadrukken dat het verschil tussen een computer met SSD of zonder gigantisch is, een computer zonder SSD is niet meer van deze tijd.

De GPU/grafische kaart dan. MSI installeert vooraf software op de computer waardoor hij zelf bepaald wanneer iets grafisch intensief is en wanneer niet. Wanneer je dus naar die kattenfilmpjes aan het kijken bent, heb je niet veel kracht nodig en zal de laptop op de standaard intel UHD kaart draaien. Wanneer je echter een game start of videobewerking aan het doen bent, schakelt de laptop vanzelf over op de NVIDIA GTX1050TI kaart. Je kan ook zien wanneer je laptop welke kaart gebruikt aan het indicatielampje bij de aan/uit knop: wanneer het blauw is, werk je op de Intel kaart en wanneer het rood is, werk je op de NVIDIA kaart. Deze afwisseling zou moeten zorgen dat de computer geen overbodige stroom verbruikt voor simpele dingen.
Een nadeel van de NVIDIA kaart is wel dat wanneer deze in gebruik is, de laptop zijn ventilatoren op volle toeren laat draaien wat best wel lawaaierig is. langs de andere kant, wanneer je je laptop zakelijk gebruikt zal de Intel kaart voldoen en is de computer gewoon stil. Het moet ook gezegd worden dat de ventilatoren goed kunnen koelen en je processor en GPU dus topsnelheden kunnen halen, er is zelfs een knop voorzien om de ventilatoren op maximum snelheid te laten draaien wanneer je met iets heel intensiefs bezig bent.

Het toetsenbord met RGB ledverlichting is niet echt een meerwaarde in performance, maar het ziet er uiteraard wel goed uit. Ik kan trouwens over de hele laptop zeggen dat het design erg goed is, hij is nog erg dun in vergelijking met andere laptops met gelijkaardige componenten en hij weegt ook niet te veel.
Als je MSI koopt betaal je ook voor het merk en het design.

De webcam en de microfoon zijn niets speciaals. De webcam is 720p en wordt al snel korrelig bij weinig verlichting. Als je zo nu en dan eens met een vriend wil skypen voldoen de webcam en microfoon zeker, verwacht alleen geen hoge kwaliteit audio en video.

Het scherm is voor mij een beetje een teleurstelling, ik had iets meer verwacht voor deze prijs.
Het scherm betreft een standaard full hd (1080p) 60hz scherm, zonder IPS paneel. In het Nederlands dan: full hd is de kwaliteit die al jaren lang de standaard is voor computerschermen, wat opzich wel voldoet. 60hz is belangrijk als je games speelt: een 60hz scherm kan maximaal 60fps weergeven, wat een beetje zonde is aangzien de GPU meer aankan. Uiteindelijk datgene dat mij het hardste tegenzit: het ontbreken van een IPS paneel. IPS paneel zorgt er voor dat de kleuren van het scherm vanuit elke kijkhoek goed worden weergegeven. Doordat dit ontbreekt is het dus niet aangenaam kijken met meerdere personen en moet je ook elke keer je scherm goed zetten wanneer je hem openklapt. Om 's avonds Netflix te kijken met z'n tweeën zul je dus iets anders moeten zoeken.

De accuduur dan nog kort, ik heb om dit te testen een totaal niet intensieve game gespeeld tot de accu bijna leeg was en ik kwam zoals vermeld ongeveer aan 5 uur. Ook heb ik een paar Youtube video's laten draaien tot de accu leeg was en ik kwam ook ongeveer aan 5 uur. Ik verwacht dus dat wanneer je een intensievere game speelt die de NVIDIA kaart nodig heeft, de accu wat korter zal leven. Ook is er geen mogelijkheid om de accu te vervangen wanneer deze leeg is, deze zit namelijk inwendig in de laptop.
Samengevat: wanneer je de laptop een hele dag wenst te gebruiken, zorg dan dat er een stopcontact in de buurt is.

Mijn eindoordeel is toch zeer positief omdat ik enorm tevreden ben met de prestaties die de laptop levert. Waar andere gaminglaptops een robuust formaat en een zwaar gewicht hebben, doet deze het beter. Hij weegt nog steeds meer dan 2 kilo, maar bij andere merken met vergelijkbare componenten zit je al snel aan de de 3 kilo. De prestaties van de GTX 1050TI kan ik vergelijken met die van mijn oude GTX 970 wat een desktopprocessor was in de tijd. De 1050TI levert veel kracht voor een mobiele GPU. Het beeldscherm had wat mij betreft 144hz met een IPS paneel geweest, maar ik wist van dit mankement op voorhand en ga er dus niet te moeilijk over doen. De accuduur bedraagt een goede 5 uur en de accu is niet verwisselbaar, zorg dus dat je een stopcontact in de buurt hebt.

Prestaties naar mijn mening:
- mails en kantoor: overbodig goed
- video's kijken en streamen: goed, maar niet om met meerdere te kijken
- low-end gaming: zeer goed
- high-end gaming: goed
- video- en fotobewerking: goed

Heb jij ook een MSI GP63 8RD-008BE (Belgisch model)?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google