Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) 16GB Review

TestmaniakNewbie 3 augustus 2018, 723 views Product gekocht

Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) 16GB

Het product valt mij in het gebruik erg tegen, zeker omdat er zoveel positiefs over wordt gemeld. Ik heb de Shield nu 2 maanden en al 1x moeten terugbrengen en is geruild tegen een nieuwe omdat de Ethernetpoort het niet deed (nog steeds niet !)

Pluspunten

• Snel
  • Gamen op de TV
  • bouwkwaliteit is prima

Minpunten

• Problemen met Ethernet poort
  • Gaat te vaak ongewenst aan
  • Remote is te gevoeilig mbt geluidoptie

Multimedia Score: 4
Multiplayer Score: 4
Spelaanbod Score: 3
Randapparatuur Score: 3
De Shield was ik in eerste instantie erg blij mee. Ik bezit een aantal andere mediaspelers (popcorn hour A400 / Himedia Q5 / Zodoo X6 Pro en nog wat oudere ..) en wilde deze graag hebben vanwege de vele positieve verhalen. (hebbedingetje) Hij staat aangesloten op mijn Sony Bravia 4K Tv en daar komt hij ook goed tot zijn recht. Ik game er echter niet mee, is puur voor streamen van mijn films.

Waar ik vooral benieuwd naar ben, en daarom ook deze "review" is of anderen ook mijn problemen ervaren ....

1. De Shield zorgt ervoor dat bij opstarten vanuit Sleep ook je TV en eventueel home cinema worden aangezet. Nu lijkt dat handig, maar vaak lukt het mij niet om hem weer uit te zetten en daarna gewoon TV te kijken, de Shield zet zichzelf na een tijdje weer aan (en schakelt dan het TV beeld weer uit), waardoor ik de stekker eruit moet gaan halen, hij heeft nl geen normale aan/uit knop.

2. na korte tijd werkte bij mij de Ethernet poort niet meer !! Ik had dat niet gelijk door want hij gaat direct op wifi over. En aangezien ik op 5G een snelheid haal van 200 MB/s is dat ruim voldoende voor afspelen van de media. Maar hoe dan ook, ik wil gewoon dat die poort werkt !! Op de diverse forums van NVidia Shield zie je dat meer mensen er last van hebben. Ik heb hem teruggebracht naar de Mediamarkt toch en geruild tegen een andere Shield, in de hoop dat deze het niet had, maar helaas, dat probleem heb ik nog steeds. Alles al geprobeerd wat op de fora staat, ipv6 uit etc etc etc. Maar niets helpt.

Ik sta dan ook op het punt het apparaat terug te brengen, maar liever niet. Ik hoop dat één van jullie vergelijkbare issues heeft/had en mij op weg kan helpen.

Heb jij ook een Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) 16GB?

Check je HDMI CEC instellingen van zowel je TV als de Shield. Daarmee kan je voorkomen of juist aanzetten dat je TV ook uitschakelt, verandert van input etc. Eenmaal goed ingesteld werkt CEC perfect en kan je met je TV afstandsbediening alles regelen op de Shield. Voordeel is dat je dan ook de Shield remote niet nodig hebt.

Nooit geen problemen met ethernet poort gehad (maar ik heb wel een 2015 model)

[Reactie gewijzigd door DragonFly op 3 augustus 2018 21:32]

Ik heb zelf twee 2017 modellen, geen last van ethernet problemen. Wifi overigens nooit ingesteld, is onwenselijk. Weet je zeker dat het de Shield zelf is? Ik heb minstens een jaar gevloekt op mijn PS4 omdat ie af en toe geen netwerk had bij het opstarten, totdat ik erachter kwam dat één poort van mijn patchpaneel in de meterkast gammel bleek.

Ik zou zeggen zoals ook DragonFly zegt, even de HDMI en power instellingen aanpassen. In de woonkamer heb ik al deze ongein (op al mijn apparaten) uitgezet omdat ik een Logitech Harmony gebruik die bepaalt wat aan of uit moet. In een beetje HT omgeving is een Harmony of soortgelijk ook wel een vereiste. Alle remotes de deur uit, ik verkoop mijn versterkers en dergelijke vaak tweedehands met de remote onaangeraakt en nieuw in het zakje :P

Ik zou me zelf niet te druk maken om het "aan" gaan van de Shield, het energieverbruik is erg laag en hij gaat naar mijn weten na 20 minuten geen actie weer zelf slapen. Aangezien het een Android apparaat is kan hij alleen maar "aan" staan, het zou me niets verbazen als uit niets anders is dan een slapende HDMI poort ofzo.

In onze slaapkamer doet de Shield onze TV aan en bedien ik het volume van de TV met de remote van de Shield zodat ik eigenlijk daar ook maar 1 remote nodig heb.
Dit is natuurlijk geen review, een hulpvraag past beter in een forum topic/etc... maar inderdaad, wat de rest al zegt: HDMI-CEC is hetgeen wat aan/uit/bediening via andere afstandsbedieningen/etc. bestuurd. Stel dat in zoals je dat zelf wilt. En qua ethernet: natuurlijk vind je alleen klachten op internet, en elke ethernetkaart is anders dan anderen, maar zoek het ook eens in de kabel (geen CCA kabels bijvoorbeeld, gewoon écht koperen), de ader volgorde indien zelf geknepen, isolatie van ongeaarde wisselspanning (er is een reden dat een ethernetkaart vaak gescheiden is van andere elektronica), en nog zat andere zaken...
Dank allemaal voor de reacties, en idd @Umbrah ... ik heb deze in de verkeerde rubriek gezet :?

Voor wat betreft CEC, ik heb idd nu eea uitgezet en ingesteld en nu werkt het voor mij beter, ik heb nl ook een Harmony remote.
Voor wat betreft de Ethernet poort @Pixal ik heb normaal gesproken op dezelfde poort of een popcorn hour A400 of een Zidoo X6 pro, en dan doet de poort het prima, dus het lijkt mij echt een probleem van mijn Shield. Wat ik wel nog ga proberen is even een losse kabel leggen (tijdelijk) van de router rechtstreeks naar de Shield. Misschien vind de shield al die Switches wel niet fijn .....

Mocht ik meer weten dan update ik de "review" ..