Canon EF 85mm f/1.4 L IS USM

Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 77mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 85mm f/1.4 L IS USM Review

vavoem 2 augustus 2018, laatste update op 15 januari 2019, 265 views Product gekocht

Canon EF 85mm f/1.4 L IS USM

De 85mm voor op je Full frame Canon DSLR. Voor portret de ultieme lens. De plus punten lijst zegt het eigenlijk al waarom dit de 85mm is. Dit is echt een heerlijke lens. Gebruikte ik voorheen altijd de EF70-200L/EF24-70L F2.8 MKII's in studio omgeving nu is dat de EF85mm F1.4.

Pluspunten

• F1.4 licht sterk
  • IS
  • Snel
  • Robuust build like a tank
  • Mooi bereik voor portret
  • Stof en vochtwerend
  • mooi bokeh
  • iets ligter dan de EF 85 L F1.2 USM II

Minpunten

• Bulky
  • Prijzig (maar voor het type lens met resente prijsdaling valt het niet tegen)

Handling Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Vervorming Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Vignettering Score: 4
Lens flare Score: 4
AF-snelheid Score: 5
Dit is even een mini Preview. Ik hoop na onze reis meer over dit waanzinnig mooie stukje glas te schrijven. Voor het eerste gebruik gaat hij op de proef gesteld worden door de elementen. Hij gaat gebruikt worden in slechte leef omstandigheden voor camera's en lenzen (lees fijn stof wat na 11 jaar nog nooit van onze tent af is en hitte en zout opspattend water). Hij gaat namelijk zijn vuurdoop (nou ja vuur eerder stofdoop) krijgen in Namibië.
De eerste indruk is erg goed. De front lens is erg groot. Gevoelsmatig als je er in kijkt is het een groot gapend gat de 24-70L F2.8 USM II heeft dan een grotere filtermaat, maar de front lens is niet groter en door de lens constructie oogt het ook kleiner bij de 24-70. De lens is ook langer dan de EF85 L F1.2 USM. Die ik meermaals geleend en gebruikt heb en getest of deze wat voor mij was. De reden voor de grotere afmeting t.o.v. de licht sterkere F1.2 is goed te verklaren het IS element heeft ook wat ruimte nodig. De in 2006 herziene F1.2 heeft geen vocht en stofwerende behuizing mee gekregen wat best gek is voor een L lens na 1999. Alle L lenzen na 1999 met uitzondering dan van de 85 F1.2 hebben namelijk een stof en vocht werende body mee gekregen. Canon heeft met de F1.2 zich beperkt tot wat coatings of ze ook wat aan de AF hebben gedaan t.o.v. de MK I durf ik niet te zeggen want die heb ik niet in de handen gehad.
De snellere autofocus, IS, stof en vochtwerende behuizing, 77mm filter en natuurlijk de scherpte maakt dat dit naar mijn mening de beste keuze is op 85mm gebied voor op een Canon body. De Sigma tegenhanger is ook erg goed maar mist IS

Heb jij ook een Canon EF 85mm f/1.4 L IS USM?