1 review

Xiaomi Redmi Note 5 (3GB ram) Zwart

Specificaties 5,99" • 2160x1080 • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Redmi Note 5 (3GB ram) Zwart Review

HMC 2 augustus 2018, laatste update op 4 augustus 2018, 827 views Product gekocht

Xiaomi Redmi Note 5 (3GB ram) Zwart

Een prachtige telefoon met zeer degelijke specs. Een SoC die gewoon nog prima meegaat, met een GPU die spelletjes vlot draait, als dat je interesseert. Een buitengewoon goede (dual-) camera, met voor video, softwarematige stabilisatie.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit/prijs
  • SoC/prijs
  • Camera
  • Heeft al een stuiter op asfalt overleefd
  • Batterijduur (En kan eventueel makkelijk vervangen worden)

Minpunten

• Metaal aan achterkant best wel glad
  • MIUI-schil heeft minpunten (Moet te fixen zijn)

Wij hadden de mazzel dat onze Chinese vriendin naar huis ging in de zomervakantie om ze voor ons mee te nemen. Daar bovenop nog een "back to school" discount. Ik heb de 3GB/32GB voor -omgerekend- zo'n 125 Euro van haar gekregen. (Mijn vriendin heeft de 4GB/64GB/Gold, die echt verrassend mooi is.)

Eerste indrukken: Fantastisch. Snelste vingerafdrukscanner op de markt, zeer goeie camera (Samsung S7 module, Samsung S5K2L7, maar wel uiteraard een andere lens, en zo) en de telefoon is zeer robuust gebouwd.

Een nadeel kan zijn dat het metaal op de achterkant erg glad is met droge handen.
Maar je krijgt er uiteraard gewoon een mooie rubber case bij die het geheel gewoon weer stroef maakt. En dikke screen cover trouwens.

Deze gebruik ik niet, ik ben niet van de cases en screen covers, dus ik ben extra voorzichtig nog met deze phone. Vriendin gebruikt 'em wel, en ja, dat houdt veiliger vast.
En toen swingde ik de phone op de derde dag dat ik 'em had iets te losbandig heen en weer tijdens het lopen (patsen? :P ) en stootte ik tegen de rand van een trapje aan met mijn hand en viel 'ie keihard op het asfalt. Nee he! :o Maar gelukkig, helemaal niets mis met de telefoon. Slechts een ultiem klein krasje op het glas ergens links onderaan.

Verder niets dan goeds over de hardware van deze telefoon. Het was de eerste telefoon met de SD636, en dat is een goede middenmoter.
Veel beter dan het gros van de Xiaomi-modellen die altijd met de SD625 uitkwamen.
De GPU van de SD636 is ook weer wat beter.
Processor specs (inclu GPU):

Dan de software.
Je zit aan de MIUI-schil vast, tenzij je andere ROMs wilt gaan flashen. Er is echter helemaal niets mis met MIUI. De schil ligt over Android 8.1, dus dat kan niet nieuwer.
Bovendien komt binnenkort MIUI 10 uit. En er komt vast een Android P update, alleen wanneer weet nog niemand.
UPDATE (4/8/18): Op het MIUI forum (http://en.miui.com/forum.php) schrijft men bij de beta release van MIUI 10 dat de final verlaat zal zijn om er meteen Android P in te verwerken. We zien het wel

Je krijgt sowieso zeker een keer per maand een update met vaak slechts de uitleg "bug fixes and performance issues", maar ze doen wel meer.
Zo krijg je ook uiteraard security fixes. Die noemen ze niet eens meer.

MIUI heeft zowel (nog niet gemerkte :P ) positieve als (wel al gemerkte) negatieve aspecten.
Zo krijg ik op het moment ineens zo goed als geen notificaties voor mijn Telegram-berichten meer, wat best wel vervelend is.
Edit (4/8/18): Dit is goed op te lossen, en mensen met de Global Versions lijken er helemaal geen last van te hebben.
Zie het forum topic: https://gathering.tweaker...message/56021809#56021809 .
Het hele topic is trouwens heel informatief.

Nu ben ik niet de meest veeleisende telefoongebruiker, en heb zelf nog nooit een echt high end toestel gekocht, maar ik heb zeker wel met echte high ends gespeeld, die vrienden en familieleden hebben. (S7 edge, S9, Aplle X, etc.) maar ik kan alleen maar concluderen dat dit een toptoestel is voor de prijs.

En om niet te vergeten, het is een telefoon, en de sporadische belletjes die ik doe of krijg zijn zeer goed qua kwaliteit. Veel beter dan mijn vorige telefoon, in ieder geval.

Xiaomi heeft hier een winnaar in handen. Hun duurdere high end modelen laat ik even buiten beschouwing, maar de meer recente Redmi 6 is dan toch echt een stap terug, vergeleken met deze Redmi Note 5.

De batterij is overigens fenomenaal te noemen. 4000mAh, dus gaat voor licht gebruik makkelijk een paar tot vijf dagen mee. Uiteraard is het allemaal nog nieuw, dus ik weet nog niet hoe het over een jaar (of twee) zal zijn.
Mijn methode van opladen is wel wat behoudend, aangezien de batterij niet zomaar vervangen kan worden door de achterkant er af te halen.
Zit 'ie zo rond de 20-30 procent? Even een uurtje aan de lader en hij zit weer op 80 procent. Perfecte snellading dus.
De batterij kan overigens wel vrij makkelijk permanent vervangen worden. Er staan genoeg filmpjes op Youtube en de batterij is via Ali gewoon te krijgen.

Echter, er is een reden dat de toestellen zo goedkoop zijn.
De tactiek is (heb ik vernomen) om zoveel mogelijk mensen op de toestellen te krijgen (logisch). Maar Xiaomi werkt hard aan hun eigen ecosysteem van apps. Eigenlijk voor alles is er een Xiaomi-app. Email, Social Media, app store, ga zo maar door.

Ze hopen dus, en dat kan uit presentaties op business meetings gezien en gehoord worden, dat men hun apps gaat gebruiken. Dat leidt vast tot een data-analyse model, zoals we dat wel kennen van andere merken.

Echter is dit meer van toepassing op de Chinese consument, omdat de helft van die apps in het Chinees is, dus wij kunnen er (gemiddeld gezien) niet zo heel veel mee.

Veel van die apps kan je er echter gewoon afgooien (of uitschakelen), en als dat niet kan dan kan je ze als nooit gebruikte apps in een extra "mapje" gooien.

Rest me te zeggen dat je wel moet opletten welke versie je koopt. Als je de Chinese versie koopt (zoals wij) dan heeft de telefoon geen band 20 en wordt het moeilijk 4G-dataconnecties te bewerkstelligen in bijvoorbeeld Europese landen, tenzij je provider die wel ondersteunt.
Hier in Indonesië is dat geen probleem, maar dat is wel iets om op te letten.

Er zijn echter ook gewoon "Global Versions" met Band 20. Wat dus iets anders is dan "Global ROM". Dus let daar op als je deze telefoon gaat kopen.

[ot]
Edit: Spelvautjes, en iets duidelijker over band 20.

Heb jij ook een Xiaomi Redmi Note 5 (3GB ram) Zwart?

Is de interface gewoon in het nederlands?

verder een +2 voor de review. ik had verder graag wat screenshots gezien enzo.
Dat is dus het verschil tussen Global en Chinese versie. Als je de Global Versie haalt (let op laatste deel van mijn betoog) dan heb je gewoon NL en Band20.
Wij hebben dat niet, maar ik zie sowieso liever Engels op mijn phone. :)
Top. Bedankt voor je reactie!
Hmm...Zie nu dat ik het helemaal niet over taal heb gehad. _O- Ik nam dat voor waar aan. :F
Ja dus...Global heeft NL. Kom naar het forum topic. :D