Samsung LE37B530 Zwart Review

robobeat 19 maart 2010, laatste update op 24 oktober 2012, 3.691 views

Samsung LE37B530 Zwart

Pluspunten

• goed beeld
  • goed genoeg geluid
  • genoeg aansluitingen
  • overzichtelijke afstandsbediening
  • genoeg afstelmogelijkheden in het menu, ook qua beeld

Minpunten

• niets eigenlijk

Aanschaf
Na enkele tijd gebruik te hebben gemaakt van een Samsung LCD tv van mijn ouders en gezien het feit dat mijn ouders naar het buitenland vertrokken en dus de tv meenamen, viel mijn beslissing bij het zoeken naar een eigen LCD tv op deze Samsung LE37B530. Na veel zoeken en vergelijken, plus de pricewatch in de gaten houdend, eindelijk gekocht bij Neckermann. en dankzij de snelle levering van neckermann de volgende dag in huis _/-\o_

Inhoud
Aanwezig in de doos:
- uiteraard de tv
- Afstandsbediening met 2 AAA batterijen
- Voet
- schroefjes om de voet vast te zetten
- afdekplaat voor als de voet niet werd gemonteerd
- handleiding
- voedingskabel
- doekje om de tv schoon te houden van stof

Features
Ik moet zeggen voor wat deze tv aan features mee levert is hij zeer compleet en doet zeker niet onder voor dat waar ik hem voor gebruik.

Aansluitingen
het is een boel en het lijkt mij beter om dat met een foto toe te lichten:

bij elkaar zijn dit dus:
- 3 HDMI aansluitingen
- RGB
- 1 SCART
- 1 PC ingang
- component aansluiting voor geluid
- Coax aansluiting voor de kabel
- 1 3,5mm Jack plug ingang
- 1 Optische uitgang voor geluid
- 1 volledige component aansluiting voor beeld en geluid
- 1 component uit voor geluid
- 1 USB aansluiting voor updates
- 1 slot voor de CI module

voor mij is dit meer dan zat. Zelf gebruik ik de volgende aansluitingen:
- 1 HDMI voor mijn Satelliet ontvanger
- 1 HDMI voor mijn HDX-1000
- de RGB en component voor mijn xbox360
- de SCART voor mijn dvd speler

Beeld
Belangrijk aan een tv is natuurlijk het beeld. nu heb ik hem al een tijdje en ik moet zeggen dat het beeld erg goed is. geen rare kleuren, ghosting of dode pixels. daarnaast vind ik het (in vergelijkenis met de tv van mijn ouders) dat het een voller beeld geeft. De kleuren zijn goed en niet flets. zwart is, zover ik kan zien, ook echt zwart. Ik moet wel zeggen dat ik even met de kleur instellingen heb moeten spelen om dit te krijgen, omdat ze bij de begin instelling een beetje te licht waren. maar gezien de instellingen die de tv heeft was dit zo verholpen.

Belangrijk bij de aanschaf was dat de tv full HD moest zijn. dit zeker in combi met mijn HDX-1000. en hier heb ik zeker geen spijt van. De films die ik tot nu toe gekeken heb via de HDX (dvd en H.264) zijn echt zeer goed te kijken op de tv, totaal niets op aan te merken. helaas is mijn huidige dvd speler (een KiSS DP-500) nog via SCART, maar deze ga ik vervangen voor een BD speler in de toekomst.

Geluid
Ik moet zeggen, toen ik was reviews hier en daar had gelezen was men het minst tevreden over het geluid. Tja, het is en blijft een tv en geen home cinema set, plus het zijn maar kleine 10w speakertjes. gelukkig speel ik het meeste geluid via mijn eigen home cinema set en dus niet via de speakers. Het kijken van het nieuws en gewoon tv gaat nu wel nog via de tv en dat is ook goed zat. ik verwacht er geen wonderen van en als ik dan kijk wat anderen er soms van verwachtte moet ik zeggen dat het geluid nog niet eens zo slecht is. op normaal geluidsniveau is het goed te doen, geen gekraak, goed zat om alles te volgen.

Menu
Ook een belangrijk iets vind ik, is het menu op de tv zelf. Zoals ik al voorheen zei heb ik het beeld iets moeten bijstellen, en dit ging vrij gemakkelijk. het menu is simpel en begrijpelijk, en voor een leek ook nog wel te bedienen. daarnaast reageerde alles goed en rap.

Afstandsbediening
De afstandsbediening vind ik erg overzichtelijk, maar duidelijk een algemeen model. Grappige was dat ik vorige week bij een vriend op bezoek was (hij beschikt over een LED tv van Samsung, uit de 9000 serie) en hij had de exact zelfde afstandsbediening liggen. :/
verder is de afstandsbediening goed en makkelijk in gebruik. Nou heb ik het niet zo op om een stapel afstandsbedieningen op mijn tafel te hebben liggen en daarom heb ik de Harmony One aangeschaft. Deze werkt perfect samen met de tv en alle nodige opties zijn er op bereikbaar. Alles is bedienbaar wat je in het hedendaags ook vrij vaak gebruikt.

Vormgeving en Design
De vormgeving en design van het toestel is goed genoeg moet ik zeggen. Ben niet iemand die een tv aanschaft om het mooi zijn, maar meer voor praktische doeleinden, dus keur ik een tv niet direct af op zijn design. Verder is de tv lekker strak vorm gegeven, maar verder niets bijzonders.

Algemene beoordeling
Zoals ik al eerder aangaf werd er een tijd gebruik gemaakt van de LCD tv van mijn ouders. Maar omdat deze gingen verhuizen naar het buitenland en hun tv zouden mee nemen, moest ik dus kijken voor een eigen. Na lang zoeken, vergelijken en lezen van reviews is mijn oog gevallen op deze Samsung tv. Mijn ouders hadden ook een Samsung en daar waren we erg tevreden over. Helaas weet ik niet meer welk model zij hadden, alleen dat het een 37" LCD tv was. Het formaat voor de huiskamer was goed (zat binnen de grootte x4/x5 grens) en wilde perse een Full HD tv hebben. Daarnaast was het belangrijk dat ik in ieder geval mijn HDX-1000, mijn satelliet ontvanger en later ook een BD speler op HDMI kan aansluiten. Ook moest ik mijn xbox360 via RGB kunnen aansluiten en moest mijn huidige dvd speler via SCART aangesloten kunnen worden. Al dit was mogelijk op deze tv dus de keuze was snel gemaakt.

Na eindelijk over het geld te beschikken werd de tv besteld. Omdat Neckermann de goedkoopste was via de Pricewatch en er verder ook geen andere winkel gevonden kon worden die goedkoper was, werd de bestelling daar geplaatst. Voor 469,- ex verzendkosten werd de tv van eigenaar gewisseld (en dan na te gaan dat de Mediamarkt bijna 600 euro vraagt voor deze tv 8)7 ). Gelukkig kon Neckermann de tv gelijk leveren.

De volgende dag stond een leveringsbode aan de deur. De tv werd geleverd! Als een blije jongen van 6 jaar die een groot cadeau uitpakt op zijn verjaardag heb ik de tv uitgepakt en kon de tv van mijn ouders terug de doos in (deze ging tenslotte mee naar het buitenland). Het gewicht van het ding viel me mee, had verwacht dat deze zwaarder zou zijn. Na alles aangesloten te hebben (en de kabel brei achter het tv meubel eens eindelijk opgeruimd te hebben :X ) kon ik eindelijk eens kijken wat hij in zijn mars had. Ik ben niet iemand die direct de handleiding leest, dus die werd aan de kant gelegd. Het viel gelijk op dat het beeld nogal wat lichtjes overkwam, zeker in vergelijking met de oude tv die er eerst stond. Dus het menu in, beeld eigenschappen aangepast. Dit ging erg makkelijk en nog geen 5 minuten later was deze een stuk beter.

Na hem nu toch een tijdje al in gebruik te hebben ben ik er erg tevreden over. Niets negatiefs te melden of wat dan ook. Ben niet echt iemand die in alle mogelijke opties gaat kijken wat de tv kan er er gelijk negatief over ga reageren als iets niet is zoals ik het wilde. Alles werkt prima, perfect beeld en goed geluid, zelfs mijn ouders vonden het een beter toestel dan hun oude (mag ook wel, die van hun is minimaal 1 jaar ouder :+ ). Hij werkt goed in combinatie met de Harmony One. Wel was het even schrikken toen er geluid uit kwam bij het aan of uitzetten. Ik zelf vind het handig, maar voor een ander kan dit niet echt fijn zijn. Gelukkig is dit wel uit te zetten. Ik kan helaas niets zeggen over de CI module of de kabel aansluiting omdat ik zelf via satelliet naar tv kijk, dus daar kan ik geen beoordeling over doen. Verder zou ik hem zo aanraden aan anderen, maar dat is ook omdat ik vind dat Samsung toch een van de betere merken is qua tv's.

Heb jij ook een Samsung LE37B530 Zwart?

Kan je misschien nog een wideshot van de voorkant en achterkant maken? Puur voor eigen interesse? :P Ik overweeg om deze tv te kopen namelijk.

Verder goede review^^

[Reactie gewijzigd door Silkdeath op 23 maart 2010 15:23]

ah, tuurlijk, zal kijken wat ik kan doen :)