BenQ PD3200Q Zwart

Specificaties 32" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

BenQ PD3200Q Zwart Review

pelle888 28 juli 2018, laatste update op 30 januari 2019, 1.731 views Product gekocht

BenQ PD3200Q Zwart

Een geweldig 1440p scherm met vele handige extra's voor een mooie prijs. High-res films kijken, multi-tasken en gamen gaan hier prima op. Foto- en videobewerking zou ook moeten kunnen. EDIT: Er zijn meerdere mensen die minder geluk hebben met dit scherm. Vroeg geproduceerde schermen willen nogal eens firmware problemen vertonen.

Pluspunten

• Kleurweergave panel
  • Bouwkwaliteit
  • Standaard
  • KVM-Switch
  • USB 3.0 hub
  • Hotkey Puck
  • Prijs (voor alle opties die je krijgt)

Minpunten

• Als ik moet muggenziften..
  • Plastic
  • Prijs (voor 1440P is niet goedkoop)
  • Sensor werkt maar matig

Met mijn zoektocht naar een 30+ inch 1440P scherm ben ikuitgekomen bij deze BenQ PD3200Q Zwart. Naast groter zijn dan 30 inch en een minimale resolutie van 1440p moest het scherm voor mij ook een beweegbare voet hebben en een mooi helder scherm hebben (dus voor mij geen TN panel).

Ik heb het scherm nu al een tijdje in bezit en heb nu de eindelijk tijd om hier een review van te schrijven. Iets wat dit scherm zeker verdient.

Notes: Taal is niet mijn sterkte kant, dus ik verontschuldig me alvast voor de taalfouten die er hoogstwaarschijnlijk in zitten;).

De foto's de foto's zijn genomen met een S7, bij gebrek aan beter. De S7 maakt geen geweldige foto's bij weinig ligt.

Specificaties

Hieronder de precieze specificaties voor de mensen die dit belangrijk vinden, deze komen van de Benq site. Bij het kopje featuers ga ik verder in op specs die ik interessant/relevant vindt.

specs benq 1
specs benq 2
specs benq 3
specs benq 4

Uitpakken

Wat het unboxen betreft heb je bij Benq niks te klagen. De doos oogt misschien wat saai maar is erg stevig. Het scherm zit strak verpakt in de doos tussen het nodige piepschuim. Het scherm zit in 3 stukken in de doos: het panel, de stand en de voet.

Doos benq

Verder in de doos zit natuurlijk de startup guide, warranty-boekje, driver-cd en de benodigde kabels. In mijn geval een mini-dp naar dp, HDMI-kabel, usb 3.0 A->B kabel en een stroomkabel.

startup guide

Het in elkaar zetten is erg simpel maar het is toch wel aan te raden dat je dit met twee man doet i.v.m. de grote van het scherm. Het zou zonde zijn het scherm te beschadigen. Hieronder het resultaat na het volgen van de quick startup guide.

Na het in elkaar zetten benq

De poorten aan de zijkant.

poorten zijkant benq

De poorten aan de onderkant.

Poorten onderkant benq

Scherm

De monitor heeft een 32 inch A-MVA panel, met een resolutie van 1440p. Een A-MVA panel zit een beetje tussen een een IPS en TN panel in. Een goed A-MVA panel heeft de kleurweergave van een IPS panel en de hoge refreshrates van een TN panel. Bij de PD3200Q komt de refresh rate meer in de buurt van een IPS dan een TN panel, de standaard refresh rate is 60hz en deze zou te overclocken zijn tot 76hz. Ook heeft een A-MVA panel een hogere contrast en helderheid dan IPS en TN. Nu is dit allemaal theorie en ben ik niet echt panel specialist. Wat ik er wel over kan zeggen dat ik het scherm mooiere kleuren, beter contrast en hogere helderheid vind hebben dan mijn Dell Ultrasharp U2312HM die er pal naast staat. Hierover later meer.

Volgens de productpagina heeft het panel een 100% dekking van sRGB en Rec709. Na wat zoeken kwam ik verder tegen dat het scherm verder een 75.1% Adobe RGB dekking heeft. Het scherm heeft een CAD/CAM mode en is de monitor gecertificeerd voor Solidworks. Deze opties gebruik ik nooit dus kan daar vrij weinig over zeggen maar is altijd goed om te weten.

Nu foto's vanuit de praktijk:

De standaard instellingen van de PD3200Q vergeleken met mijn Dell Ultrasharp U2312HM die ik standaard heb ingesteld op brightness 80 en contrast 75.

Standaard

De PD3200Q ingesteld op brightness 80, contrast 50 vs de U2312HM op brightness 80, contrast 75. Hier is duidelijk te zien dat het contrast hoger ligt bij de PD3200Q, dit mede door het A-MVA panel.

Srgb vs

De PD3200Q ingesteld op brigthness 100 en contrast 100 vs de U2312HM op brightness 100, contrast 100. Hier is te zien dat de PD3200Q een hogere helderheid haalt.

brightness 100 vs

Het is ook mogelijk de linker helft een andere kleurweergave te geven dan de rechter helft.

2 kleurinstellingen verb

Qua kijkhoeken heb je bij de PD3200Q ook niks te klagen. De kijkhoeken zijn net zo goed als en misschien nog wel beter dan bij de U2312HM die een ips panel heeft.

Zijkant normaal
Zijkant scherp
Bovenkant

Nog een paar extra kiekjes met andere achtergronden.

Show 4
Show 2
Show 1
Show 3

Features

De eerste feature waar dit scherm zich direct onderscheid van de mainstream is de KVM switch. Er zit namelijk een usb KVM switch ingebouwd, deze zorgt ervoor dat je met een druk op de knop de 4 usb poorten op de ene pc kan gebruiken en zo kan switchen naar de andere. Hiervoor hoef je alleen 1 usb kabel te hebben van de monitor naar de pc/laptop. Hiermee zou je dus nooit meer je toetsenbord en muis om te hoeven prikken! Dit vind ik persoonlijk een groot pluspunt zeker als je kijkt naar de prijzen van een losse KVM switch, een goede KVM switch kost al snel meer dan €100.

Een andere feature waar ik erg tevreden over ben is de hotkey puck. Hiermee kan je van elke instelling een hotkey maken. Erg fijn dan kan je zo switchen tussen je inputs of usb streams, dan hoef je niet eerst het hele menu meer door.

Hiermee houd het nog niet op. Ook heeft dit scherm een sensor, waarmee de helderheid van het scherm automatisch zou moeten worden aangepast naar de omgeving. Ook is de sensor in staat om te zien of er iemand aanwezig is (voor het scherm zit). Deze features klinken mooi maar werken bij mij maar matig. De helderheid wordt minder wanneer de kamer helemaal donker is maar blijft in verhouding toch een stuk te vel. Dit is ook niet in te stellen. Het automatisch aan en uit gaan van het scherm wanneer er iemand in de kamer is of niet, is handig en heeft bij mij ook gewerkt echter werkt dit niet meer na een herinstallatie van Windows. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de slaapinstellingen van Windows en niet aan het scherm.

In Windows kan je tegenwoordig al gemakkelijk je bureaublad in tweeën of vieren delen. Erg handig natuurlijk, met de PD3200Q heb je nog meer mogelijkheden. Buiten het in tweeën en vieren delen kan je deze ook in zijn drieën delen en met de geavanceerde optie kan je de bureaubladen op maat indelen.

bureaublad verdelen

Ook een optie is om per applicatie in te stellen welke kleurweergave je wilt hebben. Je zou hiermee in kunnen stellen dat je bij fotobewerking gebruik wilt maken van sRGB.

applicatie kleurweergave

Bouwkwaliteit

Voor mij en vele anderen een erg belangrijk punt de bouwkwaliteit. Ik denk dat de foto's al veel hebben verkapt want deze is ook goed. Het frame is gemaakt van metaal, wat ook wel nodig is voor zo'n grote monitor. Alles voelt hierdoor stevig aan. De stand is het enigste gedeelte van staat dat zichtbaar is. De bezels en de rest is van mat donkergrijs plastic gemaakt. Deze kleur geeft een redelijk luxe uitstraling, het helpt dat dit plastic geen vingermagneet is.

Het scherm is door de beweegbare stand in alle wensbare standen te zetten. Het scherm kan 90 graden gedraaid worden. Naar boven en naar onder kantelen, naar links draaien en naar rechts. Ook is het scherm in hoogte verstelbaar. De weerstand van de stand bij het verstellen is goed, je draait het scherm niet per ongelijk bij lichte aanrakingen. Ik had hier graag ook een paar foto's van gemaakt om dit visueel te maken maar dit ga ik niet doen omdat ik nu al mijn kabels nog mooi heb weg gewerkt en dat graag zo wil houden;).

Geluid

Hier ga ik niet teveel woorden aan vuil maken, de meeste mensen zullen externe speakers/koptelefoon gebruiken bij hun pc. Maar ik wou het toch even benoemd hebben. De speakers van de PD3200Q zijn redelijk tot prima, eigenlijk wat je mag verwachten van een redelijke monitor. De lage tonen vallen wat teken door het ontbreken van een bass, niet zo gek ik ken geen monitoren met een bass. De midden en hoge tonen zijn meer dan prima. Zo nu en dan gebruik ik de speakers wanneer ik te lui ben een koptelefoon te pakken of mijn speakers aan te sluiten. Filmpjes of geluidfragmenten kijken/luisteren gaat prima, bij games of muziek zou ik toch kiezen voor wat anders.

Al met een top scherm, bomvol met features en handige functies. Wat mij erg aanspreekt is dat er eigenlijk niks slecht is uitgevoerd. En dat alle features nagenoeg goed werken en niet gimmicks zijn om klanten te trekken.

Door de vele features waaronder de 100% sRGB/Rec.709, CAD/CAM Mode, KVM Switch en hot key puck erg geschikt voor een breed publiek. In theorie voor Foto- en videobewerking, CAD tekenaars, tekstverwerker en meeste gamers (de e-sporters daargelaten). Ik kan niet voor de foto-, videobewerkers en CAD tekenaars beoordelen omdat ik daar geen verstand van heb. Maar tekstverwerken en gamen is heerlijk op zo'n groot scherm. Je hebt ruimte voor meerdere documenten naast elkaar en bij het gamen heb je een groter gezichtsveld.

Het scherm zal niet voor iedereen weg gelegd zijn, simpelweg door de omvang, niet iedereen heeft de ruimte voor zo'n groot scherm of wil dit niet. Ook de prijs zal hier invloed op hebben. Alhoewel ik de prijs (laagste momenteel €429) meer dan redelijk vindt, zal niet iedereen het geld voor over hebben.

EDIT: Er zijn meerdere mensen die minder geluk hebben met dit scherm. Vroeg geproduceerde schermen willen nogal eens firmware problemen vertonen. Daarom heb ik de rating verlaagt naar 4 sterren.

Heb jij ook een BenQ PD3200Q Zwart?

Aangezien er een Megekkotape omheen zit: is de doos al open geweest?
Scherp, daar had niet over na gedacht. Misschien dat Megekko zelf nog een check doen bij het bedrijf. Er zat namelijk vooraf al een deukje in doos, misschien daarom. Tijdens de unboxing niks vreemds gemerkt in ieder geval, alles zat netjes in beschermfolie en alles zag er nieuw uit. Het zou natuurlijk kunnen dat ze het scherm al eerder aan een klant hebben geleverd, dat hoor je wel vaker dat bedrijven dat doen... Gelukkig was het scherm in een prima staat, natuurlijk is dat niet de bedoeling zeker niet zonder iets aan te geven of iets van korting. Daar ga ik de volgende keer zeker op letten!
Waarschijnlijk opengemaakt om rekening in doos te doen .... ik had ook bij het zien van de doos enige verbazing, maar de monitor was splinternieuw. Was niet uit de doos geweest,dit was te zien hoe monitor was ingepakt.
Inmiddels bij 2 monitoren dit meegemaakt bij Megekko.
Ik weet niet meer of de factuur erin zat of op de doos geplakt , het uitpakken is al een tijdje terug. De verpakking was voor de rest als nieuw dus ik ga uit van wat jij zegt.
Heb je bij deze monitor niet het wel bekende flikker probleem?

Internet staat er vol mee. Schijnt een fabricage fout te zijn. Er zou een firmware update zijn die eind juni is uitgebracht om dit probleem te verhelpen. Catch: alleen Benq kan deze firmware installeren.
Hoi Akemi, nee ik heb totaal geen last van flikkering of iets. Ik heb net even een paar reviews op Amazon gelezen dat dit probleem opgelost zou moeten zijn bij de latere productie van dit scherm. Maar dat dit niet altijd het geval is.

Ik weet niet hoe geïnteresseerd je bent in het scherm maar ik kan hem zeker aanraden als het scherm geen flikkeringen vertoont. Ik heb hem nu een klein jaar en de monitor vertoont daar geen sporen van. Verder las ik zo dat die flikkering vaak binnen een paar uur aan het daglicht komen. Dus dan kan je nog altijd gebruik maken van je 14 dagen retourrecht.
Nou das fijn om te horen want dat is eigenlijk wat mij een beetje tegen houdt. Als dit nu opgelost is dan ga ik waarschijnlijk wel een gokje wagen met dit scherm.

Zit eigenlijk nog een beetje te twijfelen met de tegenhanger van Dell. Die is 25 inch en heeft dus een hogere ppi.

[Reactie gewijzigd door Akemi op 22 augustus 2018 10:25]

Ik zelf vind de dpi hoog genoeg, ik heb een bureau van 80cm en ik vind het scherm scherp (waarschijnlijk mede door het hoge contrast en goeie kleurweergave). Natuurlijk is voor de ene dpi belangrijker dan de andere.

Het verschil tussen 25inch en 32inch is wel groot. Op 25inch kan je veel minder goed met 4 tabbladen werken dan 32inch.

Ligt er dus erg aan wat je zoekt. Bij Dell heb je waarschijnlijk dan weer geen kvm switch en puck.
Ik heb deze nu ook aangeschaft maar man wat is dit ding groot. Lijkt wel op een TV! Kom van een 22inch monitor af en dan is dit wel even wennen. Je oogbeeld is van links tot rechts gevuld met beeld.

Ben er nog mee aan het stoeien maar wat me opvalt tot nu toe is dat hij niet heel scherp is. Ook color banding is duidelijk te zien met de EIZO test. Uniformiteit is ook niet helemaal ok. Onderkant heeft wat donkere randen met een wit scherm.

Zit te twijfelen of ik em niet voor een 27inch omruil.
Hoi Akemi,

Ik heb destijds ook de Eizo test gedaan en kwam niks tegenvallends tegen. Alleen bij Gradients viel wat afwijkingen te vinden. Mag ik vragen welke videokaart je hebt en of de drivers ervan up-to-date zijn? En heb je al een andere kabel geprobeerd?
Ik heb een MSI GTX 1080, drivers zijn up to date. Ik heb deze met de bijgeleverde DP aangesloten. Zag wel op de doos manufacturing date van 2017 staan. Ik hoop niet een oude versie te hebben.
Het zou kunnen dat het daar aan ligt. Ik hoorde later dat er problemen waren met oudere monitoren en dan vooral qua firmware. Heb je geen last van flikkeringen of iets, dat is namelijk het meest voorkomende probleem van dit scherm. Ik kan van weekend eventueel even kijken op de doos wat van manufacturing date ik heb. Ik heb nog geen enkel probleem ondervonden.

Ik pas ook even de review aan omdat je dus al de tweede bent van wie ik hoor dat het scherm problemen vertoond.