1 review

Lenovo Yoga 520-14IKB 80X800WMMH

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 256GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga 520-14IKB 80X800WMMH Review

CDA441 28 juli 2018, laatste update op 30 juli 2018, 268 views Product gekocht

Lenovo Yoga 520-14IKB 80X800WMMH

Prima product, prijs lijkt mij perfect voor de specificatiies die de laptop heeft. Een ideale laptop voor schoolgebruik- en werk wat niet veel processorkracht nodig heeft zoals tekstverwerking, nota's en evt. photoshop. Ook is het touchscreen een plus. Hoewel het display vertoont wat problemen...

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Design
  • Volledig HDMI poort
  • Uitbreidbaar RAM en HDD

Minpunten

• Kantjes zijn wat scherp
  • Display gaat niet licht genoeg
  • Plastic is krasgevoelig
  • Softwareproblemen
  • UEFI bios maakt het moeilijk fresh install te doen

Introductie

Ik heb deze laptop gekocht als vervanger van mijn Asus Transformer Book T200 die 2 jaar zijn dienst heeft gedaan, dus ik ben al een klein beetje gewend aan het typen op 2-in-1 laptops.

Trouwens heb ik de laptop Tweedehands aangekocht, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen review van kan schrijven/typen :)
Ok dus we beginnen met het uiterlijk:
Een 14 inch laptop met dunne bezels. Dat straalt echt mooi uit. Met een resolutie van 1920x1080 is het trouwens ook wel mee met z'n tijd.
Typt lekker, maar de standaard scaling van 150% maakt het wat onoverzichtelijk.
Ik heb een aangepaste schaal van 110% in Windows ingesteld omdat het wat meer "premium" uit ziet :')

Generaal overzicht van de Lenovo Yoga 520 14-ikb

Het toetsenbord met verlichting is ook wel een leuke toevoeging van Lenovo. Typt lekker, zowel in het licht als in het donker. Goede feedback, maar voor lichter typen is het een beetje wat missen van de toetsen. (Ik ben kleinere toetsenborden gewend)
Het toetsenbord is ook een klein beetje aan de luide kant, maarja, een beetje feedback is geen afknapper voor mij.

Touchpad is lekker groot met een zichtbare, maar onvoelbare lijn tussen de linker en rechterknop, en O zo glad is dat ding. Wel is de hele behuizing gevoelig voor vingerafdrukken.

De uitbreidbare tray ondersteunt alleen een dunne SSD/HDD

Innerlijk heeft de Lenovo Yoga 520 een 7de generatie i3 (7130u), 8 gb aan DDR4 RAM en een 265GB SSD.
Perfect voor het lichtere werk zoals schoolwerk, gewoon werk, en een occasioneel spelletje kan die ook wel meepakken.
Het is ook mogelijk om het opslaggeheugen uit te breiden met een 2,5 inch HDD of SSD, én het is ook mogelijk om je RAM uit te breiden door gewoon de onderste schroefjes te verwijderen en de case open te maken.
Functies
Functies heeft de Yoga 520 ook in overvloed zoals de vingerafdrukscanner die (volgens mij toch) wel de perfecte plaats op de behuizing heeft.
Het touchscreen neemt voor mij toch wel de éérste plaats, omdat je gewoon dingen kan aanwijzen en omcirkelen met je vinger, en daarbij komt ook nog de tabletmodus en de 360° scharnier, die overigens wel stevig is.

De Yoga 520 in "Tent" modus

De webcam heeft trouwens ook wel een goede kwaliteit, maar ondersteunt geen Windows Hello. Daarvoor is de vingerafdrukscanner.
Ergonomie
Ergonomie is niet van je het. De scherpe randen van de laptop snijden in mijn polsen als ik aan mijn bureau zit, alsook als ik horloge aan heb terwijl ik typ, kan die krasjes veroorzaken in de behuizing van de laptop.

Het gebruik als tablet is matig omdat het een redelijk zware laptop is met z'n +- 1,7 kg, ook zit ie niet zo comfortabel in mijn handen en schoot door de dunne bezels. Een voordeel die met ander primair gebruik een nadeel vormt.
Aansluitingen
Qua aansluitingen doet de Lenovo Yoga 520 ook niet onder aan z'n concurrenten met 1x USB-C (1st gen.) 1x USB 3.0, 1x USB 2.0, een SD kaart lezer, alleen jammer dat de SD kaart niet volledig in de laptop verdwijnt, en een volledige HDMI poort voor de presentators en filmkijkers onder ons.
Ook de 3,5mm jack mag niet ontbreken op dit apparaat :)

De speakers zijn luid genoeg, en zijn volgens de imprint bij Harman gemaakt(?)
Maar je hoort de kwaliteit wel aan de speakers. Bass is er genoeg, en stemmen zijn ook kristalhelder.
Bouwkwaliteit
Het deksel van de Lenovo Yoga 520 kan snel bekrassen omdat deze van plastic is.
Het deksel aan de onderkant is van plastic, maar krast minder snel, ook heeft deze genoeg ventilatie én bevat deze een stoffilter.
Gelukkig is de Yoga 520 makkelijk open te maken door de 10 identieke schroefjes om de laptop van binnen schoon te maken en te upgraden.

Het grote probleem aan de bouwkwaliteit is het gebruik van dun aluminium. Ik heb de laptop per ongeluk in mijn rugzak laten vallen en er ontstond een deuk in de behuizing die tevens niet te vervangen is.
Een bumper van ABS of ander plastic zou heel interessant zijn om dit soort ongelukken te voorkomen.
Softwareproblemen
Ik heb de laptop wel tot 3x opnieuw moeten instellen omdat er corrupte bestanden waren in de windows installatie. sfc /scannow heeft dat uiteindelijk wel verholpen.
De windows update naar build 1803 (creators update) heeft ook 4 uren geduurd om te installeren, en dat kan dus niet via Windows update.

De Bios update kan je ook niet uitvoeren via Lenovo Vantage, een Lenovo utility programma die energiebeheer, updates etc... "probeert" uit te voeren.
Dit kan verholpen worden door de Bios update te downloaden van de Lenovo Support site en gewoon de instructies te volgen.
Hardwareproblemen
Dan komt er nog een éxtra probleempje, dat ook veel voorkomt bij andere Lenovo Yoga 520/Flex5 gebruikers: Het scherm.
Het scherm kan op sommige tijden wel héél erg hard knipperen, en dat is een hardwarefout want drivers updaten (alsook bios) had dit voor mij niet opgelost.
De beste oplossing is de laptop openschroeven en de displaykabel eventjes loshalen en terugsteken. Het geknipper is (tot nu toe) nog niet terug gekomen.
Mijn verdict
Koop het ding nieuw, en als die je niet aanstaat doe 'm even retour :')
Alhoewel ik er probleempjes mee had, hoop ik dat die sfc /scannow alles van problemen heeft opgelost, maar voor de die prijs is die het zeker waard.
Voor het design alleen al geef ik een grote +, maar voor de implementatie van de software en bloatware die Lenovo erop gooit geef ik een dikke -.

Toch een aanrader, maar als je niet overtuigd bent, neem dan een kijkje naar de HP Pavilion x360 :)

Heb jij ook een Lenovo Yoga 520-14IKB 80X800WMMH?

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5