Sony KD-55AF8 Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Sony KD-55AF8 Zwart Review

jerrotTestpanel 26 juli 2018, laatste update op 26 juli 2018, 177 views Testpanel

Sony KD-55AF8 Zwart

Sony heeft hier een prima toestel op de markt gezet. De beeld en geluidskwaliteit is zeer goed te noemen en het toestel is strak qua design. Het toestel is uiteraard ook niet perfect, maar dat is eigenlijk geen enkel toestel.

Pluspunten

• Beeld en geluidskwaliteit
  • Vormgeving
  • Vloeiendheid van beeld

Minpunten

• Trage soc voor prijsklasse
  • Software nog niet optimaal/stabiel
  • Accessoires hadden luxer/mooier gemogen in deze prijsklasse

Inleiding:

Naar aanleiding van de poll die Tweakers heeft georganiseerd in samenwerking met Sony, had ik de eer en het plezier om de nieuwe KD55AF8 van hun aan de tand te mogen voelen. Dit gaat mijn eerste uitgebreide review worden van een product op tweakers, dus ik ga mijn best doen om deze zo goed mogelijk in te vullen.

Ik zal in de test ook soms vergelijken met mijn Panasonic TX-42GT30 plasma televisie en een vergelijking in mijn ogen maken met Qled. De review kan ik helaas niet helemaal afwerken met foto s omdat mijn fotocamera defect is

Ik heb enkele foto s gemaakt met mijn smartphone, alleen doen deze foto's het toestel niet de kwaliteit geven wat het toestel waard is.

De punten die ik verwerk in mijn review zijn:

Features, kleurweergave,contrast&helderheid,ghosting. Daarnaast beoordeel ik bouwkwaliteit,vormgeving, upscaling kwaliteiten van het toestel en motion interpolatie smooth gradation en ook het geluid.

En uiteraard ook een algemene beoordeling van het toestel in mijn ogen.

Uitpakken van het toestel:

Het toestel komt in een vrij standaard witte doos met zwarte letters en een kleurenafbeelding van het toestel. Het is een relatief saaie doos voor deze kwaliteit toestel. Wat krijg je er bij.

Eigenlijk heel simpel, je krijgt losse afdekplaatjes er bij zodat je de aansluitingen van de televisie weg kan werken. Daarnaast krijg je een handleiding,garantiekaart, afstandsbediening (deze oogt qua kwaliteit basic maar wel een duidelijke afstandsbediening qua layout) en natuurlijk de voet, en last but not least, een tiewrap voor je kabels vast te binden ;-)

Hieronder een paar foto's van het pakket en een foto van het toestel uitgepakt, deze is met mijn telefoon geschoten dus eigenlijk niet heel duidelijk maar wilde het toch laten zien.

Bouwkwaliteit/Afwerking

Het toestel is in mijn ogen degelijk gebouwd. Het toestel vertoont geen vreemde naden of kieren. De voet van het toestel is netjes afgewerkt en ook het mechanisme om de voet te monteren aan de televisie is simpel en stabiel. De voet is namelijk te monteren door de 2 ijzeren standaards vast te schroeven aan de voet en deze in de tv te schuiven.Daarna even vastschroeven in de tv en klaar.

De voet is voor de rest heel stabiel en de televisie beweegt ook weinig heen en weer. Tevens heb ik ook geen pixeldefecten aan kunnen treffen in het scherm tot op heden.

Qua bouwkwaliteit is het enigste minpuntje in mijn ogen het simpele kunststof wat ze gebruiken voor de afdekplaatjes voor de aansluitingen. Het is niet heel belangrijk natuurlijk maar ze voelen voor mij wat fragiel aan.

Vormgeving: Dit is uiteraard een lastiger puntje omdat dit persoonlijk is. In mijn optiek is het een mooie toestel met een strak design en zonder poespas. De zilvergrijze voet die er op zit past heel goed bij de rest van de televisie en geeft ook een moderne uitstraling.

Daarnaast zit er een heel strak zilveren randje om het toestel heen wat het toestel ook een sjieke uitstraling geeft.

Features:

De televisie beschikt uiteraard over de standaard features, zoals Smart TV op het Android systeem. Zodoende beschik je over Youtube,Netflix, Google Play Store en een enkele andere standaard apps die in vrijwel elk Android toestel zitten.

Qua aansluitingen zitten er op het toestel de volgende aansluitingen:

4xHDMI
LAN
Wifi (deze ondersteunt tot 802.11 N
3 USB aansluitingen
Koptelefoonaansluiting
Kabelaansluiting voor DVB-C
DVB-T2 en DVB-S tuner
Ingebouwde Chromecast om draadloos te kunnen streamen vanaf tablet of telefoon.

Uiteraard zit er ook spraakbesturing in via de afstandsbediening, dit werkt behoorlijk goed. Ik heb dit geprobeerd op verschillende stemvolumes en accenten, en sporadisch verslikte de software en afstandsbediening zich hier in.

Kleurweergave:

Op dit punt kan ik zeggen dat het beeld indien gewenst zeer kleurrijk is. Als de televisie op de hoogste waardes zet qua helderheid en contrast vind ik het zelfs te fel en te kleurrijk. De beste stand vind ik stand gebruiker of film. Hier moet ik wel bij zeggen dat standaard uit de doos de kleurweergave al erg goed is. Ik heb wel de helderheid en contrast aangepast, aangezien ik minder van de felle kleuren ben.

Uiteraard is dit ook heel persoonlijk, als je de kleuren te hoog opschroeft word het beeld onnatuurlijker omdat de kleuren overbelicht worden of dat de zwarttinten grijzer gemaakt worden hier door. Dit is in verhouding tot Qled wel veel minder extreem omdat de zwartwaardes van de Oled techniek natuurlijk veel beter is.

Wat een sterk punt is van deze televisie is dat de televisie zowel bij veel als weinig licht in de ruimte een prima beeld geeft, de lichtsensor doet dit prima aanpassen aan de lichtval in je huiskamer.

Contrast en helderheid:

De helderheid van het toestel is voor een Oled zeer goed te noemen, het is uiteraard niet zo fel als een Qled televisie maar zeker niet veel minder afgaande op het beeld.

Dit heb ik niet kunnen meten omdat ik geen meetapparatuur in mijn bezit heb. De helderheid is beduidend beter dan mijn Panasonic plasma televisie en veel witter, de plasma heeft een wat grauwere tint.

De helderheid is ruim voldoende om ook bij veel lichtinval toch prima televisie te kunnen kijken, zonder ook het contrast te ver kwijt te raken. Qua contrast heb je uiteraard voldoende mogelijkheden om dit aan te kunnen passen. De foto hieronder heb je een kleine indruk qua beeld, alleen is dit niet de ware kwaliteit van het toestel.

Pixeldefecten:

Deze heb ik niet op kunnen merken in het toestel. Bij mij is het toestel overal even egaal, zonder gekke pixels of dode pixels.

Upscaling SDR > HDR

De upscaling van SDR > HDR is zeer duidelijk te herkennen qua verschil. Je kan 3 standen kiezen. Auto, HLG en HDR 10

Op Auto past het toestel zichzelf aan op het beeld wat binnen komt qua signaal. Dit geeft het minste verschil tov de standaard instellingen. Het beeld blijft dan redelijk neutraal en de zwarttinten zijn op deze instelling wat grauwer van kleur.

HLG: De kleuren worden hier feller, en deze instelling geeft mijns inziens van de 3 standen het beste resultaat. Tov de stand HDR 10 is het beeld wel een stuk minder fel, en het zwart is wat lichter qua tint.

HDR10: Deze stand vond ik het minst prettig. De televisie doet de kleuren heel heftig versterken, dit vind ik zelf echt te fel en vermoeiend voor de ogen.

Als je van kleurrijk houdt dan is dit de beste stand, tevens is het zwart wel het meest zwart. De fellere kleuren spatten van je scherm af. Op deze stand raad ik zeker aan om de helderheid nog aan te passen van het toestel, behalve als je van feestverlichting in huis houd.

Upscaling:

Deze dingen heb ik getest vanaf mijn PC met een HDMI kabel en rechtstreeks via mijn Humax 5050 Decoder.

De SD kwaliteit word uiteraard iets beter gemaakt door het toestel, nu moet ik eerlijk bij bekennen, het verschil is hier niet extreem groot in. Je ziet dat de kleuren wat voller worden en wat minder ruis in beeld.

Van HD kwaliteit naar 4K upscaling is een stuk beter. Als je normale televisie kijkt is het beeld bij een goede kwaliteit enorm scherp, je kan dan zelfs bovenop het toestel staan, en toch is het beeld gewoon goed en ook de kleuren blijven mooi. Ook is dan de balans qua helderheid en contrast erg goed.

Dit is getest met Netflix, Youtube en televisieuitzendingen.

Ghosting:

Hier is eigenlijk weinig op aan te merken. Als ik het vergelijk met mijn plasma televisie is er iets meer ghosting aanwezig. Dit is met name zichtbaar als er ingezoomd word op een object of persoon.

Dit is bijvoorbeeld te zien bij tennis of andere snelle sporten. De ghosting vind ik zelf wel minder erg dan bij bijvoorbeeld Qleds en vrij vergelijkbaar met mijn plasma. Op dit front ben ik verrast door de snelheid van het toestel.

Motion Interpolatie Smooth Gradation:

Dit is een techniek wat er voor zorgt dat de kleuren vloeiend in elkaar over lopen zonder dat je er gekleurde overloop banden in ziet. Op dit front is er niks aan te merken op de televisie, ik heb geen gekke dingen dingen gezien op dit front.

Ook geen rare gekleurde randjes rondom personen of objecten.

Software:

Een paar puntjes wil ik nog wel even aanhalen wat betreft de combinatie software en SOC. De televisie werkt in het menu voldoende qua snelheid, de interface is zeker niet traag maar bijvoorbeeld het Tizen platform is in mijn ogen sneller.

De SOC is dus afdoende maar loopt niet over voor een televisie in dit prijssegment. Daarnaast een paar dingetjes die ik had gedurende het gebruik.

Het toestel is bij mij 1 keer volledig vastgelopen, zodoende heb ik de stroom volledig er af moeten halen. Daarnaast heb ik 2 avonden het gehad dat er gekleurde blokjes en haperingen/onscherptes in beeld kwamen.

Ik weet dat dit eigenlijk met het signaal te maken heeft, maar dit heb ik eigenlijk nog nooit gehad met mijn plasma televisie. En ik heb altijd al gekeken via mijn Humax decoder. Dus dit was wel opvallend en denk wel dat de software nog wat finetuning nodig heeft.

Prijs:

Wat betreft de prijs van het toestel. Het is uiteraard niet de goedkoopste oledtelevisie die op de markt is, al moet ik er wel bij zeggen dat deze prijs in mijn niet extreem is, maar ook zeker geen koopje.

Redenen die voor mij er boven uit steken zijn: geluidskwaliteit van het toestel, deze is erg goed voor een plat toestel. Daarnaast, de vloeiendheid van het beeld. En een persoonlijke smaak, maar qua design ziet hij er gelikt uit. Vergeleken met mijn plasma televisie, doet dit toestel eigenlijk nauwelijks onder.

Ja, je hebt wat vertraging bij bijvoorbeeld tennis, maar dit vind ik voor een Oled televisie zeer meevallen. In mijn ogen heeft Sony daar ook een pluspunt voor op de LG en Philips oleds die ik heb gezien.

Algemene beoordeling: Met dit toestel heeft Sony een toestel op de markt gezet wat in mijn ogen de sterke punten van Oled en Qled combineert.

Het toestel heeft prima zwartwaardes maar combineert dit ook met meer dan voldoende helderheid. Ook kun je prima overdag kijken met dit toestel. Daarnaast heb je voor zo een toestel prima geluid er bij in een strak design.

Positieve punten:

Goed gebalanceerd beeld, zowel contrast,zwartwaardes en helderheid zijn goed gecombineerd.

Geluid is erg goed voor een platte televisie.

Design is strak, zonder al te veel poespas.

Goede spraakbesturing.

Vloeiendheid van beeld, niet perfect maar behoorlijk goed voor een Oled televisie.

Negatieve punten:

Random vastloper gehad en bij afspelen via HDMI knipperend beeld gehad, na herstarten computer was dit voorbij.

De afstandsbediening vind ik voor een toestel in deze prijsklasse redelijk goedkoop qua uitvoering, had iets luxer verwacht.

Het toestel is in zijn werking niet de snelste maar ook niet heel langzaam, het Android platform is sowieso trager. Het Tizen platform van Samsung vind ik persoonlijk fijner werken. Soc had beter gemogen in deze prijscategorie.

Ik baal er van dat ik niet meer foto's heb kunnen maken wegens defecte camera. Ondanks dat hoop ik dat jullie toch wat wijzer worden van mijn review.

Mocht je specifieke vragen hebben dan wil ik deze uiteraard ook beantwoorden. En ondanks dat het toestel nog niet 100% perfect is vind ik het uiteraard erg jammer dat hij weer weg gaat, qua beeld en geluidskwaliteit is dit een pracht toestel.

Heb jij ook een Sony KD-55AF8 Zwart?

Reviews door de redactie

Werkt Kodi ook op deze tv? Zoja ook in utrahd?
Hi Aalbrecht,

Als het goed is werkt dit op het toestel, de oudere Android televisies van Sony werken hier ook mee. Heb helaas te weinig tijd gehad om dit te testen. Ultra HD durf ik niet te zeggen