HP Pavilion 15-cx0675nd - Reviews

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 15-cx0675nd Review

Nickvdd 26 juli 2018, laatste update op 6 november 2018, 830 views Product gekocht

HP Pavilion 15-cx0675nd

Strakke laptop met een mooi design en weinig gewicht, ook nog een volgepropt met prima hardware van goede merken. Echter de implementatie laat te wensen over aangezien het aardig warm word maar voor mijn grotendeels professionele doeleinden is het meer dan voldoende, voor de prijs doet het erg weinig fout.

Pluspunten

• Krachtig en snel
  • Strak en dun design, weegt ook nog eens weinig
  • Prima IPS paneel
  • Redelijk netjes klinkende speakertjes van Bowers & Wilkins
  • Mooie prijs
  • Accuduur

Minpunten

• Word erg warm
  • Touchpad tikkeltje gammel
  • GTX 1060 is een 3B versie maar ook nog eens Max-Q wat niet vermeld staat
  • Respons tijd IPS paneel laat te wensen over (gaming)
  • Helderheid IPS paneel

De HP Pavilion Gaming 15-cx0675nd is een echte spierbundel en kan alles aan wat je er maar tegenaan kan gooien, After Effects, Photoshop, benchmarks, muziekproductie, je noemt het maar op en bij deze laptop breekt nog niet eens het zweet uit dankzij de nieuwe generatie i7 8750H met 6 cores.Voor de rest bevat de laptop 2 keer snelle 8GB RAM 2666Mhz dual channel modules van SK Hynix en dankzij de ingebakken Intel HD 630 GPU word de accu niet te veel belast en kan lang doorgaan.

Voor wat zwaarder grafisch werk zoals games kun je altijd de GTX 1060 inschakelen zodat alles soepel en zonder problemen loopt. Let goed op want het gaat hier om een 3GB versie en ook een Max-Q versie, die een stukje stiller en koeler zou moeten zijn dan een standaard GTX 1060 maar qua performance een kleine afname heeft. Zo zit de performance van deze Max-Q versie netjes tussen de 1050 TI en de 1060 maar meer aan de kant van de 1060 met zo'n 5-10 fps verschil. Bevat een 256GB M.2 SSD van Samsung die lekker snel is en een betrouwbare 1TB Hitachi HDD voor al je data opslag.

Het is overigens niet alleen rozengeur en maneschijn, de touchpad is een tikkeltje gammel maar na een poosje wennen werkt het an sich goed genoeg. Een ietwat groter hekelpunt is het scherm, qua contrast, en zwart-wit waarden helemaal niks mis mee, echter de helderheid is best laag zelfs op maximaal niveau maar het is goed genoeg voor alledaags gebruik in mijn opinie.

Het grotere probleem zit hem in de lichte input delay en dan vooral de responstijd is in mijn ervaring vrij slecht te noemen. Geen probleem wanneer je foto's bewerkt, een beetje browsed of een film bekijkt, maar wanneer je een game speelt raakt het scherm redelijk wazig in motie wat aardig hinderlijk is. Ik moet wel zeggen dat gamen niet echt mijn doeleinde is op deze laptop dus voor mij persoonlijk is het niet zo'n heel groot probleem. Maar als je serieus wil gamen wil je wellicht voor een andere laptop kijken met een beter scherm (TN?) en wellicht een GTX 1060 met 6GB VRAM, anders krijg je met de nieuwste titels wat performance problemen als je je texture instellingen wat te hoog instelt.

Voor de rest is hitte productie een aardig probleem op deze laptop, de GTX 1060 blijft altijd wel netjes onder de 75C echter de i7 8750H spant de kroon en krijgt het voor elkaar om erg vaak de 95C aan te tikken al moet ik wel zeggen dat ik het allemaal getest heb in warm weer. Throttling gebeurd nagenoeg niet gelukkig behalve op de GTX 1060 ondanks de hoge temperaturen, maar persoonlijk vind ik het geen probleem, mensen hebben wel vaker geklaagd over temperaturen zoals deze maar bijna altijd is hardware behoorlijk hardnekkig by design en kan zelfs op hoge temperaturen gewoon jaren meegaan afhankelijk van hoe de rest van het design is.

Het design is wel een dingetje dat voor mij echt de interesse trok, geen rare "gamer" fratsen met lichtjes en agressieve designs, gewoon lekker simpel en strak, en ik hoop dat deze trend echt verder opgepakt word al heeft helaas het duurdere OMEN model van deze exacte laptop wel weer een agressief design met felle rode kleuren.

Al met al een laptop die gewoon doet wat het moet doen zonder echt grote problemen voor een mooie prijs, voor betere modellen dan dit moet je toch al gauw 300 a 400 euro extra betalen al denk ik wel dat de feature set en koeling van die laptops een stukje beter zijn.

EDIT: Ik heb contact opgezocht met HP en ze zouden naar de hitte productie gaan kijken.

EDIT 2: Ik heb de laptop al een tijdje terug van reparatie, en met een paar driver updates via driver booster (voor de thermal system drivers) en het undervolten van de 8750H met XTU heb ik het allemaal stabiel onder de 90C gekregen met -0,175mv en doet het ook erg goed in benchmarks

Heb jij ook een HP Pavilion 15-cx0675nd?

Hi,

Hoe is het gesteld met de accu? Hoeveel uur bij normaal browsen?

Bij voorbaat dank.

Groeten,
Ik zou zeggen als je de iGPU en de 8750H gebruikt in gebalanceerde modus en een helderheid van 75% gaat de batterij 8 uur of meer mee afhankelijk van wat je doet.
Dat klinkt nog best lang. Bedankt Nick!
Nog steeds tevreden met de aankoop?
Jazeker, voor de prijs mag ik niet klagen. Alhoewel HP zou nog kijken naar de hittereductie die ik vorige week vermeld had, hopelijk kunnen ze een nieuw BIOS'je schrijven die de hardware iets minder sporadisch maakt zodat het wat beter omgaat met de hitte die komt met al die krachtige hardware.
Hi Nick,

Zit er trouwens Optimus op? Dat je kan switchen van videokaart?

Gr,
Ik weet pittig zeker dat er Optimus op zit, geloof dat dat standaard is met Nvidia gaming kaarten. Switchen doet hij automatisch afhankelijk van de applicatie maar met normaal desktop gebruik zal alleen de Intel HD 630 zijn werk doen.
Kan je ons de temperatuur van de GPU en CPU vertellen als je het op idle hebt staan en als je aan het gamen bent? (Het weer is niet meer zo heet als voorgaande dagen)

P.S. Hou je ons op de hoogte als je meer info hebt van HP over de BIOS?
Idle:

Batterij:
  • GPU: 31c
  • CPU: 38c
Met oplader:
  • GPU: 34c
  • CPU: 39c
Ik moet wel zeggen met de oplader toont de CPU erg raar gedrag, een programma starten of een beetje browsen non-stop usage spikes waarbij MSI Afterburner dan ook gelijk aangeeft dat het qua temperatuur spiked naar 60 of 70c en dan snel weer daalt, afhankelijk van de lengte van de spike springt de koeling er ook nog wel eens bij maar dat is vrij stil over het algemeen.

Zeer vreemd gedrag bij zowel grote als kleine loads en dan met name wanneer de oplader aangesloten zit vind de laptop het de norm om non-stop full power te gaan om geen enkele reden. HP moet dit echt kunnen oplossen, als ze het under load gedrag aanpakken zullen al een hoop hitte problemen verdwijnen.
Bedankt voor de review. Ik heb ook interesse in deze laptop. Waar heb je hem gekocht? In NL/pricewatch is hij maar bij een paar winkels verkrijgbaar en dan ook nog in pre-order.
Geen dank, bij de Paradigit een maandje geleden ongeveer maar ze waren redelijk snel uitverkocht.
En ? hoe bevalt de laptoo nu, is alles in orde ?

p.s: het enige wat me weerhoudt om deze laptop te kopen is hoe de kleuren van de screen is. Kan je misschien naar tweakers gaan en foto maken van hoe alles eruit ziet ?