Asus Blue Cave AC2600

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus Blue Cave AC2600 Review

Randomguy369 25 juli 2018, 214 views Product gekocht

Asus Blue Cave AC2600

Mooie router, kan zo in de woonkamer en hoeft niet uit het zicht. Op een paar minpunten na een prachtige router die zijn werk goed doet. (afmetingen zijn 16x16x8)

Pluspunten

• Voelt stevig
  • Zwaar genoeg om niet te worden omgetrokken door strakke kabels
  • Led kan uit
  • Mooie uitstraling, origineel
  • Prima prestaties
  • Ondersteund AI Mesh, software is erg goed.
  • App
  • Veel mogelijkheden in de ingstelling, ook vpn (client ook(

Minpunten

• Paar probleempjes met het opzetten (kan aan mij liggen)
  • Poort 3-4 100 Mbit
  • Gat zorgt ervoor dat alle kabels goed zichtbaar zijn
  • Asus logo zorgt ervoor dat hij niet kan worden geroteerd (aansluitingen aan de bovenkant zou fijn zijn)

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Prima verpakt, kwam met een power kabel en ethernet kabel (cat 5E) mee geleverd. Handleiding heb je niet heel veel aan als iets niet werkt maar genoeg.

Wat mij eerst opviel is natuurlijk de uitstraling, deze zorgt ervoor dat de router niet meer in een donkere hoek moet worden weggestopt (ookal komen daar meestal de kabels vandaan) maar gewoon in het zicht waardoor het bereik ook beter is.
Hij is 16x16x8cm groot, lastig te vinden maar coolblue heeft het op zijn site staan en het klopt ook (heb het niet nagemeten.)
De 870g van de router zorgt ervoor dat hij niet te zwaar is om goed mee te werken maar ook niet dat deze omvalt als je wat kabels strak trekt, prima balans dus.

Setup ging niet echt lekker, maar dit kan ook liggen aan ziggo en mijn netwerk. Want hij verloor een paar keer het admin wachtwoord. Ik kon gewoon weg niet meer inloggen in de router ookal vulde ik het wachtwoord goed in, dit is 2x gebeurd. Heel apart maar ook nooit meegemaakt bij andere ASUS routers dus ik denk dat dit aan mijn situatie ligt.
Gewoon de standaard Asus UI met veel mogelijkheden, de app mist er redelijk wat maar is prima om af en toe een setting aan te passen.
Ondersteund AImesh, zover ik heb gelezen zeer fijn. Heb het niet getest want wat blijkt is dat mijn Asus AC66U geen AI mesh ondersteund wat ik toch erg jammer vind. Ondersteund OpenVPN dus dat is ook erg fijn.

Was ook door de UI aan het scrollen en kwam een stukje tegen waarin stond
Ports Status
Wan 1gbps
Lan1 1gbps
Lan2 1gbps
Lan3 100mbps
Lan 4 100mbps
Ik heb dit niet getest maar als Lan3 en 4 inderdaad 100mbps is vind ik dat een groot minpunt, makkelijk op te lossen met een gigabit switch maar voor deze prijs is dat toch een kleine steek in mijn rug omdat ik dit nergens heb gevonden.

Voorderest prima router, stel gerust vragen. De reden dat ik deze review heb neergezet voor vragen want het is een nogal onbesproken router online.

Hoop dat dit helpt!

Heb jij ook een Asus Blue Cave AC2600?

Ik vermoed dat die meldingen van 100 Mbps eerder komen omdat de aangesloten apparaten/kabels op die snelheid werken. Ik heb hier een RT-AC68U die die indicatie ook heeft. Als ik de snelheid van mijn netwerkadapter binnen Windows aanpas (naar bijvoorbeeld 100 Mbps) dan past het paneel zich daar ook op aan.