ASRock J5005-ITX

Specificaties Intel Pentium Silver J5005 on boardMini-ITX - Bekijk alle specificaties

ASRock J5005-ITX Review

Dirk_P_Broer 25 juli 2018, laatste update op 14 november 2018, 1.243 views Product gekocht

ASRock J5005-ITX

Gekocht met het doel een stille PC te bouwen voor licht gebruik als vervanger van een Pentium Dual-core systeem dat aan het einde van zijn economische levensduur was gekomen.

Pluspunten

• 4x SATA-600
  • 7.1 HD Audio met Realtec ALC892
  • Intel UHD 605 graphics
  • 10 Watt TDP
  • 2x PS/2 (ivm KVM-Switch)

Minpunten

• Geheugen compatibiliteit

Layout Score: 4
Omdat ik er zowel een nieuwe SSD, als twee oude HDDs èn een dito DVD player wou inbouwen heb ik gekozen voor een ATX PSU, de Seasonic Fanless Platinum van 400 Watt. Totale overkill voor een syteem als dit, maar een Pico PSU heeft te weinig aansluitingen.
Bij de 1e test kwam er geen video signaal, wat ik ook probeerde. Ik terug naar de winkel (MyCom). Daar testten ze het bordje ook en werd besloten een nieuw moederbord te bestellen, dat helaas weer dezelfde problemen gaf. Inmiddels had ik op internet gevonden dat de Asrock J5005-iTX wat eigenaardigheden heeft met betrekking tot RAM. Al-te-rappe-reepjes (2x 4GB Kingston HyperX 2400 MHz met CAS14) trekt hij niet, de iets langzamere vervangers (G.Skill Ripjaws F4-2400 CAS16) werkten wel -de MyCom had ze al getest in het eerste bordje toen ik ze kwam ophalen.
Het is overigens mogelijk om wel 32GB in te bouwen, hoewel de specificaties 8GB vermelden. De memory QVL list vermeldt vrolijk 16GB modules....

Enthousiast als ik was over de uiteindelijke prestaties van het systeem onder Windows 10, heb ik het oorspronkelijke 1e bord ook gekocht en er Linux Mint op gezet. Het Linux systeem heb ik voorzien van 16 GB G.Skill Ripjaws DDR4 SODIMMS en het werkt prima, ook de Realtek netwerk drivers en de twee PS/2 aansluitingen.

Heb jij ook een ASRock J5005-ITX?

Beste Dirk,

Via deze weg wil ik je bedanken voor je review. Ik heb namelijk op basis van jouw review de door jouw genoemde G.Skill DDR4L SODIMM aangeschaft bij Amazon en ze worden inderdaad keurig herkend door het ASRock J5005 moederbord en draaien ook op 2400Mhz.

P.S. ik heb wel gekozen voor een PicoPSU-90 en heb 2 SSD schijven in mijn NAS/HTPC. Je hebt gelijk dat de aansluitingen op een PicoPSU erg beperkt zijn. De molex aansluiting heb met een verloopstekker naar SATA omgezet. Ik denk door het lage energieverbruik van het systeem, dat een verloopstekker molex naar 2 of 3 keer sata ook wel kan, waardoor er in totaal 3 of 4 SSD schijven aangesloten kunnen worden.

mvg
Iwan

Bedankt!
Het windows systeem heeft de set van 2x 4 GB, het Linux Mint systeem de set van 2x 8 GB

[Reactie gewijzigd door Dirk_P_Broer op 12 april 2019 01:15]

Thanks! Helaas is het board slecht leverbaar, nog even geduld...