1 review

BTO X-Book 15CL875

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 120GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

BTO X-Book 15CL875 Review

Tomvl117 27 juli 2018, laatste update op 24 september 2018, 2.210 views Product gekocht

BTO X-Book 15CL875

Handzame en solide laptop, met ruime specificaties maar zonder een duidelijk "gamer-design". Aangenaam in dagelijks gebruik en tijdens intensievere taken. Het beeldscherm is erg fijn, net als het toetsenbord en trackpad. Het grootste minpunt is de (verplichte) Clevo Control Center software; deze is gewoonweg niet gebruiksvriendelijk.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit behuizing
  • Formaat behuizing
  • Componenten (8e gen. i7 + GTX 1060)
  • Beeldkwaliteit (1080p 144Hz)
  • Toetsenbord

Minpunten

• Clevo software
  • Hitteproductie
  • Reparatie handleiding

Introductie
Op 11 juni 2018 heb ik de BTO X-BOOK 15CL875 besteld via BTO's thuissite. Het betreft een zelf samen te stellen laptop, waarbij de basiscomponenten geleverd worden door Clevo. Het model dat ik hier review is gebaseerd op de Clevo P950E* serie, waarbij de twee verschillende submodellen, de P950EP6 en de P950ER, respectievelijk van een GTX 1060 (6GB) en een GTX 1070 Max-Q (8GB) zijn voorzien.
Specificaties
Mijn setup luidt als volgend:
  • Monitor: 1080p 144Hz IPS LCD
  • CPU: Intel i7-8750H
  • GPU: GTX 1060 (1280 cores (1405 MHz, 1671 MHz boost), 6GB)
  • RAM: Crucial CT8G4SFS824A 8GB DDR4
  • SSD 1: Intel 540s M.2 (480GB)
  • SSD 2: Samsung 860 EVO SATA (1TB)
  • Wireless: Intel Dual-Band Wireless-AC 9560 + Bluetooth 5.0
  • Overig: Inclusief koelpasta optie
Alleen SSD 2 heb ik zelf ingebouwd, de rest is via BTO geïnstalleerd.
Hardware
Over het algemeen is de hardware en bouwkwaliteit van deze laptop erg goed. Er zijn op deze vlakken dan ook vrijwel alleen maar positieve dingen te benoemen, op een enkele uitzondering na.
Behuizing
De behuizing van de laptop is vrijwel geheel van metaal, met uitzondering van de schermrand, het toetsenbord en op een aantal punten rondom de scharnieren. Er is vrijwel geen enkel punt te vinden op de laptop waar de behuizing ingedrukt kan worden, enkel het scherm kan licht bewogen worden. De vormgeving ligt natuurlijk persoonlijk, maar ik vind het een mooie laptop met een ietwat meer ingetogen ontwerp dan de standaard game-laptop. De V op de schermtop laat het licht van de LCD door, wat een mooi effect geeft. Door de ventilatie openingen aan de onderzijde zijn een aantal componenten (deels) te zien, wat ik ook wel kan waarderen. Voor zij die niet zo van dit design weg zijn is er ook nog de Clevo P955E* serie, welke een nog zakelijkere look heeft (maar voor zover ik kon zien nog niet beschikbaar is in Nederland).
Een groot marketingpunt van deze laptop is het slim design, wat wil zeggen dat deze laptop 18.6 mm dik (dun) is, wat overeenkomt met veel ultrabooks. Gecombineerd met een gewicht van ongeveer 2 kg is dit inderdaad een zeer handzame laptop die met heel veel gemak in een 15.6" laptoptas past.
Toetsenbord & Trackpad
Het toetsenbord maakt gebruik van een RGB LED-verlicht dome-switch toetsenbord. De toetsen hebben een goede travel voor een laptop toetsenbord, en hebben (opvallend) weinig geluidsproductie. Een erg fijn toetsenbord om op weg te tikken. Er zit een numpad inbegrepen op dit toetsenbord, wat voor sommigen een nadeel is omdat het het toetsenbord naar links schuift, maar voor mij is de meerwaarde van een numpad genoeg om hier voor te compenseren. Het enige waar ik me licht aan stoor zijn de pijltjes op de WASD-toetsen, wat voor mij toch iets te veel "gamer-design" is (en wees eerlijk, wie heeft dit soort "hints" nou eigenlijk nodig).
Het trackpad werkt goed, misschien is 'ie iets te gevoelig in de multitouch, waardoor de scroll-beweging met twee vingers soms wordt geïnterpreteerd als zoom-beweging. Er is een Synaptics vingerafdrukscanner geïntegreerd in het trackpad in de linkerbovenhoek, wat er voor zorgt dat er iets minder ruimte over blijft op het pad zelf, maar ik heb daar tot zover geen nare ervaringen mee gehad. De vingerafdrukscanner kan snel zijn (zoals bij een moderne telefoon), maar hij wijst mijn afdruk vaker af dan dat hij 'm goedkeurt, dus vaak moet ik alsnog mijn pin intoetsen om te ontgrendelen.
Beeld & Geluid
Er zit een mooi, mat IPS LCD ingebouwd in deze laptop. De kleurweergave is vrij goed, net als het contrast en de helderheid. Kijkhoeken zijn uitstekend, zoals verwacht mag worden van IPS. Mijn versie betreft een 1080p paneel met ondersteuning voor 144Hz, wat een flinke upgrade is van mijn vorige 60Hz paneel. Muisbewegingen zien er soepeler en "directer" uit, en in games komt dit i.c.m. de GTX 1060 mooi tot zijn recht.
Het geluid van deze laptop is daarentegen niet bepaald om over naar huis te schrijven. Ik gebruik meestal koptelefoons en externe speakers (welke overigens erg goed aangestuurd worden door de laptop, geen klachten daar), maar de interne speakers hebben zo'n klein bereik dat niks echt lekker klinkt.
Componenten
Omdat dit een zelf samen te stellen laptop is, kunnen de componenten per laptopgebruiker verschillen. Ik ben persoonlijk erg tevreden met de internals van het systeem, maar je bent op sommige plekken wel gelimiteerd door het aanbod van BTO. Sommige aangeboden componenten zijn bijvoorbeeld al enigszins verjaard, dus let wel op welke componenten je kiest.
Software
Laptops van BTO worden niet met veel software afgeleverd. Enkel wat drivers een benodigde software zijn inbegrepen, en meer heb je ook niet nodig. De twee applicaties waar je waarschijnlijk het meest mee te maken zult hebben zijn Sound Blaster Connect (voor geluid) en Control Center (voor fan & LED control, en systeem monitor).
Sound Blaster Connect
Dit programma geeft je wat controle over de audio output van de laptop. Met behulp van een aantal profielen kun je je audio ervaring geheel naar je eigen hand zetten, mocht je dat graag willen. Ik ben zelf niet echt weg van dit soort programma's, dus ik heb het zo veel mogelijk vlak gezet voor nu.
Clevo Control Center
Ik denk dat het een understatement is als ik zeg dat ik dit programma een nachtmerrie vind om naar te kijken. Als ze nou de optie gaven om deze overkill-interface terug te brengen naar een recht-voor-je-raap interface à la CPU-Z, zou ik al een stuk blijer zijn. Deze software is bedoelt om de ventilator aansturing aan te passen, de toetsenbordverlichting aan te passen, en om wat centrale componenten te monitoren.
Het aanpassen van de toetsenbordverlichting is gemakkelijk te doen. Er is ook de mogelijkheid om het toetsenbord in 3 delen te verdelen, waarbij ieder deel zijn eigen kleur heeft. Ook kunnen de LEDjes met disco-effecten uitgerust worden, wat leuk is voor showroom doeleinden, lijkt me. Helaas werkt de "keyboard sleep timer" functie niet echt lekker, deze wordt steeds gereset naar 30 seconden. Op het moment van schrijven is er nog geen update te vinden voor dit programma, maar hopelijk verschijnt die wel.
Ervaring
Dagelijks gebruik
Ik heb met plezier al een aantal teksten geschreven met deze laptop, waaronder deze review. Het toetsenbord maakt me erg blij, evenals het 144Hz scherm. De SSDs maken het opstarten van Windows en applicaties een fijne beleving, en het handige formaat zorgt er voor dat deze laptop goed mee te sjouwen is. In de ruime maand dat ik het apparaat gebruik ben ik nog niet tegen systeemfouten aan gelopen, dus de stabiliteit van de laptop is tot nu toe erg goed. De accuduur is redelijk. Doordat de laptop zo dun is, kan er ook geen grote accu in. Met de nogal forse componenten is 'ie dan ook snel leeg: Met intensief browsen in ongeveer 3 uur, met een spelletje aan in ongeveer een uur.
Gaming
Met een GTX 1060 ben je in principe klaar om ieder modern spel op de hoogste kwaliteitsniveaus te spelen. Ik heb niet echt benchmarks gedaan, maar op het internet zijn er genoeg te vinden voor deze kaart. Ook is de laptop met de GTX 1060 geschikt voor VR, wat ik getest heb met een Oculus Rift CV1. VR werkte uitstekend, met goed behoud van framerate en kwaliteit. Waar wel op gelet moet worden is de productie van hitte tijdens het gamen. De laptop wordt met zijn metalen behuizing al snel te warm om hem op schoot te houden, dus gamen kan eigenlijk uitsluitend op een bureaublad of een vergelijkbare ondergrond. Tijdens VR was soms zelfs het toetsenbord te warm om comfortabel aan te raken. Ik speel meestal met losse controllers, dus hier had ik verder niet veel last van. Wel moet gezegd worden dat de warmtegeleiding in deze laptop erg goed is, want de temperatuur daalt ook weer rap zodra er niks meer gedraaid wordt.
Onderhoud
Ik had zelf nog een Samsung 860 EVO SATA SSD van 1TB die ik in de laptop wilde installeren. Om dat te doen moest ik natuurlijk de laptop open schroeven, wat gemakkelijk gezegd dan gedaan was. Om de onderkant van de laptop los te kunnen halen, moet je namelijk eerst het toetsenbord uit de behuizing drukken. Dit moet je doen door twee gekenmerkte schroeven aan de onderzijde van de laptop los te draaien en door het schroefgat heen te prikken. Onder het toetsenbord zit namelijk nog een handjevoel schroeven die je moet verwijderen, voordat de onderkant los kan komen. Dit was niet duidelijk vanuit de handleiding of vanuit de support van BTO (die zeiden namelijk niks over het verwijderen van het toetsenbord), en ik kwam er pas achter nadat ik het tegen kwam in deze review van een vergelijkbaar laptopmodel.
De BTO X-BOOK 15CL875 is een laptop die ik zeker aan zou raden voor mensen die op zoek zijn naar een relatief lichtgewicht laptop die toch een hoop kracht bevat. Het is tijdens intensiever gebruik zeker geen schoothondje, want daarvoor wordt de laptop te warm, maar tijdens lichtere taken is dat geen probleem. Het toetsenbord tikt aardig weg en voorzien van RGB LED verlichting, maar schiet tekort bij de software ondersteuning voor deze LEDs. Geluid en hitte zijn binnen de perken te houden tijdens regulier gebruik, maar schrik niet als de temperatuur en het aantal decibels gauw oploopt tijdens een potje gamen. Verder is dit een laptop met een uiterst fijn formaat, een behoorlijke featureset en een bijpassend prijskaartje.

Heb jij ook een BTO X-Book 15CL875?

Heel fijn deze review! Heb al een tijdje deze laptop op 't oog, maar over dit specifieke model is weinig te vinden. Waar ik zelf nog naar benieuwd ben is hoe de 6-core CPU scoort als alle cores in gebruik zijn.

Kan je bijvoorbeeld een paar keer achter elkaar Cinebench draaien en kijken wat de score is? Interessant is ook of de score na een paar keer achter elkaar Cinebenchen lager wordt of niet door bijv. warmteontwikkeling En heb je nog de optie gekozen voor betere warmtegeleidende pasta voor CPU en GPU?

En zou je ook eens OCCT (stresstest) kunnen draaien en kijken welke klokfrequente de CPU kan vasthouden over een periode van pak m beet een kwartiertje? Test mode: "Small Data Set"

En als je nog tijd over hebt ben ik ook nieuwsgierig naar de heaven benchmark met de volgende instellingen: :)
-DX11
-Ultra
-1920x1080
-Tesselation extreme
-Anti Aliassing: Off
Zet ook v-sync even op 'off' anders komt ie nooit boven de 60 fps.

[Reactie gewijzigd door Undertaker2 op 28 juli 2018 17:45]

Thanks! Mijn laptop is op t moment helaas terug bij BTO voor reparaties (regenschade ;( ), vandaar het uitblijven van de benchmarks...
Ohjeee, vervelend! Hopelijk heb je hem snel terug!
Heb je de optie voor liquid metal koelpasta gebruikt bij het samenstellen van je laptop?
Dat heb ik inderdaad gedaan. Zal het in de beschrijving zetten

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5