Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

D-Link DIR-655 Review

ricosuaveNewbie 18 maart 2010, laatste update op 18 maart 2010, 2.359 views

D-Link DIR-655

Pluspunten

• Het is een uitgebreide router veel features en goed instelbaar.

Minpunten

• Het apparaat kan niet overweg met veel binnenkomende verbindingen en reset zichzelf dan. De helpdesk is erg kort door de bocht en adviseert binnen een paar minuten met me gesproken te hebben al het apparaat terug naar de winkel te brengen.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Ik heb de DIR-655 gekocht omdat deze bij tweakers goed uit de bus kwam. Na de installatie kwam ik er echter vrijwel meteen achter dat mijn internetverbinding steeds verbroken werd.
Ik heb op internet gezocht en gevonden dat dat een bekend probleem is. Het apparaat reset zichzelf als er teveel binnenkomende connecties zijn. Dit had ik met mijn oude router nooit. Het maakt niet uit of de verbinding via ethernet of WiFi loopt.

Dit gebeurd tijdens normaal surfen ongeveer een keer per half uur, maar ik kan het reproduceren door in Steam een server list te verversen als ik TF2 speel. Op dat moment pingt steam namelijk een hoop servers en wacht op antwoord.

Ik heb een ping-plottertje draaien en die zie ik dan de connectie verbreken en 10-20 seconden later weer opbouwen. Steam heeft hier zelfs een FAQ over: https://support.steampowe...le.php?ref=4487-YUOC-6922

Ik heb contact gezocht met DLINK en ben geholen door een nogal gebrekkig nederlands sprekende man, die mij aanraadde het apparaat terug te brengen! Daardoor vermoed ik dat ze dit probleem vaker zien en geen oplossing hebben.

Ik heb verder alle oplossingen die op steam werden genoemd al geprobeerd, ook mogelijke oplossingen die ik elders op internet vond, zoals QOS en UPnP uitschakelen, de maximale downloadsnelheid omlaag brengen enz. Allemaal zonder resultaat. De laatste firmware staat er al op en ik heb niet de intentie die aan te passen zolang ik het apparaat nog terug kan brengen naar de winkel. Ik ga nu de router omruilen, maar ik wilde toch wat tegengas geven aan alle positiviteit hier.

Ik geloof dat dit een hele mooie router is als hij werkt, maar in de huidige staat zoals ik hem heb, is het een onding. Voor eigenaars die er niet mee terug kunnen hoop ik dat er een firmware update uitkomt die dit op kan lossen.

• ziggo kabelinternet
  • ubee modem

Heb jij ook een D-Link DIR-655?

Meer advertenties

Bedankt voor de reacties,

@Stefan: De firmware versie die erop staat is 1.21EU, 2008/11/03. Ik wil deze niet aanpassen omdat ik dan mijn garantie verspeel. De hardware version is A4.
Nieuwere firmwares zijn er alleen in beta.

@Vincentio: jazeker, zelfs hier op tweakers lopen de meningen nogal uiteen, en zijn er mensen die hetzelfde probleem melden, alleen niet in een review: DLink dir-655 wireless valt weg.
Op internet hetzelfde:

Het is dus geen geisoleerd geval, meer apparaten hebben er last van. Voor mensen een 655 gaan kopen mogen ze dat wel weten lijkt me.

De site die je opgeeft geeft een idee van de haalbare snelheden, dat is belangrijk als je internet-snelheid boven de 10 mbit komt, maar het heeft niets met dit probleem te maken.
Het probleem is dat als er teveel connecties vanuit het internet terug op de router komen, dat de NAT tabel volloopt en het modem zichzelf reset. Dat doet zich voornamelijk voor bij het downloaden van torrents en het verversen van de server list in TF2, waarbij een hoop machines gePINGt worden, die allemaal antwoord terug gaan geven.

Misschien is het de combinatie van modem en router, ik heb zelf kabelinternet van Ziggo met een Ubee modem. Ik kom graag te weten of de mensen die dit apparaat goed hebben draaien dat misschien ook hebben en welke firmware ze draaien. Zoals gezegd is het een hardware type A4, met firmware 1.21EU met als datum 2008/11/03.
Ik kan je melden dat je garantie niet vervalt als je firmware bijwerkt. Zie ftp://ftp.dlink.se/Produc...dir-655/drivers_firmware/, ik heb zelf de 1.31, werkt veel beter dan die oude brakke versie die er standaard op staat. Upgraden maar!
Ik heb zelf deze router ook met fw 1.21a, ik heb de problemen die jij ervaart totaal niet. Router is stabiel en reset zichzelf nooit. Ik heb zelf op dit moment een 60/6 verbinding van UPC. Ik heb deze router ook gebruikt bij de installatie bij een neef van mij die heeft de 120/10 verbinding van upc en hij gamed fanatiek ook hij heeft de problemen die jij aangeeft niet.

Het zou dus goed mogelijk zijn dat je een defecte router in bezit heb.
Heb je de laatste firmware er al op staan?
Misschien kan je hem als switch aansluiten zonder de wan poort te gebruiken (cross cable) wil nog weleens werken.

Mvg
Je hebt een mogelijk defect apparaat en daarvan schrijf je een review?
Misschien is het handiger om eerst is te controleren of het daadwerkelijk niet om een defect gaat. Ik kan elk apparaat wel afkraken aan de hand van een defect en een elektronisch apparaten serie zonder een enkel apparaat ervan met defecten is vrijwel onmogelijk.

Deze router komt er als een van de betere uit qua connecties, zie onder andere:

Verder herken ik dit probleem totaal niet en ik ken toch vrij veel mensen die deze router hebben en daarbij ook actieve gamers etc zijn.
Ik heb er een sinds eind december toen mijn Fiber werd opgeleverd, het ding heeft zich hier nog geen een keer (zelf) gereset.
Connecties worden er dagelijks genoeg op gemaakt - standaard al 4x UTP en 3x wifi - en wordt ook gretig gebruikt door mensen die bij mij langs komen met laptops/telefoons.

Software die er mee komt is extreem simpel en intu´tief, server/ftp/IIS/RDP/RealVNC werkten allemaal met wat simpele kennis en Google kunst. Dit alles ook binnen de DMZ.

Kan niet anders zeggen je apparaat is defect of het is PEBKAC?
Beste router/switch die ik ooit heb gehad.
Ik heb zelf een 100/100mbit verbinding en de D-link weet hier wel raad mee. Nooit problemen mee gehad en draait als een zonnetje. Met counterstrike source altijd een ping van 3ms..
Hier ook nooit problemen met dit beestje op quicknet, en alle pc's die op 1GB kaarten onderling op het netwerk razen
Ziggo met Ubee modem.
Router: hardware versie A4, firmware 1.21EU, datum 2008/11/03.

Router werkt uitstekend. Geen problemen met intensieve downloads. Vooral de interface is inderdaad een verademing. Uitgebreid instelbaar, maar toch duidelijk en met alle helpinfo beschikbaar die je maar kunt wensen.