Motorola Milestone Zwart Review

w0ndersp00n 18 maart 2010, laatste update op 22 juli 2011, 1.391 views

Motorola Milestone Zwart

Pluspunten

• Toetsenbord
  • Automatische helderheid
  • Scherm
  • Bereik mobiel netwerk en WiFi
  • 3.5 mm audio jack
  • Motorola Phone Portal

Minpunten

• Kwaliteit foto's
  • Korte USB Kabel
  • Anoniem design
  • Plaatsing 3.5 mm audio jack

Na ruim drie jaar rondgelopen te hebben met een Sony Ericsson G700, werd het tijd voor een nieuwe telefoon.

Bij het oriënteren had ik een aantal eisen, waar mijn toekomstige telefoon aan moest voldoen:
  • Hij moest over een toetsenbord beschikken
  • Hij moest kunnen dienen als fatsoenlijke PIM (de G700 was daar niet zo sterk in)
  • Het liefst Android...
Bij het zoeken naar een telefoon die aan die eisen voldeed, kwamen er een aantal op mijn pad:
  • Nokia N97 (Mini)
  • Motorola Backflip
  • Motorola Milestone
De eerste vond ik vooral interessant vanwege zijn looks... Helaas las ik in verschillende reviews dat het niet een bepaald vlot model was. De G700 was ook geen vlot model (zeg maar extreem traag) dus daar zat ik niet op te wachten.

Toen ik de Backflip zag was ik, wederom om de looks, verkocht. Ik mocht het eigenwijze ontwerp wel. Helaas was het model nog niet te krijgen. Op dit moment is de Backflip beschikbaar in de USA, maar ik verwachtte dit model niet snel in Nederland aan te treffen... Jammer :/

...en dan de Milestone. De Android Smartphone waar iedereen zo vol lof over praatte. Gadget van het jaar, enz., enz.!
Nadat de prijs van dit model was gezakt, naar een voor mij betaalbare grens, heb ik besloten ook over te gaan tot de aanschaf!

Tot nog toe heb ik er geen spijt van gehad :)

Algemene beoordeling

Algemeen beoordeel ik dit toestel met "goed". Hij voelt erg stevig aan, maar is ook erg zwaar. Zeker ik vergelijking met mijn G700. Het gewicht is iets wat mij alleen opviel toen ik de Milestone voor het eerst in mijn handen had. In het dagelijks gebruik merk je eigenlijk niks van de op papier heftige 165gram.

De slider werkt erg goed, voelt ook erg degelijk aan. Ik heb niet het gevoel dat deze op wat voor manier dan ook snel kapot zal gaan... maar ik ben over het algemeen erg voorzichtig met mijn spullen, dus ik heb er nog geen rare dingen mee gedaan om dat te testen ;)

In de doos bevinden zich, naast de telefoon:
  • Een accu
  • Een USB Kabel
  • Een adapter
  • Oordopjes
  • Een handleiding
  • Een CD met software
Op de CD staat waarschijnlijk het één en ander aan software, maar daar heb ik niet naar gekeken. De USB Kabel is overigens wel erg kort naar mijn mening.

Verder zijn er geen extra's aan te treffen in de doos.

Featureset
Op dit moment heb ik nog lang niet alle mogelijkheden van de Milestone uitgetest, maar wel de voor mij meest belangrijke: het toetsenbord. Dit is mijn eerste telefoon met een volledig Qwertytoetsenbord.

Dat is tegelijk het onderwerp waar ik de minst positieve dingen heb gelezen/gehoord in de vele reviews. De knoppen werden als klein ervaren, het feit dat er geen ruimte tussen de knoppen zit werd ook niet als positief gezien.

Nu moet ik zeggen dat ik het toetsenbord prima vind! Je kan met zo een klein toetsenbord natuurlijk geen 120 woorden per minuut typen, maar zodra je veel moet typen, bieden fysieke toetsen bij mij toch de voorkeur boven het virtuele toetsenbord. Typefouten maak je zeker, ook met dit toetsenbord. Ondanks al het negatieve hierom, voel je weldegelijk wanneer je een verkeerde knop hebt ingedrukt. Het is even wennen, maar uiteindelijk is het een prima toetsenbord! Voor het minste of geringste slide ik het toetsenbord onder de Milestone vandaan!

In het begin moest ik wel erg goed zoeken waar alles zich bevond op het toetsenbord, maar nu ik het weet kan ik met een redelijk tempo typen.

Dan het touchscreen: de weergave is prachtig! Scherp en mooie kleuren. Zo een scherm heb ik nog niet eerder op een telefoon gezien. De gevoeligheid is prima. Het scherm reageert op lichte aanraking en eigenlijk is dat best comfortabel. Zeker als je bent gewent om een behoorlijke hoeveelheid druk uit te oefenen op dergelijke schermen.

De vier knoppen onder het scherm zijn ook touch gevoelig, dus geen hardware knoppen. Ik merk dat ik ze soms per ongeluk aanraak, waardoor er iets onbedoelds gebeurt. Gelukkig voel je dat ook direct dankzij de haptic feedback functie.

Voor de rest van het touchscreen staat de haptic feedback functie standaard uitgeschakeld, maar deze is natuurlijk via de instellingen aan te zetten.

Thuis staat WiFi standaard aan. In het begin dacht ik dat dit voor een slechte accu duur zou zorgen, maar dat valt op zich wel mee: de connectie met het netwerk wordt namelijk verbroken wanneer de telefoon een x aantal minuten niet meer in gebruik is. Ontgrendel je het scherm, dan zal er automatisch weer verbinding gezocht worden met het WiFi netwerk. De snelheid is ook top. Browsen gaat niet veel langzamer dan op een desktop, dus ik ben hier zeer over te spreken!

Niet alleen over WiFi is browsen erg snel, maar ook via UMTS/HSPA. Je zou haast niet denken dat je te maken hebt met een telefoon die via het mobiele netwerk zijn data naar binnen trekt! Dit zorgde ervoor dat ik zeker meer mobiel ben gaan browsen. Voornamelijk Facebook en Hyves, maar ook andere sites.

De camera ben ik helaas minder over te spreken. Ik vind de kwaliteit van de geschoten plaatjes eigenlijk onder de maat. Zeker wanneer ik er foto's bij pak van mijn oude Sony Ericsson, die over een 3,2 Megapixel fixedfocus camera beschikte. Ik heb niet de indruk dat ik met een autofocus camera te maken heb en ik vind dat er erg veel ruis is op de foto's. Verder is de Android camera interface behoorlijk... slecht. Daar blijkt bij Android 2.1 verandering in gebracht te zijn, maar dat zal ik zien zodra de update beschikbaar is.
Filmpjes zijn van behoorlijk goede kwaliteit, vreemd genoeg. Ik denk dat goede belichting positief zal helpen, maar in de praktijk kun je dat nu eenmaal niet altijd hebben. Dus op dit punt scoort de Milestone toch minpunten :(

Verder levert Motorola standaard MotoNav mee. Daar kan ik helaas nog niks over zeggen, evenals over GPS. Zodra ik dat wel kan zal ik het toevoegen...

Bereik

Uhm... goed? Ik heb altijd en overal 4 streepjes... Tot mijn frustratie schakelt hij erg vaak over op het HSPA netwerk, wat niet zo positief uitpakt voor de batterij. Daarom staat hij nu ingesteld op alleen 2G netwerken.

Accuduur

In de eerste paar dagen was dit redelijk slecht. Ik moest twee keer per dag opladen. In de eerste instantie dacht ik dat dit kwam doordat er standaard verbinding werd gemaakt met het HSPA netwerk, dus dat had ik als eerst ook uitgezet.

Zoals het er nu voorstaat werkt de Milestone ongeveer anderhalve dag op een volle lading. Binnen die tijd heb ik hooguit één telefoongesprek, stuur ik een redelijk aantal sms'jes... Verder wat browsen, af en toe een spelletje en gewoon wat spelen.

Ik weet zeker dat dit wel zal verbeteren als ik het toestel wat meer met rust laat :)

Gebruiksgemak

De User Interface van Android is even wennen, zeker wanneer je alleen maar dumbphone's en UIQ gewent bent. Maar zoals ik al zei, het is even. Instellingen staan op andere plaatsen dan je ze zou verwachten. Een voorbeeld is het geluidje dat wordt afgespeeld bij het ontvangen van een SMS. Dit stel je in bij de Messaging app zelf en niet in de toestel instellingen.
Ook moet je maar net weten dat je de bovenste balk naar beneden kan slepen om alle notificaties te bekijken, maar dat zal vast wel in de handleiding ergens staan :P

De knoppen zijn verder groot genoeg en de bediening is even wennen. Door te spelen ontdek je wat er allemaal kan en niet (of door de handleiding te lezen)

Handig vind ik dat je een soort van "rechter muisklik menu" krijgt door een item iets langer ingedrukt te houden.

Om het scherm te unlocken, moet je eerst de on/off knop indrukken. Wanneer je een headset hebt aangesloten op de 3,5 jack, is dit iets wat helaas ineens een stuk moeilijker gaat... Wat dat betreft is de locatie van de jack niet erg goed uitgekozen.

Een punt waar ik zeker over te spreken ben is "Automatic brightness". Daar had ik werkelijk waar nog nooit eerder van gehoord. Dit wordt ook bijna niet vermeld in reviews, dus dan doe ik het maar even ;) Het past de helderheid van het scherm aan op de hoeveelheid licht in de omgeving. Zo wordt ik niet verblind als ik de telefoon erbij pak in het midden van de nacht. Maar zo kan ik ook zonder moeite te doen alles op het scherm goed zien in daglicht.

Motorola Phone Portal is overigens ook een leuke feature, die het gebruiksgemak verhoogt: je kan de inhoud van je telefoon ermee beheren. Zo kan je op deze manier via WiFi eenvoudig je foto's, filmpjes en SMS'jes bekijken. Helaas heb ik het over WiFi nog niet bepaald werkend gekregen... gelukkig werkt het ook via USB.
Ik heb het nog niet uitgebreid gebruikt, dus veel kan ik er nog niet over zeggen. Het idee is in ieder geval wel aardig :)

Design

Ik vind het model er erg zakelijk/professioneel uitzien. Zoals je eerder al hebt kunnen lezen, was de Milestone qua uiterlijk mijn laatste keuze. Mocht er een Backflip zijn met de hardware van de Milestone... :9~

Bouwkwaliteit en afwerking

Dit heb ik in de Algemene featureset al een beetje terug laten komen. Naar mijn idee is dit punt uitstekend. Nu ben ik over het algemeen erg goedkope telefoons gewent (SE G700, J200i, Samsung E900) dus dit is een punt waar een telefoon in deze prijsklasse het meteen al goed doet.

Het sliding mechanisme voelt erg stevig. Er is totaal geen speling in te ontdekken.

Het enige minpunt vind ik de plaatsing van de headset jack: naast de power button. Dit is erg irritant wanneer je muziek luistert en je moet die knop indrukken.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

Mijn eerste Milestone heb ik terug moeten sturen omdat hij constant bleef rebooten. Het model dat ik nu heb heeft nog niet één keer spontaan gereboot dus dat is al goed :)

Ik heb wel gemerkt dat ik zo af en toe een foutmelding krijg over willekeurige apps die worden afgesloten omdat ze zogenaamd niet meer reageren... Het is me nog maar 3 keer overkomen, maar het is wel irritant. Dit ligt ook meer aan Android dan aan de telefoon zelf. Een software-update zou dit kunnen oplossen.

Het is niet de goedkoopste telefoon nee... Maar hij is z'n geld wel waard :D

Heb jij ook een Motorola Milestone Zwart?

Goeie review, duidelijk en ook mooi dat je vertelt over automatic brightness. Ik heb zelf een HTC Magic en had daar nog nooit van gehoord. Misschien met 2.0/2.1. Ik was overigens snel verkocht nadat ik android had geprobeerd en wil niks anders meer.

De Milestone is trouwens wel de beste keuze van de 3 telefoons die je noemde. De N97 is traag en werkt niet bepaald intuïtief en de Backflip heeft de verouderde 528Mhz processor. Dat is net snel genoeg, maar houdt niet over.
Klopt, dat is ook wat ik opmaakte uit de verschillende reviews die ik over de telefoons heb gelezen.

In de eerste instantie ben ik er zo één die afgaat op het uiterlijk en dan de functionaliteit, maar de Sony Ericsson G700 heeft me dat voor een groot deel afgeleerd.
Grappig, automatische brightness is het allereerste wat ik heb uitgezet op mijn Miltestone. Mijn Blackberry Curve 8310 had het ook al, trouwens, dus echt revolutionair is het niet.

Over apps die af worden gesloten: het Android-platform is nogal streng tegenover programma's die niet snel genoeg reageren of op een andere manier fouten veroorzaken. Het is bovendien vrij lastig programmeren omdat Android op allerlei momenten je app of delen daarvan af kan sluiten. Een voorbeeld is als je het toestel draait: het scherm wat op dat moment zichtbaar is wordt niet geroteerd, maar gekilld en opnieuw gestart. De onderliggende applicatie blijft echter draaien op de achtergrond. Dit verschilt nogal van traditionele desktopsoftware, waar je er meestal vanuit kan gaan dat je programma in z'n geheel blijft draaien of onderuit gaat. Je moet als programmeur ernstig rekening houden met de toestand van je programma. Ik merk dat vooral kleinere apps en/of vroege releases nogal eens een "Force Close" veroorzaken omdat niet goed rekening is gehouden met de consequenties van het Android-platform. Deels wordt dit ook moeilijk gemaakt omdat er nogal wat verschillende telefoons zijn met verschillende eigenschappen.

Wat ik met dit lange verhaal wil zeggen: het is voor zover ik kan zien niet zo dat Android als platform onstabiel is (hoewel ze het misschien anders hadden kunnen implementeren), maar eerder een combinatie van een streng beleid m.b.t. de reactiesnelheid van programma's en de manier waarop programmeurs hiermee omgaan. Maar hoe dan ook kan het alleen maar beter worden.

Zelf heb ik trouwens zelden "Force Close" apps, behalve m'n eigen apps als ze nog niet af zijn :)

Ik ben verder redelijk enthousiast over het toestel, prima hardware, de juiste form-factor en Android als platform vind ik geweldig. Ik heb op mijn toestel wel last van skippende mp3's in de music player, dit is een bekend probleem op de Milestone en ik hoop dat het nog op te lossen in software. Het toestel is voor mij op het moment redelijk onbruikbaar als mp3-speler, terwijl de hardware er in theorie prima geschikt voor zou moeten zijn.
De upgrade naar 2.1 is aangekondigd, maar als het net zo gaat als met de update van 2.0 naar 2.0.1 dan kan het nog wel even duren. Motorola is wat dat betreft niet de snelste (en dat krijgen ze te horen ook, op diverse plekken op internet).
Dat wist ik niet over Android! Ik heb me nog niet heel erg verdiept in de werking van het OS. Op zich zou het geen probleem hoeven te zijn, maar het is gewoon irritant dat je een Push Message krijgt met de Force Close vraag.
Dit zal voor veel mensen denk ik een signaal voor instabiliteit zijn. Misschien dat de Android developers hier een betere oplossing voor aan het verzinnen zijn.
Ik heb het ook nog maar drie keer meegemaakt, waarvan één keer met de ingebouwde Messaging App.

Ik vind de automatische brightness werkelijk waar ideaal! Het punt is dat ik vrijwel nergens heb gelezen over deze functionaliteit, dus vandaar dat ik het hier maar even aanhaal :)

Dat probleem met de mp3-speler is mij overigens nog niet overkomen, dus daar kan ik me niet over uitlaten.
Ach wees blij met de 2.0 / 2.0.1, HTC Hero's draaien al maaaanden op 1.5...
Tevens is het skipprobleem opgelost in Androidversies 2.1 (lees maar in het roottopic)
Ahh, dat is zeer goed nieuws (van het skipprobleem). Ik voel inderdaad mee met Hero-eigenaars, maar ik las dat 2.1 er dan toch eindelijk aankomt voor de Hero.