Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router Review

NiekieB 5 februari 2008, 1.513 views

Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Snelle installatie
  • Redelijke prijs
  • Vele alternatieve firmwares mogelijk

Minpunten

• Gelimiteerd aantal functies met originele firmware

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3
Een zeer interessant apparaatje.
Komt met installatie CD en kleine quick starters guide.

Heeft redelijk functieaanbod, en doorvoorsnelheid en setup werkt goed.

Wat al helemaal mooi is, is de mogelijkheid om de firmware te flashen met onofficieele versies, beschikbaar op sites als http://openwrt.org en http://dd-wrt.com
Hierbij word het ineens mogelijk om toegang te krijgen tot een Linux systeem waarop je allerlei aanpassingen kan maken, bijvoorbeeld handig voor een overzicht van hoeveel bandwidth er word verbruikt (SNMP iemand?).

Als je toch bezig wilt met Linux gedoe, maar niet je firmware durft te flashen, kan je ook met http://www.batbox.org/wrt54g-linux.html een minimaal distro'tje installeren over de ramdisk van de huidige firmware door een bugje in de LinkSys firmware.

Algeheel goede indruk, het "werkt" gewoon, en het herstellen van slechte firmware flashes is meestal mogelijk door gewoon er nieuwe naar te TFTP'en.
Wel had ik toch wel iets meer verwacht in de standaard firmware, maar dat moet je maar voor lief nemen.

Heb jij ook een Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router?

Helaas, met versie 5 van deze router heb je GEEN mooie firmware flash meer. Deze heeft, i.p.v. linux, VxWare (?) als OS. Alleen Sveasoft heeft nog een Talisman firmware die "iets" meer kan.
Inderdaad, in het begin kreeg ik ook in de winkel een v5 router (als het goed is).
Daar begonnen de problemen al omdat de web-interface niet werkte.
Gewoon ingeruild voor een nieuwe (denk ik iets defect met language strings, want er verscheen niks in de router interface qua tekst, alleen invoerboxen enz.)
Als het goed is begint LinkSys nu ook opnieuw met Linux versies, ze zijn niet permanent over gestapt.
Het OS op de v5 heet trouwens VxWorks, niet VxWare :)
Misschien maak ik mezelf onsterfelijk belachelijk...maar was het niet zo dat de WRT54G de gewone firmware had, en dat de WRT54GL exact hetzelfde apparaat was, maar dan met de open source hardware?

edit: voor zover ik weet is appartaat geen woord.

[Reactie gewijzigd door wokgerecht op 6 februari 2008 00:47]

Volgens mij is de WRT54GL later op de markt gekomen om de onduidelijkheid over het OS weg te nemen. Wie zeker wil zijn dat er een linux firmware versie op kan haalt dus de WRT54GL.

Volgens mij is de WRT54G v4 gelijk is aan de WRT54GL.
Zou goed kunnen. De verpakking EN prijs v/d WRT54G is onlangst vervangen, terwijl de GL het nog met een oude verpakking moet doen. Dit zal dan waarschijnlijk v4 van de G zijn.
Mijn ervaringen met de WRT54G v5 zijn zeer slecht, ik weet niet welke versie nu gangbaar is, maar dit apparaat verloor de verbinding 2 a 3x per dag en moest gereset worden.

Ik heb op een gegeven moment maar een WRT54GL gekocht (na lang lezen op GOT durfde ik dat uiteindelijk aan), deze werkt inderdaad stukken beter.
De oude wou ik eerst in de prullenbak gooien, omdat een flash naar een andere firmware toen niet mogelijk was. Dit kwam doordat het geheugen van deze router te klein was voor de gangbare alternatieve firmware. De GL versie heeft meer geheugen aan boord en daar zijn meer en betere firmwares voor te vinden.
Uiteindelijk is er ook een gestripte versie van dd-wrt gekomen welke ik wel op de G kon installeren. Nu werkt die router ook prima.

Hetzelfde ge-emmer meegemaakt bij al mijn vrienden en kennissen die een G v5 hadden. Er loopt (liep) ook een topic over op GOT.

De v4 versie was inderdaad de linux versie, en maakte deze router zeer populair omdat dit een goeie router was. Deze is inderdaad later vervangen door de GL en de v5 heeft geen linux meer.

Ik vond het echt een waardeloos ding (de WRT54G v5), maar dat is slechts mijn mening en het kan zijn dat dit probleem uiteindelijk gefixed is.

[Reactie gewijzigd door rinkel op 6 februari 2008 01:08]

Nee, dit probleem heeft aangehouden. Ik hoor er heel veel klachten over van mensen aan wie ik de G verkocht heb. De GL schijnt dit geheel niet te hebben
leuke! maar korte review.

Bedankt voor het linkje waar ik de firmware 's kan downloaden :)