Huawei Mate 10 Lite Zwart

Specificaties 5,9" • 2160x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei Mate 10 Lite Zwart Review

Plato1989 22 juli 2018, 252 views Product gekocht

Huawei Mate 10 Lite Zwart

Prima telefoon voor onder de € 300,-. Snel, goed scherm, redelijke accuduur en prima camera. Jammer dat het opladen lang moet duren.

Pluspunten

• Goede resolutie
  • Vinderafdrukscan gaat zeer snel
  • 64GB opslag
  • Dunne schermranden

Minpunten

• Accu gaat bij actief gebruik 1 dag mee

Na het overlijden van mijn iPhone 8 stond ik in de MediaMarkt te kijken bij de Huawei telefoons. Ik was wat aan het peinzen of ik 1000 piek ging uitgeven aan een iPhone X of dat ik (grote schrik) eens naar een Android telefoon moest kijken. Ik heb wel vaker tussendoor een uitstapje gemaakt naar bijvoorbeeld een Windows Phone (huilen) maar een Android telefoon was voor mij zo'n 10 jaar geleden, namelijk de HTC Dream/G1.

Ik kocht een Huawei Mate 10 Lite

Waarom ook niet.

Doosje waarin hij kwam is lang en smal. Telefoon ligt verticaal geklemd in de doos. In de doos zitten alle accessoires én een hard plastic hoesje om op de achterkant te klemmen. Na het opstarten van de telefoon begon het proces om alle gegevens van de iCloud naar Android te krijgen (hint: ben je een uur mee bezig).
Eerste indrukken
De telefoon is glad. Ik was constant paranoïde dat hij uit mijn hand ging vallen. Koop een ruw hoesje hiervoor, dat is een stuk fijner. Beeld is uitstekend, goede resolutie en heldere kleuren. Vingerafdrukscanner is zeer snel. Doet niet voor mijn toenmalige iPhone 8 onder. Even wennen dat de scanner op de achterkant zit maar inmiddels weet ik niet meer beter.

Paar zaken die mij opvallen:
Accuduur
Ik heb de telefoon nu 3 maanden en mijn grootste kritiekpunt is de accuduur. Disclaimer: ik gebruik de telefoon zeer intensief. Bij intensief gebruik (3 - 5 uur, bellen, Spotify, Whatsapp, Dropbox, browsen, et cetera, moet je na een paar uur de telefoon gaan opladen. Nu heb ik de telefoon vaak in de auto, thuis of op het werk aan de oplader liggen. Let op dat het opladen niet snel gaat.
Camera
Zet hem in de pro-stand zodat jezelf met de instellingen kan testen. Bij het maken van een foto van eten (ja, sorry) gooit hij zelf al een filter erover. Hetzelfde doet hij met het maken van selfies. Deze functies vallen gelukkig uit te schakelen. Foto's zijn van aardige kwaliteit.

Snelheid
De snelheid van de telefoon is erg goed. Ik had dat ergens niet verwacht. Hij reageert direct en hij stottert totaal niet. Idem voor de vingerscanner, lichtjes je vinger erop en het is klaar.
Android
Jep, Android. Tsja, alles wat in de App store stond, staat ook in de Play store. Het was wennen dat er geen fysieke homebutton zat. Teruggaan op je telefoon kan je met een icoon onderin het scherm, de homeknop zit in het midden en rechts daarvan kan je teruggaan naar eerdere geopende apps (wat gewoon heel goed werkt). De volgorde van deze iconen kan je aanpassen. Veel apps werken hetzelfde als op IOS. Momenteel draait de telefoon nog op Android 7.0 maar ik lees hier en daar berichten dat hij een update krijgt naar Android 8.0. Er zit nog een schilletje overheen van Huawei genaamd EMUI.
Overig
  • De 3,5mm ingang zit onderop de telefoon, had dit liever bovenin gezien
  • De aansluiting is mini-USB. Had liever USB-C gezien maar met deze prijsklasse moet je niet teveel verwachten
Eindconclusie: een 8. Prima telefoon voor dagelijks gebruik. Bij intensief gebruik is deze telefoon minder geschikt.

Heb jij ook een Huawei Mate 10 Lite Zwart?