1 review

Dell Inspiron 15 5570 (cn57005)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1TB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Dell Inspiron 15 5570 (cn57005) Review

Samueldw 22 juli 2018, laatste update op 22 juli 2018, 396 views Product gekocht

Dell Inspiron 15 5570 (cn57005)

Complete laptop voor een lage prijs.

Pluspunten

• 8th gen I5
  • Full HD scherm
  • Netwerkpoort

Minpunten

• SSD niet meegeleverd
  • Behuizing moeilijk te openen
  • Vaste batterij
  • Schermkwaliteit
  • Touchpad (persoonlijk)
  • Dell bloatware

In mijn zoektocht naar een nieuwe laptop voor thuisgebruik kwam ik deze Dell Inspiron 5570 tegen voor een tijdelijke prijs van €466. Is dit een goede laptop voor dat geldt? Je leest het hieronder.

Behuizing en uitstraling

De behuizing is van degelijk kunststof met een matte afwerking. De laptop voelt solide aan, al veert de behuizing in het midden wat mee. Aangezien het hier gaat om een budgetlaptop kun je denk ik niet veel meer verwachten.
Als je de laptop wilt uitbreiden met ram of een ssd, moet je de hele onderkant eraf halen. Er is geen klepje, zoals dat bij veel laptops wel is. Dit is een nadeel. Zeker als je bedenkt dat de laptop zonder SSD geleverd wordt, en je dus eigenlijk verplicht wordt direct de laptop uit elkaar te halen.
Het verwijderen van de onderzijde is lastig. Het is geschroefd en rondom vastgeklikt. Je hebt dus geduld en plastic pry tools nodig. Eenmaal open zijn alle onderdelen makkelijk te bereiken en te vervangen.

Toetsenbord en touchpad

Het toetsenbord typt fijn, al heeft het niet heel veel travel. Er is geen lampje voor de Num Lock toets, dus het is altijd even proberen of Num Lock is geactiveerd. De Caps Lock toets is wel voorzien van een indicatielampje.
Het touchpad heeft een ietwat ruw oppervlak en loopt door over de muisknoppen heen. Dit zorgt er voor dat je meer touchpad hebt, maar persoonlijk vind ik het heel onhandig. Wanneer je een vinger op de muisknop laat staan, en met een andere vinger probeert de aanwijzer te bewegen, gaat dat niet in alle gevallen helemaal goed. Het kan zijn dat dit een kwestie van gewenning is, maar liever had ik twee losse knoppen onder het touchpad gehad.

Scherm

De laptop beschikt over een Full HD mat scherm. De kwaliteit is voldoende voor office taken en browsen. Het contrast en de kleurechtheid zijn op het eerste gezicht al niet heel denderend, en het is dan ook voor te stellen dat er op het scherm is bezuinigd. Er is zeker geen Dell Ultrasharp scherm gebruikt :P

Hardware

De laptop is uitgerust met een I5-8250U. Dat is een redelijke processor, zeker in deze prijsklasse. Wanneer de processor wordt belast hoor je wel dat de fan flink wordt opgeschroefd. Bij normaal gebruik is het geluid van de fan niet storend.
In de laptop is één reepje van 8gb ram geplaatst. Daarnaast is er nog een ddr4 slot vrij voor een eventuele upgrade. Daardoor is de ram-configuratie out-of-the-box iets minder snel, omdat er geen gebruik wordt gemaakt van dual-channel ram. Dit is wel voordelig als je er later nog ram wilt bijprikken.
In de behuizing is plaats voor een nvme of stata M.2 SSD. Aangezien de laptop zonder SSD wordt geleverd, is het aan te bevelen er direct een eigen SSD in te zetten. De 1TB HDD kan dan dienst doen als extra opslag.

Aansluitingen

De laptop is onder andere voorzien van een SD-kaart lezer, HDMI en een netwerkaansluiting. Persoonlijk vind ik een gewone netwerkaansluiting een groot pluspunt.

Niet alle onderdelen van de laptop zijn in deze review behandeld. Ik kan op dit moment ook nog niet een goed oordeel geven over alle onderdelen. Toch hoop ik dat de hierboven opgenoemde punten helpen als je deze laptop overweegt.
Voor €466 vind ik het een redelijke laptop voor thuisgebruik, met als voordelen
- de I5 processor,
- 8gb ram en uitbreidbaar
- ruimte voor SSD en HDD
Daarbij is er bezuinigd op andere delen, zoals
- het scherm
- geen SSD meegeleverd
- de behuizing
Kun je deze laptop voor een redelijke prijs vinden, dan doe je er denk ik geen miskoop aan, maar houd wel in gedachte dat het budget laptop blijft.

Heb jij ook een Dell Inspiron 15 5570 (cn57005)?