Specificaties Rad. HD5770 (850MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE Review

Sapph 18 maart 2010, laatste update op 18 maart 2010, 10.215 views

Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE

Pluspunten

• weinig lawaai,
  • zuinig,
  • lage prijs vergeleken met kwaliteit,
  • perfect voor nieuwste games op hoogste kwaliteit,
  • game-filmpjes opnemen zonder geschok of fps problemen
  • Ondersteund DirectX 11

Minpunten

• vrij groot maar ligt aan de kast die je hebt

Drivers en compatibiliteit Score: 5
ATI Radeon HD 5770 Sapphire GDDR5 1GB
Monitor:
Iiyama E2607WS 26''
Operating System:
Windows Vista™ Home Premium (6.0, Build 6001) Service Pack 1 (6001.vistasp1_gdr.090805-0102)

Toen ik deze bestelde bij Alternate.nl was hij in 3 dagen binnen. toen ik de doos opende zat hij prachtig verpakt in een soort van ESD pakketje.
Ik heb zelf een midi tower en ik kon hem er eerst niet in krijgen want de kaart is een beetje aan de grootte kant. UIteindelijk kreeg ik hem er weer in omdat ik de harde schijf een plek omhoog had gedaan :-).

Hij is heel erg zuinig en ik hoor hem bijna niet! De kwaliteit van de kaart is prachtig, ik vind dat hij wel 200 euro had kunnen kosten, ik speel alle nieuwste spellen zoals Crysis, Call of Duty MW2, F.E.A.R, Assassins Creed enzovoort op MAX, anti aliasing tot 16 als het kan en 1920x1200 resolutie met 26'' beeldscherm :-P.

Voor gamers die voor een lage prijg een goede kwaliteit willen hebben raad ik deze kaart echt aan.

*** EDIT ***

Ik vergat hier inderdaad te zeggen dat het ook DirectX 11 ( Win7) ondersteund.

• Monitor; Iiyama E2607WS 26''
  • Behuizing; Acer Aspire M3201
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE?

Reviews door de redactie

Een vriend van me heeft er ook een en ik zie wel degelijk verschil tussen de mijne (HD5850) en de HD5770. Borderlands bijvoorbeeld, draait bij hem wel op een zeer mooie framerate maar ik merk gewoon echt dat het lager is dan ik gewend ben. Crysis moet je trouwens ook op 1080p niet proberen op very high.

Verder lijkt het me wel een nice kaart ja.

E: Crysis: Warhead is een stuk lichter dan Crysis 1 zelf.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 30 juni 2010 23:25]

Crysis Warhead lichter dan Crysis? Toch niet bij mij. Warhead heeft bij dezelfde instellingen lagere fps dan Crysis hier.
Wat ik een minpuntje van deze kaart (de 5770) vind, is dat hij slechts een 128bit bus heeft. Daramee komt de kaart uiteindelijk niet goed uit de verf. Je kan m.i. dan beter iets meer uitgeven aan een 5850 die 256 bits is. De 5770 is een pitbul met een muilkorf om. Verder vind ik dat je iets meer kan vertellen over hoe je de zuinigheid dan gemeten hebt. Verder vergeet je het grootste voordeel van deze kaart te benoemen en dat is dat hij DirectX11 is.

[Reactie gewijzigd door Emos op 18 maart 2010 11:55]

Ik heb de zuinigheid zelf niet gemeten maar op internet gezocht.
Een 128-bit bus hoeft echt geen beperking te zijn icm snel GDDR5-geheugen, en dat heeft ie. Maar inderdaad, zodra je boven de 1920x1200 gaat rommelen dan begint de performance toch wel in te zakken. Tot die tijd is de kaart net zo snel als z'n HD4870 256-bit counterpart en dat vind ik geen slecht resultaat voor zo'n chipje ;)
Klopt. Het is ook zeker geen slechte kaart. Daarom heb ik mijn reactie ook gewijzigd op enkele punten. :)
Kan iemand mij vertellen hoeveel Watt de voeding van de pc moet kunnen leveren om deze kaart stabiel te laten draaien? Is er een richtlijn/rekenfactor waarmee je dat zelf kan uitrekenen? Bij de specificaties zie ik namelijk nooit het aanbevolen vermogen va de pc voeding staan. Vast bedankt.

EDIT: reeds gevonden, ca. 450 W wordt aanbevolen.

[Reactie gewijzigd door Megalodon_67 op 20 maart 2010 22:04]

Dat hangt erg van de kwaliteit van de voeding af en een beetje van de overige componenten. Een A-merk voeding levert vrijwel altijd de het aangegeven aantal watt, maar een goedkopere voeding kan dat alleen korte tijd leveren (soms maar enkele milliseconden!). Daarom dekken fabrikanten zich in door te zeggen dat er een X grote voeding in moet, terwijl je met een goed merk een veel minder krachtige voeding nodig hebt.

Een 300 watt A-merk voeding zou in de meeste gevallen prima moeten zijn :) De 5770 is gelukkig niet zo'n veelverbruiker.
Ter informatie: over het algemeen heb je helemaal gelijk. Doch trekt deze kaart mijn 12v lijntje van een antec 380w een fractie onder de 12v grens. De 8800GT (g92) hiervoor redde dat niet. Dus 450 is inderdaad aan te bevelen...van een a-merk uiteraard. Als je een sweex fetish heb zou ik voor een 1000w gaan...MINIMAAL :o ;)
Hoe kan je dat meten?

[Reactie gewijzigd door HisDudeness op 8 augustus 2010 13:20]

Heb zelf een 300 watt voeding en de kaart draait probleemloos.
Maar ik zou wel nog even directX11 opnemen in positieve eigenschappen.
Review is wat aan de krappe kant vind ik. Je zegt dat je een "midi tower" hebt, welke is dat dan als je met plaatsgebrek te kampen hebt? In de Antec Three Hundred past deze kaart perfect bijvoorbeeld.

Je zegt dat je alles maxed kan spelen, dan ben ik benieuwd naar echte framerates.

Inderdaad, ik heb zelf een 5770 van Sapphire Vapor-X, draait op 950mhz. Icm met een Phenom II 955 @ 3,8. En Crysis kan ik echt niet met alles open spelen op 1900x1200. AA hoef je al helemaal niet te proberen. Maar goed, misschien ben ik wat kritischer. Beginstrandje haal je mooie frames ja, maar als het scherm zich vult met vijanden niet meer natuurlijk.

Zeker wel een mooi kaartje hoor, prijskwaliteit echt top. En idd, de meeste spellen draait hij super met alles open.
Ik heb erbij gezet welke behuizing ik heb, maar ik heb ook gezegt dat hij er gewoon in kon toen ik de harde schijf 1 plek omhoog deed.

En de framerates weet ik niet allemaal uit mijn hoofd, wat ik wel weet is dat je bij Crysis Warhead alles op max nog 60-70 fps overhoudt, en zelf speel ik World of Warcraft op max en daar heb ik rond de 175 fps.

En bij Medal of Honor SH heb ik tussen de 230-1700 fps. Maar dat spel is al vrij oud.

Deze kaart is gewoon prima voor nieuwe games kan ik je zeggen.

*** EDIT ***

Deze reactie was voor Dnomaid bedoelt x)

[Reactie gewijzigd door Sapph op 18 maart 2010 14:16]

@Dnomaid: "Ik snap niet hoe een 128bit bus een nadeel is. Als deze kaart een 256bit bus had was het gewoon een duurdere kaart geweest." Wat ik bedoel te zeggen is dat deze kaart zo ontzettend krachtig is dat een 128 bits eigenlijk zonde is. Je koopt een race-auto die een snelheidsbegrenzing heeft. Natuurlijk, 240 km per uur is nog steeds supersnel, maar met een raceauto wil je natuurlijk liever 320 km per uur rijden.
Qoute....
Je koopt een race-auto die een snelheidsbegrenzing heeft. Natuurlijk, 240 km per uur is nog steeds supersnel, maar met een raceauto wil je natuurlijk liever 320 km per uur rijden.....Qoute.

Zelf heb ik er ook een, maar dan met een logitech Force EX en daar haal ik makkelijk einde mee in NFS op een lcd-scherm van 52 inch op hoogste kwaliteit in HD-KWALITEIT. Jammer haal je daar de 320 niet :(

Prijs 5770 99% waarde voor "standaard beginners" en meer hoef niet.

Verder kan je er alle spellen mee spelen op hoogste kwaliteit. Ik haal bv bij streetfighter 4 Benchmark gem. 350 fps op lagere kwaliteit maar het verschil zie je echt niet...

3dMark 25554 punten
CPU opgevoerd naar 3500 Mhz

echt is echt

echt is 5770 !!!!!!!!!!!!!