Specificaties 27" @ 2560x1440 (H-IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2711 Zwart Review

Rusty75 18 maart 2010, laatste update op 26 maart 2010, 4.961 views

Dell Ultrasharp U2711 Zwart

Pluspunten

• prachtige, consistente, diepe kleuren, hoge resolutie en zeker in verhouding tot de prijs. Een individueel getest en afgesteld scherm, met testrapport.

Minpunten

• de korte indruk heeft nog geen negatieve eigenschappen aan het licht gebracht.

Bij deze mijn eerste indrukken (!!) van de Dell.

WAT EEN PRACHTIGE MONITOR!

Het zou in principe volstaan om te verwijzen naar de vele positieve reviews die er rondslingeren van deze monitor.

Laat ik er mijn persoonlijke indrukken aan toevoegen, gebaseerd op enkele uren kijkplezier.

1) Ik betrapte mijzelf er op een gegeven moment op dat ik zat te staren naar de vegetatie in de linkeronderhoek van het scherm. Achtergrond 'img21' van het Vista standaardpakket.

Nog nooit zag ik de kleuren van deze dennestruiken zo levensecht. Het verse groen sprankelt van het scherm. Een vreemde gewaarwording, dat een plaatje zo zijn eigen leven kan gaan leiden.

Dit bij een standaard instelling met 50% helderheid en 50% contrast.

27inch is een hoop real estate. De resolutie dwingt een behoorlijk korte kijkafstand af, wat enigszins intimiderend kan werken. Toch iets wat te maken heeft met de hoge resolutie van dit scherm in combinatie met de omvang. Hou er rekening mee. Je hebt een enorme lap 'desktop' vlak voor je gezicht.

Ik heb er denk ik iets te gemakkelijk aan voorbij gelezen. Als je overstapt van e.g. 20 inch naar zoiets als dit moet je klaar zijn voor een andere manier van 'computeren'. Het scherm vult niet alleen je gezichtsveld, zoals bij de meeste monitoren, het -'overlapt'- het; en dit intimideert. Links en rechts van wat je normaal bent, zit ook nog een lap scherm. Je gevoel voor 'ruimtelijkheid' neemt af.

Toch heb ik geen moment het gevoel dat het scherm zelf, of meer, wat er zich -op- het scherm bevindt, niet hanteerbaar is. De ruimte is groot - en dat biedt enkel mogelijkheden.

Goed, terug naar de monitor zelve. Helderheid en contrast zijn toch ietwat onder de maat, heb ik het gevoel. Maar dat is het enige. Snelheid, bedieningsgemak, aansluitmogelijkheden (!) en bovenal de verbazingwekkende kleurkwaliteit. Ik ben, na wat omschakelproblemen, diep en diep onder de indruk, echter zoals geschreven, mijn eerste indruk.

wellicht, later meer.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2711 Zwart?

hm.

na mijn blije eerste review even een toevoeging. Het scherm is nog steeds echt geweldig in zijn kleurweergave. Echter heb ik twee negatieve zaken ondervonden:

- om te beginnen met een INMIDDELS BIJ DELL BEKEND EUVEL.
'white glow'.
Eerst viel mij dit niet bijzonder op, maar nu ik wat films heb mogen aanschouwen in deze hoge resolutie, kan ik er niet meer omheen. In alle hoeken van het scherm worden donkere tinten 'overstraald' door een witte 'glow'. Het heet geloof ik niet backlight bleeding, het is wat anders.

Hoe het ook zij, het effect is mij dermate gaan storen, dat ik de monitor terug ga sturen. Nu twijfel ik of ik via Dell een refurbished exemplaar wil hebben, ze vervangen het gratis en snel, en ik kan het een week aankijken voordat ze mijn eigen monitor ophalen.

of, ik stuur hem terug.

De glow is zo sterk dat je donkere scenes in films eenvoudig weg niet goed kan zien; het lijkt alsof je door een waas heen kijkt.

Hier heb je een foto van waar ik het over heb:
[IMG=http://img210.imageshack.us/img210/5937/u2711whiteglow.jpg][/IMG]

bovenste scherm is van mij.

Een tweede euvel is toch wat traagheid, die ik in films heb waargenomen. Het lijkt met temperatuur te maken te hebben (in het begin viel het me niet op) dus ik wil niet uitsluiten dat het de geforce kaart is (misschien weet iemand hier wat van?). Maar het beeld schokt af en toe wat; dit zou goed de niet-native rescaling (als dat het goede woord is) kunnen zijn. Hierover had ik al iets gelezen.
Normaliter zie je hier helemaal niets van; maar als er veel gebeurt op het scherm, zeg maar 2% van de film, dan valt het op dat het beeld wat schokt.

Even een reactie op Sjaak's vraag over gamen. Ik heb Dirt2 en ARMA2 gespeeld (ook nog de occasional OFP) met veel plezier; en merk absoluut niets van ghosting. Ik denk wel dat er iets zal zijn als je zoekt; het is geen gaming scherm in eerste instantie. Maar je moet wel een purist zijn om er iets van te merken, denk ik. Volgens mij had ik in een review gelezen dat je 1-1,5 'ghost' kan zien, -in principe-. Dat is geloof ik weinig. Ik zie er igg niets van.

al met al, ik vind het nog steeds een prachtig scherm. Overigens merk ik ook niets van de problemen met pixelgrootte ('kleinte'); prima te doen hoor, standaard instelling van Vista.
maar dat is persoonlijk.

helaas ga ik het denk ik wel terugsturen. Nou schijnt het een transport euvel te zijn en misschien dat ik probeer er nog eentje op de kop te tikken. Als conclusie van deze review zou ik dus kunnen zeggen:

Dit scherm is zijn geld meer dan waard! Maar overweeg om er eentje in een winkel te halen die je eerst zelf kan bekijken. En dan met name, in een onverlichte ruimte.

Hier nog een review:
Dat schokken kan denk ik niet van je monitor komen, die voert gewoon uit wat de video kaart hem geeft.
Hoe is het om film te kijken en te gamen op dit scherm? Heb je last van ghosting?
Erg mooi scherm. Op Ebay komen ze voor een stuk minder geld langs dan hier in de pricewatch. 800 euro, maar momenteel is op Ebay de prijs gestegen naar de 900 euro. :(
Pics or it diddn't happen..
Toch is hij te duur, alternatieven zijn er zeker voor minder en goede ook
Dat hangt er vanaf, als je 24-27" schermen met 1920x1200 of 1920x1080 als resolutie ziet, dan wel ja.

Echte alternatieven voor dit scherm zijn er niet zoveel, op het moment eigenlijk alleen de NEC Multisync PA271W, NEC SpectraView Reference 271 en de 30" schermen. Als je de producten die binnenkort uitgefaseerd worden niet mee telt geeft dat 11 alternatieven, waarvan de Dell U2711 verreweg de goedkoopste is.
Dat is 100% correct geformuleerd.
Jammer dat ik je reactie niet meer op +2 kan zetten (48 uur oud)