1 review

AEG SCB61821LF

Specificaties Kastmodel met vriezer (A++) - Bekijk alle specificaties

AEG SCB61821LF Review

Pazzoppe 19 juli 2018, laatste update op 6 november 2018, 765 views Product gekocht

AEG SCB61821LF

Beroerd ontwerp. "Customflex" deurindeling ongeschikt voor melkpakken. Afstand glasplaten (12 cm) niet instelbaar. Voor pakken is 14 cm nodig. Motor voldoet aan geluidsnorm maar produceert irritante 400 Hz toon. Vriesdeel is goed. AEG is langsgeweest. Positief gesprek. Koelkast besturen we nu via Google Home en Sonoff switch. Da's cool.

Pluspunten

• Indeling vriesdeel (3 bakken)
  • Automatische ontdooifunctie werkt goed

Minpunten

• Nutteloze te kleine deurbakjes
  • Afstand glasplaten te klein voor stapelen (andere merken doen dit wel goed)
  • Motor produceert weliswaar zachte maar hoge fluittoon die daardoor overal hoorbaar is.
  • A++ energiewaarde gehaald door dikkere wanden en daardoor relatief kleine koelkastinhoud

Energieverbruik Score: 4
De AEG vervangt een 20-jaar oude koelvriescombinatie met klasse C (Bosch). Ben voor een, op het oog, vergelijkbare AEG met klasse A++ gegaan. We hebben ons vooraf georienteerd op zaken als inhoud, lawaai, vries- en groentevakken en deurindeling. Deze AEG leek precies wat we zochten. Voor een belangrijk deel omdat hij drie redelijke (eigenlijk 2 1/2) vriesvakken heeft, net zoals onze oude had. In de bovenste bewaren we altijd ons brood. In de nieuwe Bosch/Siemens combinaties zit alleen een 'bigbox' waarin alles doorelkaar ligt, met nog een half vakje eronder waar je niets aan hebt. AEG leek een stuk logischer.

Wat een vergissing is deze AEG. Deze combinatie is net zo groot als onze vorige maar er gaat zeker 25 liter minder in. Je zou zeggen dat zoiets met moderne ruimtevaartmaterialen een stuk beter geisoleerd zou moeten zijn dan vroeger, maar het blijft bij een ouderwetse constructie met enkel een een dikkere wand.

De combinatie maakt niet veel lawaai maar wel heel doordringend. Of dat nu 36, 38 of 40 dB is valt niet te meten, dus je hebt niets aan de info uit de folder. Wat je merkt als hij aangaat is de hoge irritante fluittoon. Die hoor je overal. Voor de muziekliefhebbers: een G-4, rond de 400 Hz. De vorige had een aangename bromtoon die misschien wel luider was maar nauwelijks opvallend. Deze hoge toon hoor je overal, terwijl de koelkast nog wel goed ingebouwd in een hoek zit. Ook met achtergrondmuziek blijft de piep hoorbaar. Als we rustig in onze woonkeuken willen eten zetten we hem tijdelijk uit.

De 'handig' in te delen CustomFlex® deur heeft hardplastic bakjes die, op de onderste grote bak na, allemaal net te klein zijn. Hopeloos. Je kunt ze overal naartoe verschuiven, maar je schiet er niets mee op. Er zit zelfs een soort bloemenvaasje bij waar werkelijk helemaal niets in- of uitkan (te hoog en te smal). Verder zijn er nog twee 'knijper' achtige dingen in de deur. Wat je daar mee kunt doen is een raadsel. Briefjes ophangen? Ze zijn te slap om een plastic zakje vast te houden. De gebrekkige gebruiksaanwijzing noemt ze niet eens.

De schappen voor de glasplaten in het koelgedeelte hebben vaste afstanden van 12 cm. Niet meer en niet minder. Laten die afstanden nu precies te klein zijn om twee pakken melk van 7 cm opelkaar te leggen. Welke ontwerper heeft dit bedacht? Vast iemand zonder kinderen. Er valt met die vaste afstanden ook zo weinig te schuiven dat we noodgewongen maar spullen in de groenteladen zijn gaan stoppen.

Die (twee) groenteladen zijn overigens handig, want rechthoekig. Bij de Bosch/Siemens combinaties is er maar een bak die dan noodgedwongen een halfronde achterkant heeft, anders krijg je hem er niet uit. Dat gaat ten kosten van de opbergruimte.

De koeling gebeurt in de wanden, dus als je per ongeluk wat groente of fruit tegen de achterwand hebt gelegd dan is dat bevroren.

De combinatie heeft een goede LED verlichting, die (te) langzaam vanuit dimstand aangaat als je de deur opent. Als je even iets uit de koelkast pakt ben je sneller dan de verlichting. Soort Lucky-Luke effect.

Tot nu toe (drie weken) blijft het koelgedeelte vrij van rijp, dus de NoFrost automatische ontdooifunctie werkt. Het vriesgedeelte heeft geen automatische ontdooing. Het was wennen dat er geen metalen koelplaten in het vriesgedeelte zitten. Normaal slaat daar de rijp op aan. Nu zijn de plastic koelboxen het koudst dus daar komt de rijp op te zitten. Da's handiger met schoonmaken, maar een raar gezicht (soort winterlandschap). De hardplastic koeldozen zijn niet van het stevigste soort, dus oppassen dat er geen stukjes afbreken. Update: na 3 maanden gebruik heeft er eentje al een barst in de voorkant.

We hebben erover geklaagd bij de leverancier (Electrolux), maar die kan er niets aan doen dat AEG dit zo amateuristisch heeft ontworpen. Hun klantenservice dateert overigens nog uit de vorige eeuw (jaren '80). Ze wijten het aan computerproblemen. Dat is ook al niet bemoedigend..

Noodgedwongen laten we dit onhandige lawaaierige ding maar even staan. Zodra de irritatie te groot wordt en de portemonnee weer vol is kopen we een betere. Deze AEG zou ik in ieder geval nooit kopen en ook niet alle andere CustomFlex® versies. Misschien zijn er landen in de wereld waar pakken melk en sap veel kleiner zijn dan 7x7 cm (of 7 x 10 voor 1.5 liter) maar niet in Europa.

Update (november 2018):
Naar aanleiding van mijn review is AEG vorige maand langsgekomen om de fluitende koelkast te beluisteren. Een positief gebaar.
Ze waren bereid om de koelkast om te ruilen voor een ander model. Het blijkt echter dat alle AEG koelkasten dit type motor hebben, dus uitruilen was geen optie. AEG gebruikt een kleine motor die, om voldoende effectief te kunnen zijn, een hoger toerental heeft. Vandaar de fluittoon.
De AEG specialist heeft al onze opmerkingen genoteerd en foto's gemaakt. Deze gaat hij met productontwikkeling (in Italie) bespreken. Wie weet komt het in een volgende generatie koelkasten dus goed.

Mogelijk gaan ze een tweede, brede, deurhouder maken om het gedoe met al die kleine bakjes te omzeilen. Deze komt dan als accessoire beschikbaar (tegen meerprijs). De bedoeling van die kleine bakjes is overigens dat de levensmiddelen daar los ingeplaatst worden, dus niet in potjes en bakjes zoals wij doen.
De afstand tussen de glazen platen gaan ze mogelijk variabel maken. Een goed advies van de specialist was om de grote spullen (diverse pakken melk en sappen) bovenin de koelkast te stoppen. Daar is meer plek beschikbaar. Het is alleen iets meer tillen en ons zoontje kan er dan niet bij. Toch een goede tip.
De knijpertjes in de deur zijn inderdaad bedoeld om briefjes aan te hangen met informatie over wanneer je iets in zo'n bakje hebt gestopt. Dat zullen ze ook in de gebruiksaanwijzing gaan schrijven. Ik heb het gebruiksgemak van 'Waardeloos' naar 'Voldoende' verhoogd.

Voor de fluittoon hebben we een leuke oplossing gevonden: via alibaba hebben we een Sonoff wifi-schakelaartje gekocht (4 euro) en daar de koelkast op aangesloten. Onze Google Home Mini kan deze schakelaar op stemcommando aan/uit zetten. Met 'ok google, turn off fridge' zetten we hem dan uit als we rustig willen eten. We laten de GHome meteen een timertje aanzetten om ons eraan te herinneren dat we hem later moeten inschakelen. De AEG koelkast houdt het een dag uit zonder electriciteit, dus een klein uurtje uitschakelen levert geen problemen op. Zo is de AEG koelkast uiteindelijk van een onding een stukje high-tech domotica geworden. Elk nadeel heb z'n voordeel, zou Cruyff zeggen.

Heb jij ook een AEG SCB61821LF?

Wat ben ik blij dat ik deze review nog gevonden heb. Stond op het punt om er een te bestellen.

Ik ga nog even verder zoeken geloof ik :)
Veel succes!
Met de extra schakelaar is deze AEG nu wel bruikbaar voor ons. Ik heb nog geen alternatief gevonden die aan mijn eisen voldoet. Vooral die Big box vriesdozen vind ik heel onhandig. Tot nu toe het meest bruikbare alternatief is een Bosch KIV34X20. Die heeft ook drie vriesladen, een deur met een groot vak onderin (dus niet pas halverwege zoals bij Liebherr) en (een beetje) verstelbare platen. Hij is goedkoper, maar weer geen No-Frost en A+ in plaats van A++. De Consumentenbond heeft hem niet zo goed beoordeeld, maar die vinden de koelkasten met die Bigboxen allemaal prachtig dus daar hecht ik minder waarde aan.
Jeetje wat vervelend allemaal. Ik zelf heb iets meer dan een week ook een nieuwe koelkast in huis het is een Liebherr Cpel 4313. En ben er tot nu toe erg blij mee. Wat me opviel in jouw verhaal is dat jouw nieuwe koelkast een fluittoon maakt die blijkbaar goed hoorbaar is. Toen ik een monteur liet komen om naar mijn oude whirlpool te laten kijken omdat mijn oude whirlpool grote delen van de dag en nacht ook een fluit toon maakte die ik zelfs in mijn slaapkamer kon horen. Ik moest ook avonds voor het slapen de stekker van mijn oude whirlpool koelkast uit het stop contact halen om rustig te kunnen slapen. De monteur zei tegen mij dat de compressor niet meer goed draaide en moeite had om de koelvloeistof in de koelkast rond te pompen. Vandaar de fluittoon.
Ik krijg sterk de indruk dat je een defecte compressor in jouw nieuwe koelkast zit. En adviseer je om het er niet bij te laten. En raad je aan om advies te vragen bij de consumentenbond.
Bedankt voor je reactie victor1701,
Ik had al een AEG specialist op bezoek gehad hiervoor. Die vertelde dat deze hoogrendement AEG koelkasten dit allemaal hebben. Ik zal nog eens zien of ik iets aan geluidsisolatie kan doen.
Overigens is de onderste vriesbox, gemaakt van nogal dun perspex, al aan de voorkant doorgescheurd.
@Pazzoppe Ik las je review op de AEG-site, waarna ik hier terecht kwam. Dank daarvoor.
Echter: je hebt het over twee verschillende typenummers. Deze en de SCE81824NC op AEG.nl. Om welke gaat het? En enig idee of dit probleem bij de SCE81824NC-serie ook nog speelt?
Beste soid,
Het gaat om de SCB, dat is de versie met temperatuurdraaiknop rechts bovenin. Bij de SCE zit er een instelpaneeltje bovenin. De AEG expert die langskwam bood aan om een nieuwe te plaatsen maar vertelde dat deze hele serie dezelfde compressor heeft dus dat dit waarschijnlijk niets ging uitmaken. Het feit dat AEG de moeite nam om een product expert een ochtend langs te laten komen, waarschijnlijk tegen hogere kosten dan onze koelkast, was genoeg geloofwaardig om dit te accepteren. Voor je de SCE koopt even goed luisteren in een winkel.

De gescheurde onderlade van perspex is overigens vrij eenvoudig te lijmen (eigenlijk lassen) met een nogal heftig spulletje methyethyleenketon (MEK). Adem in, kinderen uit de buurt en deuren open houden.
Thanks! Ik heb gelukkig een goed gasmasker ;)