Iiyama G-Master GB2560HSU-B1 Zwart

Specificaties 24,5" • 1920x1080 (Full HD) • 144Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama G-Master GB2560HSU-B1 Zwart Review

Dutchiee 18 juli 2018, laatste update op 18 juli 2018, 3.182 views Product geleend

Iiyama G-Master GB2560HSU-B1 Zwart

Iiyama gaat al jaar en dag mee op de monitoren markt. Vandaag de dag zijn de schermen wel al wat anders. In dit geval review ik twee monitoren waarvan één 27 inch en de andere 24.5. De 24.5 komt in deze review terug! Hoe bevalt het? Ik zoek het uit!

Pluspunten

• AMD Freesync
  • Goede prijs
  • 144Hz
  • Duidelijk en overzichtelijk menu (OSD)
  • Nette bezels - niet te dik
  • Op de voet te draaien

Minpunten

• Had toch op meer video ingangen gehoopt (ipv alleen HDMI en DisplayPort)
  • Speakers zijn niet om over naar huis te schrijven
  • Iiyama levert geen DisplayPort kabel mee
  • USB 2.0 aansluitingen ipv 3.0

Iiyama GB2560HSU

Iiyama gaat al jaar en dag mee op de monitoren markt. Zelf heb ik nog steeds een werkende 17 inch TFT paneel van ongeveer 10 jaar geleden. Vandaag de dag zijn de schermen wel al wat anders. In dit geval reviewen we twee monitoren waarvan één 27 inch en de andere 24.5. De 24.5 komt in deze review terug! Hoe bevalt het? Ik zoek het uit!

Specificaties

Laten we beginnen met de specificaties!

Diagonal
24.5", 62.2cm

Panel
TN LED, matte finish

Native resolution
1920 x 1080 @144Hz (2.1 megapixel Full HD)

Aspect ratio

yes

FreeSync support
@40-144Hz

User controls
picture adjust (contrast, brightness, OverDrive, ACR, ECO, Blue Light Reducer, Black Tuner, colour saturation, gamma), input select, audio adjust (volume, mute), store user settings, colour adjust, manual image adjust (i-style Colour, sharp&soft, HDMI RGB range, Direct Drive Mode, video mode adjust), language, setup menu (OSD position, OSD time out, opening logo, FreeSync), display information, reset

Speakers

22° up; 5° down

VESA mounting
100 x 100mm

ACCESSORIES INCLUDED
Cables power, USB (1.5m), HDMI (1.5m)
Other; quick start guide, safety guide

POWER MANAGEMENT

5.6kg

Visible screen diagonal
62cm; 24.5"

Uitpakken

Via Iiyama ontving ik twee monitoren om mee te spelen. De XUB2792QSU en de GB2560HSU, deze review gaat over de laatste (rechter)!

De GB2560HSU heeft een platte voet waarop de monitor kan draaien. De standaard wordt met drie schroeven vastgemaakt aan de voet.

Iiyama levert een stroomkabel en HDMI kabel mee. De DisplayPort kabel zit er echter niet bij.

Uiteraard wordt er een handleiding en USB 2.0 kabel meegeleverd.

Aan de onderkant van de voet worden de drie schroeven vastgedraaid en daarmee staat de monitor best stevig op zijn plaats.

De monitor ziet er met zijn matte laag en dunne bezels best goed uit! De voet en monitor zien er aan de voorkant in mijn optiek netjes uit. Het zou zelfs zakelijk kunnen worden gebruikt.

De monitor is op een aantal manieren te draaien.
Swivel stand: 90°; 45° left; 45° right
Tilt angle: 22° up; 5° down

De achterkant van de monitor ziet er ‘rustig’ uit. Ook hier geen gekke vormen of kleuren - behalve de rode lijn en G-Master logo.
Daarnaast is het scherm ook uitgerust met een VESA 100 aansluiting, waardoor de monitor ook netjes aan een arm kan worden gehangen.

De monitor is daarnaast ook nog best plat, wat best netjes oogt!

De Iiyama heeft de volgende aansluitingen: USB 2.0 uit en 2.0 in, DisplayPort en HDMI.

Uiteraard ontbreekt de stroomaansluiting en koptelefoonaansluiting niet.

Menu

Even snel het menu door om te laten zien wat voor opties dit scherm zoal te bieden heeft!

Via het menu kan er snel door de presets worden geswitched. Via het menu zijn ze nog verder te customizen. Onder tekst worden de kleuren bijvoorbeeld zachter en warmer - wat weer fijn wegleest.

Via de OSD kan de input worden aangepast van auto naar manual.

Zo is er via de OSD video mode adjust settings, I-Style color e.d. aan worden gepast.

Mocht je nog even bij willen spijkeren in andere talen, dan is dat ook bij Iiyama geen probleem!

Ook is het menu dusdanig aan te passen, dat de hoogte

Via het menu is ook te zien op welke resolutie en frequentie het scherm loopt. In dit geval was het voor de foto’s even aangesloten op een laptop.

Mocht je net zo actief met instellingen bezig zijn als ik, dan is er altijd nog een recall!

Ook is via de knoppen het menu snel te openen zodat er direct naar de juiste instelling kan worden gegaan.

Gebruik

Tijd om te gamen/werken met het schermpje, en dat gaat eerlijk gezegd best prima. Het voordeel wel weer van een full-hd monitor, is dat je geen monster van een grafische kaart hoeft te hebben. Met een 1060 of in mijn gevoel GTX 1070 (of soortgelijke AMD’s:)) kom je echt prima uit de voeten. Met 144Hz is het nog eens leuk spelen ook. Daarnaast is 1080p ook prima om te surfen. Met 1080p raad ik het dan weer niet aan om gigantische spreadsheets uit te werken. Daarvoor zou ik eerder gebruik maken van de XUB2792QSU met een resolutie van 2560x1440.

Zoals gezegd is het surfen prima te doen. Zelfs het bewerken van een Word document gaat prima.

Daarnaast zijn de kijkhoeken in mijn optiek best goed. Voordeel van het scherm is ook dat deze gemakkelijk op de voet te draaien is, waardoor je op meerdere manieren recht op de monitor kan kijken. Bijvoorbeeld door te staan en dus de monitor naar boven de bewegen en te kantelen.

Impressiefoto’s

Hierbij nog een aantal impressiefoto’s met wat verscheidene achtergronden. Ik vond het er in iedere geval - direct voor het scherm, erg goed uit zien!

De Iiyama GB2560HSU is in mijn optiek een prima scherm om op te werken/gamen. Zelf heb ik er een aantal uren op zitten spelen. Desondanks dat ik tegenwoordig 3440x1440p gewend ben, is 1920x1080p toch best leuk om op te spelen. Alle games speelde ik op ultra en kon mede door de snelheid (144Hz) best uit de voeten in shooters. Sterker nog, ik werd nog eerste ook. En dat kwam niet door mijn skills :D.

Zelf was ik best te spreken over de kleuren van dit TN LED paneel. Voorheen had ik ook een 1080p 144Hz monitor van een andere fabrikant, en daarbij had ik echt continue het gevoel of ik door een bril keek met een gekke filter. Daar heb ik bij de GB2560HSU geen last van gehad.
De speakers zijn niet zo heel geweldig om mee te gamen, maar dat is over het algemeen ook geen must. Is in mijn optiek ook meer een nice-to-have. Gamers hebben vaak een koptelefoon op of spelen via een speakerset met een gigantische subwoofer :P, dan ga je niet via de speakers van een monitor spelen (althans, ik moet ze nog tegenkomen :D).

Met ongeveer een prijs van 250 euro vind ik het daarnaast ook een goede koop. Het scherm is gewoon netjes, geen gekke kleuren of vormen en presteert goed in games.

Kortom, mocht je op zoek zijn naar een 1080p 144Hz monitor, neem dan ook zeker deze even mee in de optielijst!

Ik geef het scherm 5 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Iiyama G-Master GB2560HSU-B1 Zwart?

Mooie en zeer uitgebreide review met gave pics :)
Bedankt voor de review, Mooi en degelijk samengesteld,
Even offtopic - 1 van je impressiefoto's, die in het bos, waar je het scherm van verschillende kijkhoeken uit toont, Heb exact dezelfde foto ooit als basis gebruikt voor een Photoshop project waar ik aan werkte, Vind ik best wel fijn :D

Linkje naar photo BB -> https://ibb.co/jBt6Wy
HI Zubsero,

Dank je wel! :) Is inderdaad een mooie achtergrond :)
Mooie review, mooie monitor ook.

Denk wel dat deze monitor prijstechnisch lastig te verantwoorden is tegen de Dell alienware AW2518hf, deze heeft voor 50 euro meer een 240hz paneel vs de 144 hz van deze Benq.
HI Jeffrey,
Bedankt! Het is een iiyama ;). Desalniettemin is het wel zo dat op een scherm van 260 euro 50 euro best een verschil is.
Oops my bad inderdaad, iiyama moest ik zeggen.
Het is inderdaad best een verschil, maar je krijgt er ook best wat extra voor, ook qua aansluitingen.
Dit zal voor ieder persoonlijk wezen natuurlijk, desalniettemin is dit een mooie monitor, mooie smalle bezels ook.

[Reactie gewijzigd door KonkaIntigriti1 op 23 juli 2018 21:56]

[Reactie gewijzigd door supermario1231 op 21 november 2018 04:19]

Bedankt Ricardo. Ik heb nu beide reviews gelezen van je Iiyama monitoren. Nu programmeer is ook best vaak (zie het als tekstlezen), daarom zoek ik ook een flikker vrije en blue light reduction monitor. Beide schermen bieden dit, maar nu twijfel ik dus sterk tussen IPS en TN. Kijk 144hz nu ook een stuk fijner vs 60hz (officieel 70hz met FreeSync :S).

Wat zou jij doen als je veel achter de computer zit?
1. IPS of TN?
2. 1080p op 24" of toch 1440p op 27"?

Alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door danger89 op 13 maart 2019 16:35]

@Dutchiee ten eerste, mooie review. Dankzij jou review dit scherm gekocht:-)

@danger89 dit is puur een gamingscherm. Als je niet gaat gamen zou ik voor een IPS scherm gaan en dan mooiste is 27 inch met 1440p. Of groter uiteraard;-)

144hz kijkt naar mijn mening niet perse fijner, behalve als je (fast paced) shooters ed speelt. Je muis gaat smoother in windows, maar dat merk je pas als je een 60hz scherm er naast hebt staan. Persoonlijk vind ik 60hz prima om buiten games mee te werken
Ik heb dit scherm naast een ips scherm en alles naast het gamen gebeurt op mijn IPS scherm.

[Reactie gewijzigd door NakedDutchy op 18 maart 2019 09:29]

Ik heb nu dus een IPS - Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1, en ik moet zeggen heel veel IPS glow >< Kan door mij komen of deze specifieke monitor.. Maar ik wil weer TN, ik kan er niet echt aan wennen sorry. ja de kleuren zijn fantastisch en de hidpi is ook prachtig, maar de kijkhoek is flut en de IPS glow ben ik gewoon niet gewend.
Kijkhoeken worden juist slechter met TN, zeker nu kan ik het verschil zien met IPS en TN naast elkaar.

Jammer dat je zoveel glow hebt. Ik heb er gelukkig geen last van op mijn IPS. Heb wat backlightbleeding maar niet echt storend.

Je zal zelf de keuze moeten maken uiteindelijk. Succes;-)
Ja de kijkenhoeken zijn beter met IPS, maar anders 'beter'. Ik heb een best goed TN panel waarbij de kijken hoeken eigenlijk best lang goed blijven, en dus geen glow heeft. IPS blijft de kijk hoek beter, maar komt er een hele 'waas' over het scherm.. Kortom, eigenlijk is de kijkhoek niet heel veel beter als mensen soms beweren.

Bedankt!

[Reactie gewijzigd door danger89 op 21 maart 2019 23:59]