Cooler Master MasterBox Q300L

Specificaties Small form factor • 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterBox Q300L Review

All0The0Web 14 juli 2018, 1.176 views Product gekocht

Cooler Master MasterBox Q300L

Voor +/- € 45,- incl. verzendkosten heb je een leuke mATX behuizing met speels design en een raampje. Helaas zijn de mogelijkheden wat beperkt en laat de bouwkwaliteit naar mijn mening te wensen over.

Pluspunten

• Prijs / kwaliteit
  • Form factor / design
  • Twee oriëntaties mogelijk

Minpunten

• Mogelijkheden
  • Afwerking

Mijn broertje heeft deze behuizing op mijn aanraden gekocht. Hier zouden we zijn bestaande PC uit een oude Fractal Design kast in herbergen. Het leuke aan deze behuizing is dat je hem zowel staand als liggend kunt gebruiken en dat deze lekker compact is met meer dan genoeg ruimte voor zijn componenten.

Unboxing
Ik heb niets van de unboxing meegekregen. Toen ik thuis kwam stonden alle onderdelen al op de eetkamertafel met mijn broertje ongeduldig te wachten naast zijn gloednieuwe behuizing.

Inbouwgemak
Pluspunten:
- Ruimte zat
- Vrij gemakkelijk om in te bouwen

Minpunten:
- De voeding moet je via een bracket plaatsen waardoor je 2x 4 schroefjes moet indraaien
- De expansie-sloten hebben ook een extra bracket

Mogelijkheden / features
Wij hebben niet gebruik gemaakt van waterkoeling. Hier heb ik dus geen ervaring mee.

Pluspunten:
- Vrij modulair. Je kunt het front io panel bijvoorbeeld omdraaien
- Er komt (?) een leuke hendel te koop waardoor dit een leuk LAN kastje zou kunnen zijn
- Zie de CM-website voor alle features

Minpunten:
- Persoonlijk mis ik een goede locatie om je SSD te showcasen
- Een PSU-shroud zou het kabelmanagement een stuk verbeteren

(Bouw)kwaliteit
De kast voelt uiteindelijk degelijk aan. De expansie-covers (?) moeten worden utigedrukt en kun je dus niet hergebruiken. Verder zijn de boven- en voorkant eigenlijk magnetische stoffilters die direct op het frame worden bevestigd.

Wel vind ik de kwaliteit van het (plastic) zijpaneel ondermaats. We hebben met een schone microvezel doek de vingerafdrukken weggeveegd en werden begroet door ontelbaar kleine krassen. Pas dus goed op met het zijpaneel want krassen zijn eigenlijk onvermijdelijk.

Kabelmanagement
Momenteel wachten we nog op een RGB strip van AliExpress en hebben we niet veel aan kabelmanagement gedaan. Maar er is achter het rechterpaneel genoeg ruimte voor alle kabels en ook zijn er voldoende gaten aanwezig om alles naar achter te sluizen.

Er zijn alleen geen rubber afdekkingen of klittenband houders toegevoegd zoals je die bij duurdere kasten wel zou verwachten.

Stilte en koeling
De kast is vrij open waardoor koeling met een normaal systeem geen probleem zal zijn. Het is niet de meest stille kast omdat er geen geluidsafdichting aanwezig is en de meegeleverde ventilator slechts van OK kwaliteit is.

Voor het geld vind ik het een leuke mATX kast. Leuk ontwerp en biedt genoeg mogelijkheden. Bouwkwaliteit laat op enkele punten te wensen over maar daar is naar mijn mening goed mee te leven.

Foto'shttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FEscM2Mo9qByli.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FEscM2R6cn3E8V.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FEscM2oclMsjwk.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FEscM1vKCKSfBr.jpeg

Heb jij ook een Cooler Master MasterBox Q300L?

Heey, ik zie dat je dezelfde PSU gebruikt als ik.
Heb je ook niet het probleem dat je euro-stekker een beetje langs de behuizing door gepropt moet worden?
Verder kan ik zeggen: een MSI gaming moederbord en MSI gaming videokaart laten deze kast al heel mooi oplichten :)
Ik heb zelf nog 2 ventilatoren met rode LED's toegevoegd (Aliexpress) omdat ik verrast was door de vette look van LED's.. ik zag hier voorheen het nut nooit van :9
Deze kast nodigt inderdaad erg uit tot het gebruik van LED's!

Wat ik trouwens nog heb gedaan, bij de action heb je tegenwoordig toch ook een paar verschillende RGB LED strips? Deze zijn gewoon de 5050 zoals gespecificeerd in de MSI gaming moederborden.
Even de connector om-solderen en alles werkt prima :*)
Geinige kast, maar vind al dat plastic niks aan de voorkant en bovenkant, en jammer dat je al die lelijke kabels zie in je kast, kon je dat niet achter je MB doen?

Ben blij dat ik gegaan ben voor de Raijintek Thetis Window, kost wel ruim 2x zo duur, maar heeft geen plastic en is kleiner en kan gewoon een standaard ATX MB in, en heeft ruimte voor 7 insteek kaarten in plaats van 4 wat jou kast heeft, en mijn kast is grotendeels uit aluminium gemaakt, en nog meer dingen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 24 januari 2019 02:14]