Sonos Beam Wit

Specificaties Soundbar met 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sonos Beam Wit Review

Zed_no1 13 juli 2018, 19.183 views Product gekregen

Sonos Beam Wit

Ik heb het geluk dat ik de Sonos Beam de afgelopen maanden heb mogen testen. En ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van wat een dergelijke klein apparaat aan zuiver geluid kan produceren.

Pluspunten

• Klein en compact en toch vol geluid
  • Ondersteuning voor Alexa
  • Betaalbaar

Minpunten

• Weinig poorten
  • HMDI heeft ARC poort nodig

Geluidskwaliteit Score: 5
Historie
Voordat ik de Sonos Beam in gebruik had gebruikte ik de Sonos Playbase en daarvoor de Sonos Playbar. Allemaal in combinatie met een Sonos Sub en twee Sonos Play 1 speakers.
Ik ben ooit begonnen met alleen een Playbar, welke ik na een jaar sparen heb uitgebreid met twee Play 1’s. Na nog eens twee jaar sparen heb ik een Sub gekocht om zo de hele set compleet te krijgen.
Ecosysteem
De Beam moet je zien als een kleine variant van de Sonos Soundbar en valt dan ook totaal niet te vergelijken met de Sonos Playbase. Hierin zit dan ook meteen een van de grootste prijsverschillen. Om de Beam betaalbaar te houden heeft deze een iets mindere output dan een Playbar of een Playbase. En is het geluid ook niet zo diep of hoog als een van deze.
Echter in de praktijk mis ik dit niet meteen, in mijn setup heb ik nog een Sub en twee Play 1 die dit overnemen en het volume gaat zelden boven 50. Begin je echter met een homecinema setup of wil je per se alles door 1 speaker laten gaan dan is wellicht de Playbase een betere optie. Deze heeft meer vermogen en een grotere range in hoge en lage tonen.

Formaat
Hij is een stukje lager dan de Sonos Soundbar en een heel stuk kleiner. De bovenkant van de Beam lijkt een beetje ingedeukt waardoor de knoppen gelijk zijn met de bovenkant van de speaker. Sonos geeft zelf aan dat de Beam 60% kleiner is als de soundbar wat ik wel fijn vond. Eindelijk geen logge zwarte balk onder de tv maar een nette smalle speaker
Knoppen
Bovenop de speaker zitten de touch knoppen om volume omhoog/omlaag, vorige/volgende track, play/pause en mute/unmute van de Microfoon. Deze reageren snel en via een geluidssignaal krijg je feedback of je ze hebt aangeraakt.
Geluid
Sonos heeft geen upgrades in de audio codec supports doorgevoerd. Dus levert hij PCM stereo, Dolby Digital en Dolby Digital 5.1. Er is geen support voor DTS of lossless audio formaten. Hierbij geeft Sonos aan met vraag en aanbod te werken en dat de meeste mensen meer dan voldoende hebben met Dolby Digital surround sound. Dolby Atmos wordt ook niet ondersteund omdat een dergelijke codec niet bedoeld is voor een speaker van dit formaat.
Sonos Trueplay wordt wel ondersteund en in combinatie met een iPad of iPhone wordt het geluid zo gepersonaliseerd dat het voor de ruimte waarin jij de speaker gebruikt het allerbeste klinkt. Deze functie werkt prima en zorgt ervoor dat het geluid echt beter klinkt dan default. Daarnaast is er ook een Nachtmodus opgenomen waarin je de lage tonen kunt verminderen zodat niet iedereen in huis wakker wordt als je nog een aflevering van Stranger things bekijkt ;)

Films / Muziek
Dit is natuurlijk een subjectief onderwerp, wat ik mooi vind vind niet iedereen mooi.
Voor het formaat van het apparaat is het indrukwekkend dat Sonos zoveel techniek in zo'n kleine setup heeft weten te krijgen. Als ik naar muziek luister is het geluid accuraat, geen galm of andere verstoringen hoorbaar. Er klinkt ruimte in de muziek ondanks het een klein apparaat is.
Scènes in een film waar gesproken wordt zijn helder en waar nodig zijn stem nuances goed en duidelijk hoorbaar, wat zeker extra spanning tijdens het film kan opleveren.

Persoonlijk zou ik je wel aanraden om twee Sonos Play One's te overwegen. Dit omdat het geluid dan veel meer gebalanceerd wordt en nog veel rijker/voller wordt. En het gevoel van ruimte wordt nog veel groter.

Alexa
Aan het begin was ik nog best sceptisch over de toevoeging van Alexa, welke op dit moment nog niet officieel beschikbaar is in Nederland. Maar ik moet zeggen dat ik s ochtend via Alexa op de Sonos Beam mijn TV aanzet, harder zachter zet etc. Daarnaast vind ik het nu veel eenvoudiger om bijvoorbeeld spotify of eventjes de radio op te zetten. Is dit een make it of beak it feature voor mij? Dat niet maar het is zeker wel een leuke toevoeging. En mocht je geen constant luisterende Alexa willen, via het touch knop je bovenop en via de app kun je gemakkelijk de microfoon uitschakelen.

Alexa verstaat je prima als je op de bank zit en de tv staat aan of je speelt muziek. Doordat Sonos Beam 5 microfoons heeft ingebouwd. En tot nu toe heb ik een enkele keer gehad dat Alexa een false postive had.

Aansluitingen
Het specifiek beschikbaar hebben van de HDMI ARC poort zorgt er voor dat niet iedereen zomaar deze Beam kan aansluiten. Standaard wordt er ook een optical out naar HDMI adapter meegeleverd welke ik tot nu toe nog niet gebruik heb. Ik heb echter geen slechte ervaringen met deze HDMI ARC, deze werkt prima samen met mijn Playstation 4 Pro. Ook reageert de Beam sneller als de TV aangezet wordt dan dat bijvoorbeeld de Playbase doet.
Toekomst
Zo ver het nu uitziet gaat Sonos binnenkort ondersteuning toevoegen voor Siri en voor Google Assistant. Mocht je een Amazon Fire TV apparaat hebben dan kun je in de toekomst zelfs series starten met een voice commando (Alexa, Play Stranger Things). Sonos heeft aangegeven dat ze alle voice assistants gaan ondersteunen. Ook geven ze nadrukkelijk aan dat ze geen data verzamelen en doorverkopen die gegenereerd wordt door jou en je apparaat.

Het is fijn dat Sonos eindelijk heeft begrepen dat het niet altijd nodig is om hele dure soundbars e.d. te maken maar dat er ook zeker belangstelling is voor het midden segment.
Deze speaker is een allemansvriend gericht op mensen die niet meteen een heel dure soundbar willen kopen of die een full-size soundbar niet mooi vinden in de huiskamer.
Je gebruik maken van alle functies (Trueplay e.d.) waar de grote “broertjes” gebruik van maken en aanhaken op het Sonos Ecosysteem.
Voor zijn betaalbare prijs heeft Sonos concessie gedaan echter zijn deze zeker niet ten koste gegaan van de audio kwaliteit.

7-5-2018: Mochten me nog zaken opvallen de komende tijd dan zal ik de review herzien
13-7-2018: herplaatsing van de review

Heb jij ook een Sonos Beam Wit?

Dank voor de uitgebreide review. Je geeft aan: 'Persoonlijk zou ik je wel aanraden om twee Sonos Play One's te overwegen. Dit omdat het geluid dan veel meer gebalanceerd wordt en nog veel rijker/voller wordt. En het gevoel van ruimte wordt nog veel groter'.

Ik kan dit bij een film helemaal voorstellen. Hoe is echter de weergave van muziek bij een dergelijke opstelling en hoe gedragen de 2 x sonos 1 speakers zich? blijven zij zich gedragen als surround of wordt het een soort all channel stereo weergave?
Aanvullend op deze vraag: als de Beam wordt gecombineerd met 2 x One's bij het afspelen van muziek. Is het geluid dan wel dieper en hoger?
Ja beschouw het dat al je boxen op het zelfde level geluid produceren dus een all channel stereo, bij een film is dit natuurlijk meer in balans. Je kunt deze instellingen tweaken hoor zodat je toch een soort surround krijgt bij alleen audio. Het is zo in te stellen dat je in ieder geval krijgt wat je wilt :)

Dieper valt wel mee omdat de Play One's niet meteen een bas leveren wel krijg je veel meer een home theather ervaring en omdat het geluid van meerdere kanten komt klinkt het ook ruimer.
Dank voor de uitleg. Ik concludeer dus dat voor een optimale muziekeravring, er ook best een Sub wordt bijgekocht :-). Hopelijk zit je dan een beetje op een vergelijkbaar niveau als de Playbase/Playbar.
Eigenlijk zeg je dus: stand-alone is het geluid onvoldoende, maar ik heb ook nog twee jaar gespaard en toen een sub gekocht, dus ik heb daar geen last van. Of je raadt iedereen aan om twee Beams aan te schaffen i.p.v. één. En vervolgens geef je 'm toch vijf sterren :z

Kan je dan niet beter een gemiddeld ander soundbar setje kopen met draadloze subwoofer? Bijvoorbeeld zoiets: https://www.coolblue.nl/product/805492/sony-ht-xf9000.html
Nee het standalone geluid is in principe prima maar natuurlijk heb je dan nog geen home theater ervaring. Wil je dat wel.. dan moet je door sparen of iets anders kopen. De drivers in de beam zijn prima en zullen in de meeste huiskamers voldoende geluid produceren. En naar mijn mening word er een behoorlijk geluidsrange afgedekt door de Beam.

Het Sony setje waar naar je verwijst ken ik niet en kan ik weinig zinvols overzeggen behalve als ik naar de afbeelding van de soundbar kijkl; dat er verdomde kleine drivers in zullen zitten en of daar nu een spectaculair geluid komt dat weet ik niet.
Beam heeft geen HD geluid anno 2018. Geen DTS MA, geen Dolby TrueHD, Sonos zegt dat je dat niet nodig hebt...Het is een kwestie van vraag en aanbod?

Atmos heb je inderdaad weinig aan, met alleen een soundbar. Maar HD audio? Dat hoor je zeker! Helemaal als je 5.1 gaat.

Als door de introductie van eArc Netflix, e.d. high definition audio gaan aanbieden, en dat is een kwestie van tijd, want het verschil in geluid is enorm, heb je met de Beam een vreselijk verouderd apparaat dat alleen nog in Stereo 30 jaar oude audio formaten kan afspelen.

Zeker geen vijf sterren waard, iig niet als home cinema product.

[Reactie gewijzigd door TLLRS op 17 juli 2018 12:35]

Thanks voor je reactie ! Het is duidelijk dat de Beam niet voor jou weg gelegd is.
DTS MA en Dolby TrueHD zijn niet meteen gericht op de gemiddelde consument maar voor de echte audio liefhebbers. Sonos heeft bij dit apparaat niet als doel gehad zoveel mogelijk Codec's e.d. supporten maar een betaalbaar apparaat op de markt te brengen voor de gemiddelde consument.

eArc is pas sinds het tweede kwartaal van 2017een standaard geworden. De vraag is dan ook of iedere TV nu deze standaard ondersteund.. Ik denk dat er nog aardig wat TV zijn's op de markt die eArc nog niet ondersteunen.
Daarnaast is de Beam de eerste van Sonos met een HDMI poort. Dit betekent dat de hardware wel geüpgrade is tov de Playbar en -base. Door een software update zou Sonos het dus bij de Beam wel kunnen toevoegen. Ik ben dan ook van plan om wel een Beam aan te schaffen. Alleen weet ik niet of ik er 2x een play:1 of 2x een play:5 bij wil hebben.
2x een Play 5 is voor de meeste mensen een overkill ten zij je een enrome ruimte van geluid moet voorzien. Wellicht een Play 3 een betere optie i.c.m. met een sub? Deze zou je wellicht later kunnen upgraden als er nieuwe Play 3's uitkomen..
DTS MA en Dolby TrueHD zijn tegenwoordig standaard audio tracks bij iedere blu-ray / ultra hd blu-ray en dus zeker niet een niche voor audiofielen.

Daarbij biedt menig concurrent in dezelfde prijsklasse wel DTS MA en TrueHd ondersteuning aan.Helemaal in een 5.1 setting zoals jij die hebt, zit je toch al tegen de 1200 euro aan, zonder ondersteuning voor HD audio.
Iedereen met een Sonos 5.1 set-up loopt gauw genoeg tegen de problemen aan die dit met zich mee neemt.

Dat jij de Sonos marketing uitleg 1op1 volgt en het product alsnog 5 op 5 sterren geeft is je goed recht, maar ik ben het daar nog steeds niet mee eens. De Beam is vast een uitstekende speaker, leuk die smart functies, maar gebrekking op het 5.1 departement en totaal niet future proof.

[Reactie gewijzigd door TLLRS op 18 juli 2018 16:32]

Geen probleem hoor je hoeft het ook niet met mij eens te zijn gelukkig hebben we fora zoals tweakers waar we kunnen discussieren wat nou beter is :)
Mooie Review @Zed_no1, bedankt!
Vraag m.b.t. dit stukje: "HDMI ARC, deze werkt prima samen met mijn Playstation 4 Pro." Houdt dit in dat je de PS4 direct met HDMI in de TV kan pluggen en dan PS4 surround geluid uit de Sonos Beam krijgt (mits uiteraard voldoende Sonos speakers toegevoegd ;) )?

[Reactie gewijzigd door kernie op 11 september 2018 11:39]

Yes PS4 sluit je via HDMI op een non-ARC HDMI poort. De sonos Beam op de ARC HDMI poort. Voor Surround geluid is het erg prettig als je meer dan 1 speaker hebt.. :)
Hey Zed, ik ben dus aan het kijken naar een beam, ben je er nog steeds tevreden over?
Hey Nexhil, ja hoor kan hem je meteen aanbevelen!
De Beam is rechtstreeks op de tv aangesloten via hdmi arc. Maar het geluid naar de Sonos One gaat toch via wifi. Merk je dan niet een kleine delay via de One's?
Nee er wordt tussen de speakers een eigen wifi netwerk opgezet waardoor er bijna geen latency is
Is dat dan op 2,4 of 5Ghz? En kun je zelf het gebruikte kanaal instellen?

Ik heb nu een Denon HEOS 5.1 setup, maar dat eigen wifi surround netwerk gaat op bijvoorbeeld op kanaal 36 zitten en verstoort daarbij de performance van mijn gewone 5Ghz wifi dat op kanaal 48 zit. Ze zitten gewoon te dicht bij elkaar, vrees ik.
Ik overweeg om een Sonos Beam aan te schaffen, naast de 2 Play one's die ik heb. Die laatste 2 heb ik nu als Stereopaar ingesteld. Wat gebeurd hiermee als ik de Beam toevoeg? En, blijft deze ook als Stereopaar als ik de Beam uitgeschakeld heb? Ik wil m'n muziek nl. alleen via de 2 Play one's laten lopen en als ik een film kijk, de beam erbij aanschakel voor 5.1 dolby.
Iemand ervaring hiermee?
Hoi @skipper79,

Ik ben benieuwd of jijzelf of iemand anders hier al ervarig mee hebt. Ik ben namelijk precies hetzelfde van plan als jij.
Je kunt in de software dit aanpassen en dus over alle 3 stereo de muziek laten klinken. Als je later de TV inschakelt gaat deze weer automatich terug op 5.1. En als je weer later terug schakelt op Muziek (Spotify/Play music/ etc) dan gaat deze weer over de 3 losse speakers.

In de Sonos App kun je via:
Instellingen > Instellingen Kamer > (Huiskamer) > Geavanceerde audio > Instellingen Surround > Kies Muziek Afspelen SFEERVOL of VOLLEDIG
Dank @Zed_no1,

Ik heb de Beam inmiddels aangeschaft en bovenstaande klopt. Wat daarbij niet (meer) mogelijk is om de 2 Play one's alleen als stereopaar te laten functioneren. De Beam is nu de 'master' geworden en zal nu ook ingeschakeld moeten worden. Dus, of alle drie de speakers aan of alleen de beam.