Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E52 Zilver Review

PieterNn 17 maart 2010, laatste update op 17 maart 2010, 1.392 views

Nokia E52 Zilver

Pluspunten

• batterijduur
  • functies
  • gemakkelijk mee te nemen

Minpunten

• snelkoppeling naar blue tooth
  • toetsbediening

Ik heb de Nokia e52 gekocht als vervanging van mijn Windows HTC Touch Cruise. De keuze viel op de e52 wegens de prijs/kwaliteit/featureset verhouding: 250 euro voor een telefoon met deze specificaties is gewoon prima. Het design vind ik niet je-dat, maar hé welke telefoon met veel functies is nu écht heel erg mooi?

Het is al vaker gezegd: vooral de dunheid en lichtheid van het toestel vallen op.

Het configureren van de telefoon (telefoonnummers, internet, sms, mms) verliep eigenlijk zonder enige problemen vanuit mijn simkaart. Achteraf kon ik ze gemakkelijk bewerken met de Nokia software op mijn pc.
Het configureren van mijn gmail mail ging ook perfect. Ik wilde ook mijn agenda afspraken in de telefoon hebben en synchroniseren, dat kostte wat meer moeite. Ik ben er na enig puzzelen achter gekomen dat je én een gmail account moet instellen (voor je mail) én de wizard mail for exchange (voor de gmail agenda) moet volgen om mail en agenda in te stellen. Beiden draaien nu perfect en volledig zonder omkijken.
De batterij houdt het prima uit. Ik was gewend om ongeveer eens per dag, maximaal 1,5 dag mijn telefoon aan het stopcontact te hangen. Nu doe ik makkelijk meerdere (in iedere geval meer dan 4) dagen met de batterij, terwijl ik behoorlijk intensief gebruik maak van de functies:
• Mail wordt realtime verwerkt;
• GPS staat regelmatig aan (ongeveer een half uur per dag)
• Agenda werkt eens in de 15 minuten bij
• Ongeveer een uur per dag internetten.
• Ongeveer een uur per dag bellen / gebeld worden.
• Veel onderweg.

Wel moet ik nog erg wennen aan het Nokia menu. Wat ik onhandig vind, is de blue tooth bediening. Ik ben gewend van mijn ‘werk-Nokia’ (ik heb twee telefoons, privé en werk) dat ik mijn blue tooth via een snelkoppeling kan benaderen en zo mijn oortje kan aan- en afkoppelen. Bij de E52 moet je 3 of 4 stappen diep gaan. Niet handig, en ik ben er nog niet achter of dat sneller kan.
Bij het invoeren van tekst is het even wennen aan de toetsindeling en het ‘aanvoelen’ van de toetsen. Nu ik het toestel een paar weken in gebruik heb, gaat het al een heel stuk beter.
Geluidskwaliteit is ook dik in orde, ik hoor de mensen aan de andere kant perfect (helaas soms… ;-). Ook mijn gesprekspartners verstaan me zeer goed.
De telefoon is nog nooit gecrashed of blijven hangen.

GPS:
Het invoeren van adressen is geen TomTom ervaring voor wat betreft het gemak: de Nokia vind ik erg vervelend. Bijzondere adressen invoeren werkt dan weer veel gemakkelijker: typ gewoon een locatie in (bijv. parkeerplaats Olkewolke) en hij vindt het wel.
Ook de routebeschrijving en aanwijzingen zijn prima en meestal mooi op tijd.
Ik heb wel de ervaring dat GPS beter werkt (lees: de telefoon weet nauwkeuriger waar je bent) als je de kaarten van tevoren hebt gedownload.

Bouwkwaliteit:
Bijna goed, alleen helemaal onderaan zit wat lichte speling. Beetje jammer, maar geen echt probleem.

Overig:
Beeldscherm is – ook in de volle zon – duidelijk.

Heb jij ook een Nokia E52 Zilver?

Aangaande de BT kwestie:

als je naar tools >> settings >> general >> personalisation >> standby mode gaat kun je onder shortcuts de linker en rechter 'soft' toetsen aanpassen naar de app die je direct wil kunnen bereiken. Hopelijk helpt je dit een beetje!

Verder goeie review! Weet je toevallig welke reso het scherm heeft? Hoe vlot het internetten op de default browser?
Klik even op het tabje "Specs & Afbeeldingen" en je weet de resolutie. 240x320 pixels dus.
Heb ook de nokia E52. Houd de knop * ingedrukt en uw bluetooth zal aangaan.

greetz
Dank voor de tip :-), maar daar zet ik BT alleen mee aan en uit (voor zover ik kan ontdekken) :-).

Maar het is niet helemaal wat ik bedoelde:
Ik heb één oortje wat ik voor 2 telefoons gebruik. Oftewel: je moet elke keer als je van telefoon wisselt, het oortje opnieuw koppelen. Bij de e52 moet je redelijk diep gaan in de menu structuur om het oortje te koppelen, bij mijn 6021 heb je daarvoor een snelkoppeling en maar 2 handelingen voor nodig.
dank je.
Resolutie weet ik zo niet (www.nokia.nl zal het vast weten ;-). ).
Internetten gaat perfect. Ook al is het scherm kleiner dan mijn HTC, ik vind het lezen en scrollen beter gaan op de Nokia.
ok. Had het verkeerd begrepen. Blij dat je geholpen bent en ik heb er ook weer een extra tip bij. greetz