LG OLED55C8PLA Zwart - Reviews

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55C8PLA Zwart Review

BobogaTestpanel 15 juli 2018, 1.654 views Testpanel

LG OLED55C8PLA Zwart

Na uitgenodigd te zijn voor een LG Sneak Preview event kreeg ik deze tv thuisgestuurd om 2 weken te testen en een review te schrijven. Eerste indruk, groot en wat een beeld! Maar ik kwam dan ook van 32 inch tv uit 2007. Een wereld van verschil dus.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Bediening
  • Geluid

Minpunten

• Montage/Plaatsen

Algemene beoordeling
Een schitterende tv, uitstekend beeld en het geluid was eigenlijk boven verwachting van 'zo'n plat ding' :) .

De setup was vrij eenvoudig, je loopt eerst een wizard door om de taal etc in te stellen. Ook wordt je hier gevraagd om met verschillende voorwaarden akkoord te gaan, denk hierbij ook aan het stukje voice control. Als je hier niet mee akkoord gaat, kun je wel gewoon verder met de setup, alleen werkt dan de voice control (via de remote) niet en verschijnt er een popup dat je alsnog akkoord moet gaan als je de voice control button indrukt op de remote.

Mocht je na deze review nog vragen hebben, stel ze gerust en ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Featureset
Netflix, Amazon, WebOS, Android Screensharing, DLNA en uiteraard de nodige bekabelde inputs.

Waar ik altijd het idee had dat een smart tv een trage interface heeft had ik me daar een beetje op ingesteld. Dit is immers wat je in veel reviews terug ziet komen. Dat viel me dan weer alles mee, het is gewoon een snelle duidelijke interface welke met de smart remote goed te bedienen is. Zowel met de pijltjes op de remote als het aanwijzen via de remote.

Bouwkwaliteit & Afwerking
De bouwkwaliteit en afwerking is wat je van een product met deze prijs mag verwachten, uitstekend. Wel had er van mij meer tijd gestoken mogen worden in de manual over hoe je de tv uit de doos haalt en de voet eronder plaatst. Dit heeft wel wat hoofdbrekens gekost. Iets wat veel duidelijker had gemogen(Zie afbeelding voor een screenshot van deze 'manual'). Als je deze unboxing bekijkt dan krijg je een idee hoe ik ook heb lopen prutsen :) https://youtu.be/Rr3BmsYCG_U?t=121

Ondanks dat het scherm vrij dun is, voelt hij wel stevig aan. Al zou ik hem niet even in mijn eentje willen verplaatsen. Het uitpakken en plaatsen raad ik wel aan om 2 personen te doen.

Kleurweergave
Voor zover ik kan beoordelen niets dan lof over de kleurweergave. Vooral het afspelen van 4K content verbaast mij nog steeds! Wat een wereld van verschil met een 10+ jaar oud LCD scherm. Niet heel verassend, maar toch :)

Vormgeving
Dunne randen en geen storende logo's op de bezel zoals je bij andere tv's wel eens ziet (4K/UltraHD/etc). Verder eigenlijk weinig op aan te merken, als hij uitstaat is het een groot zwart vlak en als hij aanstaat een groot gekleurd vlak met dunne zwarte randen :).

Contrast & Helderheid
1 woord, wow! Zwart is ook echt zwart. Zeer indrukwekkend. Ook met de zon erop blijft het beeld goed zichtbaar al is het dan wel iets minder genieten van de kwaliteit.

Met een adviesprijs van 2500 euro is dit zeker geen toestel wat ik zelf aan zou schaffen. Al ga ik de prijs zeker in de gaten houden, als hij namelijk flink daalt ga ik er zeker over nadenken om deze in huis te halen. Dan zou er overigens ook nog gekeken moeten worden naar een ander tv meubel, eigenlijk past deze 55" net niet namelijk.. Jammer dat ze er (nog) geen maatje kleiner zijn.

Ghosting & Pixeldefecten
Voor wat betreft ghosting en pixeldefecten, beide heb ik ze niet kunnen ontdekken. Verschillende testjes gedaan met snel bewegende beelden en voor de pixeldefecten grote gekleurde vlakken maar kon wat dat betreft geen fouten vinden. Deze tests heb ik overigens gedaan met alle 'image processing' features disabled en anders zo laag mogelijk ingesteld.
De resultaten zijn zoals je van verwachten van een tv van dit kaliber.

Heb jij ook een LG OLED55C8PLA Zwart?

Wat vind je van de kwaliteit van een goede 4K HDR bluray disc? Dus geen gedownloade versie en ook geen Netflix 4K HDR content.
Daar ga je pas de echte kwaliteit waarnemen namelijk :)

Hoe liep/loopt het smart gedeelte (de software dus)?
Bij de eerdere OLED tv's van LG was dit namelijk een ramp, hoewel, met een beetje pech ontstond de trage software pas na enkele maanden wat jij dus niet hebt kunnen testen.
Heb helaas geen beschikking over een Bluray speler(reden, zie vorige tv ;) ). Ik heb wel vanaf 4Kmedia.org wat testmateriaal gedownload en deze afgespeeld. Kwaliteit is verbluffend! Ook flink wat youtube content bekeken via de app, ziet er allemaal uitstekend uit maar daarover blijft toch wat onzekerheid van de youtube processing natuurlijk.

Het smartgedeelte is gewoon vlot, boven verwachting eigenlijk want je leest inderdaad vaak dat het erg traag is. Ik weet niet of de C7 (vorige model) deze klachten ook had maar anders zou je dit eens op het forum kunnen checken? Ik weet dat daar een heel topic loopt :)
Oke duidelijk.
Ik heb zelf de voorganger dus ik weet dat die traag wordt :p
Ik wil anders ook wel even een filmpje maken van de snelheid van de interface? Gezien jij het vorige model hebt is het misschien leuk om eens dezelfde weg in de interface te doorlopen als waar jij de klachten hebt.

Als je mij hierin kan/wil voorzien zal ik het (ook) filmen en kunnen we ze naast elkaar leggen?
Oh dit was al met bijv opstarten, soms sprong de TV pas na 15 minuten aan nadat je op de aan/uit knop gedrukt hebt. Netflix opstarten kan soms 1-5 minuten duren etc. Dit is een redelijk bekend probleem en sinds ik een nieuwere versie moederbord gekregen heb ben ik er (voorlopig) vanaf. Jouw model (tevens in bezit van een neefje, maar dan de 65 inch versie) zou dit probleem niet meer mogen hebben!

Mag je de TV niet houden? :D

Dit soort dingen zoals filmpjes en etc kan je beter gewoon in je review toevoegen, nu is het redelijk karig en oppervlakkig.
TV Mochten we (helaas) niet houden inderdaad :'( . Thanks voor de tip om een filmpje in de review op te nemen, helaas gaat dat nu niet meer lukken omdat hij alweer opgehaald is.

De opmerking over de snelheid van WebOS staat overigens wel in de review ;)