Razer Kraken Pro v2 Groen - Reviews

Razer Kraken Pro v2 Groen Review

Jochemd13 12 juli 2018, 322 views

Razer Kraken Pro v2 Groen

De Razer Kraken Pro V2 is een erg nette headset voor de echte Razer fans onder ons, hij heeft een goede geluidskwaliteit, mooie bouw en een handig inklapbare microfoon. Echter is er wel sprake van een bepaalde merkbeleving en betaal je ook wel iets extra voor het merk.

Pluspunten

• De bouw van de Kraken Pro V2 is goed, je kan hem buigen en eraan trekken wat je wilt, hij gaat niet kapot
  • Qua draagcomfort prima in orde, en de zachte hoofdband en oorkussens zorgen voor een comfortabele luisterervaring
  • Geluidskwaliteit erg overtuigend, en voornamelijk op het hoge gebied zet de Kraken een goede prestatie neer

Minpunten

• Voor sommigen zal hij iets aan de zware kant zijn
  • Je kan voor het geld headsets vinden met een betere geluidskwaliteit

Samenvatting

De Razer Kraken Pro V2 is een erg nette headset voor de echte Razer fans onder ons, hij heeft een goede geluidskwaliteit, mooie bouw en een handig inklapbare microfoon. Echter is er bij deze headset wel sprake van een bepaalde merkbeleving en betaal je ook wel iets extra voor het merk. Razer heeft over de jaren namelijk een stevige reputatie neergezet als fabrikant van gaming gear en daar hangt een (begrijpelijk) prijskaartje aan. Mijn verwachtingen van deze headset zijn in elk geval goed uitgekomen en onder de streep ben ik er over te spreken. Er zijn desondanks onderdelen die net iets beter konden: Geluidskwaliteit is welliswaar goed maar we weten dat het rond de 100 euro ook nog wat beter kan, microfoon heeft wat meer ruis dan de betere microfoons rond dit prijspunt en daarmee is de adviesprijs eigenlijk gewoon wat te hoog. Als we in ons achterhoofd houden dat hij vaak genoeg voor een lagere prijs langskomt (80-85 eur) dan vinden we dat niet ongepast, maar zoals vaker leunt Razer dus wel wat zwaar op de merknaam. Al met al een 7,5/10.

Razer Kraken Pro V2 review

“Razer; for gamers, by gamers. Het driekoppige snake-handelsmerk van Razer is een van de meest herkende logo's in de wereldwijde gaming- en esports-community's. Met een fanbase die elk continent omvat, heeft het bedrijf 's werelds grootste op gamers gerichte ecosysteem van hardware, software en services ontworpen en gebouwd.”

“De bekroonde hardware van Razer varieert van high-performance gaming-randapparatuur (voor de pc en console-platforms) tot de Razer Blade gaming-laptops. Razer's softwareplatform, met meer dan 50 miljoen gebruikers, omvat Razer Synapse (een Internet of Things-platform), Razer Chroma (een eigen RGB-lichttechnologiesysteem) en Razer Cortex (een game-optimizer en -starter). Tot de Razer-services behoort Razer zGold, een van 's werelds grootste virtuele kredietdiensten voor gamers, waarmee gamers virtuele goederen en items van meer dan 2.500 verschillende spellen kunnen kopen.”

De Razer Kraken Pro V2 is al een tijdje op de markt en kan in de collectie van een echte Razer fan zeker niet ontbreken, voornamelijk zijn fel groene kleurstelling in combinatie met het herkenbare logo maakt het een opvallend geheel. Zelf ben ik groot fan van headsets die net iets anders zijn, we kennen de zwarte headsets wel, bijzondere kleurstellingen zie ik veel liever langskomen. Maar terug naar de Kraken, voor ongeveer ¤100 krijg je deze groene headset van een gerenommeerd merk.
Specificaties

Features en specs van Razer:

Verdere specificaties zijn te lezen op Razer.com
Uitpakken, bouw en features

Razer maakt met de doos goed duidelijk dat we met een fel groene headset te maken hebben, wat daarbij ook de kleur is waarmee je het merk Razer zal associëren. Het betreft een redelijk luxe doos wat een mooie eerste indruk geeft; we vinden de headset zelf, een verlengkabel (200 cm), wat boekjes én stickers.

De Kraken Pro V2 is een headset met een relatief groot formaat en is met zijn 340 gram ook niet de lichtste headset op de markt. De kleur van deze headset is wat hem echt laat opvallen, want de kleurstelling van groen met zwart maakt het een echte Razer. De headset is voornamelijk vervaardigd uit metaal en kunststof en geeft daardoor een robuuste uitstraling.

De hoofdband is aan de bovenkant voorzien van een groene rubberen laag en aan de binnenkant zit een zachte stoffen band, tussen deze lagen zit een zeer buigbaar stuk plastic waardoor de headset voor grote hoofden goed geschikt is.

Voor de bediening van het geluid zit er een klein zwart kastje in het midden van de kabel van de headset zelf waarmee je het volume kan instellen en de microfoon kan dempen, de microfoon functioneert echter alleen als je de meegeleverde verlengkabel gebruikt, waardoor je dus ook gelijk het snoer een stuk langer maakt, wat niet altijd even handig is.

Waar andere merken zeker van kunnen leren is de manier waarop Razer de microfoon verbergt, je kan de microfoon namelijk uitschuiven en daarbij in elke hoek verstellen. Dit is veel handiger dan wanneer je headset een inklapbare microfoon heeft of een verwijderbare mic die je ongetwijfeld een keer kwijtraakt.

De oorkussens zijn relatief groot maar zitten ook met kleinere oren prima, indien het toch echt niet lekker zit kan je ook voor de Kraken Pro V2 Oval kiezen, die ovale oorkussens in plaats van ronde hebben. Ik heb de headset meerdere keren lang achter elkaar op gehad en het ging nooit verkeerd zitten, de Kraken is gewoon erg comfortabel voor langere sessies.

Geluidskwaliteit

Wat altijd lastig blijft is het bepalen van de geluidskwaliteit van bijvoorbeeld een headset of bluetooth speaker, iedereen heeft namelijk andere verwachtingen en/of gewenningen. Op het gebied van headsets heb ik het volgende liggen: Creative Blaze, Sharkoon Rush ER2, Edifier G10, Sennheiser HD202, Plantronics RIG500HS en een Madcatz Freq M. De laatste houden we buiten beschouwing gezien deze een Bluetooth headset is. De kenner zal het opvallen dat al deze headsets rond de 30 euro kosten met een kleine uitschieter van 60 euro, dus qua budget zitten ze dicht bij elkaar. Qua uiterlijk, de meeste zijn zwart maar de G10 heeft bijvoorbeeld een opvallende legerprint en de ER2 verschillende kleurstellingen, verschillen ze wel veel, en ook de bouwkwaliteit loopt dus wel uiteen zoals eerder besproken. Waar eigenlijk maar weinig verschil in zit is de geluidskwaliteit: na elke headset getest te hebben geven ze toch grofweg een gelijkwaardige ervaring wat geluid betreft, met meer nuanceverschil dan klassenverschil. De Kraken Pro V2 echter heeft, zoals de prijs ook doet verwachten, hele andere prestaties.

Waar de Kraken Pro V2 voornamelijk mee verschilt is een bepaalde diepgang in het geluid. Zo klinkt de Edifier G10 erg leuk met heel veel bass, maar ontbreekt er veel in de hoge tonen. Qua weergave van lage tonen is de Kraken, verrassend genoeg, vrijwel identiek aan de Edifier. Verwacht dus geen enorme bass weergaven, maar gewoon een rustige nette weergave van lage tonen. Daarentegen is er op het gebied van hoge en middentonen veel verschil te vinden, geen enkele headset in mijn bezit komt namelijk mee met de Kraken omdat deze gewoon veel meer diepte in het geluid heeft. Het is niet het beste geluid wat ik gehoord heb en er zal natuurlijk altijd iets beters op de markt zijn, toch vind ik de Kraken erg lekker klinken met zowel muziek als games.

Geluidskwaliteit van de microfoon is prima, maar toch wat meh. Er zijn weinig headsets te vinden die naast goed geluid ook een goede microfoon hebben, zo blijft er altijd een ruis aanwezig die je er zelfs met software niet uit zal halen. Prima voor in-game communicatie, afgeraden voor serieuzere doeleinden. Voor de echte Razer fans is er altijd nog de Seiren X losse microfoon, maar met een prijs van ongeveer ¤100 is dat toch een flinke extra investering.

Voor mijn eerste Razer viel de Kraken Pro V2 zeker niet tegen, het is toch wel even wat om een product van een merk zó bekend in handen te krijgen, en als je ze niet dagelijks in handen hebt is het altijd even aftasten hoe dat gaat. Het feit dat het merk een grote fanbase heeft zorgt er wel voor dat Razer met veel producten de prijs nét boven waarde plaatst, want het kost wat meer en Razer lijkt meer bezig om te zorgen dat de fans een passende ervaring krijgen dan dat de headset objectief, merknaam terzijde, echt alle facetten van de ervaring kan verdedigen. Het feit dat de producten van Razer jaar na jaar goed verkocht worden kan natuurlijk enkel als het product ook gewoon goed is, waar ook sprake van is bij deze headset: Koop jij dit als Razer liefhebber dan zal hij je niet teleur stellen.

De bouw van de Kraken Pro V2 is goed, je kan hem buigen en eraan trekken wat je wilt, hij gaat niet kapot. Qua draagcomfort is er goed over nagedacht, en zorgen de zachte hoofdband en oorkussens voor een comfortabele game-ervaring, zelfs voor langere sessies. Bij het verstellen van de oorkussens staat er ook een handige ‘liniaal’ op de hoofdband waardoor je altijd makkelijk je favoriete afstelling kan vinden. Wat wel opvalt is het vrij hoge gewicht van de headset als geheel, hij is namelijk zwaarder (344 gram) dan de gemiddelde headset en dat is iets om even bij stil te staan.

Het verschil tussen een ¤40 en een ¤100 headsets hoor je meestal in de geluidskwaliteit goed terug, in dit geval is daar ook sprake van. De Kraken vs Sharkoon ER2 (ruim onder de 50 euro) zijn dan ook headsets van een andere categorie. Opvallend genoeg delen ze wel een vergelijkbare weergave van lage tonen (overigens kunnen goedkope headsets vaak makkelijk stevig bass knallen) maar verschillen ze compleet als het gaat om hoge tonen waarbij het klasseverschil tussen een echte instapper en een middenklasser als dit duidelijk opvalt. De Kraken heeft een bepaalde diepte in het geluid wat geen enkel van mijn headsets kan evenaren, houdt hier wel rekening met het feit dat de Kraken ook de duurste van mijn (als recent begonnen reviewer) bescheiden collectie is. Voor de prijs krijgen we dus meer, maar uit eerdere ervaringen weten we ook wel dat Razer ook niet schuw is van iets meer te vragen omdat het Razer is; ik weet dat je voor deze 100 euro ook alternatieven hebt met nog iets beter geluid.

Uiteindelijke conclusie: Voor de prijs zijn er gewoon wat beter klinkende headsets op de markt, maar je kan het ook veel slechter treffen. De Razer Kraken Pro V2 geen onredelijke headset voor de straatprijs, maar de adviesprijs van 100 euro draagt toch een beetje het merk price premium met zich mee. De Kraken Pro zet gewoon een prima all-round ervaring neer en dat is ongetwijfeld wat de headset ook moet doen van Razer: hun achterban tevreden houden. De Kraken is niet een echte bass boomer als je dat zoekt, maar de nette beheerde bass past wel prima bij de meeste games en wat muziek. De bouw van de headset is opvallend goed en hij lijkt lastig kapot te krijgen, maar de luxe van afwerking is even goed niet het maximale wat er voor 100 euro te halen valt. Gelukkig is de prijs van deze inmiddels al iets oudere Razer headset wisselend en valt hij vaak genoeg voor rond de 85 euro te vinden, dan is het niet de beste headset ooit, maar zeker geen gekke headset voor je geld.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een Razer Kraken Pro v2 Groen?

Mooie review .
Heb helaas geen goede ervaring met het product , had samen met een maat beide de headset aangeschaft .
Bij mij was er binnen een week een breuk in de inline volume/mic wat resulteert in het wegvallen van de linker oorschelp.
Mijn maat had hetzelfde binnen 6 weken .

Er werd niet lomp mee gedaan etc .
Heb hem omgeruild voor een draadloze headset .
Word nu kriebelig van niet vervangbare kabels met zo'n inline volume/mic.

Service was overig prima geregeld maar ben toch huiverig om zoiets weer aan te schaffen .
Thanks! ;)
Vreemd, ik vind hem juist heel stevig aanvoelen, en na een maand redelijk intensief gebruik is er niks mis mee, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Het is niet per definitie een razer kwaal.
Heb het ook al eens gehad met een CM Storm headset . Ook een breuk in de inline volume/mic , dit was na een half jaar redelijk lomp gebruik . Bleef weleens haken achter een rits van mn jas etc .
De inwendige kabels zijn zeer dun en die worden daar op een zeer klein pcb gesoldeerd .blijft een fragiel punt .
Ah, ja ik gebruik mijn headsets relatief weinig en niet bepaald intensief, 90% van de tijd heb ik gewoon mijn speakers aanstaan.