1 review

Medion Akoya S4219 (30020605, Qwerty)

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB • Intel Celeron - Bekijk alle specificaties

Medion Akoya S4219 (30020605, Qwerty) Review

mpol 11 juli 2018, 502 views Product gekocht

Medion Akoya S4219 (30020605, Qwerty)

Deze laptop heb ik vorig jaar juni tweedehands via Marktplaats gekocht. Na wat zoeken voor de juiste Wifi-driver werkt alles eigenlijk prima. Daar moet ik dan bij vermelden dat ik geen Bluetooth gebruik :)

Pluspunten

• betaalbaar
  • goed IPS-scherm
  • licht van gewicht

Minpunten

• Wifi en Linux was wat zoeken
  • Weinig werkgeheugen
  • GPU niet geschikt voor games

Ter info, de Wifi-drivers die standaard onder linux worden geladen, zoals rtl8xxxu en rtl8723be werken niet goed met de Wifi-chipset. Deze blacklisten en de juiste driver installeren werkt prima. De juiste driver is de rtl8723bu driver van https://github.com/lwfinger/rtl8723bu

De laptop is redelijk licht van gewicht, heeft een goed scherm met Full HD resolutie en IPS-paneel. De voeding is niet al te groot en zwaar, zeker niet vergeleken met mijn vorige laptop uit 2012.

De CPU is een Celeron en is zeker niet spectaculair. Gebruik je dit voor games of voor compileren, dan wil je verder kijken.
Ook is de grafische chip niet spetterend. In Armagetron haal ik 40 frames per seconde. Dat is toch te weinig. Voor games is deze laptop niet geschikt.
Het werkgeheugen schiet ook wat te kort met 2 GB RAM.

Realiteit is echter dat de prijs daar ook naar is. En je krijgt wel een Full HD scherm met een IPS-paneel :). Wil je snelheid erbij, dan moet je meer betalen voor een duurdere laptop.

Heb jij ook een Medion Akoya S4219 (30020605, Qwerty)?