1 review

Philips SPA20

Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 2 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Philips SPA20 Review

jetspiking 11 juli 2018, laatste update op 12 juli 2018, 653 views Product gekocht

Philips SPA20

Doordat hoge tonen niet erg zuiver klinken is deze speakerset beter geschikt voor films/tv/games dan muziek. Dit setje is uitermate geschikt om mee te nemen of ergens neer te zetten ter decoratie. Ook is deze set geschikt voor DIY doeleinden omdat de set zeer makkelijk te demonteren is.

Pluspunten

• Mooi design, luxe uiterlijk
  • Voor de prijs een leuk budgetsetje (waarom niet meepakken bij Action voor €13?)
  • Afgeschermde conussen
  • Kabellengte tussen USB en 3,5mm aansluiting te regelen
  • Super portable (Stroomvoorziening kan via een powerbank)
  • Geluid is beter dan telefoon speakers en zeer acceptabel voor deze prijs
  • Niet enorm blikkerig (veel speakers zijn dat wél rond deze prijsklasse)
  • Makkelijk open te schroeven, daardoor geschikt voor DIY projectjes

Minpunten

• Geluidskwaliteit is niet je van het, maar je moet niet te hoge verwachtingen hebben bij dit bedrag
  • Geen bluetooth / draadloze aansturingsmogelijkheden.
  • Onduidelijke specificaties

Muziekweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Basweergave Score: 2
Mid- en hoogweergave Score: 3

Philips SPA20/12 recensie

Ik ben al een tijdje op zoek naar een draagbaar speakersetje met oké geluid, een nette afwerking en een lage prijs. Na veel online zoeken waren de producten die ik tegenkwam het allemaal nét niet, tot gisteren. Daar stond ik dan bij de Action, met een speakersetje van €13 in mijn handen. Ik begon te twijfelen over de aanschaf en was behoorlijk sceptisch over de kwaliteit van het speakersetje. Op de verpakking zag de set er echter netjes uit en naar mijn ervaring brengt Philips redelijk goede producten op de markt. Daarnaast heeft Philips flink wat audio systemen op de markt gebracht, nieuw zijn ze dus niet in dit segment, wat ook vertrouwen geeft. Philips probeert daarnaast gelinkt te worden met kwaliteit, alhoewel sommigen daar misschien een andere mening over hebben leek het mij sterk dat ze hun goede naam gaan verspillen door een slechte budgetspeakerset op de markt te brengen. Ik heb dus besloten om deze set toch aan te schaffen, een echte miskoop is voor €13 immers niet echt te maken.

Dit product betreft een 2.0 speakerset. Bij deze speakerset zit dus geen losse subwoofer.
Specificaties
Tussen de specificaties staan een paar aandachtspuntjes. Zo is te zien dat er sprake is van een driververmogen van slechts 1 – 5 W per speaker. Deze speakers zullen hierdoor vermoedelijk geen complete ruimte kunnen vullen met geluid. Je kunt namelijk stellen dat bij meer vermogen een speakerset tevens harder kan afspelen, dit gaat echter niet altijd op omdat dit van meer factoren afhankelijk is.

De nominale impedantie is aan de lage kant (4Ω), hierdoor zullen de speakers een deel van het vermogen afgeven, wat resulteert in minder effectief vermogen.

De 220V die in de specificaties staat is niet correct, deze set verkrijgt namelijk de benodigde spanning via een USB aansluiting. Dit is dus 5V.

Tussen de satellietspeakers is er sprake van een kabellengte van 1,5m (wordt bij veel sets gebruiks), dat is prima, de meeste monitoren passen zo tussen de speakers. In werkelijkheid houd je een stuk meer ruimte over dan een andere set omdat beide satellietspeakers niet heel fors zijn.

In de specificaties op de Philips site missen helaas het gewicht, de diepte, hoogte en breedte. Ik meet de volgende gegevens op: D: 7.4cm, H: 12cm, B: 8cm, G: 576g. Het gewicht is relatief zwaar voor deze afmetingen, dit komt omdat de speakers niet enkel vervaardigd zijn uit kunstof, maar ook uit hout.

Qua specificaties op de officiële website heeft Philips er een onoverzichtelijke puinhoop van gemaakt met verkeerde informatie ertussen, erg jammer, zo kan de rest van de informatie immers tevens fouten bevatten.

Zoals eerder vertelt betreft dit een 2.0 speakerset. De bas zal dus minder "voelbaar" zijn dan bij een 2.1 speakerset met losse subwoofer, daarentegen is een 2.0 set compacter en hebben 2.1 sets vrijwel altijd een losse stroomvoorziening van het lichtnet nodig. Indien je aan het zoeken bent naar een vaste speakerset die permanent op je bureau staat kun je beter kijken naar wat anders. Voor €50 meer heb je een mooie 2.1 set te pakken waar je veel meer plezier van gaat hebben en die vaak ook langer mee gaat dan een budgetset.
Uitpakken
Qua verpakking is deze set niet heel bijzonder. Alles zit in ieder geval stevig ingepakt en zal niet snel kunnen beschadigen. In het doosje zit ook een handleiding en een boekje met extra informatie, eigenlijk niet noemenswaardig omdat deze set geen speciale functies heeft en nogal straight forward is.

Na het uit de verpakking halen van de speakers was in aangenaam verrast over de kwaliteit van de behuizing en het design. Persoonlijk vind ik de speakers erg strak door de houten behuizing met het stoffilter voor de conus.

Tegen beschadigingen zijn viltjes aan de onderkant geplakt, hierdoor lijkt het direct ook alsof de speakers een beetje zweven. De speakers zijn erg netjes afgewerkt wat zeker niet gewoon is in deze prijsklasse, of zelfs hogere. Om een voorbeeldtje te geven: Mijn Logitech z213 speakerset (winkelprijs €40) heeft geen viltjes aan de onderkant of stoffilters voor de conussen.

Op sommige foto's zie je bij de houten rand aan de onderkant een soort vezel lopen. Dit is gewoon van de fabricatie uit de fabriek en kun je van de speakers af vegen. Er is hier dus niet sprake van een beschadiging aan de rand.

Bij de linkerspeaker is het gaatje aan de achterkant te snel geboord, waardoor de rand nu niet meer vlak is en wat meer naar buiten toe staat.

Op de foto's zijn overigens alle details zoals kieren en randen een stuk meer zichtbaar, neem de randjes en kiertjes op de foto's dus niet te serieus.
In de praktijk
Qua geluidskwaliteit is de speakerset zeer acceptabel, er zijn dan ook maar weinig sets tot €30 die zo goed presteren.

De speakerset beschikt over drivers van 2,5inch, echt groot is dat niet, toch zijn juist de lage tonen redelijk goed met deze speakerset. Bij hogere volumes en hogere tonen merk je dat er vervorming optreed. Dit is niet extreem, maar merkbaar is het wel. De échte muziek liefhebber die gewend is aan hoge kwaliteit audio (denk aan speakersets van €150+) zal waarschijnlijk niet graag muziek luisteren op zo'n budgetset, vaak wil je namelijk niet meer terug naar een slechtere kwaliteit. Gelukkig is in mijn ervaring het geluid van games en films meer dan prima aan te horen.

De goede kwaliteit van de audio is vooral te danken aan de houten behuizing wat functioneert als klankkast. Dit verklaart ook direct waarom de lage frequenties (oftewel lage tonen) beter klinken dan bij speakers in dezelfde prijsklasse, deze hebben meestal een behuizing van kunststof of plastic, dat trilt niet zo natuurlijk mee als hout. Bij een zware bas krijg je ongewenste tonen omdat een plastic behuizing veel heftiger gaat trillen dan hout.

De USB aansluiting van de speaker zorgt ervoor dat je vanaf een powerbank kunt afspelen, ideaal dus als speakersetje om mee te nemen.

Er was natuurlijk nog de twijfel over de correctheid van de specificaties, ik heb daarom met behulp van de ingangimpedantie de stroomsterkte berekend, gelukkig kwam die uit op 0,5A zoals inderdaad op de achterkant van de speakerset staat.

Op deze manier heb ik ook berekend hoeveel uur ik muziek kan luisteren op mijn 1800mAh powerbank.

3 uur en 36 minuten is erg netjes voor een 1800mAh powerbank. Natuurlijk is deze berekening niet 100% correct, de accuduur hangt immers ook van het geluidsniveau af (de 3 uur en 36 minuten is bij maximaal vermogen). Momenteel zit ik iets over de 8 uur met één 1800 mAh acculading bij ongeveer 50 dB.

Na het openschroeven van de speakers viel mij op dat er geen opvulling in de behuizing zit. Na het vullen met watten presteert de speaker gewoon een stuk beter, het geluid klinkt veel voller en de bas komt beter naar voren. Er is niets gelijmd, dus het openkrijgen is zeer eenvoudig. Met het opvullen zorg je ervoor dat de lucht minder snel gaat trillen, de frequentie wordt dan lager van de meeste tonen. Dit effect is gering, maar wel merkbaar. Lage tonen komen beter naar voren, hogere tonen klinken net wat minder schel. Kijk wel bij het openschroeven uit voor de conus, bij een klein scheurtje / gaatje zijn de speakers waardeloos geworden. Blijf ook met je handen van de conus af, je kunt ze namelijk makkelijk indrukken en je wilt niet dat de spanning op de conus veranderd.

Indien het effect je niet bevalt kun je net zo makkelijk de watten weer verwijderen, eventueel kun je ook nog experimenteren met de hoeveelheid.

De speakers zien er overigens naar mijn mening heel gaaf uit zonder de stoffilters, Retro / Steampunk achtig.

Een uitkomst voor de draadloze liefhebbers kan een Bluetooth receiver zijn, deze zorgt ervoor dat je met een non-bluetooth speaker kunt verbinden d.m.v. een extern hardware kastje die gekoppeld wordt aan je speakerset. Ooit had ik er één liggen, ik heb deze helaas niet meer gevonden om dit uit te kunnen testen.
De Philips SPA20/12 lijkt afgaande op het design en bouwkwaliteit geen budgetset, wanneer je echter muziek gaat luisteren klinken de hogere tonen op hardere volumes simpelweg niet goed. Gelukkig zijn deze Philips speakers makkelijk te openen en helpt het opvullen met watten enorm. De geluidskwaliteit gaat omhoog van zowel de lage als hoge tonen. Philips had er dan ook beter voor kunnen kiezen om de oorspronkelijke prijs van €21 iets te kunnen verhogen zodat er geïnvesteerd kon worden in opvulmateriaal.

Doordat dit speakersetje een laag energieverbruik heeft is deze set uitermate geschikt om mee te nemen en aan te sluiten op een powerbank. Dit maakt uren muziek luisteren mogelijk. Een bijkomend voordeel is dat je mobiel een langere accutijd heeft in vergelijking met een koptelefoon, het benodigde vermogen wordt immers niet meer door de telefoon geleverd.

In tegenstelling tot muziek luisteren klinken films en games nagenoeg perfect, zeker met de watten opvulling. Ondanks dat deze set niet veel vermogen heeft kan de set hard genoeg om in de hele kamer te horen, er zal dan echter wel vervorming optreden, maar ook dat merk je meer tijdens het beluisteren van muziek en niet tijdens films, tv of games.

Door de mooie afwerking kun je er ook voor kiezen om de speakers ergens neer te zetten, puur ter decoratie. Misschien is dat zelfs leuk om te doen zonder de stoffilters, als je houd van een Retro uiterlijk.

Ondanks dat deze speakerset geen top geluid levert, maar er sprake is van een enorm lage prijs, mooie en compacte behuizing, geen lijm en dus leuk voor DIY doeleinden, stoffilters en een kabel die lang genoeg is geef ik deze speakerset vijf sterren. Philips verkwist zijn naam niet met deze speakerset, kortom, een aanrader.

Bedankt voor het lezen van mijn recensie! Voor vragen, opmerkingen, kritiekpuntjes kun je gerust een reactie achterlaten, ook als je jouw ervaring wilt delen.

Heb jij ook een Philips SPA20?

Mooie review! :) Leuk ook dat je een teardown hebt laten zien!
Leuk om te horen!

Ik dacht eerst dat de speakerset gelijmd was, dus ik wrikken met een mesje ertussen en bang dat ik niet iets sloop of de conus raak :)