Tweakers zegt: 8,5

Motorola Moto G6 Plus Blauw - Reviews

Specificaties 5,9" • 2160x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G6 Plus Blauw Review

xray1x 10 juli 2018, laatste update op 17 juli 2018, 953 views Product gekocht

Motorola Moto G6 Plus Blauw

Een zeer complete fijne telefoon die nergens echt in uitblinkt maar alles voor deze prijs goed doet, met als enige nadeel de glazen achterkant.

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Redelijk goede cameras 4k filmen
  • Fraai scherm
  • Bijna stock Android
  • Goede accu, fast charging
  • Triple-tray met 2 x SIM + SD

Minpunten

• Glazen achterkant
  • Updates?

Unboxing.
Je krijgt bij deze Moto G6 Plus telefoon naast een snellader (!) een siliconen hoesje mee. De glazen achterkant betekent eigenlijk dat een nog degelijker hoesje geen overbodige luxe is. Dus ik bestelde meteen een leren wallet model. Het glazen blauwe ontwerp is mooi en voelt luxe maar glad aan. De ronde camera bump is een herkenbare Moto feature. Wellicht zal het nieuwe hoesje dik genoeg zijn om krasjes op de lens te voorkomen en anders vul ik het daar iets op.

Bouw
Knoppen en bouw zijn degelijk. Je voelt het indrukken en hoort een klein klikje. Bij torderen of buigen van de behuizing is er geen geluid. Er is een voelbare naad tussen de bezels en de glazen achterkant en als je daarop tikt hoor je een enigzins hol geluid. Het is wat jammer dat de trent naar glazen behuizingen ook in dit lagere segment doorzet. Een alu-unibody had deze telefoon in de prijsklasse perfect gemaakt. De telefoon doet ietsje lomp/cluncky aan door de wat dikkere schermranden. Gelukkig staat hier tegenover dat Lenovo de 3.5mm koptelefoon aansluiting heeft aangebracht terwijl er toch ook een fast charge USB-C aansluiting is gebruikt. Samen met de triple tray voor SIM en SD kan dit voor velen een deal-maker zijn. Ik krijg de indruk dat praktische designers dit toestel hebben ontworpen. Verder zijn er bij het uitpakken nog twee manuals meegeleverd. Oordopjes ontbreken.

Ingebruikname
Het is een goed gevoel om naast twee SiM kaarten ook nog eens een flinke MicroSD kaart in een smartphone te plaatsen. De telefoon boot snel in Android 8.0 en is is binnen een uurtje vlot ingeregeld. De vingerafdrukscanner werkt erg snel en handig, Face unlock gebruik ik niet. Ik kom van een OnePlus One en een iPhone SE, die beide een uitstekende soc en camera hebben, maar opvallend is dat ik beide duurdere telefoons niet eens mis. Er is een heel scala aan mogelijkheden, zoals de telefoon automatisch unlocken als een vertrouwd bluetooth apparaat in de buurt is. Belkwaliteit is helder, maar toch een heel klein beetje ingeblikt. 4G en bereik zijn ook in de trein en buitengebieden in orde. WiFi heeft een normaal bereik. GPS vind snel zijn fix. Alles werkt zoals je mag verwachten.

Camera
De camera komt na het maken van een foto onmiddelijk aanzetten met de nieuwe Google functie die objecten herkent. Zo werd het houten in de kamer direct herkent, maar uiteraard kwam Google in de resultaten met bedrijven die kozijnen leveren aanzetten.
Fotos zijn levendig, scherpstellen gaat snel, de ontspanner werkt vlot. Het is jammer dat de tweede front camera geen tele of groothoek is, maar ik heb liever een goede kwaliteit foto. En die maakt de G6 Plus. Het is zeker niet zo goed als bij de high end toestellen maar hij kan zich rekenen tot de betere cameras in dit prijssegment. Het dynamisch bereik is OK, contrast is goed en filmen op 4k gaat prima. Er is iets van electronische stabilisatie, dus het is allemaal niet heel erg schokkerig. Focussen gaat redelijk. Wanneer je op de PC inzoomt dan mis je wel wat details en ook de fotos in ongunstige lichtomstandigheden zijn soms met wat ruis. De camera is ook accuraat. Belichting en scherpstelling falen niet al te vaak. Bottomline: niet de beste smartphone camera, maar hij levert bevredigend en acceptabel beeldmateriaal af.

Batterij en scherm
Uit de doos was de batterij al 83% gevuld. Dat is netjes, het laatste stukje opladen was met vijftien minuten gedaan. De telefoon houdt het met medium gebruik van een uur per dag bellen, wat browsen en appen, makkelijk anderhalve dag vol. Dat is ver boven verwachting. De snellader vult de batterij onder de twee uur en dat is een knappe prestatie voor een bijna budget telefoon. Erg fijn dat de snellader is meegeleverd, iets wat sommige duurdere toestellen zelfs missen. Het langgerekte schermformaat is handig, de telefoon houdt daardoor wat beter vast. De kleuren zijn levendig, maar niet candy-coloured zoals bij sommige Koreaanse Androids. De helderheid is uitstekend om bijvoorbeeld probleemloos fotos buiten in de felle zon te maken. Het scherm heeft niet de alure van de o-led schermpjes, maar zwart is toch echt bijna zwart. De kleuren spatten niet helemaal van het scherm af, maar voor deze prijs is dit een geweldig scherm.

Software
De stock Android ervaring is nog bijna compleet bewaard gebleven. Naast een piepklein beetje bloatware en wat handige Motorola functies krijg je de stock Oreo ervaring. De telefoon hapert bijna nooit en ik merk in dagelijks gebruik niet dat ik op een SD630 werkt ipv een SD825 die mijn vorige telefoon had.
Het update beleid van Lenovo, dat stemt niet hoopvol, maar als je daarmee kunt leven dan heb je een zeer degelijke smartphone voor niet al te veel geld. Van bellen en berichten sturen, tot Skype video calls en navigatie, mooie plaatjes schieten, dit apparaat doet het allemaal vlot. Bovendien gaat er op vakantie een tweede SIM kaart in, terwijl de SD kaart mag blijven zitten. Erg praktisch.

Voor de 298.- Euro die hij nu nog kost zijn er andere opties. Dus is het wellicht beter om even te wachten tot hij weer eens in de aanbieding is/daalt onder de 255.- waarvoor ik hem bij MediaMarkt kocht. Dus prijsalarm aan.

High end features komen steeds sneller naar de alsmaar goedkoper wordende lagere prijsklasses. Het laat zich raden wat we volgend jaar in een Moto X of G zullen aantreffen. Carbon behuizingen?

Update: inmiddels een week in gebruik. Het toestel presteert boven alle verwachtingen. Zowel de snelheid als de camera zijn een dikke voldoende. Tip: plak boven de camera een vlak stukje rubber oid zodat het glas niet kan krassen.

Heb jij ook een Motorola Moto G6 Plus Blauw?