Wileyfox Swift 2X Zwart

Specificaties 5,2" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Wileyfox Swift 2X Zwart Review

Skoo 9 juli 2018, laatste update op 17 juli 2018, 493 views Product gekocht

Wileyfox Swift 2X Zwart

Perfecte midrange smartphone voor jarenlang probleemloos gebruik. Regelmatige beveiligingsupdates en besturingssysteem updates. Recent geupgrade naar Android 8.1. Gelukkig niet voorzien van allerlei overbodige apps en is de standaard Android interface behouden.

Pluspunten

• Degelijke metalen behuizing
  • Goed afgewerkt
  • Geen bloatware
  • Prima specificaties voor deze prijs
  • Uitbreidbaar (dual SIM óf extra SD card)
  • Goed verkrijgbaar via de grote ketens
  • Goede customer support

Minpunten

• Aan de zware kant
  • Netflix loopt soms vast
  • Batterij gaat nét 1 dag mee

Waarom Wileyfox Swift 2X?

Ik ben al jaren een grote fan CyanogenMod. Binnen het gezin gebruikten we allemaal een Samsung of HTC met dit besturingssysteem. Toen mijn oude Samsung aan vervanging toe was kwam net de Swift op de markt via Coolblue en bood een op CyanogenMod gebaseerd besturingssysteem tegen een bijzonder lage prijs. Geen moeilijke keus destijds.

Meer Swift
Deze beviel zo goed dat we binnen het gezin uiteindelijk allemaal op de Swift zijn overgegaan. Nadat mijn eerste Swift een waterbad niet overleefde ben ik op de 2X overgestapt, de rest van de familie volgt stapsgewijs. Qua prijs/kwaliteit stond dit model op eenzame hoogte. Ik heb recent geen onderzoek meer gedaan en weet niet hoe bijvoorbeeld de Nokia's nu presteren qua prijs/kwaliteitsverhouding, maar voor de huidige prijzen lijkt dit me nog steeds een goede deal.

Swift 2X op Oreo
Begin juli 2018 is de Swift 2X geupdate naar 8.1. Voor mij een reden om eens een review te posten. Om maar met de deur in huis te vallen: met de update naar Oreo is meteen een irritant kenmerk van de 2X opgelost: Truecaller is vervangen door de standaard Android telefoon app.

Wat is er mis met Truecaller
Niet alleen vergaart de Truecaller app al je contactpersoon informatie en stuurt die naar de Truecaller servers, het bedrijf achter Truecaller maakt er geen geheim van dat ze deze gegevens graag gebruiken/misbruiken voor allerlei commerciële doelen. Daarnaast is het praktisch onmogelijk om gegevens die ooit zijn geüpload ooit weer verwijderd te krijgen. Ja, ze bieden een "unlist" optie en de optie om je account te deactiveren, maar daarmee verwijder je alleen je eigen nummer.

De Truecaller is daarnaast één van de meest invasive apps die ik ooit heb meegemaakt. Truecaller wil persé je SMS verkeer afhandelen, en wil persé dat je bent ingelogd op de Truecaller service en blijft je daar tot in den treure aan herinneren. Tenslotte: Truecaller toont vaak niet de naam van degene die je belt, ook al staat die in Contactpersonen. Of toont de verkeerde naam op basis van hun eigen verouderde databases.

Maar goed, genoeg daarover. Na de installatie van 8.1 is Truecaller niet langer de standaard phone app én is zelfs geheel verwijderbaar. Leve het Wileyfox update beleid, ze hebben naar hun klanten geluisterd.

Vastlopers
Verder heb ik weinig toe te voegen aan de plus- en minpunten die anderen vóór mij al hebben genoemd. Behalve wellicht dit: Netflix op de 2X loopt regelmatig vast. Procedure om dit op te lossen: ga naar instellingen/apps, zoek Netflix op, kies "nu stoppen" ga daarna naar "Opslagruimte" en kies "cache wissen". Daarna werkt Netflix weer naar behoren.

Tijdens het luisteren naar streaming radio via de browser valt het geluid soms weg en moet je de stream opnieuw starten. Dit is niet opgelost door de update naar 8.1 Oreo. Mogelijk heeft dit iets met energiebeheer te maken.

Belofte waargemaakt
Verder niets dan lof over de Swift 2X en over Wileyfox als bedrijf. Na de overname door STK (nadat Promsvyazbank na hun eigen bail-out de geldkraan dichtdraaide) was het even afwachten of de belofte van continuering van support en updates zou worden waargemaakt. Dat is nu dus overtuigend aangetoond. Wat mij betreft reden om Wileyfox voorlopig trouw te blijven.

Heb jij ook een Wileyfox Swift 2X Zwart?