Razer Huntsman Elite (Qwerty US) - Reviews

Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Razer Huntsman Elite (Qwerty US) Review

pclinde 11 juli 2018, 581 views

Razer Huntsman Elite (Qwerty US)

Met de Razer Huntsman Elite maak je kennis met een nieuwe switch: de Opto-Mechanical switch. Een combinatie van mechanisch met een optische laser, het resultaat? Snelheid! Het toetsenbord heeft een forse prijs, maar kruist ieder vakje positief aan als het om features gaat.

Pluspunten

• Razer Opto-Mechanical switch is vliegensvlug! Prestaties: WOOSH!
  • Mechanisch gevoel aanwezig.
  • Comfortabel met polssteun.
  • Aluminium top plate (bouwkwaliteit: op orde).
  • RGB feestje, zelfs de polssteun van dit toetsenbord moet eraan geloven.
  • Synapse 3 software heeft veel te bieden.
  • Fysieke media knoppen + media dial.

Minpunten

• Forse prijs.
  • Stuggere (vaste kabel) met twee USB-poorten voor voeding.
  • Polssteun heeft een scherper randje, wat voelbaar is in sommige posities.
  • Verplichte registratie van een account voor de software.

Review: Razer Huntsman Elite

- Software
- In de praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Razer Huntsman Elite productpagina

Eind 2017 legde ik mijn vingertjes op de Razer BlackWidow Chroma V2, een toetsenbord uitgevoerd met Razer mechanische switches, op dat moment het meest ultieme toetsenbord dat Razer te bieden had. Je leest het al: geschreven in verleden tijd. Razer komt met zijn nieuwe pronkstuk: de Huntsman Elite. Dit toetsenbord ondergaat flink wat upgrades, zelfs basiseigenschappen moeten hier aan toegeven. Razer switches ontbreken op dit toetsenbord, deze moeten plaats maken voor Razer zijn nieuwste switch: de Opto-Mechanical switch.

De nieuwe Razer Opto-Mechanical switch maakt gebruik van een optische laser, geïntegreerd in de switch behuizing. Dit is een combinatie van mechanisch en laser in één. Ik wil niet te hard van stapel lopen, verdere informatie houden jullie van me tegoed in het hoofdstuk Razer Opto-Mechanical. Wat zit er nog meer in het pakket van de Huntsman Elite? RGB-verlichting op en rondom het toetsenbord, een polssteun met jawel… RGB-verlichting! Verder vinden we nog een multifunctionele draaiknop, deze is instelbaar via de Razer Synapse software, een drietal fysieke media-knoppen, een aluminium top plate, on-board geheugen voor profielen on-the-go en genoeg opties via de Synapse software.

De Huntsman Elite heeft een goedkoper broertje: de Huntsman. De Huntsman is 50 euro goedkoper dan de 209 euro geprijsde Huntsman Elite. De Huntsman heeft geen fysieke media-knoppen en wordt geleverd zonder polssteun voor een prijs van 159 euro. Eén ding is zeker: de verwachtingen zijn hoog voor 209 euro.

Een overzicht van de specificaties:

Waar heeft de Huntsman zijn naam aan te danken? Geheel Razer stijl (slangen et cetera) kiest men nu voor de Huntsman spin. Een spin die zijn naam te danken heeft aan de snelheid en wijze van jagen. Na het lezen van de effecten van een beet, heb ik mijn Wikipedia pagina maar weer weg geklikt. Terug naar de Huntsman in toetsenbord vorm. De grootste verandering is de Opto-Mechanical switch, wederom moet ik mij inhouden om nog niet te veel te delen. Alles gaat om snelheid en reactietijd tijdens het gamen, vooral als het om eSports gaat, of de willekeurige clans die competitief spelen. De nieuwe techniek van deze Opto-Mechanical switch onderscheidt dit toetsenbord ten opzichte van de concurrentie. Tevens is het een antwoord op de Cherry MX Speed switches, die op het moment enkel door Corsair mogen worden toegepast, iets met licenties.

De Opto-Mechanical switch heeft een levensduur van 100 miljoen kliks, op papier zijn dat er 50 miljoen meer dan Cherry MX en Gateron switches. De Huntsman Elite maakt onderdeel uit van de Synapse 3 software. Samen met andere randapparatuur van Razer kunnen instellingen op elkaar worden afgestemd. Voorheen waren alle toetsenbord van Razer met een kunststof behuizing uitgevoerd. De Huntsman Elite bestaat deels uit kunststof, namelijk de achterzijde van de behuizing, en is aan de voorzijde voorzien van een aluminium top plate. Onder iedere toets vinden we RGB-verlichting, ook rondom het toetsenbord is het kleurrijke goedje vertegenwoordigd. De zogenoemde ‘under glow’ rondom het toetsenbord en de polssteun zijn in het donker lekker aanwezig, dit komt vooral mooi uit de verf met een wit bureau.

Laten we nu eerst eens de Opto-Mechanical switch bespreken. De Opto-Mechanical switch is een hybride van mechanisch met een optische laser. De paarse schakelaars onder de key caps zijn volledig nieuw. Wel zien we een herkenbare vorm terug op de schakelaar, namelijk een plusteken. Het toetsenbord is compatible met Cherry MX keycaps, iets waar veel merken met andere switches alsnog voor kiezen. Het is fijn dat je als eindgebruiker bestaande en nieuwe keycaps gewoon kunt gebruiken, zonder dat deze overbodig worden. Vooral met een waardevolle artisan collectie zou dit doodszonde zijn.

Het bovengedeelte van de Opto-Mechanical switch is mechanisch. De schakelaar is vrij fors, een stuk forser dan bij andere switches. Het bovendeel zakt met een veer lineair de behuizing in, redelijk vergelijkbaar aan dat van Cherry MX. Echter, de registratie vindt niet mechanisch plaats richting de contactpunten, dit wordt gedaan door de aanwezig optische laser. De veer zakt, waardoor deze samenkomt, de optische laser krijgt op 1.5 mm voldoende ruimte om letterlijk ‘over te steken’ in de switch behuizing. Hierdoor is het bedieningspunt sneller en lever je niet in op het mechanische gevoel. De Opto-Mechanical switch heeft een actuatiekracht van 45 g, vergelijkbaar met Cherry MX Red.

De Huntsman line-up gaat in principe om deze nieuwe Opto-Mechanical switch, het onderscheidende vermogen. De Opto-Mechanical switch biedt een clicky feedback, waardoor het mechanische gevoel goed vertegenwoordigd wordt. De optische laser attractie in de switch behuizing. De eerste momenten met deze switch was echt even wennen. Het eerste uur bestond vooral uit typo’s, maar na enkele uren vlogen mijn vingertjes over het toetsenbord. Laten we het bord eens even nader bekijken, dadelijk meer Opto-Mechanical ervaringen in de praktijk!

Gifgroen met zwart arriveert op de deurmat. Dit klinkt allemaal heel romantisch, het pakket past namelijk niet door de brievenbus. De postbezorger overhandigde gewoon de doos. Voorop mag het direct duidelijk worden, RGB op, rondom en zelfs rondom de polssteun. Rechts onderin vinden we een opdruk met een aanduiding over de Razer Opto-Mechanical switch. Zodra je de verpakking openslaat krijg je een eerste indruk van het toetsenbord. Op een elegante wijze zitten de boekjes in een ‘borstzakje’ weggewerkt, netjes. Bestaande uit een verhaal over de Razer Cult, een korte beschrijving betreffende het toetsenbord en de welbekende Razer stickers. Verder is het toetsenbord goed beschermd tussen schuim, top!

We gaan door naar de Huntsman Elite, de polssteun laat nog even op zich wachten. Grote veranderingen ten opzichte van de BlackWidow Chroma V2 zijn er zeker. Het toetenbord is ondanks zijn full-size formaat compacter geworden, dit is iets wat direct opvalt. Minder behuizing rondom, de switches liggen bovenop de top plate, waardoor deze niet in de behuizing wegvallen, het is vooral minimalistischer geworden. De aluminium top plate maakt het toetsenbord net wat meer high-end. Eerder was één van mijn opmerkingen in de review van de BlackWidow Chroma V2 dat het design soms wat te kort kwam. Deze opmerking was niet gebaseerd op afwerking, het was vooral gericht op de niet toegepaste materialen, denk hierbij aan aluminium of staal. De Huntsman Elite mag dan wel wat duurder zijn dan de BlackWidow Chroma V2, een kleine inhaalslag maken ze wel met deze zichtbare aluminium top plate.

Het toetsenbord heeft een neutraal font, lekker leesbaar en redelijk fors op de keycap aanwezig. De achterzijde van de Huntsman Elite bestaat uit kunststof. Het aluminium aan de voorzijde sluit naadloos aan op deze kunststof behuizing, oogt goed, voelt goed en mag daarom wel gesegmenteerd worden als een luxer toetsenbord. Wel heb ik eerder toetsenborden in handen gehad met een vriendelijker prijskaartje, die een vergelijkbare bouwkwaliteit hebben. Fysieke media knoppen komen we bovenaan het toetsenbord tegen, een plek waar we normaal de LED-indicators voor toetsen zoals de CAPS LOCK tegenkomen. De drie fysieke media knoppen: backward, play/pause en forward zijn voorzien van RGB-verlichting. Naast deze drie knoppen vinden we de zogenoemde ‘multi-function digital dial’. Dit is een knop op volume te beheren door deze te draaien. Een enkele druk op deze knop dempt het geluid. De multi-function toevoeging zit het hem in de programmeerbare opties via de software. Hier heb ik de knop vooral gebruikt voor het beheren van het volume.

Op de achterzijde vinden we flink wat rubberen pads voor grip. De pootjes zijn uitklapbaar, waardoor het toetsenbord net wat meer omhoog komt. Een vlakkere positie is niet aan mij uitbesteed, hier staat ieder toetsenbord instant met uitgeklapte pootjes.

Vanaf de zijkant van het toetsenbord zijn de switches met metalen stabilisatoren zichtbaar. Het bovengedeelte van de Opto-Mechanical switch is vrij fors. Wel zorgt dit voor een zeer stabiele switch in combinatie met de key cap. De sliders zakken netjes lineair de behuizing in, waarbij er geen voelbare wobble is. De keycaps liggen stabiel op de metalen stabilisatoren, naar mijn ervaring stabieler dan bij de Razer en Gateron switches. Met een voelbare wobble bedoel ik het volgende: wanneer je de wijsvinger plaatst op de keycap (toets), en je vinger lichtelijk beweegt, kan er sprake zijn van vrije beweging. In principe hoeft dit niet per direct slecht te zijn, ook de Razer Opto-Mechanical heeft hier wat vrije beweging- speling. Echter tijdens het typen en gamen, is er geen frustratie dat dit belemmerende aanvoelt. In de praktijk moet je hier duidelijk op inzoomen, wil je verschillen opmerken, doorgaans zul je hier niet zo bij stilstaan.

Het paarse kleurtje van de Opto-Mechanical switch valt goed op, hiermee onderscheid de switch zich goed ten opzichte van eerdere kleuren van de Cherry MX, Gateron en Razer switches reeks. Aan de voorzijde van het toetsenbord zitten zes contactpuntjes voor de polssteun. De polssteun sluit magnetisch aan op de voorzijde. Wanneer je deze voor het toetsenbord plaats, lijnt deze direct mooi uit met de contacten op de polssteun.

Tot zover ben ik redelijk enthousiast over de bouwkwaliteit. De Huntsman Elite maakt gebruik van een vaste kabel. Persoonlijk zie ik liever verwijderbare kabels. Ook is de kabel net als bij de BlackWidow Chroma V2 vrij stug. Dit komt door de meeraderige draden voor de voeding van het toetsenbord en zijn RGB-verlichting.

De polssteun is net als het toetsenbord voorzien van rubberen pads, tot zover kan ik bevestigen dat het geheel lekker op zijn plaats blijft liggen. De afwerking is leatherette, oftewel nepleder. De rand van de polssteun aan de voorzijde is wat scherp, het komt het design ten goede, maar had van mij net wat minder gemogen.

Het totaalplaatje, tja… Je hoort mij niet klagen. Oprecht kan ik stellen dat dit het mooiste toetsenbord is van Razer. Over smaak valt niet te twisten. Toch vermoed ik dat velen van jullie deze mening met mij delen. We sluiten af met wat laatste foto’s.

De Razer Synapse 3 software is de verzamelplaats voor Razer randapparatuur. Na een update was de Huntsman Elite direct zichtbaar in het overzicht. De Razer Naga Trinity en Goliathus Chroma zijn ook aanwezig voor het RGB feestje. De software biedt diverse add-ons, zogenoemde Razer modules voor Chroma RGB, Philips Hue en macro’s. Vermoedelijk breidt Razer zijn lijst aan modules in de toekomst nog uit. Wel is de samenwerking met Philips best tof. Je kunt met de Synapse 3 software verbinding maken met je Hue Bridge, zodat verlichtingseffecten kunnen synchroniseren. Lekker de buren gek maken met de regenboog modus in de achtertuin.

Met meer Razer randapparatuur is de potentie van deze software beter zichtbaar. Alles komt netjes samen in de verschillende menu opties. Randapparatuur op elkaar afstemmen gaat eenvoudig, ook het creëren van gecombineerde macro’s is hierdoor een stuk flexibeler.

Door naar de instellingen van de Huntsman Elite. Je krijgt een overzicht te zien van de lay-out van het toetsenbord. Ik kon mij niet herinneren of de Synapse software je aan het begin een rondleiding geeft door de software (volgens mij wel). Ik moest even nadenken waar de diverse opties waren, totdat ik met mijn cursor over het toetsenbord ging in de software. Zodra je op een willekeurige modificeerbare toets drukt, komen er meer opties tevoorschijn. Met het geïntegreerde geheugen kun je vier profielen direct op het toetsenbord opslaan. Jammer genoeg is er geen standaard toets om on-the-fly te wisselen tussen profielen. Je zou dit met de multi-function dial kunnen oplossen, wel ben ik van mening dat het een goede aanwinst had geweest voor dit toetsenbord. Cooler Master combineert bijvoorbeeld de FN-toets met 1 t/m 5 numerieke toetsen. Je kunt dan eenvoudig on-the-fly wisselen tussen profielen.

Diverse toetsen zijn aan te passen in functie. De multi-function dial kent wat meer features, zoals het wisselen tussen apps, scrollen, zoomen in Windows en Office, dat soort trucjes. Ook de fysieke media knoppen zijn te wijzigen in functie.

Aanvullende opties zijn de gaming mode en verlichtingseffecten. Zo kun je via de software de standaard verlichtingseffecten beheren, dimmen, opties instellen wanneer de computer uitgeschakeld is en Chroma inschakelen. Chroma maakt het RGB feestje compleet, de standaard verlichtingseffecten worden hier thuis niet gebruikt, lekker zelf instellen en spelen met Chroma, FTW!

Met de Chroma module kun je RGB effecten en kleuren volledig beheren. Je kunt verschillende effecten mengen, wat best toffe resultaten oplevert. Je kunt de profielen delen met het World Wide Web, tjonge! Even de gekkigheid opzij, de Chroma module is erg netjes verwerkt in de Synapse 3 software. Per profiel kun je verschillende effecten toewijzen. Je sleept- selecteert met je cursor de aanwezig apparatuur, waarna je de effecten kiest. Zo kun je ook een specifiek aantal toetsen voorzien van één effect, en aan de omliggende toetsen andere effecten toewijzen.

Nu we ondertussen wel wat weet hebben van de Razer Opto-Mechanical switch gaan we nog wat dieper in op de gebruikerservaring. Eerste indruk? Verdomd snel! Het eerste uur was even onwennig, gevolgd door diverse typo’s, wat een goed excuus voor spelfouten in mijn reviews. Ik heb het gevoel dat het aantal toetsaanslagen per minuut vooruit is gegaan. Mijn vingers vliegen gewoon over dit toetsenbord heen, of het nu in een Word document is, of tijdens een heftige gaming sessie: SPEED!. De game: ‘Shower With Your Dad Simulator 2015: Do You Still Shower With Your Dad’ is berust op snelheid. Het is een simpele game, maar pakt ook zijn voordelen mee met de Huntsman Elite. Voor games zoals PUBG: reactietijd maakt het verschil. Het bedieningspunt van 1.5 mm is fors in de positieve zin ten opzichte van het bedieningspunt van 2 – 2.2 mm met Cherry MX.
De aangebrachte stabilisatoren maken een enorm verschil versus de eerdere Razer switches. Deze hadden een merkbare wobble, waar de Opto-Mechanical juist het tegenovergesteld doet: verdomd stabiel! Iedere switch heeft een stabilisator, dit maakt een merkbaar verschil. Tevens zijn de forsere toetsen (shift toetsen, spatiebalk) voorzien van extra keycap stabilisatoren.

Activatie van een toetsaanslag levert directe feedback, samen met de snelheid en stabiliteit, tja… Ik kan enkel genieten op dit moment. Het mechanische gevoel met een aangename click komt redelijk overeen met Cherry MX Blue. De ‘IMA FIRIN MAH LAZOR’ techniek blijkt gewoon uitermate goed te werken. En nee, dit zeg ik niet om de Huntsman Elite op te hemelen, maar de bovenstaande factoren komen gewoon bijna tot in de perfectie samen. Je zou nog zaken kunnen benoemen als geluidsproductie, maar hey, het blijft een mechanisch toetsenbord.

De key caps zijn gewoon uitgevoerd in ABS, het font kan ik waarderen, de keycaps zijn redelijk standaard als het om kwaliteit gaat. Verder voelt het toetsenbord qua comfort erg goed aan, enige minpunt is de wat scherpere rand bij de polssteun, in een specifieke houding kom je soms in aanraking met dit randje. Verder is de zachte polssteun een genot voor je polsen. Je kunt lekker leunen, de toetsen zijn goed bereikbaar en het lichtspektakel op en rondom het toetsenbord heb ik nog niet zo mooi gezien. Ik wil eigenlijk de conclusie nog even vermijden, maar voor de prijs van 209 euro komt Razer toch aardig in de buurt van het nakomen van een mooie belofte. Weet je wat… door naar de conclusie!

Wij van het #PCMR gamen niet enkel op onze computers, we multitasken, omdat het kan! De Razer Huntsman Elite vult de #PCMR feelings goed aan, gamen, lange verslagen, moeizame reviews, vage gesprekken op Omegle en snel willen reageren: de Huntsman Elite zorgt ervoor dat geen enkele chat partner meer hoeft te wachten op een berichtje, zo snel vliegen je vingers over deze ramplank. Prestaties, elegantie (high-end), een stevige software en RGB-verlichting in Saiyan vorm… de Huntsman Elite kruist ieder vakje aan van deze lijst.

De basis van dit toetsenbord wordt bepaald door de nieuwe Razer Opto-Mechanical switch. Had de Razer Switch (met alle respect) zijn terugkeer gemaakt op dit toetsenbord, voor een prijs van 209 euro, dan had deze review er volledig anders uitgezien. De Opto-Mechanical switch bewijst dat de optische laser sneller is, niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. Belangrijk bijzaken zoals de stabiliteit van de switch, het mechanische gevoel en de hoorbare klik bevallen goed. De Opto-Mechanical switch doet eigenlijk alles goed, vooral de prestaties en het type plezier worden hierdoor gunstig beïnvloed.

De optische lasers in iedere switch behuizing (totaal 104) werken hard om deze prestaties te realiseren. Hierdoor vraagt het toetsenbord wel wat extra energie en moet het gevoed worden door twee USB-poorten. De kabeldikte (meeraderige) kabel is hierdoor wat dikker in kwadraat, niet storend, maar zeker wel wat meer aanwezig. Mocht je nog meer willen lezen over deze Opto-Mechanical switch en de werking, in de hoofstukken: Opto-Mechanical switch is informatie te vinden over de werking. In het hoofdstuk in de praktijk ga ik dieper in op de gebruikerservaring.
De Synapse 3 software krijgt nog meer vorm en functie met meer Razer randapparatuur. Diverse functies voor macro’s, verlichting en combinaties voor toetsen vullen elkaar goed aan. De software is gebruiksvriendelijk, een klein minpuntje is de verplichte registratie voor de software. Het instellen van verschillende lichteffecten is via de Chroma module erg innovatief. Je kunt meer dan enkel verschillende effecten combineren, ook is het mogelijk om LED-zones te creëren, rondom het toetsenbord kun je diverse zones aanspreken en finetunen naar persoonlijke voorkeur.

Kwalitatief heeft de Huntsman Elite een premium gevoel. De extra media functionaliteiten (knoppen) zijn een nette toevoeging en goed uitgewerkt. De polssteun bij de Elite is enorm zacht, ook tijdens langere sessies voelt het toetsenbord comfortabel aan. De prijs is redelijk fors met 209 euro. De goedkopere Huntsman van 159 euro komt zonder de extra media knoppen en polssteun, zodat je voor minder kunt genieten van de Opto-Mechanical switches. Razer maakt wat mij betreft hiermee een verstandige keuze. Wel blijven beide varianten fors aan de prijs, vooral als je nog twijfelt, zal dit meewegen in je beslissing.

Voldoet de Huntsman Elite aan de verwachtingen? Kort antwoord: ja. De introductie van de Opto-Mechanical switch laat een epische indruk achter. Eindelijk kan ik zeggen dat er even weer iets totaal anders is, wat zo bij de lancering geen problemen bevat. Zoals altijd raad ik je aan om een switch eerste te proberen. De Opto-Mechanical switch zou ik dan zeker in je lijst plaatsen. Al die jaren ben ik trouw gebleven aan mijn Cooler Master Novatouch toetsenbord met Topre switches, met de nieuwe Opto-Mechanical switch kan ik oprecht zeggen dat ik een nieuwe favoriet heb, sorry Nova!

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Razer-Huntsman-Elite/low1.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Razer-Huntsman-Elite/low2.JPGhttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Razer-Huntsman-Elite/low3.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Razer-Huntsman-Elite/low4.JPG

Heb jij ook een Razer Huntsman Elite (Qwerty US)?

Kijk, dit soort designs kan ik wel waarderen. Tof om te zien dat Razer ook minder opzichtige planken maakt. Althans, afgezien van de regenboog aan kleuren dan. Mooi geschreven, gozer. :)
Thanks man! De Opto-Mechanical switch is een mooi stukje hardware. :D
Een razertastische ramplank review!
Thanks Ewoud! :D Nette afwerking, goede switch, forse prijs maar in veel opzichten een top bord.
Mooie review! Ik heb een buurman die om de maand naar Amerika gaat dus ik denk dat ik op die manier wellicht een Huntsman Elite ga scoren, weet je toevallig of dat de profielen netjes opgeslagen blijven als Synapse weer verwijderd na het eenmalig afstellen? Ik had vroeger een Deathadder Elite en het is bijzonder irritant om non-stop Synapse te laten lopen vooral als het nog weleens games of andere applicaties wil laten crashen. :P
Thanks Nick! :D Profielen staan netjes opgeslagen in Synapse 3, hier moet je dan wel een Razer account voor aanmaken. Enkel als je dit doet, blijven de profielen goed opgeslagen via Synapse 3. Volgens mij is het wel zo dat je Synapse 3 moet draaien op de achtergrond. ;) Ook de software is erg stabiel. Zelf heb ik geen problemen ervaren met het crashen van applicaties of games.

Levert je buurman vaker op request? :P
Ah okay, ik kijk er even tegen aan, de versie Synapse die vrij buggy was wel nummer 2 i.p.v. 3 die nu nog steeds in beta zit geloof ik, al gebruikte ik wel tournament drivers om zo zo min mogelijk services te laten lopen op m'n PC.

En ja hij vind het geen enkel probleem zelfs, mensen vragen hem wel vaker dingetjes mee te nemen, toch wel erg handig! :+
Mijn ervaring is positief. :D Lekker stabiel en overzichtelijk.

Handig. Ik ga mijn bestellijstje naar je opsturen. :P
Mooie review! Was het lezen meer dan waard.

Na het lezen van de review is voor mij het enige smetje de garantie, slechts "2 jaar carry in".
Thanks! Is dit dusdanig belangrijk voor je? :D
Voor mij geeft garantie toch wel aan hoe lang een fabrikant vertrouwen in een product heeft. En onderdelen wil blijven leveren na de initiele lancering van een product.
Maar nog veel belangrijker is het kostenplaatje als er daadwerkelijk iets aan de hand is.

Ik heb in april 2018 een Code keyboard (MX-clear) bij WASD besteld. Dom, dom, dom! Gigantische verzendkosten kwamen daar nog bovenop, $55.97. En toen nog 21% BTW. Totaal $256. Op dat toetsenbord zit ook slechts 2 jaar limited warranty. :
2-Year Limited Warranty
After the initial 60 days, all keyboards carry a 2-year limited warranty. The limited warranty will cover any mechanical or electrical defect. We will cover parts, labor, and one way shipping.

Lifetime Support
After 2 years, repair service and parts may be available for a nominal fee provided we still have parts available to service your keyboard.
Na 2 jaar betaal ik de porto voor de heen- en terugweg. En na 2 jaar (of eerder, want het bord is niet meer zo nieuw, van 2013) maar hopen dat ze nog onderdelen hebben. Dat noem ik **vroeg** barrieres opwerpen. Dat Code Keryboard is namelijk zwaar overrated. Van de kwaliteit ben ik niet overtuigd. Het is gammel vergeleken met de huidige top "gaming" mechs.

De voorganger Logitech K800 (en wat andere goedkopere) heb ik 7+ jaar meegedaan. Dat zie ik als gelukje want kwalitatief was het niet veel. Maar die K800 was dan ook beduidend goedkoper (¤100,-- ongeveer).

Nu speelt de shipping van en naar Razer (Duitsland/EU) waarschijnlijk niet zo'n rol. Wellicht hebben ze zelfs een vertegenwoordiging in NL voor garantie. Maar 2 jaar is toch wel erg kort voor ¤200,--. Ik heb mij al een keer gebrand.

Ik twijfel enorm tussen de Huntsman Elite en de Corsair K95 Platinum. De beslissende factor voor mij zal zijn welk toetsenbord het meest autonoom is (geen software nodig). Omdat ik thuis Linux gebruik en maar eens in de 2 a 3 maanden Windows 8.1 nog opstart. (Net als het Code keyboard en CM KB750.) Bieden Huntsman en K95 dat beiden niet dan is dat ook geen ramp, want ik test mijn WP themes in Windows VMs met Microsoft IE en Edge van hier : https://developer.microso...microsoft-edge/tools/vms/
Wat Corsair en Razor software is dan de eerste niet Microsoft software in die VMs.

Excuses voor het lange verhaal.

[Reactie gewijzigd door NxCPU op 27 juli 2018 13:32]