1 review

Asus Zenfone 5Z (ZS620KL) Blauw - Reviews

Specificaties 6,2" • 2246x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Asus Zenfone 5Z (ZS620KL) Blauw Review

Frozen 8 juli 2018, laatste update op 11 juli 2018, 2.570 views Product geleend

Asus Zenfone 5Z (ZS620KL) Blauw

De 5Z heeft een goede lichtsterke camera. De telefoon voelt snel aan door zijn SD845 en de ZenUI interface lijkt op die van Samsung, maar met de instellingen van OnePlus. Tevens is de accuduur goed, gaat opladen snel en is de vingerafdrukscanner snel voor een goede prijs.

Pluspunten

• Lichtsterke camera
  • Premium design
  • Scherm met goed contrast
  • Goede speakers & microfoon
  • Accuduur en laadtijd zijn goed
  • SD-kaart slot
  • Veel instellingen in de software
  • Vingerafdrukscanner en face unlock snel

Minpunten

• Geen OLED scherm
  • Niet waterdicht
  • Volledig opladen duurt wat lang
  • Uit de doos Android 8.0.0 in plaats van 8.1.0
  • Wordt geleverd met wat pre-installed apps

Introductie

Asus, de fabrikant bekend van videokaarten, tablets, moederborden, monitoren maar ook telefoons. In deze review gaan we kijken naar de Asus ZenFone 5Z, het topmodel van Asus in 2018.

De telefoon ziet eruit als veel andere high-end android telefoons op dit moment, 6,2 inch scherm, notch, kin , twee camera's et cetera. De telefoon die ik voor deze review gebruik is in de kleur Midnight Blue en heeft 6GB ram en 64GB opslag. Asus aast met deze telefoon op hetzelfde segment als de OnePlus 6 en daarom zal ik de Asus soms met de OnePlus vergelijken. Een uitgebreidere vergelijking komt waarschijnlijk binnenkort online. Echter weet deze telefoon zich op veel punten te onderscheiden van de rest van de markt en hoe, dat zal je in deze review lezen!

We gaan eigenlijk over alle onderdelen heen in deze review. Als je vaker mijn reviews leest zal het je vast zijn opgevallen dat ik gebruik maak van een fotostudiootje tegenwoordig. Ook gebruik ik mijn huidige smartphone om foto's mee te maken aangezien ik wacht op mijn bestelde camera bij Amazon, die vanwege vertraging helaas later geleverd werd.

Specificaties

Laten we allereerst kijken naar wat de telefoon op papier te bieden heeft. De volledige specificaties staan hieronder maar ik wil een paar punten met je doornemen. Allereerst valt op dat de telefoon vooral op de camera gefocust is, er zitten dan ook twee camera's in de telefoon. De belangrijkste camera, ofwel de main camera beschikt over de IMX363 sensor met optical image stabilisation die ook in de iPhone X te vinden is. Dit is een 12Mp camera met een pixelsize van 1,4m. Hiermee kan elke pixel veel licht opvangen en dus beter presteren in low-light conditions. Verder komt de telefoon met 4,6 of 8GB LPDDR4X ram en zit er een 6,2 inch Super IPS scherm in met notch met een resolutie van 2246 x 1080 pixels.

Unboxing

De volledige unboxing is te zien in de video hieronder.

De telefoon komt in een stijlvolle donkerblauwe doos, waarmee Asus laat zien dat het een van hun top-telefoons is. Uit de goudkleurige tekst op de doos valt op te maken dat Asus hun telefoon vooral richt op de Camera. Hier zal ik dus ook rijkelijk op ingaan later.

Zodra we de doos openmaken komt er een pakketje tevoorschijn waarmee Asus weer duidelijk maakt dat de camera echt ht element is in deze telefoon. In dit pakketje zit een doorzichtige case van erg goede kwaliteit. Een hoesje voor deze telefoon hoef je gelukkig dus zelf niet meer te kopen. Het hoesje heeft opstaande randen en zorgt ervoor dat de camera lens niet de tafel raakt als hij op tafel ligt. Het is dus echt enorm aangeraden om dit of een ander hoesje te gebruiken.

Daarbij krijg je bij deze telefoon nog wat accessoires waaronder een pennetje om bij je simkaart/geheugenkaart slot te komen. Ook zit er natuurlijk een oplader bij en een USB-C-kabel om de telefoon op te laden. Deze oplader kan de telefoon opladen met 9V en 2A, ofwel 18 Watt, wat erg veel is. Iets wat we minder vaak zien is dat er oortjes bij de telefoon worden geleverd. Deze zijn wit en beschikken over een ingebouwde microfoon, daarbij krijg je ook eartips zodat je zelf de maat kunt aanpassen.

Design

Voorkant
Aan de voorkant van de telefoon vinden we een 6.2 inch Full HD IPS Scherm met een notch en afgeronde hoeken en randen. In de notch zitten de selfiecamera, speaker, lichtsensor en notificatieled weggewerkt. De notch is niet erg groot en daarom zijn de voordelen van de notch groter dan de nadelen. Je kunt namelijk nog wel goed je statusbalk zien en je hebt het voordeel van de speaker, notificatieled et cetera. Het scherm maakt gebruik van Corning Gorilla Glass maar de versie is niet gespecificeerd. Aan de onderkant vinden we een kin die niet heel dun maar ook niet heel dik is.
Achterkant
Aan de achterkant valt als eerste op dat de achterkant op een bepaalde manier licht reflecteerd. Dit vind ik persoonlijk erg mooi en duidelijk iets toevoegen aan de stijl van de telefoon. Deze reflectie komt bovendien ook door het transparate bijgeleverde hoesje heen wat ik een goede designkeuze vind. De reflectie doet mij denken aan een soort van zonnestralen die uit de vingerafdrukscanner lijken te komen. De vingerafdrukscanner is rond en zit op de achterkant. Gelukkig zit hij ver weg van de camera waardoor je geen vette vingers op de cameralens krijgt als je per ongelijk de telefoon op een verkeerde plek aanraakt. Omdat de vingerafdrukscanner rond is is hij eigenlijk heel erg makkelijk te vinden, zeker met een hoesje erom.

Daarbij zien we ook twee cameralenzen linksboven in de hoek met daaronder een LED-flitser. De een is een lichtsterke 12MP lens en de andere een 120 graden wideangle camera.
Zijkant
Aangezien de onderkant ook een zijkant is, beginnen we daarmee. Duidelijk is dat Asus heeft gekozen voor een matte en zwarte afwerking van de randen en dat vind ik absoluut een voordeel. De OnePlus 6 bijvoorbeeld heeft een glimmende rand en die ziet er niet alleen snel vies uit, maar geeft ook een minder premium gevoel dan een matte. Gelukkig heeft Asus de 3,5mm gehouden in het design, waardoor we dus de bijgeleverde oortjes kunnen aansluiten op de telefoon. Verder zien we een USB-C aansluiting, een microfoon en een speakergrill voor de speakers.

Links boven op de telefoon zitten de noisecancelling microfoontjes en verder zit er niets aan de linkerkant van de telefoon, alle knoppen zitten namelijk rechts: powerknop en volume knoppen. Dat vind ik persoonlijk jammer omdat je dan moeilijk screenshots kunt maken, ook is het wat moeilijker bedienen voor mensen met kleine handen.

Scherm

In de Asus ZenFone 5Z zit een 6.2 inch Full HD+ (2246 x 1080) Super IPS+ scherm met notch en kin, beiden storen mij absoluut niet aangezien ze niet heel erg opvallen en de voordelen eenvoudig opwegen tegen de nadelen. Daarbij kan je de notch softwarematig ook uitzetten indien je dat graag wilt. Het scherm heeft een 90% screen to body ratio volgens Asus en heeft ondersteuning voor de DCI-P3 kleurruimte voor extra veel en verzadigdere kleuren. Daarbij zit er over het display een glaslaag van Corning Gorilla Glass tegen de krassen.

Qua scherminstellingen valt er heel wat te kiezen zoals je hieronder kunt zien. Zo kan je de kleurtemperatuur zelf instellen waardoor je niet per se gebonden bent aan het te blauwe scherm van de smartphone. De Color Mode kan je ook aanpassen en heb ik voor de tests op de standaard instelling gezet, net als alle andere waardes.
Beeldschermtesten
Ik heb het beeldscherm doorgemeten met mijn Spyder 5 in combinatie met Displaycal. Hieruit bleek dat de maximale helderheid met 528 Lux erg hoog is waardoor de telefoon buiten ook nog goed afleesbaar zou moeten zijn. Het contrast kwam uit op 1464:1 en de kleurtemperatuur was met 8800k aan de blauwe kant, echter is dat dus aan te passen met de instellingen zoals hierboven vermeld. Ik was positief verbaasd over het scherm voordat ik de testen deed, ik dacht namelijk zelfs dat er een OLED scherm in zat vanwege het goede contrast. De gamut coverage was 99% van het RGB spectrum en 86% van het DCI-P3 spectrum, dat is niet slecht maar andere smartphones doen het op dit gebied iets beter. Het volume was wel 121% waardoor er veel verzadigde kleuren kunnen worden getoond.

Als we dan kijken naar de kleurechtheid zien we dat het scherm het heel goed doet, behalve dan op de kleurtemperatuur maar die was toch softwarematig aan te passen. Een goed gekalibreerd scherm dus, het verschil tussen dit scherm en tussen de "echte" kleuren zal voor een mens niet te zien zijn.
Backlightbleeding
Volgens een user op Tweakers zou deze telefoon last hebben van backlightbleeding. Ik heb dit getest en dit blijkt niet waar te zijn:
Samenvatting
Het scherm is een IPS scherm met goede kleurweergave en een goed contrast. Het scherm heeft een hoge helderheid en is daarom dus ook buiten nog redelijk af te lezen.

Camera

Kijken we naar de camera's van deze telefoon, dan zien we er niet n maar twee. De mainsensor is een door Sony gemaakte IMX 363 met 12 megapixels en pixels met een grootte vaan 1,4m. Deze sensor zit ook in de iPhone X en heeft 4-assige optische image stabilisation tegen schokken tijdens het fotograferen of filmen. Deze camera kan filmen in 4k met 60fps, ook beschikt deze camera over de artificial intelligence (AI) photography. Dit is eigenlijk niets anders dan een wat slimmere autofocus die bepaalde delen van een foto verzadigt afhankelijk van waarvan je een foto maakt.

De tweede camera is een 120 graden wide-angle camera waarmee je een 200% bredere foto kunt maken.

Interface

Foto

De camera beschikt over AI om zo bepaalde delen van de foto extra te accentueren door kleuren te verzadigen. Vaak werkt dit goed maar soms weet de camera bepaalde dingen niet goed in te schatten waardoor kleuren verloren gaan. Echter zijn over het algemeen de afbeeldingen overdag adembenemend mooi. Het dynamisch bereik is erg goed en op het moment dat de AI goed werkt is het kleurvolume ook heel erg groot.

Vooral op de foto van de "Free zone" is de verkeerde inschatting erg goed te zien, het rood is te vlak. Maar goede inschattingen zien we bijvoorbeeld bij de bloemen (verzadigd rood en roze), gebouwen met de gelakte luiken (verzadigd bruin).

In wat donkere omstandigheden weet de camera ook erg goed te presteren zonder al te veel ruis en met behoud van een goed dynamisch bereik. Dat is vooral erg goed te zien in de afbeelding van het meisje met de vaas. Onder de boom waar ik stond is het altijd erg donker maar buiten was het zeer zonnig. Toch staat de straat erachter niet overbelicht op de foto.

Op het moment dat we echt naar heel erg donker gaan is er wel flink wat ruis te bekennen, maar weet de camera toch meer licht op te pikken dan bijvoorbeeld de OnePlus 6. Hierdoor zijn foto's op de ZenFone 5Z wel zichtbaar maar zie je op de OnePlus 6 n zwarte veeg. De ZenFone kan dus met gelijke sluitertijd mooiere foto's schieten met een lagere isowaarde. Dat zorgt ervoor dat de ZenFone bij heel weinig licht echt d betere foto's maakt.

Als je de onderstaande twee foto's bekijkt zie je hoeveel een heel klein beetje licht al kan doen voor de ZenFone 5Z.
Portrait modus
De telefoon beschikt over een portrait modus waarmee je de achtergrond weg kan blurren waardoor de focus op de voorgrond komt, in dit geval mijn model:

De functie werkt op deze telefoon erg goed en je kunt daarbij zelf instellen hoeveel er geblurd wordt door middel van een slider. Deze foto is gemaakt bij de maximale blurstand.
Selfiecamera
Alleen echte mannen maken selfies. Foto's zoals deze zijn een goede motivatie voor mij om weer wat aan mijn gewicht te doen. Deze foto is genomen met weinig licht aangezien alle selfie-camera's wel voldoen met genoeg licht. Zoals je ziet is de kwaliteit voor een selfie meer dan prima, aan een selfiecamera heb ik persoonlijk weinig eisen anders dan: het moet goed werken. Negen van de tien keer worden deze foto's toch nog nabewerkt voordat ze op instagram gaan.
Wide-angled camera
De Wide-angled camera is de "extra" camera op deze telefoon. In het cameramenu kan je wisselen en vervolgens deze camera kiezen. Deze camera heeft wel een mindere kwaliteit dan de goede mainsensor, maar kan wel foto's maken met een grotere hoek. Af en toe is deze functie dus wel leuk en handig, bijvoorbeeld als je de gehele pier erop probeert te krijgen. Persoonlijk vind ik het handiger om dan een stukje achteruit of vooruit te lopen en de mainsensor te pakken, want die schiet veel mooiere plaatjes. Hier is wat vergelijkingsmateriaal:
Super resolution
Door verschillende afbeeldingen te combineren weet de telefoon de resolutie van 12Mp te verhogen naar 49Mp. Dit zorgt er inderdaad voor dat de foto scherper wordt. Echter zorgt dat er wel voor dat de goede HDR-functionaliteit verloren gaat en sommige dingen te donker worden en andere te licht.
Video
De camera kan filmen in 4k met 60fps en maakt dan gebruik van optische beeldstabilisatie tegen het trillen en het bewegen.

Filmen in 4k gaat goed met deze camera en de camera weet op het juiste moment de instellingen zo aan te passen dat het beeld er niet onder of overbelicht uitziet. De imagestabilisation had wel iets agressiever gemogen naar mijn mening aangezien sommige trillingen er niet geheel worden uitgefilterd. Desondanks is het beeld heel erg duidelijk.
Slow-motion
De telefoon kan ook slow-motion filmen met 240fps. Daarvoor gebruik ik natuurlijk mijn standaard shot van het waterrad van de Ruif in Delft. Weinig op of aanmerkingen, de hoeveelheid licht die de camera weet op te vangen is meer dan genoeg ondanks de verkorte sluitertijd.

Benchmarks

In de Asus ZenFone 5Z zit een high-end Snapdragon 845 met 4, 8 of in mijn geval 6GB ram. Dit zorgt er in de praktijk voor dat je telefoon supersnel aanvoelt. Ik heb geen enkele keer meegemaakt dat de telefoon vastliep of iets dergelijks. Echter is de vraag dan hoe dit rekenvermogen zich verhoudt ten opzichte van andere apparaten in deze prijsrange. Daarom doe ik een aantal benchmarks en vergelijk ik met de OnePlus 6. Deze benchmarks zijn 3Dmark Slingshot extreme, geekbench 4 en Antutu.

Laten we beginnen met 3D Mark wat vooral gefocust is op de grafische prestaties van de telefoon, ofwel het gamen. Deze scores zijn daadwerkelijk hoger dan die van de OnePlus 6, maar mogelijk komt dat omdat de processor tijdelijk op een iets hoger tandje draait omdat de software detecteert dat het een benchmark is. De specificaties van deze telefoon en de OnePlus 6 zijn namelijk hetzelfde. Deze score is echt ongelooflijk goed en kenmerkt de high-end smartphones van dit jaar, op deze smartphone kan je absoluut wel een leuke game spelen.
3D Mark
3D Mark slingshot extreme OpenGL ES overall4683
3D Mark slingshot extreme OpenGL ES graphics5191
3D Mark slingshot extreme OpenGL ES Physics3487
Antutu
De Antutu score is beter dan 99% van alle apparaten en ook hier zien we dat de Asus erg goed scoort. De OnePlus 6 scoort met 278164 marginaal hoger. Antutu geeft de meest realistische score van het apparaat weer. Dit omdat alles wordt getest, van de processor tot zelfs het ram en het renderen van websites.
CPU92397
GPU107244
UX59266
Memory11494
Overall270401
Geekbench 4
Door Geekbench laten we puur de CPU-prestaties meten. Deze zijn gesplitst in singlecore en multicore applicaties. De Asus scoort 2431 en 6623 punten terwijl de OnePlus 6 2435 en 9094 weet te scoren. Die multicore score komt mogelijk door optimalisaties in android 8.1.0 van de OnePlus 6 ten opzichte van Android 8.0.0 van de Asus.
Single-Core Score2431
Multi-core score6623

Software

De telefoon loopt op Android 8.0.0 en heeft versie 5 van de Asus Zen UI er overheen. Het is min of meer een combinatie van de functies die de OnePlus biedt met de interface van Samsung. De interface ziet er heel erg vriendelijk uit en is dat ook, echter weet Asus in het instellingenmenu een heel hoop opties te verbergen. Laten we eerst kijken naar de launcher.
Launcher
De launcher werkt fijn en werkt snel. Fijn is het ook dat je zelf verschillende dingen kunt aanpassen zoals de iconen en de scroll effecten.
Instellingen
In het instellingenmenu valt nog meer te veranderen, hier kun je het menu zien:

Zo kan je bijvoorbeeld inloggen zonder het scherm aan te doen, maar door gelijk je vinger op de vingerafdruksensor te houden. Ook kan je door te swipen op de vingerafdruksensor je notificaties laten zien, dat laatste is helaas niet meer mogelijk op de OnePlus door de kleinere vingerprintsensor. Het is heel erg fijn dat Asus deze optie wel biedt!
Bijgeleverde apps
Speciale apps die Asus op de telefoons heeft gezet zijn de volgende:
WebStorage
Selfie Master
Mobile Manager

WebStorage is een app voor de mensen die gebruikmaken van de Asus WebStorage om hun spullen in de cloud op te slaan. Selfie Master voegt wat Selfie-filters en de live emoji ZenImoji toe. Mobile Manager laat de accuduur, ramgebruiik enzovoorts zien. Daarbij geeft het aanwijzingen om je accuduur te verbeteren bijvoorbeeld om "Superclean" mode aan te zetten, waardoor je stroom bespaart op achtergrondprocessen.

Als je meer wilt zien kan je het beste naar n van mijn twee unboxing video's gaan.

Audio

De audiomogelijkheden testen we zoals gewoonlijk met een speakertestje en de microfoontest. Bij de speakertest laat ik de speaker een muziekje spelen in mijn studiomicrofoon en bij de microfoontest vertel ik een verhaaltje in de microfoon van de telefoon. Beiden staan op Soundcloud, dus even op het logootje klikken.
Speakers
Zoals je kunt verwachten bij kleine telefoonspeakertjes is er weinig bass aanwezig. Gelukkig is er wel meer bass dan bij bijvoorbeeld een OnePlus 6. In ieder geval lijkt het alsof er meer bass aanwezig is omdat de treble minder scherp is, hierdoor klinkt het geluid dus wat minder scherp en is daarom fijner om naar te luisteren. De speaker presteert dus vergelijkbaar met een gemiddelde smartphone en is daarom niet exceptioneel slecht of goed. Daar moet ik wel bijzeggen dat er een "outdoor" optie aanwezig is, waardoor het geluid wat scheller klinkt en je het buiten beter kunt horen.

Hier is het origineel voor vergelijking:
Microfoon

De microfoon weet goed zware tonen op te pikken (bass) maar dat kan er soms voor zorgen dat de microfoon ietwat doffig klinkt. De microfoon is omdat hij bass op kan pikken erg goed voor het opnemen van muziek. De microfoon klinkt veel beter dan die van de OnePlus 6 en is daarmee uitzonderlijk goed in zijn soort.

De OP6 ter vergelijking

Accuduur & Opladen

Accuduur
De geekbench battery score is 3624. Daarbij verliest de telefoon onder load een accuduur van 45% in 3 uur. Dit komt neer op 15% per uur waarmee de tijd onder load uitkomt op 6 uur en 40 minuten. De screen on time op een volledige accu is ongeveer gelijk aan 8 uur, afhankelijk van wat je met de telefoon doet. Dat is niet slecht en vergelijkbaar met de OnePlus 6.
Opladen
De Asus ZenFone 5Z komt met een een charger van 18W ofwel 9V 2A. Daarbij weet de Asus gebruik te maken van een soort van quickcharge voor de eerste 50%. Er wordt dan ongeveer 45% in een halfuur opgeladen. Hierna gaat het laden langzamer waardoor je ongeveer anderhalf uur moet wachten voordat de accu volledig is opgeladen. Dat is geen langzame tijd en vergelijkbaar met de concurrentie en beter dan de Samsungs, echter weet de OnePlus 6 het een stuk sneller te doen, deze laadt namelijk 55% per uur op met een even grote accu.

In de praktijk

Notch
Laten we allereerst kijken naar de notch, dat is voor veel mensen namelijk een doorn in het oog. De notch op deze telefoon bevat een speaker, camera, notificatieled en een lichtsensor. Op het moment dat er geen notch op zou zitten, zou de bovenkant van het scherm geen pixels bevatten en dus nutteloos zijn. Nu krijg je in ieder geval ruimte om je notificaties op kwijt te kunnen, een ruimte die toch vaak alleen voor dat doel wordt gebruikt, met volledig scherm of met notch. Als je toch lid blijft van het notch-hatende team kan je de notch altijd in de instellingen uitzetten. De zwartwaardes zijn dusdanig goed dat je hem alleen ziet als je heel erg goed kijkt.
Vingerafdrukscanner & Face Unlock
De vingerafdrukscanner is snel en werkt fijn. Hij is niet zo snel als die in de OnePlus smartphones maar hij komt zeker in de buurt. Daarbij is de vingerafdrukscanner vrij groot omdat hij rond is. Ook werkt de vingerafdrukscanner als het scherm uit is, zo kan je gelijk inloggen zonder eerst je scherm aan te zetten. Ook is er nog een hele handige feature waarmee je je notificatiescherm naar beneden kunt laten komen door over de vingerafdrukscanner te vegen. Ook de Face Unlock werkt erg snel, sneller zelfs nog dan de vingerafdrukscanner. Echter moet je er wel rekening mee houden dat je veiligheid opgeeft voor gemak bij de Face Unlock. Hoe dan ook is het wel een erg handige en snelle feature.
Alledaags gebruik
In het alledaags gebruik is de telefoon heel erg snel: webpagina's laden gelijk, apps openen snel en de interface voelt snappy. De telefoon ziet er erg strak uit en door de case houdt hij erg goed vast. De accuduur is meer dan voldoende om een dag door te komen en anders kan je de telefoon even snel binnen een half uur bijtanken met de adapter. Ook kan je veel instellen zodat je de telefoon echt eigen kan maken.

De telefoon heeft een prachtig design en voelt veel mooier en premium aan dan bijvoorbeeld de OnePlus 6. Dit komt o.a. doordat Asus gebruik maakt van matte randen, de randen aflopen naar de randen en de vingerafdrukscanner niet onder de camera zit. Bij de ZenFone 5Z zit een vrij stevig doorzichtig hoesje waardoor je het mooie weerkaatsende licht aan de achterkant kunt zien. De telefoon is helaas niet (gedeeltelijk) waterdicht.
De telefoon beschikt over een goed scherm, een IPS scherm met een goed contrast waardoor het verschil tussen licht en donker duidelijk te zien is. Ook is de maximale helderheid vrij hoog waardoor het scherm buiten ook nog goed afleesbaar is. De telefoon kan alleen niet zo veel en verzadigde kleuren weergeven als andere telefoons met een OLED-paneel.
De camera is heel erg goed in situaties met weinig licht, dit komt door de sensor met grote pixels (die overigens ook in de iPhone X wordt gebruikt.) In situaties met veel licht kan de Artificial Intelligence in de camera je helpen met verzadigdere foto's schieten, dit werkt 90% van de tijd goed. Het dynamisch bereik van de camera doet ook niet onder.
De telefoon heeft een Snapdragon 845 en voelt hiermee heel erg snel aan, webpagina's laden gelijk en je vliegt letterlijk door de telefoon heen. De interface doet me denken aan die van Samsung maar dan met veel meer aanpassingsmogelijkheden. Zo kan je de telefoon unlocken met de vingerafdrukscanner zonder dat je scherm hoeft aan te zetten.
De 5Z heeft een goede accuduur en de telefoon laadt snel op, de eerste 45% in 30 minuten.

Al met al heeft de Asus ZenFone 5Z een goede lichtsterke camera. De telefoon voelt snel aan door zijn SD845 en de ZenUI interface lijkt op die van Samsung, maar met de instellingen van OnePlus. Tevens is de accuduur goed, gaat opladen snel en is de vingerafdrukscanner snel, dat alles voor een goede prijs. Daarom krijgt deze Asus ZenFone 5Z een Frozen Silver Award.

Heb je zo erg genoten dat je de review wilt nomineren voor review van de maand? Dat kan!

Heb jij ook een Asus Zenfone 5Z (ZS620KL) Blauw?

Prachtige review evenals videoreview! Dank!
Twee vragen over camera formaat instellingen in JPG:

1. Welke resoluties kan je allemaal kiezen voor het maken van 16:9 verhouding fotos?
2. Behalve een 16:9 verhouding, welke andere beeld verhoudingen kun je kiezen voor JPG fotos?
Graag gedaan en ook leuk dat je de unboxing leuk vond. :)
Hier je antwoorden:
6 4:3
5 16:9
5 1:1
4 18:9
Dank! neem aan dat het eerste getal "MEGAPIZXELS" moet zijn? :)
Welke extacte RESOLUTIES horen er precies bij de volgende vier camera modi?

9mp 16:9 = 0000 x 0000?
8mp 18:9 = 0000 x 0000?
5mp 16:9 = 0000 x 0000?
4mp 18:9 = 0000 x 0000?

DankuDankuDanku _/-\o_ alvast

[Reactie gewijzigd door Eftegarie op 14 juli 2018 13:36]

Dank! neem aan dat het eerste getal "MEGAPIZXELS" moet zijn?
Yup! :)

9mp 16:9 = 4032*2268
8mp 18:9 = 4032*2016
5mp 16:9 = 2880*1620
4mp 18:9 = 2880*1440

alstu :)
Awesome! dankjewel. Jammer dat je reacties op je vragen niet kan modereren anders +3 bijdezen
Als Asus-liefhebber even rustig door je review gelezen en hij is heel uitgebreid en goed, maar toch mis ik de GPS. Kan je daar nog wat meer over zeggen?
Ik zal morgen de telefoon even meenemen voor een wandeling. Dan neem ik ook gelijk mijn nieuwe camera mee. :)
ik heb de asus zenfone 5 en op de GPS is niks op aan te merken.
Maakt snelle verbinding. Qualcomm soc is gewoon goed.
Top review
Je hebt wel "dual speakers". Maar de oorspeaker is beduidend minder dan de onderste
Het beeldscherm heeft wel last van bleeding. Vooral aan de onderkant en bij de notch.
Ik heb in een maand al wat redelijke updates (fixes) gekregen. Hopelijk houdt Asus de vaart erin en introduceert ook nog extra's dan alleen bug fixes.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 9 juli 2018 18:29]

Ik heb je review van het goedkopere broertje inderdaad gelezen. Echter kon ik me daar absoluut niet in vinden. Beide telefoons die ik heb (de 5 en de 5Z) hebben geen last van backlight bleeding dus ik denk persoonlijk dat het puur aan jouw exemplaar ligt. :)

Ik zal morgen nog een keer goed kijken, maar ik kon absoluut geen backlight bleeding vinden.
nee hoor.
Zelfs bij diverse reviews op YT kon ik het nog zien. Andere reviews noemden het ook
Ook de YT met unboxing in je review merk ik het zelfs op
De ene stoort zich meer aan dan de ander.
Zet maar eens op volledig wit.
Backlight bleeding met wit? Backlight bleeding zie je vooral met zwart. Ik ga morgen het scherm nogmaals bekijken maar voor nu blijf ik erbij dat het scherm geen backlight bleeding heeft en juist erg mooi is voor een IPS.
Ik heb nog eens goed gekeken maar ik zie helemaal niets aan backlightbleeding: https://i.imgur.com/Vgvn0Tc.jpg

Ik kom dus tot de conclusie dat het toestel geen last heeft van backlightbleeding.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 11 juli 2018 12:20]

+3 ijs, altijd goed. :D
Voor mijn camera/smartphone reviews doe ik altijd een rondje delft. Als ik dan aan het einde ben gekomen haal ik een ijsje die ik ook gewoon lekker meeneem in de review. Ik zal hem even toevoegen aan de hoge-resolutie foto's. Als we nog een keer een Tweakers-review night doen, dan zal ik je wel trakteren op een ijsje. ;)
Zeuren dat je moet afvallen maar toch een ijsje halen, tjaa :) alles voor de review toch? ;)
Mooie review, bedankt hiervoor!
Graag gedaan @tonkmen. Ik ben echter wel benieuwd. Aan welk gedeelte heb je het meeste gehad?
Ik waardeer met name de uitgebreidheid van de review en dat in begrijpelijk Nederlands :)

Door je review ga ik deze telefoon serieus overwegen.
Mijn complimenten voor de review. Erg duidelijk en goed leesbaar (geen 20 benchmarks bijvoorbeeld :))
Weet je toevallig hoe het update beleid van Asus is? En of deze telefoon project van Google treble ondersteund?
Graag gedaan en je hebt gelijk, benchmarks zeggen niet zo veel anders dan dat de telefoon te vergelijken is met andere telefoons. Aan het eind van de dag gaat het er toch om hoe snel de telefoon aanvoelt en of er redelijk een spelletje op te spelen valt, niet met precies hoeveel FPS er een bepaald spel gespeeld kan worden. Het is dus beter om de goede benchmarks uit te kiezen en die te gebruiken, dan tig benchmarks gebruiken om een bepaald punt te maken. Het is geen videokaart maar een smartphone waarbij veel andere facetten ook belangrijk zijn.

Over het updatebeleid en Project Treble ga ik mijn contact een mailtje sturen. :) Zodra ik antwoord heb schrijf ik een nieuw bericht.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 14 juli 2018 01:00]

Mooie review van een mooi product..
Tot deze review had ik Zenfone niet op shortlist staan, maar jouw review heeft me anders doen denken :)
Hulde en nogmaals bedankt! Daarom een dik verdiende +3

[Reactie gewijzigd door mindwarper op 9 juli 2018 12:18]

Graag gedaan! Hij is inderdaad absoluut het bekijken waard want Asus doet veel goed met deze telefoon. :)

Ik vind het zelf een mixje tussen een Samsung en een OnePlus op eigenlijk alle gebieden!
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide review. Je bent de eerste die op tweakers een uitgebreide review heeft staan. Zelf ben ik altijd benieuwd naar de accuduur, deze is vergelijkbaar met die van de OnePlus 6. Voor mijn volgende telefoon wil ik niet teveel uitgeven dus is dit een zeer goed alternatief. Naast die twee smartphones heb ik ook een Xiaomi Mi Mix 2s en Huawei Mate 10 Pro op het lijstje staan.
De accuduur is inderdaad vergelijkbaar en daarmee is dit inderdaad een goed alternatief voor de OP6. De camera heeft sterkere en minder sterke punten, maar ik ga waarschijnlijk daar binnenkort een video van plaatsen.
Zeer mooie review! Jammer dat hun M1 met 64gb opslag en 4gb ram (nog) niet beschikbaar is.
Graag gedaan hoor! :) Zeker jammer, lijkt me ook een erg gave telefoon. Desalniettemin vind ik dat ook van de ZenFone 5Z.
WOW,wat een toffe review ecth gaaf. Ik las dus ook op andere buitenlandese sites dat deze Zenfone 5z te vergeleken is met de One plus 6, maar er veel beter uitkomt en niet alleen vanwege zijn prijs..
Dankjewel! De ZenFone 5Z is inderdaad te vergelijken met de OnePlus 6, welke je liever hebt is natuurlijk een personal preference. Mogelijk schrijf ik daar binnenkort een blog over met een video die de foto's vergelijkt! :)