Tweakers zegt: 8,5

Motorola Moto G6 Plus Blauw

Specificaties 5,9" • 2160x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G6 Plus Blauw Review

gamezfreak 18 januari 2019, laatste update op 19 januari 2019, 960 views Product gekocht

Motorola Moto G6 Plus Blauw

Een goede mid-end telefoon, voor een goede prijs. Turbo lader wordt standaard bijgeleverd, werkt ook met andere QC opladers. Prijs / kwaliteit is ruim voldoende. Prima telefoon voor mensen die een goede smartphone willen hebben voor weinig geld.

Pluspunten

• Camera
  • Dual sim én micro SD
  • 3,5 mm en USB C
  • Turbo lader standaard bijgeleverd
  • Gezichtsherkenning werkt snel
  • Siliconen hoesje erbij
  • design
  • bijna stock Android

Minpunten

• Soms iets te lang in de broekzak
  • Achterkant van glas
  • Geen oortjes bijgeleverd

Na lang twijfelen over de opvolger van mijn Motorola Moto X Play, ben ik uiteindelijk bij de Motorola G6 Plus gekomen. Mijn Moto X Play is inmiddels al meer dan 2 jaar in gebruik en het werdt dus tijd om een opvolger te kiezen.

Eerste indruk

De Motorola Moto G6 Plus is wat aan de lange kant, geen wonder, want er zit een 5,9" 18:9 scherm in verwerkt. De achterkant is van glas, wat natuurlijk de nodige risico's met zich mee brengt. Wat ik wel leuk vind, is dat er ook een siliconen hoesje wordt bijgeleverd. Aan de onderkant zitten de USB C aansluiting en de 3.5 mm jack. Helaas is er bij deze telefoon geen notificatie led aanwezig.

Het scherm

Op de Moto G6 Plus zit er een 18:9 scherm in. Dit is wel even wennen, aangezien content op YT voor grotendeels bestaat uit 4:3 of 16:9 video's. Echter kan je op YT het beeld 'inzoomen', waardoor de volledige grootte van de telefoon gebruikt wordt. Door de Moto app, kan je ook de vingerafdruksensor instellen als navigatie, waardoor de zwarte balk volledig verdwijnt en je dus de volledige schermgrootte tot je beschikking hebt.

De kleuren van het scherm zijn naar mijn inziens goed en in de volle zonlicht is het nog mogelijk om het scherm af te lezen.

Camera

De eerste punt van de Moto G6 Plus zijn de dual camera setup. De primaire camera is een 12 MP Samsung S5K2L7, de secundaire camera heeft een 5 MP Omnivision OV5675. Motorola maakt voornamelijk gebruik van Samsung of Sony sensoren, wat inhoudt dat je wel redelijke kwaliteit mag terug verwachten.

De flitser heeft 2 LED's, waardoor foto's met flits, soms iets natuurlijker uit zien

De volgende opties en resoluties voor het maken van een foto zijn beschikbaar:
  • Full HD 1080P 60 fps
  • Full HD 1080P 30 fps
  • HD 720P 30 fps
  • VGA 480P 30 fps
De taak van de secundaire camera is het inschatten van diepte. Daarnaast kan je d.m.v. de secundaire camera, de achtergrond verwijderen. Ook kan je een bepaalde kleur aantikken, waarna de software alleen die kleur laat zien.

Daarnaast kan je d.m.v. Google Assistant, tekst van een foto laten aflezen, waarna je resultaten van het product krijgt. DIt werkt meestal goed, maar er zijn ook momenten dat het niet zo soepel loopt.

De frontcamera is een 5 MP Samsung S5K4H7 mét een flitser, handig voor diegene die selfies willen maken.

Hard- en Software

De hardware loopt soepel en heb tot nu toe nog geen narigheden mee gehad. Op de accu kan je, afhankelijk van je gebruik, zeker een dagje mee doen. Zodra je de telefoon wat meer gaat gebruiken, dan kan het wel zijn dat je de telefoon intussen moet opladen.
Gelukkig zit er bij de telefoon een snellader, die Quick Charge 2.0 en 3.0 ondersteund. De snellader kan de telefoon laten laden met 5V 3A, 9V 1.6A of 12V 1.2A. Let er wel op dat je een kabel gebruikt, die de hoeveelheid aankan, ikzelf heb ook een 3 m USB C kabel en hiermee gaat de telefoon niet naar de TurboPower mode voor het opladen.

De vingerafdrukscanner werkt vlot, echter pakt de telefoon je vingeradruk alleen als je droge vingers hebt, vochtige of natte vingers worden niet herkend. Gezichtsherkenning is een leuke gimmick, helaas werkt dit alleen als er voldoende omgevingslicht is. In het algemeen reageert de gezichtsherkenning snel, alhoewel er soms wel problemen mee zijn.

De software is Android Oreo 8.0, met aantal toegevoegde apps van Motorola. Qua skin is er niks aangepast, waardoor je dus eigenlijk een stock ervaring krijgt. Dolby Audio wordt ondersteund en is er mogelijkheid om via de Dolby Audio app op de telefoon, de equalizer aan te passen.

Moto App

De Moto app springt er toch wel uit, want hiermee kan je je telefoon nog meer aanpassen. Daarnaast kan je via Moto Key, je telefoon ook gebruiken om je laptop te vergrendelen en te ontgrendelen d.m.v. de vingerafdrukscanner.

Met moto Actions kan je acties instellen, o.a. dat je met 3 vingers een screenshot kan maken, one button navigation d.m.v. de vingerprintscanner, chop twice for flashlight, twist for camera, pickup to stop ringing en flip for do not disturb. Ook kan je vanaf het midden naar links- of rechtsonder swipen, waarna het beeld verkleind wordt, zodat je de telefoon met 1 hand kan navigeren.

Daarnaast heb je ook Moto Display, hierin kan je het scherm instellen dat er na een bepaalde tijd een warmere kleur weergegeven wordt, zodat je geen oogpijn kan krijgen. Er is ook een optie waarmee het scherm aanblijft, terwijl je er naar kijkt, zonder dat het gedimd wordt. Met Moto Display is het mogelijk, dat zodra je de telefoon uit je broekzak haalt, dat de tijd en evt. berichten als iconen weergegeven wordt.

Ook is er op de telefoon een help app aanwezig, hiermee kan je bepaalde onderdelen (scherm, connectiviteit, aansluitingen, knoppen) )van de telefoon testen.

Connectiviteit

Wat connectiviteit betreft, heeft de Moto G6 Plus het ruim:
  • 4G LTE band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 20(800), 38(2600)
  • Wi-Fi 2,4 GHz en 5 GHz (AC)
  • Bluetooth 5.0
  • NFC
  • 3,5 mm audio jack
  • USB C type 1.0
  • Dual-Sim én Micro-SD
Wi-Fi
De Moto G6 Plus heeft ondersteuning voor zowel de normale 2.4 GHz, als voor de de 5Ghz (802.11 AC).
De Wi-Fi is stabiel en vertoont bij mij geen issues.
Bluetooth
Via de Developer Options is het mogelijk om bepaalde Bluetooth instellingen aan te passen. O.a. de AVRCP versie, Bluetooth Audio Codec, Bluetooth Audio Sample Rate, Bluetooth Audio Bits per Sample, Bluetooth Channel mode en Bluetooth Audio LDAC Mode.
NFC
De NFC mag eigenlijk niet meer ontbreken, via NFC is het mogelijk om de telefoon snel te koppelen aan bijv. een home cinema set, of wat ook leuk is, om je telefoon te gebruiken als betaalmiddel :P Menig mensen zullen je vreemd aankijken als jij je telefoon tegen de PIN automaat aandrukt. NFC werkt vlot en heb er geen problemen mee ervaren.
3,5 mm audio jack
Voor de mensen die wel een voorstander zijn van de 3.5 mm audio jack aansluiting, is dit een prima telefoon. Door de Dolby Audio App kan je de tonen naar keuze aanpassen. De aansluiting is getest i.c.m. een KZ ATE en een Numark Red Wave Carbon. De plug blijft goed zitten en vertoont geen beweging.

Tot slot

Voor wie is de Motorola Moto G6 Plus geschikt?
Het is een prima telefoon als je niet veel verwachtingen hebt, maar wel recente features wilt hebben. Het is een telefoon die op de meeste vlakken voor mij voldoende scoort. Prijs / kwaliteit is ruim voldoende, je krijgt een telefoon met een bijna schone Android versie, qua skin is er niks gewijzigd, maar Motorola heeft hun eigen apps bijgeleverd. Zo kan je ook je telefoon zelf testen, zodat je kan zien of je telefoon kapot is, of nog werkt.
Verwacht niet dat je zware spellen met gemak kan spelen, het is een mid-end telefoon, met her en der dingen die beter konden.

Heb jij ook een Motorola Moto G6 Plus Blauw?

Waarom praat niemand over de frequentie van deze schermen . Ik heb een moto g6 plus en het is echt een super telefoon , enkelt tijdens gamen lijkt het scherm wat "traag/hakkerig" ( ja mobile games , en ook met geemuleerde games) nu heb ik er eens test op gedraaid en volgens mij is het scherm slecht mogelijk om 30 Hz weer te geven . Nu heb ik dezelfde test op andere schermen gedraaid en daar kan je het verschil tussen de frequenties in de test wel op zien (15hz / 30hz / 60hz / 120hz) alleen heb ik geen 120hz scherm in bezit dus die laatste weer ik niet zeker . 30 en 60hz is echt een verschil , zeker als je ze naast elkaar houd . Nu is het vrijwel onmogelijk om hier over iedere mobiel informatie over te vinden dus bij deze , het enige wat me tegenvalt aan deze mobiel is de refresh rate van het scherm , dat had beter gekund , voor de rest super mobieltje . Heeft af en toe wat fratsen , maar dat zijn gewoon de gebruikelijke android fratsen , een update later zijn ze weer weg. Aanrader.
Het testen van frequentie is niet voor iedereen weggelegd en zal dus met een dure apparaat getest worden, net zoals de kleur kalibratie apparaat voor TV's.

Dat spellen niet altijd goed weer wordt gegeven, heeft te maken met de SoC en met name de GPU. De Qualcomm SnapDragon 630 is een mid-range SoC, wat inhoud dat ie niet altijd de snelste is, maar voor basistaken goed is. De Adreno 508 GPU doet z'n werk op 650 Mhz
Ook heeft het met de optimalisatie te maken én hoeveel apps je open hebt staan.

Filmpjes van bijv. The Slow Mo Guys zagen er in 1080P 50 FPS er beter uit dan filmpjes die op 30 FPS zaten.

Games die grafisch veel eisen, zullen dus op een mid-range SoC het wat slechter doen t.o.v. een high-end SoC / telefoon.
Ter vergelijking, ikzelf heb op het moment een Motorola Moto Z3 Play en mijn vader een Huawei Mate 20. De Mate 20 kan grafisch veel meer aan, dan mijn Z3 Play.

Kortom, het is een combinatie van de SoC (CPU, GPU, RAM), opslag, software en evt. het scherm.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla