Specificaties 5,25" formaat met lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

NZXT Sentry 2 Review

discy 1 april 2011, laatste update op 15 april 2011, 3.486 views

NZXT Sentry 2

Pluspunten

• Makkelijk aan te sluiten
  • Werkt met alle fans (2-3 pins)
  • Touchscreen werkt prettig
  • Temperatuursensoren die je zelf kunt plaatsen
  • Geluid en beeldscherm kan worden uitgezet
  • Scherm is erg helder (vergelijkbaar met hoogglans laptop scherm)
  • Alarm bij temperatuur boven x graden (instelbaar)

Minpunten

• Fan controle op basis van temperatuur beschikbaar maar niet in te stellen
  • 4 pins PWM-Fan stekker past niet

Features Score: 4
Kwaliteit Score: 4
Update (15-04-2011):
Ik heb vandaag (na een jaar) m'n NZXT Sentry 2 teruggebracht en omgeruild voor een Scythe Kaze Master Ace. Nu geen problemen of gekke geluiden meer met de fans :). Het lag dus inderdaad aan de controller

Update (01-04-2011):
Er schijnen problemen te zijn met rare geluiden die uit (sommige) fans komen in combinatie met deze fancontroller NZXT heeft het probleem toegegeven en onderzoekt hoe het opgelost kan worden.

Deze problemen heb ik zelf ook, dacht altijd dat het aan de fans lag. Het gaat in mijn geval om een "kraak" geluid wat uit de fans komt. Als ik ze op het moederbord aansluit heb ik het probleem niet, het probleem is ook als de controller op 100% staat. Het is niet bij mij al mijn fans, ondanks dat ze allemaal van hetzelfde type zijn.

(2011) NZXT is bezig met oplossen: http://www.nzxt.com/forum/showthread.php?7796
(2010) Lees meer: http://www.nzxt.com/forum/showthread.php?7146]

Algemeen:
  • Makkelijk aan te sluiten.
  • Werkt met 2 en 3 pin fan connectors op basis van voltage. (dus met de meest simpele fans).
  • Je kunt er 5 fans op aansluiten.
  • Kabels zijn ruim lang genoeg om aan alle kanten van je pc te komen.
  • De Sentry 2 werkt niet met 4 pins PWM-Fans omdat die stekker te breed is. Daarvoor moet een verloop stukje of een stanleymes gebruikt worden.
  • Er zitten aparte temperatuur sensoren bij die je in de buurt van de fan plakt; Ik heb ze geplakt op de plekken waar ik wil dat de fan het koel houdt (onder m'n videokaart, en naast m'n processor).
  • Piep geluidje kan worden uitgezet
  • Het schermpje kun je uitzetten door rechtsonderin te drukken, voor als je gaat slapen of als je er last van hebt.
Fanbesturing:
  • De snelheid van de fan kan handmatig worden aangepast, bijv 40% casefan als je het lekker stil wilt hebben, maar je processor fan wel op 70% of 80%.
  • Er zit een auto-functie op die een vaste fan-speed toepast bij een bepaalde temperatuur:
    • < 30C = 60%
    • < 40C = 70%
    • < 50C = 80%
    • enz.
  • De auto-functie kun je niet zelf instellen. Als je de auto functie wilt gebruiken moet je dus fans kiezen met een passend RPM. bijv 1200 bij processor, 800 voor overig).
Conclusie:
Ik vind hem zelf erg handig, werkt makkelijk, simpel aan te sluiten, ziet er cool uit en handmatig bedienen ipv de auto-functie is prima te doen.

Groeten,
Vincent

Heb jij ook een NZXT Sentry 2?

Er schijnen problemen te zijn met rare geluiden die uit (sommige) fans komen in combinatie met deze fancontroller :/ NZXT heeft het probleem toegegeven en onderzoekt hoe het opgelost kan worden.

Ik stond op het punt deze controller te gaan kopen, maar nu twijfel ik toch weer enorm.

Lees meer: http://www.nzxt.com/forum...ntry-2-fans-strange-noice
Toch even op reageren, voor de mensen die niet alle pagina's willen doornemen. Hier een samenvatting van bovenstaand topic-link:

- Probleem al bekend en toegegeven vanaf maart 2010 (nu meer dan een jaar geleden).
- NZXT geeft aan in juli 2010 dat het probleem gefixt is, en dat er een nieuwe revisie aankomt.
- Sindsdien niets meer van NZXT gepost. (nu 3/4 jaar later)
- Stemming van topic is in de laatste pagina's niet goed. Mensen raden dit product af. Ook met kwalitatief (dure) fans is er een probleem. Revisie lijkt er niet te komen volgens sommigen.

Ik wou m'n kopen, helaas, lijkt me niet verstandig.

[Reactie gewijzigd door apokalypse op 9 april 2011 20:03]

leuk dat je een review hebt geschreven. Maar zou je nog een paar dingen duidelijk kunnen maken:
- Je zegt dat hij werkt met alle fans maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat hij niet werkt met PWM fans, kan je dit bevestigen?
- Hoe werkt het touchscreen: is het accuraat, reageert het snel of moet je hard drukken?
- is het een erg helder beeldscherm of heeft het veel last van zonlicht?

prima review trouwens :)
Hij werkt wel met PWM fans door middel van veranderen van het voltage maar het stekkertje past inderdaad niet. Je moet dan of de stekker stukje afsnijden of een verloopstukje vinden. Ik zal het aanpassen in de review

Touchscreen is gevoelig, je hoeft niet hard te drukken maar je maakt ook niet perongeluk foutjes

- is het een erg helder beeldscherm of heeft het veel last van zonlicht?
Scherm is erg helder, zit een felle backlight op, vergelijkbaar met een hoogglans laptop scherm. In de zon zal het wel reflecteren.

[Reactie gewijzigd door discy op 27 maart 2010 20:52]

Ik vond een review van dit product, waarin staat dat je wel op basis van temperatuur automatisch je fans kan laten draaien.

Dit is dan wel de ideale oplossing voor fans zonder PWM functie. Dit omdat je ze wel op deze manier kan gebruiken!
Dat klopt inderdaad. Vandaag heb ik daar voor het eerst gebruik van gemaakt.

Het nadeel van deze functie is wel dat je niet kunt aangeven wanneer de fan sneller moet gaan draaien. Als ik de "alarm-waarde" op 40 graden zit, en het wordt 41 graden dan blijft de fan op 80% draaien.

Het lijkt erop alsof er een aantal standaard waarden zijn genomen
(<30 graden = 60%, <40 = 70% en <50 graden = 80%).

Als je de sensoren op de juiste plek plakt en een fan kiest met een passend RPM (zoals ik nu heb gedaan) zou dit echter geen probleem hoeven zijn.
waarom heb ik dan weer net PWM fans gekocht voordat ik dit ding zag? :( . Blijkt dat ik niet twee pwm fans op 1 aansluiting van mijn moederbord kan zetten. Maar met deze oplossing moet ik eerst 3 pin fans gaan kopen.
(01-04-2011) review aangepast n.a.v. opmerking Camacha