Sony Cyber-shot DSC-HX5V Zwart Review
De Sony HX5V biedt interessante features als iSweep Panorama (in-camera), 10fps op 10MP, 1080i-video en de Twilight-mode die handheld fotograferen rond 1/10sluitertijd mogelijk maakt
18.5.2010: KLEINE UPDATE met ervaringen, zie onderaan de pagina
Inleiding
Reden voor de aanschaf was het verlies van mijn vorige compacte zoom camera, de Canon Powershot 710IS, waar ik overigens erg tevreden over was.
Inmiddels een paar dagen in het bezit van deze compacte superzoom camera die ik blind besteld heb, puur op basis van de features nog voordat deze op voorraad was. Doorslaggevend wat dat betreft waren de panorama-mode, ingebouwde GPS-ontvanger en kompasfunctie en het feit dat deze camera waarschijnlijk sneller geleverd zou worden...
Pluspunten
Kwaliteit flitsfoto's Panoramafunctie Lowlight prestaties (Twilight, HDR) GPS en kompas formaat
Minpunten
fotokwaliteit valt wat tegen (smearing), normaal formaat gaat prima positie burstknop lastig i.v.m. on/off knopje batterij/SD-kaart klepje voelt wat fragiel aan beperkte manuele instellingen, enkel 2 diafragma instellingen mogelijk
Eindoordeel
18.5.2010: KLEINE UPDATE met ervaringen, zie onderaan de pagina
Inleiding
Reden voor de aanschaf was het verlies van mijn vorige compacte zoom camera, de Canon Powershot 710IS, waar ik overigens erg tevreden over was.
Inmiddels een paar dagen in het bezit van deze compacte superzoom camera die ik blind besteld heb, puur op basis van de features nog voordat deze op voorraad was. Doorslaggevend wat dat betreft waren de panorama-mode, ingebouwde GPS-ontvanger en kompasfunctie en het feit dat deze camera waarschijnlijk sneller geleverd zou worden dan de vergelijkbare Panasonic TZ-10. De HD-video was weliswaar een pluspunt maar niet van doorslaggevend belang.
Vergeleken met de TZ-10 heeft de HX5V een CMOS-sensor wat een groot deel van de (unieke) features van de HX5V verklaart. De CMOS is erg snel en maakt daardoor de super handige panorama-functie, 10fps burstmode en goede low-light performance mogelijk.
Doos en inhoud
Om bij het begin te beginnen: in de doos zit een cd met foto-organisatie software, een handleiding in PDF-vorm en nog wat andere softare die ik niet nodig heb. Verder een kabel voor data-transfer gecombineerd met tulpstekkers voor aansluiting op de analoge TV. Ook bijgevoegt is een HDMI-convertor waardoor je video en fotomateriaal direct over kunt zetten via HDMI naar je HD-TV, en natuurlijk de accu + kleine lader en een snel-start instructieboekje (uitgebreide handleiding enkel in PDF geleverd).
Formaat en ergonomie
De kamera zelf is erg klein van formaat en ook verrassend licht. In vergelijking met de TZ7/TZ10 een stukje lichter en ook dunner, waardoor hij beter in je broekzak past. Door het formaat is e.e.a. natuurlijk niet super handig vast te pakken, maar in vergelijking met de concurrenten lijkt het allemaal best in orde, ik had er geen problemen mee.
De knopjes zitten over het algemeen op een logische plek, het toggle-wiel voor de instellingen ligt wat naar binnen t.o.v. de rand dus onbedoeld draaien aan het wiel gebeurd niet zo makkelijk, iets wat ik bij sommige andere modellen wel had.
Bovenop de camera vind je het toggle-wiel met zoom-knoppen, de on/off-knop en de knop voor de burst-mode om te switchen tussen burst (tot 10 fps!) en singel-shot, erg handig. Enige is dat bij het aan en uitzetten je wel eens per ongeluk de burst-mode veranderd wat bij de volgende foto er ineens een hele rits foto's genomen wordt.
Op de achterkant zitten naast het grote scherm de logisch geplaatste knoppen voor menu, flits etc. en de afspeel functie.
Over het algemeen lijkt het allemaal voor zich te spreken en prima werkbaar. De on/off en burstmode-knoppen zouden wel op een andere manier neergezet kunnen worden, ik heb er in ieder geval vaak last van, vond ik wel een duidelijke min.
Features
Naast vrijwel alle voor deze klasse normale functies, biedt de Sony dankzij de CMOS-sensor wat unieke features. De CMOS-sensor is erg snel in vergelijking met een meer traditionele CCD-sensor. Dat maakt o.a. de volgende functies mogelijk, die ook daadwerkelijk functioneren in de praktijk:
- burstmode van 10 fotos per seconde
- automatische panoramafunctie, je draait de camera rond met de knop ingedrukt en de camera maakt er een vloeiende panoramafoto van
- Twilight functie, je kunt nacht- lowlight fotos maken uit de hand. De kamera maakt meerdere fotos en voegt die ineen tot een foto die met een normale compactkamera niet mogelijk zou zijn.
Ik was met name onder de indruk van de panoramafunctie die echt prima werkt, ook de burstmode is handig bij snelle bewegingen. Het opslaan van 10 fotos duurt afhankelijk van de gebruikte kaart (SD) wel een 20 seconden (6x SD-kaart Transcend 4Gb) tot 30 seconden (Nokia miniSD 64Mb)
Ook binnenfoto's 's avonds kan je zonder flits nemen om de sfeer vast te leggen, al lever je wel wat in qua scherpte. Daarentegen zou je zulke foto's met een andere kamera gewoon niet kunnen maken of met flits moeten doen waardoor je de sfeer niet goed kunt vastleggen.
De flitsfunctie werkt prima, nauwelijks last van rode ogen en nauwelijks overbelichting, iets wat ik met de 710IS wel vaak had, zeker van dichtbij.
Verder heeft de Sony een ingebouwde GPS-functie met kompas, dus fotos komen in Google Maps op de juiste plaats en inclusief de richting waarin deze genomen zijn. Een leuke functie die helpt om wijs te worden uit de grote stapel foto's van tegenwoordig.
De eerste fix duurde even, toch wel een 5 minuten, maar daarna was een fix binnen een 10-20 seconden voor handen. Ik moest daarvoor wel eerst GPS-Assist data downloaden, maar dat ging makkelijk genoeg met bijgeleverde software en kabel.
GPS lijkt nauwelijks invloed te hebben op de accuduur die prima voor elkaar lijkt te zijn, ik heb geen reden te twijfelen aan de opgegeven 300 fotos op 1 accu.
Fotokwaliteit
De fotokwaliteit geeft een beetje een dubbel gevoel:
- Prestaties in lowlight, flitsfoto's en de panoramafotos zijn goed tot erg goed i.v.m. mijn oude 710IS.
- Foto's buiten zijn prima op normaal formaat, maar ga je wat inzoomen, dan merk je dat details uitgesmeerd worden en de boel erg soepig wordt.
Op normaal formaat, wellicht tot ongeveer A4 formaat heb je daar geen of nauwelijks last van, ga je verder dan wordt het storend. Dit is dus duidelijk geen camera voor pixelpeepers, ik vond dat wel wat tegenvallen hoewel in zekere zin te verwachten gezien de oudere modellen van Sony i.v.m. bijvoorbeeld de TZ7. Ook in vergelijking met m'n 3 jaar oude Canon 710IS kan ik eerder van achteruitgang dan vooruitgang spreken.
Video
Ik ben hier nog niet ingedoken, maar de Sony kan op HD-formaat filmen. Zo op het eerste gezicht prima video, erg scherp en een bijzonder goede Image Stabilation geven in ieder geval de oude 710IS het nakijken.
Conclusie
Na wat wikken en wegen de afgelopen dagen besloten dat de wat tegenvallende fotokwaliteit op groter formaat, niet opweegt tegen de vele leuke features, met name de unieke panoramafunctie, en de goede prestaties binnenshuis.
Tenslotte is dit een compacte Point&Shoot en moet je voor kwaliteitsfoto's toch naar een ander type toestel kijken (wat ik ook doe in de vorm van de Nikon D90).
Hoewel de TZ10 waarschijnlijk betere fotokwaliteit levert, moet deze inleveren op features, formaat, gewicht en prijs t.o.v. de HX5V.
Kortom, de HX5V is een blijvertje.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KLEINE UPDATE:
Na een flink gebruik (meer dan 1500 foto's en zeker een uur filmen) wat kleine aanvullingen:
+ bouwkwaliteit blijkt goed, ook de kinderen krijgen hem (nog) niet (snel) kapot.
+ panorama functie is vet, redelijk veel gebruikt
+GPS is erg leuk voor op reis
+filmkwaliteit en de stabilisatie is echt wel goed. Dedicated movie-knop is praktisch
+fotokwaliteit is gewoon prima, verder niks af of toe te voegen aan bovenstaande review wat dat betreft
-naast de burstknop die je makkelijk per ongeluk indrukt (went wel) is ook de movie-knop aan de achterkant gevoelig voor per ongeluk indrukken.
-GPS-data moet je elke maand downloaden om een snelle fix te krijgen, en dan is de kabel natuurlijk kwijt
-GPS-functie aan en uitzetten is wat omslachtig, verborgen in de menu's. Daar had ik wel een aparte knop voor willen hebben.
-automode is soms wat arbitrair qua keuzes, ik gebruik heel veel de P-functie (met bracketing of kleine onderbelichting)
Toch: nog steeds erg tevreden, ga er ook eentje voor m'n werk bestellen ivm kompas, panorama en gps.
Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-HX5V Zwart?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (41)
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 07:09]
Zie: http://blog.brixandersen.dk/?p=153
Werkt prima op deze manier bij mij.
Hier in NL nog geen shop kunnen vinden die hem heeft, verwachte levertijd varieert van eind maart tot eerste week april.
[Reactie gewijzigd door Shivan_20 op 23 juli 2024 07:09]
On a sidenote: ik dacht dat men het wel leuk zou vinden om een vroege review van een gewone gebruiker te hebben, is toch een voor velen interessante camera.
Maar, wat verwacht men van dit soort reviews? Dat men uitgebreidt chronische bibberaties bekijkt en vervorming voor elke mogelijke focale lengte e.d.? Blijkbaar wordt deze review als matig beoordeeld, maar dan zou ik wel graag weten waarom...
Voor een dSLR verwacht ik inderdaad uitgebreidere reviews maar dat lijkt me dus in dit geval wat overkill.
Keep up the good work!
geen gezeur etc. Mijn vader wil deze camera om O.A. te kunnen filmen.
Nu weet ik ook wat meer over de gewone gebruikers kant en fotos!
Top
Ik was eens op de world nature photos of the year in museon en ik ik sta naar een foto te kijken en denk hee dat lijkt wel sony.
Stond er inderdaad ook bij zag ik later..
Het valt mij op dat inderdaad canon foto's een vriendelijkere bitdiepte hebben bij inzoomen
Ik moet er nog steeds wel een beetje aan wennen, ben wel gewend om flink te croppen in m'n fotos (bijv. van de kinderen) maar daar moet ik met dit apparaatje wat terughoudender mee zijn.
Betere composities maken terwijl ik aan het schieten ben dus
De beste concert camera wordt het voor mij.
bedankt
Ik ben wel erg aan het twijfelen tussen deze en de TZ-10 voor "erbij" en omdat het tijdens uitjes met vrienden en familie gewoon veel handiger is.
Mijn keuze is dus 'fun en veelzeidigheid' tegen 'mooier scherm, meer zoom en iets meer pixels'. Denk dat de keuze duidelijk is...
En misschien blijkt-ie wel bruikbaar bij concerten...
Edit:
Ik bedenk me zojuist dat tegen deze prijzen de Panasonic Lumix DMC-LX3 ook interessant begint te worden, ware het niet dat je wel inlevert op het zoombereik.
Links:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX3 Zwart
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmclx3/)
[Reactie gewijzigd door el_raim op 23 juli 2024 07:09]
Ik verbaasde me er overigens over dat volgens de specs de camera ook op SD-cards kan opnemen. Ik dacht dat Sony alleen met die ^%#$&# memory sticks werkte. Heb je nog ervaringen met de snelheid van het opslaan van foto's?
Bij normale opnames merk ik niks van vertraging eigenlijk, maar zal eens een beetje meten.
ik twijfel tussen deze en 3 andere camera's.
Op dpreview staat over deze camera geschreven: '.. screen is hard to see in bright light.'
Nu heb ik deze klacht verder nergens kunnen terug vinden, kan iemand aangeven wat zijn/haar ervaringen daarmee zijn?
Bvd.
Ik vind zelf ook het geluid nauwelijks storend wat zoomen oplevert. Er zit misschien een klein klikje in en wellicht een klein beetje geruis, maar eigenlijk weet ik dat niet eens zeker. Geluid loopt dus gewoon door, wat op bijvoorbeeld mijn Powershot 710IS niet zo was.
Hoewel de compressie van Sony wel wat minder zou mogen, blijft het totaalpakket zeer goed. Kijk maar eens naar het fotootje van mijn meiske met viool. Dit is handheld 1/13, ISO 400 zonder flash. Deze foto geschoten met bracketing dus 3 fotos achterelkaar op EV-1, -0,7 en -0,4 waarbij dit -0,7 is.
Ik had dit soort foto's dus echt niet kunnen maken met m'n oude Canon, daar is 400 al veel te korrelig voor en 1/13 gewoon niet te doen vanuit de hand.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn